InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van carobe

De geneeskracht van carobe

Carobemeel is tegenwoordig een superfood. Het is al jarenlang gebruikt als cacaovervanger en koffievervanger maar het verdient ook een plaats op zich. Carobe of johannespitmeel biedt een prima deeg om te gebruiken in de keuken. Het bevat eiwitten en veel mineralen. Daarnaast zitten er stoffen in die op dezelfde manier werken als een antidepressief medicijn. Bovendien zeggen onderzoekers dat het kankerbestrijdende eigenschappen heeft.

Inhoud:

Algemene informatie

In het Antieke Egypte werd al carobe gebruikt. Daar gebruikte men het als zoetstof. De carobeboom komt van oorsprong voor in de Mediterraanse regio inclusief Zuid-Europa, Noord-Afrika, Midden-Oosten, de Canarische eilanden en Macronesië. Soms wordt de boom maar zeven of tien meter hoog maar hij kan vijftien tot wel twintig meter hoog worden. Hij bloeit normaliter in september en november. De mens eet niet zozeer het zaad als wel de peulen. Maar de zaden kunnen ook gewoon gegeten worden.

Onbewerkt of geroosterd

De peulen van de johannesbroodboom noemen we carobe als ze zijn geroosterd en vermalen. Er wordt johannesbroodpitmeel gemaakt van ongeroosterde peulen. De uiteindelijke beschikbare polyfenolensamenstelling verschilt per gebruikswijze, volgens Duitse onderzoekers in 2004. In onbewerkt zaad zitten veel flavonol-glycosiden en hydrolyseerbare tanninen. In geroosterd zaad, carobe, zit vaak meer galluszuur.

Naamgeving carobe

Waarom we Latijn gebruiken in de wetenschap is voor veel mensen wel duidelijk. Het is omdat we dan zeker weten over welke plant het gaat. Ceratonia siliqua is de Latijnse naam van carobe. In het Engels wordt deze boom de carob tree genoemd. In het Nederlands heet het Johannesbroodboom. In het Engels wordt het als alternatieve naam ook wel St. John's bread genoemd. Maar carobe wordt in Nederland meer verkocht onder de naam carobe of carobemeel.

Natuurgeneeskundig inzicht carobe

De volgende medicinale werkingen komen uit de natuurgeneeskunde. Carobe is één van die stoffen die zowel diarree tegen gaat als de spijsvertering bevordert. Door de samentrekkende werking gaat het diarree tegen. Maar de polyfenolen erin maken het mild-laxatief. Overigens wordt een diarree ook tegen gegaan door het drinken van een thee van de bast van de carobeboom. Daarin zitten veel tanninen de stof die voor een samentrekkende werking zorgt. De samentrekkende werking kan ook uitwerking hebben op de keel. Het kan namelijk hoest tegen gaan. Bovendien werkt het verzachtend.

Carobepeulen aan de boom in Spanje. / Bron: Chixoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Carobepeulen aan de boom in Spanje. / Bron: Chixoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Carobe werkt als antidepressant

In 2011 deden Indiase onderzoekers een studie naar de antidepressieve werking van carobe. Het bleek dat carobe de afbraak van serotonine remt. Op de serotonineremmende werking zijn ook allerlei synthetische medicijnen gebaseerd. De onderzoekers zagen dat carobe door adrenaline en noradrenaline wordt begeleid. De onderzoekers deden hun tests op muizen.

In carobe zitten veel mineralen, proteïnen en koolhydraten.

Inhoudstoffen carobe

Zowel carobefruit, -meel als -siroop zitten vol mineralen, proteïnen en koolhydraten. Er zit veel calcium, kalium, magnesium, natrium en fosfor in carobe. In carobesiroop zit relatief het meest kalium, fosfor en calcium. Deze stoffen zitten ook veel in carobemeel, waar ook nog natrium in zit. Turkse onderzoekers in 2009 voegen daaraan toe dat de essentiële vetzuren in goede verhoudingen in carobemeel zitten. Daarnaast zagen ze dat als carobepoeder industrieel wordt gemaakt er twee en een half keer zoveel mangaan en ijzer in het eindproduct zitten.

Carobemelk

Van carobemeel of johannespitmeel kun je een melk maken. Je kookt 100 gram meel op een liter water en laat het twee minuten doorkoken. Vervolgens laat je het afkoelen. Als het koud genoeg is kan het in de fles. Deze kan je maximaal drie dagen in de koelkast bewaren en gebruiken als alternatieve, plantaardige melk. Het is misschien niet verstandig om voortaan alleen nog maar deze melk te drinken. Er zijn ook andere plantaardige melksoorten zoals havermoutmelk, kikkererwtenmelk, rijstmelk en amandelmelk.

Kankerbestrijdende werking carobe

Italiaanse onderzoekers zagen in 2002 dat zowel het blad als de peul van de carobe kankerbestrijdende werking hebben. Dat kan te maken hebben met de essentiële vetzuren die hierin zitten. Lees daarover meer in het boek van Brian Peskin: Het verzwegen verhaal over kanker. In het onderzoek werden leverkankercelijnen op muizen getest. Men zegt dat hun ontdekking van importantie kan zijn bij het ontwikkelen van functioneel voedsel tegen kanker. Portugese onderzoekers publiceerden in 2011 een onderzoek waaruit blijkt dat de antioxidanten in carobe een antikankerwerking hebben. De vrouwelijke cultivar Galhosa had de meeste polyfenolen. De onderzoekers gaan ervan uit dat als een plant meer polyfenolen bevat, deze over meer geneeskracht beschikt.

Eet- en drinktips carobe

Je kunt een substituut voor chocolade, koffie en ei maken uit carobe. Maar we vergeten wel eens dat carobe zelf lekkere eigenschappen heeft.
  • Je kunt het bruine carobepoeder prima gebruiken om een heuse veganistische melk mee te maken die je vervolgens aanwendt voor het maken van een milkshake. Eventueel kun je er cacaopoeder, kaneel en stevia bij doen.
  • Je kunt zowel witte johannesbroodpimeel als carobe door een pap doen van havermout.
  • Carobepoeder is toe te voegen aan een muesli.
  • Je kunt carobepoeder gebruiken om meelmixen mee te maken voor pannenkoeken en brood.
  • Je kunt beide meelsoorten, carobe- en johannesbroodpitmeel, toevoegen aan meel dat je gebruikt voor het maken van koekjes, muffins, cakes en taarten.
  • Johannispitmeel is prima te gebruiken om sauzen en soepen te verdikken. Ook een smoothie kun je er net iets dikker mee maken.
  • Carobemeel kun je gebruiken als extra smaakmaker in een toetje. Doe het eens door de yoghurt met wat mango.
  • Maak eens een warme drank met koffie, cacao, carobe, stevia en vanille. Je kunt er een hete carobemelk doorheen doen of een andere plantaardige melk.
Gerelateerde artikelen
Carob, een gezond alternatief voor cacao en chocoladeCarob, een gezond alternatief voor cacao en chocoladeChocola is en blijft voor velen onder ons dé versnapering bij uitstek. Niets is heerlijker dan een lekker stukje chocola…
De geneeskracht van meelEr zijn verschillende soorten melen. Daarom is het gek dat de meeste mensen slechts tarwemeel eten. Brood kun je van all…
Baarmoederhalskanker80% van de vrouwen krijgt ooit HPV (humane papilloma-virus) in haar lichaam. Dit virus is een belangrijke oorzaak van ba…
Kanker en Voedsel: 5 fabelsKanker en Voedsel: 5 fabelsHet effect van voedsel op het voorkomen, ontstaan en genezen van kanker is een veel besproken onderwerp. Vaak worden all…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Bronnen en referenties
  • Natuurgeneeskunde carobe: http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Ceratonia+siliqua
  • Algemene informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Johannesbroodboom
  • Algemene informatie: http://www.medicalhealthguide.com/herb/carob.htm
  • Carobe antidepressant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21328139
  • Onbewerkt of geroosterd: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15186098
  • Inhoudstoffen carobe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17852490
  • IJzer mangaan carobe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19763833
  • Kankerbestrijdende werking carobe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12490228
  • Carobe kanker: http://science.naturalnews.com/2011/2030424_Phytochemical_Profile_Antioxidant_and_Cytotoxic_Activities_of_the_Carob_Tree.html
  • Foto ouwe carobboon: "Ceratonia siliqua MHNT.BOT.2011.3.89" by Roger Culos - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia
  • Afbeelding bron 1: Chixoy, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van carobe"

Reacties

Segers, 25-11-2017 11:27 #2
Wat ik nu niet goed begrijp is zoals wat u zegt: “dat als carobepoeder industrieel wordt gemaakt er twee en een half keer zoveel mangaan en ijzer in het eindproduct zitten“. Ik zou juist het tegenovergestelde beweren, want in alles wat industrieel wordt gemaakt gaan er juist minder voedingstoffen inzitten? Mijn vraag is dus of het geen typefout is?

Puccini (infoteur), 01-06-2015 10:17 #1
Het is in je gebruiktips niet erg duidelijk of je nu johannesbroodpitmeel bedoelt of carobe poeder. Het eerste is een wit reukloos poeder dat gebruikt wordt als verdikkingsmiddel o.a. in babyvoeding. Het tweede, carobe poeder, kan je inderdaad gebruiken als alternatief voor cacao. Het ziet er ook zo uit. Maar als ik het goed gelezen heb worden de twee door elkaar gebruikt in de eet- en drinktips. Het is toch een belangrijk verschil… Reactie infoteur, 16-06-2015
Je hebt een punt. De tiplijst is verbeterd.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!