InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Microdermabrasie - de zachte anti-aging methode

Microdermabrasie - de zachte anti-aging methode

Microdermabrasie of Megapeel is een snelle manier om het uitzicht van een door de zon beschadigde huid te verbeteren. Het is ideaal om uitgezette poriën te verkleinen en om kleine lijntjes te vervagen. Hoe ouder je wordt, hoe vaker je dergelijke behandeling zouden moeten ondergaan.

Wat is microdermabrasie?

Microdermabrasie is een mechanische dieptepeeling waarbij de schoonheidsspecialiste aluminiumoxyde kristallen met een vacuüm pen op de huid spuit. Deze worden vervolgens samen met de dode cellen terug opgezogen.

Deze methode wordt vooral gebruikt om uitgezette poriën te vernauwen en de huid te verfijnen. Ook de huiddoorbloeding en de productie van collageen en elastine worden op zachte wijze gestimuleerd.

Verschil met een gewone peeling

Het effect van een Megapeel is uiteraard groter dan bij een gewone peeling die thuis wordt gedaan. Bij een normale peeling worden er hooguit enkele dode cellen aan de oppervlakte weggegomd. Bij microdermabrasie daarentegen gaat men letterlijk een laagje van de opperhuid verwijderen.

Verschil met een chemische peeling

In vergelijking met een chemische peeling is microdermabrasie dan weer veel zachter. Chemische peelings zorgen voor een inflammatoire reactie zodat de bovenste huidlagen afpellen. Naargelang de sterkte van de peeling ben je weken- tot maandenlang niet toonbaar.

Bij microdermabrasie ziet je huid er in het ergste geval wat rood uit, net alsof je te veel in de zon zou hebben gezeten. Dit is na één dag al verdwenen. Je kunt dus onmiddellijk je dagelijkse bezigheden hervatten.

Behandeling

Voorbereiding

Voor de behandeling is er meestal een intake-gesprek met de schoonheidsspecialiste. Zij zal de duur en de sterkte van de behandeling bepalen naargelang de conditie van je huid en de indicatie. Iemand die alleen last heeft van een doffe huid en fijne lijntjes zal met 1 tot 3 behandelingen genoeg hebben. Probleemhuiden hebben soms wel 10 of meer beurten nodig om zichtbaar resultaat te hebben.

Behandeling

Voor de behandeling zal de schoonheidsspecialiste je huid eerst grondig reinigen. Vervolgens worden de aluminiumoxyde kristallen met een vacuüm pen op de huid gespoten. De dode huidcellen die op die manier worden losgemaakt, worden vervolgens terug opgezogen en opgevangen in het reservoir van het behandelingsapparaat.

Ter afsluiting wordt meestal een voedend masker toegepast, gevolgd door een aangepaste dagverzorging. Je hebt ook de mogelijkheid om de behandeling te combineren met een collageenvliesmasker of een DNA ampul om de productie van collageen te stimuleren. Doordat een laag dode huidcellen werd verwijderd, zal de opname hiervan sterk worden verbeterd.

Reken op 30 à 45 minuten voor elke behandeling.

Onderhoud

Vervolgens onderga je om de twee weken een nieuwe behandeling. Eenmaal het gewenste resultaat bereikt, wordt het vervolgtraject bekeken.

Bij een jonge huid is het aangeraden 1 à 2 keer per jaar een microdermabrasiebehandeling te ondergaan om de verkregen effecten te onderhouden. Bij een oudere huid kan dit het beste om de drie maanden gebeuren.

Je kunt microdermabrasie ook als minikuur gebruiken, ter oppepping van de huid. In dit geval onderga je 3 behandelingen in 14 dagen.

Resultaten

Microdermabrasie is de minst ingrijpende en goedkoopste behandeling tegen rimpels. Het is ideaal om de huid te verfijnen en te verzachten en om fijne lijntjes vager te maken. Het is een goede hulp bij het mooier maken en jong houden van de huid, maar mirakels mag men er niet van verwachten. Een sterk verzakte huid kan je er bijvoorbeeld niet mee optrekken.

Wat mag je van microdermabrasie verwachten?
  • Verwijderen van acné en acné-littekentjes
  • Vervagen van hyperpigmentatie
  • Verbeteren van de huidstofwisseling
  • Stimuleren van collageen en elastine
  • Vervagen van fijne lijntjes en ondiepe rimpels
  • Verminderen van striae (weinig efficiënt op oudere striemen)
  • Helder maken van een futloze en droge huid
  • Kleiner maken van grove poriën
  • Vervagen van littekens
  • Verminderen van ouderdomsvlekken
  • Stimuleren van de bloeddoorstroming

Doordat een laag dode huidcellen is verwijderd, zal de opnames van crèmes en oliën enorm worden verhoogd.

Contra-indicaties

Geschikt voor alle huidtypen (ook donkere) en voor elke leeftijd. In tegenstelling tot vele andere cosmetische behandelingen is zwangerschap geen bezwaar.

Microdermabrasie kan je daarentegen het best vermijden in geval van:
  • Diabetes
  • Virale letsels
  • Herpes simplex
  • Rosacea
  • Dermatitis
  • Gordelroos
  • Eczeem
  • Gebruik van bloedverdunners zoals aspirines en medicijnen tegen trombose)
  • Huidkanker
  • Auto-immuunziekten
  • Vitiligo
  • Couperose
  • Zonnebrand

Microdermabrasie thuis

Sinds kort kan je in de supermarkt ook dermabrasie-sets kopen om thuis aan het werk te gaan (Roc Renewex, LOréal Dermo Expertise Refinish). De effecten van zon thuisbehandeling zijn groter dan een gewone peeling, maar minder diepgaand dan een behandeling bij de schoonheidsspecialiste. Let wel op dat je niet te vaak scrubt. Mensen die bijna dagelijks peelen maken hun huid te dun en te gevoelig en dat heeft dan weer een averechts effect.
Gerelateerde artikelen
Cosmetische chirurgieTegenwoordig zijn er zo veel manieren om er jonger uit te komen zien. Maar welke manieren zijn er allemaal?
Soorten littekens en de behandeling ervanSoorten littekens en de behandeling ervanBij littekenvorming is het bindweefsel in de huid beschadigd. Er zijn verschillende soorten, zoals atrofische en hypertr…
Littekens vervagen en verwijderenLittekens kan je gemakkelijk vervagen en verwijderen. Hoe recenter het litteken, hoe gemakkelijker het zal verdwijnen. O…
Crystal Clear Oxygen - Ervaringen en resultatenFilmsterren en tv-persoonlijkheden in binnen- en buitenland zweren bij een eenmalige Crystal Clear Oxygen schoonheidsbeh…
Het Anti-Aging Dieet, hoe werkt het?Is het mogelijk het verouderingsproces te verlangzamen? Het Anti-Aging Dieet geeft ja op deze vraag. De bereids onderg…

Reageer op het artikel "Microdermabrasie - de zachte anti-aging methode"

Reacties

Marieke, 06-10-2011 19:23 #3
Ik heb laatst veel informatie gezocht over microdermabrasie (onder andere op www.microdermabrasie.net) maar niets kunnen vinden over een dermabrasie set die je thuis kan gebruiken. Is het zo dat je dit zelf kan toepassen of moet iemand anders het bij je doen? En hoe vaak kan je het gebruiken?

Anoniem, 13-05-2009 09:31 #2
Mijn schoonheidsspecialiste wil mij ook een kuur microdermabrasie geven. Zij spreekt van de eerste 6 keren iedere week en dan om de 6 weken een onderhoud. De prijs bedraagt 75 EUR/keer. Is het wel goed om met 6 keren (dus 6 weken na elkaar) die behandeling te ondergaan? Moet er niet meer tussenpauze zijn?

Dvandereyken (infoteur), 24-07-2008 02:39 #1
Wat is een goede richtprijs voor een dergelijke behandeling? Ben wel benieuwd! Reactie infoteur, 31-07-2008
Tussen 80 en 90 euro per behandeling is een correcte prijs. Reken wel dat je waarschijnlijk minimum 5 à 10 behandelingen nodig hebt voor een goed resultaat. Dit aantal kan een stuk hoger liggen als de microdermabrasie bestemd is voor het vervagen van striemen en littekens.

Infoteur: Avalon
Laatste update: 26-01-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!