InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Alles over olijfolie

Alles over olijfolie

Alles over olijfolie Olijfolie is heel erg gezond, het zorgt voor bescherming van de gezondheid en past prima in een gezonde levensstijl. Olijfolie kun je op verschillende manieren gebruiken en er zijn ook verschillende soorten verkrijgbaar. Olijfolie is een plantaardige olie die ontstaat door de persing van olijven. Dit zijn vruchten uit de olijfboom. 5 tot 10 kilo olijven is genoeg voor ongeveer 2 liter olie. Als olijven in de zon rijpen komt dit de kwaliteit ten goede. Na de oogst met er binnen 24 uur geperst worden. In veel landen rond de Middellandse Zee is olijfolie al heel erg lang beroemd. Ze gebruiken er geen andere olie. De laatste jaren wordt in Nederland olijfolie ook steeds populairder. Logisch, want het is hartstikke gezond en je kunt er vele kanten mee op.

Gezonde olie

Olijfolie zit vol met vitamines en antioxidanten. Daarnaast bevat olijfolie maar 93 calorieën per gram. Het gebruik van olijfolie verminderd de kans op hart- en vaatziekten en het verlaagd ook de kans op een hoog cholesterol. Ook verkleind het de kans op bepaalde vormen van kanker en de olie is ook nog goed voor je maag, darmen en hersens. Het lichaam neemt olijfolie gemakkelijk op. Er zit ook heel veel vitamine E in olijfolie, welke ook heel gezond is voor je lichaam.

Olijfolie is rijk aan onverzadigde vetzuren, wat in principe gezonde vetten zijn. Deze vetten zorgen er namelijk voor dat de schadelijke vetten in het lichaam vervangen worden. Ook als je op dieet bent kun je prima olijfolie gebruiken, dat is een prima aanvulling. Je hoeft niet veel te gebruiken, maar je lichaam heeft toch vetten nodig en dan vooral onverzagdigde vetten.

Soorten

Olijfolie is in verschillende kleuren en variaties verkrijgbaar. Je hebt ze van licht- tot donkergroen. Dit heeft te maken met het soort olijfolie en het aantal persingen. Al gebruiken sommige producenten een stofje waardoor de olie donkerder wordt en dus gezonder lijkt.

Vierge

Deze olijfolie kun je het beste gebruiken om mee te bakken. De olijven van deze olie zijn wat vaker geperst en de smaak is minder sterk dan die van de extra vierge olie. Deze vierge olie is ook prima geschikt om in te frituren, al kan je daar ook gewone olijfolie voor gebruiken. Gewone olijfolie herken je aan geen label. Ja, inderdaad, als er geen vierge of extra vierge op staat is het gewone olijfolie en die is samengesteld van olijfolie en van andere soorten vloeibare olie.

Extra Vierge

Extra vierge olijfolie is de eerste persing van de olijven en is daarom ook vaak de duurste versie. De smaak is ook wat sterker dan die van de vierge. Deze olijfolie kun je het beste gebruiken om dressings mee te maken. Als je met deze olie gaat bakken en braden gaat er namelijk veel smaak verloren en dat is zonde van deze olie. Je kan met deze olie al snel een heerlijke dressing maken. Je kan makkelijk wat (Italiaanse) kruiden toevoegen aan de olie. Je hebt zo snel een heerlijke dressing. Ook over pasta's is extra vierge olijfolie erg lekker.

Bewaren

De olijfolie die je in de winkels koopt hebben een houdbaarheidsdatum. Olijfolie is vrij lang te bewaren en kan het beste bewaard worden in een kastje, bijvoorbeeld van je keuken. Olijfolie mag nooit in het zonlicht, dit verslechterd de kwaliteit.
© 2012 - 2019 Linda1986, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Alles over olijfolie"

Reactie

Marcel, 23-02-2012 13:32 #1
Het bakken en frituren in olijfolie is per definitie niet gezond! Door de hoge temperatuur ontstaan polycyclische koolwaterstoffen die kankerverwekkend zijn.
Beter is om arachideolie te gebruiken.

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 22-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!