InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoe gezond is de courgette?

Hoe gezond is de courgette?

Hoe gezond is de courgette? Courgette is een populaire groente en veelzijdig in gebruik. Het is familie van de komkommer en augurk, maar ook van de meloen. Hoewel het seizoen officieel van juli tot september loopt, is de courgette het hele jaar door verkrijgbaar. Bovendien is het relatief eenvoudig om zelf te kweken. Deze zeer gezonde groente bevat weinig calorieën en past dus ook in een vermageringsdieet. Hoe gezond is de courgette precies?
Bron: Hans, PixabayBron: Hans, Pixabay

Afkomst

De courgette is van oorsprong afkomstig uit Mexico en het zuiden van de Verenigde Staten. In Zuid-Europa werd de courgette al gegeten in de 16e eeuw. Toch duurde het tot de 20ste eeuw, voordat West- en Noord-Europa de courgette massaal omarmden.

Jong oogsten

De courgette wordt jong geoogst, want als je dat niet doet dan zwelt de courgette net zo op als de pompoen. Bovendien zijn de vezels in de jonge courgette nog zacht en er zit bovendien weinig zaad in. Ideaal om te consumeren, zeker ook als je een gevoelige spijsvertering hebt.

Gezondheidsaspecten

Vitaminen

We staan er vaak niet bij stil, maar de courgette zit vol met vitamine C en is uitermate gezond en licht verteerbaar. Zo’n 150 gram courgette bevat slechts 50 calorieën. De vezels worden goed verdragen door de darmen. Als je aan de 150 gram courgette per dag komt, heb je bijna de helft binnen van je dagelijkse dosis vitamine C. Verder zitten er in iets mindere hoeveelheden ook de volgende vitaminen in de courgette: A, B1, B2, B3, B6, B9, B11, K.

Mineralen

De courgette is tevens rijk aan mineralen, te weten:
  • Fosfor
  • Kalium
  • Koper
  • Magnesium
  • Mangaan

Vitamine B9, ook wel foliumzuur genoemd, is uitstekend tegen hoge bloeddruk. Verder werkt het preventief als het gaat om hart- en vaatziekten én helpt het bij vrouwen tegen darmkanker. Tenslotte heeft de courgette een ontstekingsremmende werking.

Bron: Markusspiske, PixabayBron: Markusspiske, Pixabay

Gezonde bereiding

Courgette kan je op verschillende wijze bereiden. In een salade is de courgette prima rauw te eten. Leg het desgewenst even in een kruidendressing en voor een beetje aankleding van je salade snij je de courgette met een dunschiller in de lengterichting.

Voedingswaarde behouden

Wil je de voedingswaarde in de courgette bewaren, bak de courgette dan bij voorkeur niet. Courgette kan als een soort spons werken en de olie gaat in de courgette zitten. Behalve dat je minder van de groente geniet, verteert de courgette ook beduidend minder. Beter is het om de courgette te stomen, stoven, grillen of koken. Door de vorm is de courgette ook uitermate geschikt voor een ‘gezonde spaghetti’. Met een spiraalsnijder maak je er lange slierten van en is prima te combineren met bijvoorbeeld een kruidendressing en een stukje vis zoals makreel of zalm.

Smoothie

Minder bekend is dat je de courgette ook goed in een groene smoothie kunt verwerken. Voeg er wat banaan, ananas en misschien een beetje kokosmelk aan toe en je hebt een frisse en uiterst gezonde groene smoothie. Meer gewaagd is de versie met komkommer en basilicum, maar ook zeker erg gezond.

Bewaren

Als je een verse courgette in de winkel gekocht hebt, en deze moet stevig aanvoelen en er gaaf uitzien, dat is deze in het groentengedeelte van de koeling prima enkele dagen te bewaren. Anders kan je een koele plek (ca. 12 graden) buiten de koeling zoeken. Ook dan blijft de courgette zeker enkele dagen goed.

Tot slot

De courgette is ingeburgerd en op verschillende manieren toe te passen. Dat maakt dat de courgette ook steeds populairder wordt én dus het hele jaar door te verkrijgen. Maar naast gezondheid is het ook belangrijk dat je lekker eet en door de vele smaken die je toe kunt voegen aan de courgette, is het een groente die voor nagenoeg iedereen toegankelijk is.
Gerelateerde artikelen
Courgette, een veelzijdige groenteCourgette, een veelzijdige groenteCourgette is een algemeen verkrijgbare groente. Je vindt deze groente in de supermarkt, op de markt en ook in veel moest…
Heerlijk gezonde smoothiesHeerlijk gezonde smoothiesThe smoothie is ingeburgerd en dus niet meer weg te denken uit het voedingspatroon van menig man of vrouw. Iedere leefti…
De courgette, wat kun je met de courgette?De courgette, wat kun je met de courgette?De courgette is familie van de komkommer. Net als de komkommer heeft ook de courgette zelf niet veel smaak, maar kun je…
Hoe maak je een groene smoothie?Hoe maak je een groene smoothie?Hmmm, smoothies zijn lekker én gezond. Smoothies die net iets beter voor je zijn, zijn groene smoothies. Hierin verwerk…
Recept: 3x CourgetteRecept: 3x CourgetteCourgette is licht verteerbaar en bevat niet veel calorieën. Wel bevat de groente veel vezels, wat goed is voor de spijs…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeterKraayvanger, Pixabay
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/hoe-gezond-zijn-courgettes/
  • http://foodness.nl/recipe/super-healthy-salade-van-rauwe-courgette/
  • https://www.followfitgirls.com/courgette-gezond
  • Afbeelding bron 1: Hans, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Markusspiske, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe gezond is de courgette?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 31-05-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!