InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vertraagd Metabolisme, Wat te Doen?

Vertraagd Metabolisme, Wat te Doen?

Veel mensen met overgewicht worstelen met allerlei soorten diëten. En dit heeft vaak tot gevolg dat iemands metabolisme niet meer, of zeer traag werkt. Dit komt vaker voor dan we denken en de persoon die er last van heeft zal nauwelijks meer afvallen wanneer hij of zij een diëet volgt. In dit artikel een aantal zaken die helpen om een vertraagd metabolisme weer op gang te helpen.

Altijd op Diëet

Veel mensen die tussen de bedrijven door voortdurend diëten hebben er last van: Een metabolisme dat min of meer om zeep geholpen is. Door het voortduren diëten of door bijvoorbeeld anorexia is het lichaam volledig in de war geraakt en reageert nauwelijks meer wanneer iemand diëet. De persoon valt nauwelijks mee af maar komt wel meteen aan wanneer er wordt gestopt met het diëet. Dat maakt het voor iemand nog frustrerender om proberen af te vallen, want als een diëet niet helpt, wat dan? Dit probleem komt zeer vaak voor. Maar gelukkig is er een, relatief, eenvoudige oplossing.

Lange Termijn Denken

Het belangrijkste is dat er op langere termijn gedacht wordt. Want op korte termijn kunnen er met een vertraagd metabolisme geen veranderingen verwacht worden. Het is belangrijk om, in elk geval voor een periode, meer te gaan eten. Dit moet langzaam weer opgebouwd worden. Reken uit hoeveel je op een dag eet en verhoog dat met 10 tot 20%. Dit heeft tot gevolg je langzaam went aan meer eten. Verhoog de hoeveelheid eten elke paar dagen totdat je op een normaal voedselniveau zit (dit is uiteraard afhankelijk van leeftijd, of iemand man of vrouw is, of iemand zware lichamelijke bezigheden heeft of alleen lichte kantoorwerkzaamheden, etc). Wanneer je dit niveau hebt bereikt is het belangrijk om dit voor minimaal twee weken vol te houden.

Training

Belangrijk is ook goed om je met krachttraining bezig te houden. Krachttraining zorgt ervoor dat je spieren actief zijn en dit is de belangrijkste en meest effectieve manier om je metabolisme weer op gang te krijgen. Sommige vrouwen zijn bang dat krachttrainig hen in een soort van vrouwelijke Arnold Schwarzeneggers veranderd, maar dat is een fabeltje. Vrouwen zullen hooguit een wat gespierder uiterlijk krijgen, om in een vrouwelijke bodybuilder te veranderen zijn er extreme middelen nodig. Ook cardiotraining is een goede manier om aan je vastgelopen metabolisme te werken. Het beste werkt een combinatie van krachttraining en cardio.

Voedsel

Zorg voor vijf of zes kleine maaltijden per dag. Eet een goed ontbijt, wat je energie geeft om de dag te beginnen. Ook na een training is het goed om stevig te eten. Zorg dat je elke drie of vier uur wat eet. Wanneer je wilt afvallen zorg je dat je een beetje onder de aangeraden calorie-inname zit (voor mannen betekent dat rond de 2100-2500 calorieën per dag, voor vrouwen rond de 1400-1800, afhankelijk van al eerder genoemde omstandigheden). Kies zoveel mogelijk producten die natuurlijk zijn, zorg voor verse groente en fruit en producten als kip, kalkoen. Magere producten, die je wel energie geven.

Volhouden

Het belangrijkste is nu om de moed niet op te geven en vol te houden. Blijf sporten en gezond eten, dan zie je na verloop van tijd resultaten. Val je weer terug op crash-diëten, dan blijf je zitten met een vertraagd metabolisme en zal het afvallen een groot probleem blijven.

Lees verder

© 2012 - 2019 Sasati, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://eriled.wrytestuff.com/swa270381.htm
  • www.fitwatch.com
  • www.burnthefat.com

Reageer op het artikel "Vertraagd Metabolisme, Wat te Doen?"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 29-02-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!