InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom opletten met Transvetten?

Waarom opletten met Transvetten?

Waarom opletten met Transvetten? Dat transvetten ongezond zijn, daar zijn heel veel mensen zich wel van bewust, maar het overgrote deel sluit daar de ogen voor omdat ze het gewoon niet willen weten. Want transvet zit in zoveel producten verwerkt dat het je voedselinname voor een groot deel zou beperken als je ze zou willen vermijden. En daar zijn veel mensen gewoon niet toe bereid.

Wat zijn transvetten nou eigenlijk?

Transvetten zijn ontzettend zeer slecht voor de gezondheid. Je vindt transvetten in producten als gebak, koekjes, snoep, chips, frituurvet en uiteraard ook in gefrituurde producten. In de huidige voedingsgewoonten is het moeilijk om ze omzeilen want het is de fabrikanten niet verplicht gesteld om transvetten te vermelden op het etiket. Dat is dan ook de reden dat transvetten behoren tot de ‘verborgen vetten’.

Voor en nadelen van transvetten.

Transvetzuren ontstaan tijdens een proces waarin van onverzadigde vloeibare oliën/vetten Gehydrogeneerd worden, ofwel gehard.

De voordelen:
Vetten worden langer houdbaar, smeerbaar (margarine), gemakkelijker te verwerken en ook stukken goedkoper voor de producenten.

De nadelen:
Gedeeltelijk geharde of gehydrogeneerde (dus transvetten) zijn zeer ongezond en schadelijk voor de gezondheid. Ziektes en aandoeningen die kunnen worden veroorzaakt tengevolge van veelvuldige inname van transvetten zijn:
  • Een vergrootte kans op aandoeningen (infarcten) aan hart en vaten doordat het ‘slechte’ cholesterolgehalte wordt verhoogd en tegelijkertijd het ‘goede’ cholesterolgehalte wordt verlaagd ten gevolge van transvetten.
  • Een vergrootte kans op kanker waaronder borstkanker.
  • Uit een onderzoek van de Harvard school of Public Health kwam naar voren dat transvetten de vruchtbaarheid verlaagd en de spermakwaliteit bij mannen doet verslechteren.
  • Het lichaam heeft veel moeite om transvetten te verwerken waardoor vetten niet goed kunnen worden afgebroken met obesitas als gevolg.
  • Transvetten verhogen de kans op het ontstaan van diabetes.

Producten die transvetten bevatten

  • Margarines
  • Koekjes (gevulde koeken)
  • Snoepjes
  • Frituurvet
  • Diepvriesproducten: kroketten, kaassoufflés, frikadellen, patat enz.
  • Gefrituurde producten
  • Koffiemelkpoeder
  • Pizza’s
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Instant mixen en sauzen

Bovenstaande opsomming is eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg. Omdat transvetten niet als zodanig hoeven te worden vermeld worden ze vaak vermeld als ‘plantaardig vet, gedeeltelijk gehard’ of, ‘Gehydrogeneerd vet of olie’. Wanneer je deze vermelding dus op een etiket ziet staan kun je er zeker van zijn dat het om transvetten gaat. Ze vallen onder de benaming ‘verborgen vetten’.

Transvetten zijn bijna niet te vermijden

Steeds meer mensen worden zich bewust van het feit dat onze voeding van tegenwoordig er de oorzaak van is dat we steeds eerder en vaker levensbedreigende ziektes ontwikkelen, en gelukkig gaan dan ook steeds meer mensen op zoek naar gezonde voeding. Het lijkt steeds meer een 'hype' te zijn maar dan wel een van het goede soort. Laten we dan gelijk voorop stellen dat ‘goede en gezonde voeding’ nooit in een pakje zit en nooit is bewerkt of van te voren is bereid. Gezonde verse voeding is dan misschien minder snel en gemakkelijk te bereiden maar wel het behoud van een goede gezondheid. Alle kant-en-klaar artikelen zijn een stuk gemakkelijker maar simpelweg ongezond doordat er veel toevoegingen in zitten en dus ook transvetten.

Schadelijkheid is al 20 jaar bekend

20 jaar geleden was het al bekend dat transvetten zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is wel zo dat sindsdien het gebruik van transvetten in producten drastisch is verminderd. Hier in Nederland vindt men het niet nodig om transvetten te verbieden. Wel geld er een advies van de Gezondheidsraad om de inname van transvetten zoveel mogelijk te beperken door ervoor te zorgen dat de inname van transvetten niet hoger ligt dan 1% van de voedselinname per dag. Nu valt het niet mee om dat zelf te bepalen daar het gehalte aan transvet niet vermeld word op verpakkingen en als je dan weet dat een 2% hogere inname al betekend dat je 23% meer kans maakt op hart en vaatziekten dan snap je ook wel dat het bijna ondoenlijk is om onder die éne procent te blijven. Bovendien zijn de producten waarin transvetten verwerkt zijn gewoon ontelbaar.

Zou vermelding op producten iets veranderen?

Anders is het in Amerika, Denemarken en Canada waar het toevoegen van transvetten wettelijk moet worden beperkt en vermeld, maar is dat wel voldoende? Belangrijker is het om consumenten te informeren over de schadelijkheid van sommige voedingsstoffen zodat het duidelijk wordt dat het eten van vetrijke producten niet alleen maar ongezond is omdat je er dik van word, maar juist omdat die specifiek gebruikte vetten of oliën gevaarlijk zijn voor de gezondheid.

Tot slot

Probeer bewust te worden van wat je eet en ga zeker niet alle vetten uitbannen. Ons lichaam heeft wel degelijk vetten nodig voor bepaalde lichaamsprocessen. Het gaat erom dat je het verschil gaat zien tussen de goede en slechte vetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Transvetten zijn dodelijkTransvetten zijn dodelijkTransvetten komen voornamelijk in bewerkte vetten voor, zoals margarine en halvarine. |Met name soja-olie bevatten schad…
Transvetten – schadelijke vettenTransvetten – schadelijke vettenTransvetten zijn schadelijke vetten. Heel veel mensen weten zo langzamerhand wel dat bepaalde vetten heel slecht voor ze…
Onderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselOnderscheiden van soort vetten en transvetten in ons voedselIn ons dagelijks voedsel zitten de noodzakelijke eiwitten, koolhydraten, suikers maar ook vetten. Nu weten we dat er goe…
Vetten en oliënVetten en oliënWe letten momenteel erg op wat we eten. Zit er veel vet in? Of juist niet? En zijn de vetten verzadigd of onverzadigd? E…
Voedingstips voor afvallenWat kun je nou eigenlijk allemaal wel en niet eten als je wil afvallen? In de grote lijnen weten we het wel, geen chocol…
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info
  • www.metabolisme.be/transvetten
  • Bronnen:
  • www.infofyt.com,
  • www.kruidenvrouwtje.nl,
  • www.leefbewust.com

Reageer op het artikel "Waarom opletten met Transvetten?"

Infoteur: Yoan
Laatste update: 25-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!