Is barbecueën wel zo gezond?

Is barbecueën wel zo gezond? Het is enigszins mogelijk om gezond te barbecuen, maar dan moet men wel aan enkele zaken aandacht besteden. Wanneer eiwitrijke etenswaren sterk worden verhit, kunnen er kankerverwekkende stoffen vrijkomen. De vorming van deze stoffen kan men onderdrukken door de temperatuur niet te hoog te laten worden. Door ervoor te zorgen dat het stukje vlees of vis niet is verbrandt of verkoolt, door de duur van de verhitting. Daarom moeten de opgelegde stukjes met regelmaat worden omgedraaid om niet zwart te worden. Dus opgelet!

Kan men dan niet zonder risico op kanker barbecueën?

Wanneer men de richtlijnen stipt navolgt is er weinig gevaar op kanker, maar dan ook niets over het hoofd ziet.

Hier volgen enkele raadgevingen

  • Het vlees marineren vooraleer te bakken.
  • Het vlees minstens één keer per minuut omkeren.
  • Laat het vlees niet langer dan nodig op de rooster liggen, maar legt de stukjes -wanneer ze gaar zijn- op een schoteltje.
  • Laat zeker niets verbranden, want dat is kankerverwekkend.

Zijn er nog andere gevaren hieraan verbonden?

Een ander gevaar schuilt in de polycyclische aromatische waterstoffen, dat kortweg PAK's wordt genoemd. Deze PAK's komen onder meer vrij door het druipende vet van het geroosterde vlees of vis. Wanneer het druipende vet in contact komt met de verwarmingsbron, dan wordt de vorming van PAK's versneld. Doordat deze zich mengen met de opstijgende rook, vormt dit een film rond het vlees en/of de vis.

Het is aan te raden om gezond te barbecueën

Daarom kan men best enkele voorzorgsmaatregelen nemen om gezond te barbecueën.

Hier volgen er enkele

  • Gebruik in geen geval houtblokken voor de aanmaak van een barbecue, en zeker geen geverfde houtblokken.
  • Gebruik alleen gezuiverde houtskool en geen takken.
  • Gebruik een verticale barbecue, zodat het afdruip vet niet indirect in contact komt met de verwarmingsbron.
  • Heeft u een horizontale barbecue? Hiervoor bestaan ook speciale aluminiumschoteltjes die het vet opvangen, maar toch de aroma's doorlaten.
  • Leg het vlees of de vis pas op de rooster als de vlammen zijn gedoofd, en er een wit laagje as op de houtskool ligt.
  • Wikkel vis in aluminium.
  • Het minst aantal PAK's vindt men in magere vlees- en vissoorten. Snij het zichtbaar vet weg, en gebruikt niet te veel olie.
  • Plaatst een rooster op 25 tot 40 cm boven het vuur, om het vlees op te leggen. Zo voorkomt u verbranding.
  • Mijd te vette voedingsmiddelen om te roosteren. Vet zal vlammen veroorzaken die in aanraking komen met het voedsel. Gebeurt dit toch, doof dan de vlam en plaatst het rooster iets hoger.
  • Verwijder in ieder geval de verbrande delen.

Wat zijn de gezondste barbecue-producten?

De gezondste barbecue-producten met de minste kcaloriën en vetten
Zijn o a :
  • Biefstuk
  • Kippenfilet
  • Varkenshaasje
  • Vis
  • Zalm
  • Migonets

Met bijbehorende rauwkostsalade en allerlei groenten en sauzen

Zoals:
  • Ketchup
  • Cocktail
  • Curie
  • Mosterd
  • Looksaus
  • Pepersaus
  • Tartaar
  • Andolouse
  • Vinigrette
  • Zigeunersaus
  • Pindasaus.

Eindconclusie

Om gezond te barbecueën moet men in eerste instantie ervoor zorgen dat er gezonde voedingsmiddelen op de barbecue terechtkomen. Kies daarom voor magere vleessoorten en gevogelte en liever zelfs, voor verschillende vissoorten. En vergeet verder zeker niet de maaltijd aan te vullen met gevarieerde groenten en rijst, pasta, een aardappel in de schil, of wat brood. Wanneer men deze regels allemaal zorgvuldig wil naleven, kan barbecueën zonder twijfel een heerlijke en prettige gebeurtenis zijn... en een mooie herinnering nalaten... en tegelijkertijd ook gezond! Zo kan men zonder zorgen, lekker eten en genieten! Smakelijk!

Beperkt het gebruik van barbecue-voedsel tot maximum één maal per week
© 2011 - 2020 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Traditioneel barbecueënTraditioneel barbecueënDe traditionele barbecue met houtskool is voor een groot deel verdrongen door luxe barbecues op gas of elektrisch en doo…
Op een veilige manier barbecueënOp een veilige manier barbecueënHet is weer zomer, dus er wordt weer massaal gebarbecued. Helaas zijn er jaarlijks nog veel slachtoffers die worden opge…
Schadelijke stoffen bij het barbecueënSchadelijke stoffen bij het barbecueënBarbecueën is voor velen een geliefde bezigheid bij mooi weer in de zomer. Het is een gezellige en smakelijke manier van…
Zomertijd, barbecuetijd: Bak ze niet te bruin!Bij mooi weer duikt plots die drang op om buiten in de tuin te eten. Gezellig met vrienden of familie rond de terrastafe…

Het mineraal FluorHet mineraal FluorFluor is een mineraal dat we nodig hebben voor een goede gezondheid. Maar, fluor is ook een mineraal waar je bij moet op…
Het mineraal: ChroomHet mineraal: ChroomMineralen zijn belangrijk. Mineralen en spoorelementen zijn nodig voor het goed functioneren van ons lichaam en chroom i…
Bronnen en referenties
  • Info: Health- & Lifestyle - magazine.

Reageer op het artikel "Is barbecueën wel zo gezond?"

Reactie

Dirk van Griensven, 04-01-2016 12:53 #1
Geachte,

Helaas lees ik dat u weinig kaas heeft gegeten van barbecueën. U praat over het grillen van vlees, niet over barbecueën.

Hier volgen enkele raadgevingen:
“Het vlees marineren vooraleer te bakken”
Kruiden verbranden eerder dan vlees, peper en zout kan maar marineren zorgt eerder voor verbranden dan puur bakken. Suikers etc. uit marinades verbranden heel snel en vormen inderdaad kankerverwekkende verbindingen. Grill daarom zo min mogelijk maar verwarm vlees op het rooster naast de kolen, niet direct erboven!

“Het vlees minstens één keer per minuut omkeren”
Indien men de raad, zoals hierboven gegeven opvolgt, is draaien niet nodig. Plaats je vlees, vis, groente, fruit, niet direct boven de kolen maar ernaast en sluit het deksel!

“Laat het vlees niet langer dan nodig op de rooster liggen, maar legt de stukjes -wanneer ze gaar zijn- op een schoteltje”
Zou mooi zijn als u erbij zou vermelden wanneer dat punt bereikt is… anders zou ik mensen aanraden het liever iets langer te laten liggen. Gaat ten koste van de smaak maar komt ten goede van de gezondheid.

“Laat zeker niets verbranden, want dat is kankerverwekkend”
Nee, dat vormt stoffen die misschien kanker kunnen veroorzaken.

“Gebruik een verticale barbecue, zodat het afdruipvet niet indirect in contact komt met de verwarrmingsbron.”
Bereid het vlees zo min mogelijk boven de kolen, liever ernaast en houd het deksel gesloten. Vang eventueel lekkend vet op in een bakje met water dat naast de kolen staat. Vul slechts 1/3 deel van de bbq met brandende kolen zodat je voldoende ruimte hebt om je vlees indirect te bereiden.

“Leg het vlees of de vis pas op de rooster als de vlammen zijn gedoofd, en er een wit laagje as op de houtskool ligt.”
Gebruik een kolenstarter om de bbq aan te maken, geen spiritus of andere zooi die je kolen verontreinigen, kankerverwekkender zijn en je hebt nauwelijks vlammen.

“Wikkel vis in aluminium.”
Waarom zou ik niet weten, dan kun je beter een oven gebruiken dat is beter voor het milieu en werkt een stuk makkelijker. Juist vis met een beetje rookaroma van beuken of eikenhout is heerlijk. De huid beschermt perfect tegen verbranding als er geroosterd wordt.

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 03-11-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!