InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > De Steenbok of Capricornus

De Steenbok of Capricornus

De Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Steenbok, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon in het teken van de Steenbok. En de Zon is je Ik, je Ego en je Hart. De Zon staat symbool voor je zelfbewustzijn. Dus niet hoe je je gedraagt, of hoe je denkt, maar hoe je in diepste wezen bent.

De Steenbok

21 december tot 20 januari

Zuinigheid met vlijt, bouwt huizen als kastelen, deze tekst is op het lijf van de Steenbok geschreven. De Bokken zijn de strebers in dit leven, voorzichtige maar vasthoudende mensen, de eenling, de realist. Het zijn de hoekstenen, de steunpilaren van de maatschappij, Steenbokken zijn zeer plichtsgetrouwe mensen, en de meest voorbeeldige burger van de maatschappij. Een Steenbok is een harde werker die vertrouwd op zijn eigen kracht en liever niet om gunsten vraagt. Zij zijn koppig en geven niet gauw iets toe. Niet opgeven maar volhouden is het motto van de Steenbok.

Vroeg volwassen

Een Bok lijkt vaak jonger naarmate hij ouder wordt. En in zijn jeugd is de Steenbok het vroegwijze en ernstige kind. Als Steenbok wordt je zo rond je derde jaar eigenlijk al volwassen, men zegt ook altijd van de Bok dat hij wanneer hij oud is, jong is en wanneer hij jong is al oud is. Mede daarom staat deze mens bekend als laat bloeier.

Zij gruwen van het idee om van anderen afhankelijk te zijn en ze willen boven alles geaccepteerd en gerespecteerd worden door hun familieleden en vrienden. Met je Zon in het teken van de Steenbok worden de hoogste toppen geduldig beklommen en bedwongen. Over hindernissen in het leven wordt niet zwierig gesprongen, nee je ruimt ze met volharding op. Je laat je niet afschrikken door iets dat je weg naar de top verspert, je stapt nooit vrijwillig achteruit. IJverig klauter je tegen de berg op om langzaam maar gestaag je doel te bereiken, de top.

Taai en bescheiden

Als Steenbok bezit je een verbazingwekkende taaiheid, ben je bescheiden en spaarzaam en toon je gevoelens slechts minimaal. Emoties worden onderdrukt, de Steenbok heeft het altijd moeilijk met het uiten van zijn sterkste verlangens.
Wantrouwend word je als men je plaagt of voor de gek houdt, daar ben je niet van gediend, je trapt ook ergens maar één keer in, en dan heb je op dat betreffende terrein je lesje ook voorgoed geleerd. Steenbokken zijn de marathon lopers van het leven, want voor de Bok is de marathon slechts een korte afstand. Vooral in de jeugdjaren kun je nogal eens lijden aan een gebrek aan zelfvertrouwen.

Eenzaam

Als Steenbok kun je dan ook wel eens neigen naar melancholie, eenzaamheid en depressieve stemmingen, je bent nu eenmaal sterk in jezelf gekeerd. Steenbokken zullen ook niet snel dweperig worden of overdreven sentimenteel. De Steenbokmens is eerlijk, oprecht, sober en verstandig. Ze hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en zijn ingesteld op tradities, daarin voelen zij zich thuis. Het is het teken van de architect, de bouwer, maar ook van verstijving. De zwakke plek van de Steenbok zijn de knieën, die door het halsstarrige klimmen het eerst aan verstarring kunnen lijden.

Calcium phosphoricum

Is het homeophatische middel dat bij het Steenbok principe hoort, het helpt iedereen om over zijn ontevredenheid heen te stappen en de wereld weer als een uitdaging te zien. Vemoeidheid, ontevredenheid en kwetsbaarheid verdwijnen bij het gebruik van dit middel.

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bep Jonker-Leuiken, www.desterrenlijn.nl

Reageer op het artikel "De Steenbok of Capricornus"

Infoteur: Elisabeth2
Gepubliceerd: 29-09-2007
Subrubriek: Astrologie
Schrijf mee!