InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Koken met olieën die cholesterol bestrijden

Koken met olieën die cholesterol bestrijden

Koken met olieën die cholesterol bestrijden Wanneer je last hebt van een te hoge cholesterol kook je best niet met margarine omdat deze te veel vetten bevat die je cholesterolgehalte enorm de hoogte zal laten in schieten. Gebruik liever olieën uit dit artikel om je gerechten te koken.

Raapzaadolie

Raapzaadolie is een van de belangrijkste cholesterolbestrijders voor gebruik in de keuken. Deze olie bevat veel onverzadigde vetzuren, heeft een goede verhouding tussen enkel en meervoudig onverzadigde vetzuren en bevat van alle spijsolien het hoogste gehalte aan onverzadigde vetzuren. Wat zeer opvalt is de hoge gehalte aan oliezuren. Oliezuur kan de LDL-waarde verlagen zonder de HDL cholesterol te verminderen. Raapzaadolie kan verwarmd worden tot 180 graden celcius en behoudt de afzonderlijke smaken van de ingredienten doordat hij zelf bijna gewoon smaakt. Koudgeperste raapzaadolie heeft een lekkere, fijne, nootachtige smaak en is bijzonder geschikt voor sla, dipsauzen en dressings.

Distelolie

Distelolie wordt ook wel saffloerolie genoemd en is een plantaardige spijsolie die gehaald wordt uit de zaden van de saffloer. Deze bevat maar weinig verzadigde en enkelvoudige verzadigde vetzuren en onderscheidt zicht door zijn heel hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren die de LDL verlagen door zijn groot gehalte aan vitamine E. Deze olie wordt veel verkocht als dieetolie. Net zoals vele spijsolien is distelolie niet geschikt voor de warme keuken omdat hij al bij lage temperaturen begint te roken. Daarom is deze vooral geschikt om lekkere cholesterolbestrijdende slasauzen te maken.

Lijnzaadolie

Lijnzaadolie is niet alleen geschikt bij een te hoge cholesterol maar kan daarnaast ook ontstekingen afremmen, een trombose voorkomen en de insulinespiegel positief beinvloeden. Lijnzaadolie jammer genoeg wel niet lang houdbaar en word na enkele weken al bitter. Recepten voor in de schil gekookte aardappelen met kwark en lijnzaadolie zijn echte klassiekers. Maar ook in pittige slasauzen is lijnzaadolie een verrijking voor wie cholesterolbestrijdend wil koken. Olie van lijnzaden past bijzonder goed bij pittige salades met linzen, rode bieten, paddenstoelen, groene bonen, krachtige slasoorten en paardebloem.

Zonnebloemolie

Zonnenbloemen zijn dankzij hun aanwezigheid van de vetoplosbare vitaminen A en E een bijzonder goed middel tegen cholesterolbestrijding. Vitamine E beschermt tegen de gevoelige vetzuren, versterkt het immuunsysteem in het lichaam, verbetert het herstel mechanismen, de zuurstoftoevoer en zorgt voor betere bloeddoorstroming. Zonnebloemolie is geschikt voor het braden en frituren van allerlei gerechten.

Olijfolie

Olijfolie van topkwaliteit bevat nog meer oliezuur dan raapzaadolie en is daarom een zeer goed middel tegen verhoogde cholesterol. Dikwijls wordt aangeraden dat je zoveel mogelijk olijfolie moet gebruiken om je cholesterol te verlagen. Let hier mee op, niet alle olijfoliën in de supermarkt zijn dezelfde. Kijk altijd naar volledig zuivere olijfolie. Door het rijpen verander olijven van groene naar violetzwarte olijven en stijgt het vetgehalte van olijven.

Sesamolie

Uit de sesam plant worden van de kleine zaden een heldere olie met een neutrale smaak gemaakt. Uit geroosterde sesamzaden wordt een donkere olie met een fijne, nootachtige smaak gehaalt. Sesamolie is rijk aan Vitamine E waarmee je de cholesterol kunt mee verlagen. Met de kleine sesamzaadjes kun je ook gebak, broodjes en muesli op een lekkere manier verrijken. Profiteer twee keer van de gezonde werking van sesam door een knapperig wokgerecht te maken met een beetje sesamolie en daarna wat sesamzaad over te gooien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spijsoliën informatieSpijsoliën informatieSpijsoliën bestaan er in vele soorten en maten. Welke zijn geschikt voor dressings en welke voor frituren? Wat is de toe…
Alles over olijfolieAlles over olijfolieOlijfolie is heel erg gezond, het zorgt voor bescherming van de gezondheid en past prima in een gezonde levensstijl. Oli…
Olijfolie, het vloeibare goudOlijfolie, het vloeibare goudOlijfolie wordt dagelijks toegepast in de landen rond de Middellandse Zee. Zij kennen de geheimen van het vloeibare goud…
De heilzame werking van sesamolieSesam is vooral bekend door de kleine eetbare zaadjes en zijn olie. Sesamolie is, behalve voor consumptie, ook heel gesc…
Zijn vetten slecht?Zijn vetten slecht?Bijna iedereen is bang van vet voedsel want vet is slecht voor hart en bloedvaten en je word er dik van. Maar is dat wel…

Reageer op het artikel "Koken met olieën die cholesterol bestrijden"

Reacties

Kimberley Pex, 11-01-2015 09:03 #3
En maïs olie? Bij het bloedgroepdieet o+ mag dit eigenlijk niet i.v.m. de lectinen, maar ik las ook ergens dat maïs basisch is?

Flip, 19-02-2014 18:51 #2
Zonnebloemolie is zo'n beetje de slechtste olie die je kan hebben. Is allemaal omega-6 (linolzuur). En daar krijgen we al veel te veel van binnen in verhouding tot wat we aan omega-3 binnenkrijgen. Olie die goed voor hart en bloedvaten is bevat omega-3 vetten. Zoals visolie (-capsules) of olijfolie. Raapzaadolie is ook OK, en wordt veel gebruikt in vloeibare margarines. Die van Becel bevat minder omega-3 dan andere merken, maar bevat wel minder zout.

Bert, 07-06-2012 08:18 #1
LDL-Cholesterol is een eiwit met belangrijke functies w.o. het beschermen van de vaatwand tegen etsing door verzuring. Het wordt door het intelligente lichaam voor meer dan 90% zelf aangemaakt. Wanneer de verzuring (vaak door stress) afneemt verwijdert HDL-cholesterol dit weer van de vaatwand en transporteert het naar de lever.
Post mortem onderzoek heeft aangetoond dat dichtgeslibte vaten t.g.v. een infarct vaak nog geen 1% cholesterol bevatten (Prof. Dr. Hartenbach, vaatchirurg). Gevaar voor je vaten zijn ontstekingen, verkeerde vetten en calcium (melk).

Wat betreft zonnebloemolie om in te bakken en frituren slaan jullie de plank mis. Het heeft een rookpunt van 65 graden en wordt bij verdere verhitting 1 grote vrije radicaal met oxydatieve werking. Prima over een salade, maar daar houdt het bij op.

Bert van Doorn
Natuurgeneeskundige

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 11-04-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Cholesterol
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!