InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoorbril (de Varibel), hoor wat je ziet!

Hoorbril (de Varibel), hoor wat je ziet!

De hoorbril is een bril voor slechthorenden. Met deze bril hoor je alles beter, in de richting waarin je kijkt. Ontspannen luisteren kan nu ook in rumoerige ruimten. Een ideale oplossing voor slechthorenden, omdat een normaal gehoorapparaat vaak hinderlijk is in lawaaierige situaties. Deze hoorbril biedt de oplossing. Jaren werd er aan gewerkt, maar sinds 2006 is het op de markt gebracht door het bedrijf Varibel.

De hoorbril, een nieuwe technologie

De hoorbril is een nieuwe ontwikkeling, begonnen in 1986, die na jarenlang onderzoek eindelijk op de markt verscheen. Het onderzoek werd uitgevoerd aan de Technische Universiteit Delft. Het project werd ondersteund door Technologiestichting STW.

Varibel, TU Delft, Philips, Frame Holland en de ontwerpbureaus MMID en Verhoeven, hebben allemaal meegewerkt aan de hoorbril.

In 2006 werd de hoorbril door Varibel geïintroduceerd op de markt.

Varibel is het Nederlandse bedrijf dat de nieuwe hooroplossing in de vorm van een bril heeft geïntroduceerd: De hoorbril. "Varibel" is het merk, maar de hoorbril wordt soms ook wel "de Varibel" genoemd.

Hoe ziet de hoorbril eruit?

Als eerste is te merken dat de hoorbril niet veel verschilt van een gewone leesbril. De brillepoten zijn iets dikker, omdat hierin kleine microontjes zitten.

Hoe werkt de hoorbril?

In elke brillenpoot van de Varibel hooroplossing zitten 4 hele kleine microfoontjes, die geluid omzetten in elektrische signalen. De combinatie van deze vier signalen levert informatie over de richting waar het geluid vandaan komt. Een chip zorgt ervoor dat het geluid dat van opzij en van achter kom, weggedrukt wordt. Het geluid dat van voren komt, wordt versterkt. Het lawaai rondom de persoon wordt dus gedempt. De hoorbril zoomt net als een lens van een fototoestel in op de spreker die voor de slechthorende staat. Hierdoor kan de slechthorende beter communiceren in een drukke omgeving.
De Varibel werkt met oorstukjes, net als een achter-het-oor hoortoestel, en is dus geen beengeleider. Omdat voor het linker en rechteroor aparte signalen zijn, kan de drager van de hoorbril ook nog horen waar het geluid vandaan komt. Bij een normaal hoortoestel kan dit niet.

Het dragen van de hoorbril

De hoorbril wordt door de Audicien volledig aangepast aan het gehoor van de persoon. Voor ieder persoon dus anders. Het dagelijks gebruik is daarna zeer eenvoudig. Na het indoen van de oorstukjes klikt de magnetische verbinding bij het opzetten van de bril in één beweging vast. De klik betekent dat de bril "aan" staat. Het geluid is dus aangezet. Bij het afzetten van de bril, wordt de magnetische verbinding verbroken en gaat het geluid weer uit.

Het volume is regelbaar via een drukknopje vooraan in de brillenpoot. Met dit knopje kun je de hoorbril in verschillende standen zetten, bijv. voor een rumoerige ruimte, rustige omgeving of voor muziekuitvoeringen.

De bril is oplaadbaar. Er zijn geen verwisselbare batterijtjes nodig. Het is handig om het op te laden tijdens de nacht. De volgende ochtend is de bril opgeladen en weer klaar voor een hele dag.

Voordelen t.o.v. een normaal hoortoestel.

  • Ontspannen luisteren in een rumoerige omgeving
  • Horen in de richting waarin je kijkt
  • Natuurlijk, ruimtelijk horen
  • Uiterst modern digitaal hoortoestel
  • Ruime collectie elegante brillen
  • De hoorbrillen hebben een hoog draagcomfort
  • Volledig aanpasbaar op uw gehoor
  • Aansluiting op uw bestaande of nieuw aan te meten oorstukjes
  • Oplaadbaar, dus geen gedoe met batterijtjes verwisselen

Waar is het verkrijgbaar?

De hoorbril is tegenwoordig overal in Nederland verkrijgbaar. De bekende speciaalzaak "Beter Horen", waarvan er ongeveer 135 bestaan in Nederland verkoopt o.a. de hoorbril en past het volledig aan. Daarnaast zijn er nog een aantal andere minder bekende zaken waar het verkocht wordt.

Collectie

Varibel heeft samen met bekende brillenontwerpers een collectie van tientallen aantrekkelijke modellen en kleuren samengesteld voor dames en heren. Het hoortoestel is verwerkt in deze elegant vormgegeven monturen. De brillen zijn naar wens uitgerust met topkwaliteit multi-focale brillenglazen, zodat u op elke afstand scherp kunt zien zonder overgangen. Het draagcomfort van de bril is hoog, doordat de opticien/audicien vakman deze geheel op maat afpast.
© 2007 - 2018 Elmas, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een bril kopen bij een goede opticien: tipsEen bril kopen bij een goede opticien: tipsBij het kopen van een bril kiest u bij voorkeur een goede opticien. Een goede opticien let op meer dan een leuk montuur.…
Online hoortest  Hoe werkt het precies?Online hoortest Hoe werkt het precies?Een online hoortest is een goed alternatief voor iemand die wil weten hoe goed (of slecht) zijn gehoor is. Het is belang…
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…
Mislukte uitvinding: virtual reality-brilDe virtual reality- bril is een grote mislukking uit begin jaren 90. Met de bril op kon je je voortbewegen in een digita…
Aandoening: AstigmatismeAandoening: AstigmatismeAstigmatisme is een cilinder afwijking van het oog. 'a' betekent niet, en 'stigma' betekent punt of stip. Astigmatisme i…

Reageer op het artikel "Hoorbril (de Varibel), hoor wat je ziet!"

Reacties

W. J. de Jager, 22-07-2014 16:36 #5
Waarom is deze bril in Amsterdam niet verkrijgbaar?

Jacob de Kuijper, 13-10-2012 22:50 #4
Wat kost ongeveer zo'n bril?

Durk van der Molen, 12-08-2008 22:23 #3
Ook wij zouden graag meer informatie over de hoorbril en of de vergoeding van de zorgverzekeraar voldoende is er één aan te schaffen, te proberen. Lijkt zo op het eerste gezicht prachtig, als de prijs/ kwaliteit eveneens voldoende is is het het overwegen waard. Ideaal is het voor die mensen die kampen met allergieën. Wie kan wat leveren, laat u horen dan zien wij verder. Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Etsel (infoteur), 10-12-2007 19:01 #2
Lijkt inderdaad een handige oplossing. Maar kost geloof wel een stuk duurder dan een gewoon hoorapparaat. Of zit het in de zorgverzekering? En mensen die eigenlijk geen bril nodig hebben, hebben zeker geen versterkte glazen. Ik vraag me wel af of het lekker zit. Je voelt nu zowel het montuur op de oren als de oorstukjes in de oren. Maar misschien wendt dat wel.

Ik zit nog wel met één vraag. Stel je bent op straat en het geluid komt van achteren, dan heb je dat dus niet in de gaten. Kan gevaarlijk zijn! :-p Reactie infoteur, 10-12-2007
He Etsel bedankt voor je reactie.

Ik heb de hoorbril nog niet eens in het echt gezien! Het lijkt me wel een goede oplossing, maar nu jij dat zegt over het geluid van achteren… Dat kan inderdaad een groot probleem zijn! En over de vergoeding weet ik ook niets. Misschien wel? Ik heb zelf geen bril en ook geen geohoorapparaat, waardoor ik dus nog niet op zoek ben gegaan voor mogelijke vergoedingen.

Hikari (infoteur), 30-09-2007 11:43 #1
Zeer goed artikel geschreven. Ik heb zelf in de zorg gewerkt, maar nog nooit met deze bril te maken gehad. Wat ik wel al gezien heb, is dat zo'n bril veel meer uitkomsten biedt:D

Bedankt voor het leuke artikel!

Groet, Hikari

Infoteur: Elmas
Gepubliceerd: 30-09-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!