Voordelig babyspul: de geboortelijst en andere trends
Baby's doen denken aan liefde en geluk. Niet zozeer aan pegels en geldzaken. Toch is het interessant om te weten waar ouders voor gaan bij het shoppen van babyspullen. Waar halen we het vandaan? De Kamer van Koophandel vergeleek consumenten in Nederland en Belgie. Daarbij stuitte ze onder andere op een interessante trend bij onze zuiderburen, die weleens een gouden toekomst in Nederland kan hebben: de geboortelijst. Eindelijk een manier om tijdens de blijde verwachting al te zorgen dat je er praktisch en economisch ook zo goed mogelijk uit springt met de babycadeautjes. Hoe en wat? Lees verder...
Bij het thema 'baby' denken we niet zo snel aan de economische kant van de zaak. Terecht, want geluk, liefde en saamhorigheid als koppel zijn belangrijkere thema's. Toch blijkt een kinderwens wel degelijk een economisch aspect te hebben. Goede economische tijden doormaken betekent volgens de statistieken dat een maatschappij ook meer baby's ziet verschijnen! Dat is niet voor niets. Babyspullen zijn duur, en er wordt weleens geschat dat een kind op haar of zijn 18e de ouders ruwweg een ton heeft gekost. Des te relevanter de vraag, waar ouders hun babyspullen vandaan halen, en of kwaliteit en prijs elkaar daarbij in het vaarwater zitten. Onderzoek van de Nederlandse Kamer van Koophandel werpt licht op de zaak.
Kwaliteit of prijs?
Hoe gaat het met de zuiderburen? Nou, ongeveer net zoals bij ons. Het is crisis. Maar economische somberte of niet, Belgen blijken toch echt niet over te gaan op goedkopere babyproducten. Als het gaat om de vraag of de Belg een product koopt of niet, is kwaliteit voor de zuiderburen een van de belangrijkste koop-argumenten. Maar wat is dan kwaliteit? Nederlanders zien bepaalde babymerken als kwaliteitsmerken, terwijl dat kwaliteitspredikaat in België niet geldt. Het criterium kwaliteit is dus niet zozeer objectief, als wel subjectief...
Waar kopen we babyspullen? Feiten en cijfers
- De Nederlandse babymarkt wordt gedomineerd door grote ketens
- In België vertegenwoordigen kleine zelfstandige speciaalzaken nog 35% van de totale markt.
- Belgische ouders die hun geboortelijsten bij babyspeciaalzaken aanleveren, bezorgen deze winkeliers hiermee ongeveer 40% van hun omzet
- Kleine babyspeciaalzaken steunen daarmee op een lokale klantenkring; omdat de geboortelijsten duidelijkheid geven over de vraag wat er ingekocht moet worden voor de klant, kan de winkel haar voorraad beperken
De geboortelijst: Belgische vondst waait over naar Nederland
Babyspeciaalzaken doen het in Belgie heel goed, zo blijkt. De kleine zelfstandige babyspeciaalzaak bezet bij de zuiderburen nog een flink deel van de markt. 35% van de aankopen voor babylief worden gedaan bij de speciaalzaak. Bovendien zijn Belgen erg trouw aan één babyspeciaalzaak. Dit alles hangt voor een belangrijk deel samen met het in Belgie ingeburgerd zijn van de zogenaamde geboortelijst. De geboorte-wat? De geboortelijst is te vergelijken met de huwelijkslijst. Heel slim eigenlijk. Het dreigende gevaar om bij je huwelijk twintig peper- en zoutstellen in ontvangst te moeten nemen, wordt vaak ondervangen door het opstellen van een lijst met spullen die je wél wilt hebben. Vaak koppelt het stel deze lijst dan aan één bepaalde winkel, zodat huwelijksgasten niet alsnog massaal met één en hetzelfde cadeau aan komen zetten. Net zoiets is de in België populaire geboortelijst. En voilá, dat is ook het antwoord op de vraag hoe babyspeciaalzaken aan zo'n goede omzet komen in dit land. De geboortelijst is goed voor 40% van de omzet van de babyspeciaalzaken!
Hoe werkt dat, een geboortelijst?
In het kort en in het algemeen, werkt een geboortelijst als volgt. Je legt contact met een winkel die deze dienst verleent. Deze zijn er ook al in Nederland, het is een kwestie van rondsurfen op het web of even rondvragen in de buurt. Dan shop je fijn leuk pakketje bij elkaar aan wenslijst-spulletjes. Mensen die je zelf uitnodigt op je eigen persoonlijke webpagina's bij de lijst, kunnen hier kijken wat je graag zou willen krijgen, en het selecteren. Een eenmaal geselecteerd item verdwijnt uit de lijst met opties voor andere a.s. bezoekers. En daarmee verdwijnt ook het gevaar om tien van dezelfde spuuglelijke spuugdoekjes te krijgen. Handig, toch?
Nederland shopt online
In Nederland zijn babywebshops populairder dan de babyspeciaalzaak. Wellicht hangt dat samen met het feit dat die toch zo handige geboortelijst in Nederland nog maar net begint op te komen. Wel blijken dezelfde webshops het in België zowel als Nederland goed te doen. Kopen de Belgen graag bij kleine winkeliers, wij Nederlanders zoeken ons heil vooral bij grote ketens en we vertonen niet zo veel trouw aan één enkele babyzaak.
Het onderzoek: hoe en wat
Dit artikel is gebaseerd op de marktstudie “De Belgische markt voor babyartikelen” die de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) uitbrengt. De studie brengt de baby-sector in kaart, geeft een gevoel van de trends en tendensen en wijst op interessante verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse markt. De studie ‘De Belgische markt voor babyartikelen' is een van de marktrapporten die de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg heeft ontwikkeld. De marktrapporten brengen de Belgische markt in kaart op het gebied van verschillende sectoren. Er zijn rapporten beschikbaar binnen de clusters ‘Baby & Speelgoed’, ‘Bouwen’, ‘Gezondheid’, ‘Kleding & Schoenen’, ‘Milieu’, ‘Procesindustrie’ en ‘Voeding’. De marktstudies kunnen besteld worden via www.marktstudies.be.
In België betaal je meer voor babyspullen
Hoe zwaar we ook gebukt (denken te) gaan onder prijsstijgingen in Nederland, toch betalen onze zuiderburen meer voor babyartikelen. Dit kan te maken hebben met het feit dat de altijd zuinige 'Ollanders' meer letten op de prijs, en een Belg volgens onderzoek meer let op goede kwaliteit en service. Maar ook is het hebben van een winkel duurder in België dan in Nederland. Niet alleen vanwege hogere winkelhuren, maar ook - je zou er niet op komen! - omdat je voor de Belgische markt toch echt met dubbele marketingkosten zit - het land is immers tweetalig....
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK)
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen de Benelux. De NKVK informeert Nederlandse ondernemers in België, biedt hen een lokaal netwerkplatform in België en ontwikkelt marktstudies en rapporten. De NKVK is reeds 110 jaar actief op de Belgische markt. Meer weten? Surf naar www.nkvk.be.