InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van boekweitmeel

De geneeskracht van boekweitmeel

Boekweitmeel is een vergeten meel. Boekweitmeel verdient een plaatsje terug in de Nederlandse keuken. Boekweit is zeer gezond. Vroeger was het overal op elke hoek verkrijgbaar en nu moet je ervoor naar een biologische winkel. Het wordt aanbevolen door allerlei wetenschappers maar deze aanbevelingen worden nog te weinig door artsen overgenomen. Boekweitmeel is zowel een culinair als een medicinaal product.
Boekweit / Bron: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Boekweit / Bron: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Korte geschiedenis boekweit

Boekweit komt uit Noord- en Oost-Azië. Het is al minstens sinds 1000 jaar voor Christus in China verbouwd. In de V.S. is boekweit een veel gebruikt stapelgewas geworden. In Europa werd boekweit tot ver in de 20e eeuw veel gegeten maar daarna hield men ermee op. Vanaf de jaren 70 was boekweit alleen nog in de reformwinkels te vinden. Later zijn dat de natuurwinkels, de biowinkels, de eko-winkels of de landwinkels geworden. Daar kun je nog steeds boekweit kopen.

Boekweit is goed

Boekweit werd tot in de jaren 20 van de 20e eeuw nog veel gebruikt maar ineens zijn Nederlanders en Belgen van dit goede gebruik afgestapt. Nu is er de kans om boekweit en boekweitmeel weer op te nemen in je ouderwetse voedingspatroon. Van boekweitmeel zijn de Noorderlingen als volk sterk geworden. Er is niks mee om dit meel weer te herintroduceren in onze voeding. Er zitten allerlei belangrijke stoffen in voor ons lichaam. Belangrijke flavonoïden in boekweit zijn: rutine, orientine, vitexine, quercetine, isovitexine en isoörientine. Deze stoffen werken als antioxidanten samen met vitaminen om vrije radicalen uit te schakelen en het immuunsysteem optimaler te laten werken.

Naamgeving

Waarom gebruiken we Latijnse woorden in de wetenschap? Omdat we dan zeker weten over welke plant het gaat. De Latijnse naam van boekweitmeel is Fagopyrum esculentum. In het Engels kun je dit product vinden onder de naam 'buckwheat'. Dat komt waarschijnlijk van het woord uit het Nederlands: boekweit.

Boekweitmeel en boekweitmelk maken

Je kunt zelf boekweitmeel maken van hele boekweit. Je hebt hiervoor een keukenmachine of een elektrische koffiemolen nodig. Daarna kun je zelf boekweitmelk maken. Je kookt 100 gram boekweit op een liter water. Je laat het twee minuten doorkoken en weer afkoelen. Als het koud is stop je het in een fles en bewaart je het maximaal drie dagen in de koelkast. Boekweitmelk kun je gebruiken om chocolademelk te maken. Ook kun je het gebruiken om havermoutpap of muesli mee te bereiden. Verder is het een middel om een milkshake mee te maken.

Superieure boekweitsoort

Enig chauvinisme is een Fransman niet vreemd. Dat dringt soms zelfs door in de wetenschap. De Franse boekweitsoort ´La Harpe´ is volgens Franse onderzoekers superieur ten opzichte van andere soorten boekweit als het gaat om de totale inhoud aan polyfenolen, flavonoïden en oligomere proanthocyanidinen. In hun onderzoek uit het jaar 2000 zeggen de Fransen dat de hoeveelheid vrije radicalen van een voedselsoort bepaalt hoeveel schade er wordt gedaan in het lichaam. Daarom is de therapeutische werking van polyfenolen interessant, zo melden de Franse wetenschappers. Polyfenolen bestrijden vrije radicalen in ons lichaam.

Boekweit beschermt tegen ziekten

Volgens een Amerikaans meta-onderzoek uit 2001 kan met boekweitmeel diabetes, obesitas, hypertensie ofwel hoge bloeddruk, hypercholesterolemia of een te hoog cholesterolgehalte en constipatie worden tegengegaan. Dat is een indrukwekkend rijtje. Deze bevindingen worden bevestigd door onderzoek na 2001. Deze feiten geven je een goede reden om boekweit op te nemen in je eetpatroon.

Boekweit verlaagt risico´s hart -en vaatziekten

Amerikaanse onderzoekers zagen in 1995 al dat boekweit ingezet kan worden tegen hoge bloeddruk en te hoog cholesterolgehalte. De onderzoekers zien zowel positieve punten van havermout als boekweit. De hoofdtitel van het onderzoek luidt dat boekweit de risico´s op hart-en vaatziekten kan verlagen. Japans onderzoek uit 2006 voegt daaraan toe dat boekweit goed is tegen te hoog cholesterolgehalte, obesitas en galsteenformatie. De onderzoekers suggereren artsen om voortaan boekweit aan te bevelen bij mensen die deze ziekten hebben. Boekweit kan uitmaken van een dieet tegen te hoog cholesterol, obesitas en ter ondersteuning van de gal. Soms hebben problemen in het lichaam met al deze drie factoren te maken. In dat geval is boekweit extra aan te raden.

Boekweitmeel kun je gebruiken als gewoon meel of bloem. Het is alleen veel gezonder.

Overige wetenschappelijke feiten boekweit

Er zijn vele onderzoeken naar boekweit gedaan. Hier staan daar een paar voorbeelden van.
  • Sommige mensen hebben een allergie tegen boekweit. De symptomen zijn conjunctivitis of ontstoken slijmvliezen van de ogen, verkoudheid en soms astma.
  • Japanse onderzoekers zagen in 2002 dat nierfalen bij ratten sneller werd opgelost als de ratten boekweitextract te eten kregen.
  • Sloveens onderzoek uit 2001 meldt dat boekweit prima past in een dieet dat erop is gericht om lagere GI-waarden te hebben.
  • Proanthocyanidinen zorgen dat nitrieten in de maag worden omgezet tot schadeloze nitrietoxide.
  • Boekweit is glutenvrij. Het is daardoor extra geschikt voor mensen met tarwe-intolerantie, coeliakie, prikkelbaredarmsyndroom en de ziekte van Crohn.

Stoffen in boekweit gaan kanker tegen

Stoffen in boekweit blijken leverkankercellen tegen te gaan in groei en aan te zetten tot plotselinge celdood van de kankercel. Er waren slechts minimale effecten waarneembaar op gezonde levercellen. Dat blijkt uit een Chinees onderzoek wat werd afgerond in april 2015. De
Het plantje dat boekweitzaad maakt / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Het plantje dat boekweitzaad maakt / Bron: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
onderzoekers gebruikten een trypsineremmer die men uit boekweit had geïsoleerd. Het onderzoek start met de constatering dat boekweit een belangrijk component is in voedsel en medicijnen.

De geneeskracht van boekweitkoekjes

Zweeds onderzoek uit 2011 laat weten dat boekweitkoekjes een medicinale waarde hebben. Boekweitkoekjes kunnen het niveau van myeloperoxidase verlagen in het bloed. Dat is een indicator voor ontstekingen. Door het eten van de koekjes vinden er minder ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingen plaats. De onderzoekers wijzen vooral de antioxidant rutine in boekweit aan als medicinale stof. Verder denken de onderzoekers dat boekweitkoekjes het cholesterolniveau kunnen verlagen. Hopelijk worden boekweitkoekjes nooit tot medicijn verwerkt. Met boekweitkoekjes als medicijn willen we allemaal wel ziek worden.
Gerelateerde artikelen
Boekweit botanisch en geschiedkundig bekekenIn oude natuurwetenschappelijke verhandelingen treft men boekweit vooral aan als voedingsplant en slechts zelden als gen…
Boekweit in de keukenBoekweit in de keukenBoekweit, een ouderwets gewas dat niet alleen gemakkelijk groeit maar waarvan vooral de zaadjes als meel bijzonder gesch…
Flensjes en appelbeignets bakken met boekweitFlensjes en appelbeignets bakken met boekweitBoekweitmeel werd een tijd in Nederland als ouderwets gezien. De voedingsindustrie richt zich echter steeds meer op mens…
Brood van quinoa en boekweit zelf bakken in de ovenBrood van quinoa en boekweit zelf bakken in de ovenToch brood eten ondanks dat je een glutenallergie hebt? Of gewoon geen zin in een brood gebakken van granen? Het is moge…
Gezonde pannenkoekenGezonde pannenkoekenKinderen zijn vaak dol op pannenkoeken. Het is alleen niet gezond om vaak pannenkoeken te eten, omdat het vaak weinig ve…
Bronnen en referenties
  • Boekweit la harpe: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10967451
  • Ziekten meta-onderzoek: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11592684
  • Boekweit hart-en vaatziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7840076
  • Boekweit cholesterol: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16459229
  • Boekweit GI-waarden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11170616
  • Geneeskracht boekweitkoekjes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21931228
  • Nitrieten nitrietoxiden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20013056
  • Allergie boekweit: http://europepmc.org/abstract/MED/1456486
  • Boekweit kanker: http://www.unboundmedicine.com/medline/citation/25901645/Anti_tumoral_effects_of_a_trypsin_inhibitor_derived_from_buckwheat_in%C2%A0vitro_and_in%C2%A0vivo_
  • Foto plant: "메밀" by Dalgial - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto boekweit: "메밀" by Dalgial - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Dalgial, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van boekweitmeel"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!