InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > De invloed van planeten op gezondheid en ziekte

De invloed van planeten op gezondheid en ziekte

De invloed van planeten op gezondheid en ziekte Heeft de maan invloed op het krijgen van kanker? Heerst Jupiter over de lever? Sommigen zijn er heilig van overtuigd. En historisch gezien niet zonder reden. Medische astrologie is de leer van de invloed der hemellichamen op de gezondheid en een van de oudste takken van wetenschap. Een wetenschap die de tand des tijds glansrijk heeft doorstaan. Voor velen is dat reden genoeg om de bevindingen van de astrologen van weleer serieus te nemen. Toch is het niet verstandig om bij gezondheidsklachten meteen naar een medisch astroloog te gaan.

Inhoud

Astrologie – een eeuwenoude wetenschap

De astrologie heeft zich altijd beziggehouden met de vraag welk verband er bestaat tussen de lotsbestemming en de stand van de hemellichamen. In de oudheid werden de planeten trouwens eveneens als sterren beschouwd. Het duiden ervan noemde men indertijd sterrenwichelarij. Al in de tijd van Abraham deden de Chaldeeën aan astrologie. En van Hippocrates is deze uitspraak: ‘Geen arts kan zonder astrologie.’ Vooral Copernicus heeft zijn steentje bijgedragen aan het voortschrijdend inzicht in de wetmatigheid van de loop der sterren en planeten.

Bron: Pexels, PixabayBron: Pexels, Pixabay

Filosofie van de astrologie

Gelet op het voorgaande vinden velen de conclusie gerechtvaardigd dat de geleerden steeds opnieuw een verband hebben gezien en gelegd tussen de macrokosmos en de microkosmos en dat er dus op z'n minst 'iets van waar moet zijn'. Tegenwoordig wordt astrologie als een pseudowetenschap beschouwd, althans door de meeste westerse wetenschappers. In de geschiedenis van de mensheid komen de basisprincipes van de astrologie tot op de dag van vandaag steeds terug.

Invloed

Bestaan er parallellen tussen het hemelgewelf en het menselijk lichaam? Is die invloed merkbaar en verifieerbaar, zoals ook de weersinvloeden, het klimaat en het wisselen van de seizoenen mogelijk een impact hebben op lichaam en geest? De medische astrologie houdt zich bezig met dat soort zaken en zet de eeuwenoude én hedendaagse bevindingen in voor het welzijn en de gezondheid van mens en dier.

Elementaire krachten

In de westerse astrologie onderscheidt men vier elementen, ofwel de oerkrachten van de schepping: aarde, water, vuur en lucht. Ook in de twaalf tekens van de dierenriem zijn die oerkrachten terug te vinden.
  • Aardetekens: Stier, Maagd en Steenbok.
  • Watertekens: Kreeft, Schorpioen en Vissen.
  • Vuurtekens: Ram, Leeuw en Boogschutter.
  • Luchttekens: Tweelingen, Weegschaal en Waterman.

Planeten, gezondheid en ziekte

In de medische astrologie zijn tien planeten belangrijk. De vijf klassieke planeten plus de zon en de maan, hoewel de laatste twee in astronomisch opzicht geen planeten zijn, en de drie transsaturnale planeten. De zeven klassieke planeten zijn: Zon, Maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus. De drie transsaturnale planeten zijn: Uranus, Neptunus en Pluto. Elke planeet heerst telkens in een bepaald teken van de dierenriem.

Lichaam

Afhankelijk van de plaats die de planeet inneemt in de zodiak hebben de krachten van die planeet invloed op de gezondheid. Een voorbeeld: als Mercurius in Tweelingen staat, treden er vaak oogstoornissen op, waarbij voor de dierenriem geldt dat elk teken eveneens invloed uitoefent op het lichaam.

Diagnose

Voor het stellen van een diagnose wil de astroloog het tijdstip van de geboorte en de geboorteplaats van de consultant kennen. Met een van de astrologische sterrenboeken wordt vervolgens de stand van de hemellichamen opgezocht op dat tijdstip. De astroloog leest het grondpatroon af, waarna hij de gegevens in verband brengt met de gezondheidsklachten. Als de kwalen overeenstemmen met wat er in de horoscoop staat, is er in medisch opzicht een astrologische diagnose gesteld.

Therapie

Er zijn tal van therapieën, afhankelijk van de plaats die de verschillende planeten innemen in de tekens van de dierenriem, waarbij de invloed van Jupiter een bijzondere rol wordt toegedicht.

Invloed van de planeten op gezondheid en ziekte

Hieronder volgen de tien planeten (de zeven klassieke en drie transsaturnale), waar ze in het lichaam heersen en voor welke aandoeningen ze onder andere verantwoordelijk kunnen zijn.

Mercurius

Mercurius zwaait de scepter over het centrale zenuwstelsel, de zintuigen en de ademhalingsorganen, waaronder de longen. Ook speelt deze planeet een grote rol in de manier van communiceren en spreken. Aan Mercurius gerelateerde ziekten:
  • Astma.
  • Bronchitis.
  • Longontsteking.
  • Neuralgie.
  • Overgevoelige zintuigen.

Bron: Quique, PixabayBron: Quique, Pixabay
Venus
Venus oefent invloed uit op de slijmvliezen, huid, klieren en aderen. Aan Venus gerelateerde ziekten:

Mars

Mars heerst over de lichaamstemperatuur, de rode bloedlichaampjes, de spieren en pezen. Aan Mars gerelateerde ziekten:

Jupiter

Jupiter beïnvloedt sterk de lever en de bloedsomloop. Hoewel het de planeet van de geneeskracht is, worden er allerlei kwalen aan toegeschreven. Aan Jupiter gerelateerde ziekten:

Saturnus

Saturnus gaat over de galblaas, de nervus vagus, het skelet, het gebit, de haren en huid. Chronische klachten zijn vaak te wijten aan deze planeet. Aan Saturnus gerelateerde ziekten:

Zon

De Zon heerst over de levenskracht en beïnvloedt het hart, de rug en de ogen. Aan de Zon gerelateerde ziekten:

Maan

De maan is verantwoordelijk voor de voortplantingsorganen, de klieren en het lichaamsvocht. Aan de Maan gerelateerde ziekten:
  • Maagklachten.
  • Klieraandoeningen.
  • Kanker.
  • Menstruatiestoornissen.
  • Lymfestuwing.

Bron: OpenClipart Vectors, PixabayBron: OpenClipart Vectors, Pixabay
Uranus
Uranus heerst specifiek ook over de ogen. Aan Uranus gerelateerde ziekten:
  • Oogaandoeningen.
  • Chorea minor (sint-vitusdans).
  • Spierspasmen.
  • Epilepsie.

Neptunus

Deze planeet waakt over de zonnevlecht (solar plexus) en de epifyse (pijnappelklier). Aan Neptunus gerelateerde ziekten:
  • Verlammingen.
  • Zwakzinnigheid.
  • Infecties.
  • Verslavingen.

Pluto

Pluto staat voor de voorzienigheid en het regeneratievermogen. Aan Pluto gerelateerde ziekten:
  • Myomen (vleesbomen).
  • Sarcomen.
  • Wratten.

Eerst naar de huisarts...

Het is niet verstandig om bij gezondheidsklachten meteen een medisch astroloog te consulteren. De huisarts is de aangewezen persoon tot wie men zich moet wenden. Het kan niet genoeg benadrukt worden. De huisarts maakt als eerste het onderscheid tussen ‘ernstig en niet ernstig’ en zal de patiënt eventueel doorverwijzen naar een specialist. Eerst moeten de symptomen op een rijtje worden gezet. Er dient een diagnose te worden gesteld. Alleen in samenspraak met de huisarts, en eventueel de specialist, kan ook de astroloog een positieve rol spelen in de behandeling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat hebben we met astrologie?Wat hebben we met astrologie?Astrologie heeft iets. Enerzijds vinden we het niets en anderzijds lezen we wel vaak de dag- of weekhoroscoop in de kran…
Sterrenbeelden aan de hemel: indeling en dierenriem (zodiak)Sterrenbeelden aan de hemel: indeling en dierenriem (zodiak)Vele volkeren hebben zich in de geschiedenis beziggehouden met de bestudering van de sterrenhemel, in het bijzonder de v…
Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)De Vedische astrologie de oudste vorm van astrologie en komt oorspronkelijk uit India. De Vedische astrologie wordt ook…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Homestage, Pixabay
  • 'Geneeswijzen in Nederland', Paul van Dijk, Ankh-Hermes, Deventer
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Medische_astrologie
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Quique, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: OpenClipart Vectors, Pixabay

Reageer op het artikel "De invloed van planeten op gezondheid en ziekte"

Reacties

Esther, 29-01-2015 15:38 #2
Hallo Tom (inmiddels bijna 2 jaar later 29-01-2015 :)
Ik hoor sommige mensen dit zo gemakkelijk zeggen. Meestal houd ik mijn mond omdat het geen zin heeft er op in te gaan, maar vandaag heb ik daar wel zin in :) Veel mensen zijn eigenlijk maar afhankelijk van zogenaamd ondersteunend "Bewijs", of zogenaamd wetenschappelijk onderzoek. Je zou het haast "wetenschappelijk-bijgelovige" kunnen noemen. Mensen die zelf niet willen nadenken en daardoor maar weer het zoveelste onderzoek klakkeloos aannemen. Vaak is de keuze van de inhoud van een onderzoek ook maar relatief. Als je je verdiept in hoe sommige onderzoeken in elkaar zitten, kan je toch niet anders zeggen dan dat er vaak heel belangrijke aspecten missen. En vooral wie het onderzoek sponsort en daar baat bij heeft. De onderzoeker belangrijke informatie over het hoofd ziet om mee te nemen in het onderzoek of bewust weg laat. Maar ook omdat hij van de materie niet genoeg afweet, zich er niet van bewust is, de materie te ingewikkeld blijkt om een volledig onderzoek te kunnen doen of niet genoeg geld ervoor krijgt. Dus eigenlijk gewoon onwetend is.
Als ik op Wikipedia de tekst lees van een horoscoopvoorspelling wat gebruikt werd voor een psychologisch onderzoek en wat het Barnumeffect wordt genoemd, moet ik hard lachen. Natuurlijk is dit onzin en bijgeloof te noemen, net als een Fortune Cookie. Dit moet je eerder zien als satire of om kwakzalvers onderuit te willen halen. Dit heeft niets te maken met de invloed van planeten op mensen, dieren en alles wat leeft.
Er is zoveel niet te verklaren. Denk buiten je eigen kaders raad ik je aan.
Als je er echt iets over wilt zeggen, bezoek dan ook eens een goede astroloog, medium of handlezer. Niet naar mij komen want ik zou je alleen maar volstoppen met Fortune Cookies ;) Iedereen heeft zijn eigen waarheid. "Wat niet waar is, is nog nooit gebeurd" en als je naar links kijkt, zie je rechts niets.

Groet Esther

Tom, 02-02-2013 12:00 #1
Dit is een slecht onderbouwd artikel.
Omdat ze het lang tijd geleden deden, en mensen er nu nog steeds van overtuigd zijn, is niet hetzelfde als de tand des tijds hebben doorstaan.
Er is geen bewijs voor de mechanismes die hier achter zitten, en na al die jaren zou je toch verwachten dat er op zijn minst ondersteunend bewijs is. En dat is er niet.
Gewoon niet.
Mensen zijn bijgelovig, daarom zijn ze geneigd om nog steeds dit te geloven.
Daarom vinden ze het ook leuk om een Fortune Cookie te lezen, naar een waarzegger te gaan, en de lijnen op hun hand laten lezen.
Lees je eens in in het Barnumeffect.

Infoteur: Orion
Laatste update: 22-05-2019
Subrubriek: Astrologie
Special: Alternatieve geneeswijzen
Reacties: 2
Schrijf mee!