InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Lippenbalsem, een onschuldige verslaving

Lippenbalsem, een onschuldige verslaving

In de eerste de beste drogist raak je overdonderd door het assortiment aan lippenbalsems en lipgloss. Voor elk soort lipprobleem is er een ruime keus aan smeerseltjes die allemaal wonderen beloven. Maar is dit ook zo of zijn er ook andere oplossingen.

Lippenbalsems zijn een verslaving?

Vele mensen smeren hun lippen in met een stick of tube van een van de bekende merken. Deze balsems zouden droge lippen en zelfs het scheuren van lippen moeten verkomen. Er is echter een grote discussie over dit onderwerp op het internet te vinden. Sommigen stellen dat door het gebruik van lippenbalsem de lippen zouden wennen aan de constante toevoer van vet en zelf minder vet gaan gebruiken. Hierdoor zou er dus nog meer lippenbalsem nodig zijn en ontstaat een vicieuze cirkel.

Nog argwanender zijn de commentaren op internet waarin wordt gesteld dat fabrikanten van lippenbalsem extra stoffen toevoegen aan de balsem waardoor je lippen juist zouden uitdrogen. De “verslaving” zou hierdoor worden versterkt.

Deze beweringen werden al eerder nagegaan door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA in Den Haag). Deze geeft gelukkig aan dat het gebruik van lippenbalsem op zich niet verslavend is. En logisch, de basis bestaat uit een vet, doorgaans smeerbare cacaoboter en dat is een onschuldige stof.

De bewering dat de lippen gewend raken aan de boter en dus zelf minder vet produceren wordt van de ene kant bevestigd en de van de andere kant ontkend.

De VWA stelt dat er een kern van waarheid in dit verhaal zit, als regelmatige gebruiker van lippenbalsem bent en er plotseling mee stopt zal het inderdaad even duren voordat de natuurlijke balans van je lippen zich hersteld en je zult dus een tijdje last hebben van droge lippen. Een hoogleraar dermatologie, waarvan je mag aannemen dat hij verstand van zaken heeft ontkent dit echter. Lippen zouden nauwelijks vet of talg produceren waardoor het onmogelijk is dat er verslaafde lippen ontstaan.

Waarom kunnen sommigen dan niet ophouden met smeren

Wie er nu ook gelijk heeft in de verslaafdendiscussie, het staat vast dat er genoeg mensen zijn die volop blijven smeren, zomer en winter door. Waarschijnlijk zijn dit ook mensen die gefixeerd zijn op hun lippen en willen dat ze er altijd geweldig uitzien. Iemand die veel bezig is met zijn lippen zal ook meer over zijn lippen likken. De verdamping van speeksel zorgt juist voor uitdroging van de lippen hetgeen de verslaving makkelijk zou kunnen verklaren.

Wat kun je dan wel doen voor mooie lippen?

  • Niet teveel likken, dit gaat de uitdroging tegen
  • Gebruik in plaats van de longlasting lipstick, die veel meer uitdroogt dan een gewone lipstick, de wat vettere gewone variant
  • Smeer, afhankelijk van de ernst van de je probleem, je lippen 1-2 keer per dag in met vaseline en borstel ze daarna voorzichtig met een niet al te harde tandenborstel of een speciaal lipborsteltje.
  • Veel water drinken.
  • Als de CV aanstaat kan de lucht erg droog worden, zeker in de slaapkamer kan dit nogal effect hebben op je lippen. De lucht kun je minder droog maken door “waterbakjes” aan de CV te hangen.
Gerelateerde artikelen
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Last van gebarsten lippen?Last van gebarsten lippen?Veel mensen hebben wel eens last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter.…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Lipbalsems tegen droge en gescheurde lippenLipbalsems tegen droge en gescheurde lippenVeel mensen hebben last van droge of gescheurde lippen. Bij de een blijft het bij wat losse velletjes, maar bij de ander…
Perfecte ValentijnsdaglippenPerfecte ValentijnsdaglippenDe dag van de liefde is in zicht en dat betekent dat de lippen klaar gestoomd moeten worden voor een eventuele kus. Maar…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lippenbalsem
  • http://mariannes.punt.nl/index.php?r=1&id=394410&tbl_archief=0
  • http://vrouw.telegraaf.nl/lekker_leven/4191784/_Wel_of_juist_geen_lippenbalsem___.html
  • http://www.oppad.nl/published/opp/content/pages/uitrusting/test/test-als-pdf/pdf-test/OP1-2003+Lippenbalsemtest-89570_90240.pdf
  • http://www.beautyweb.nl/make-up/nieuws/2/534/sexy_lippen.html
  • http://www.medicity.nl/showthread.php?t=4455

Reageer op het artikel "Lippenbalsem, een onschuldige verslaving"

Reacties

Britt, 29-10-2010 20:44 #6
Die dermatoloog laat me echt zuchten, en de comment over dat smerende mensen ijdele mensen zijn, ook. Ik ben al 11 jaar verslaafd aan lippenbalsem en als ik één dag niet smeer (ik had er eens een dag geen bij, normaal smeer ik om de 15 minuten ofzo) zwellen mijn lippen op, worden ze vuurrood en pikken ze enorm. Als dat geen verslaving is, weet ik het ook niet…

Annemarie, 15-08-2010 20:49 #5
Ik ben ook behoorlijk verslaafd aan het gesmeer op mijn lippen. Maar omdat mijn mondhoeken steeds meer gingen ontsteken(barstjes e.d.) ben ik er in één keer mee gestopt. Probeer nu mijn huid haar eigen herstellende werk te laten doen. Nu (na een week) zijn de mondhoeken een stuk beter. Mijn lippen voelen nog steeds erg naar aan.
Wat wordt er bedoelt met "de vaseline tip"van 18-05-2009 Reactie infoteur, 07-09-2010
Deze tip is opgenomen in het laatste stukje van het artikel:

Smeer, afhankelijk van de ernst van de je probleem, je lippen 1-2 keer per dag in met vaseline en borstel ze daarna voorzichtig met een niet al te harde tandenborstel of een speciaal lipborsteltje.

Ad, 28-06-2010 10:20 #4
Het is van hoogleraar dermatologie, dan is het goed net zoals er nu cremes ontdekt zijn die juist kankerverwekkend zijn. Maar als er mensen zijn die de balsem al jaren gebruiken en gek worden als ze niets bij der hebben, dat is verslaafd. Ik zal zeggen, neem een vochtig doekje in en plastik zakje en af en toe verfrissen daar je lippen mee afdeppen een week of drie volhouden.

Kim, 18-05-2009 18:56 #3
De hoogleraar dermatologie zou zich toch beter in de materie moeten verdiepen. Ik gebruik nu ruim 14 jaar lippenbalsem en ik ben echt verslaafd. Als ik niks bij me heb word ik gek, m'n lippen barsten open, voelen droog en schraal. Ik moet ze constant vet houden en dat is uitermate irritant. Stoppen? Ik zou niet weten hoe, de drang om het op m'n lippen te smeren is zo groot! Kon ik er maar mee stoppen :S Reactie infoteur, 18-05-2009
Het hoeft natuurlijk niet echt een probleem te zijn maar als je ermee wilt stoppen kun je de vaseline tip gebruiken, bij mij werkte die heel goed!

Rianne van Nuland, 29-01-2009 23:13 #2
Het gebruik van lippenbalsem resulteert inderdaad vaak in een verslaving. In veel lippenbalsems zit aardolie (petroleum) wat de eigenschap heeft om de diepere huidlaag uit te drogen. Je smeert dus een vette balsem op je lippen maar de huid droogt er juist van uit. Ik gebruik zelf van Nutrimetics de Nutri Rich intensive lip treatment met spf 18. Deze beschermt de kwetsbare huid van de lippen zeer goed. Deze intensief hydraterende lippencreme is verrijkt met abrikozenpittenolie.

Claire (infoteur), 26-06-2008 18:56 #1
Interessant artikel, hier wist ik niets van af! Volgens mij ben ik behoorlijk verslaafd, want ik moet standaard lipgloss/labello in mijn broekzak hebben zitten. Reactie infoteur, 28-06-2008
Dank je wel. Ik herken het wel, was zelf ook altijd zo, vooral in de wintertijd. Maar sinds ik dit gelezen heb en behoorlijk ben gaan afkicken zijn mijn lippen er eigenlijk ook beter aan toe.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 15-12-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 6
Schrijf mee!