InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wonderkinderen: vanwaar hun talent?

Wonderkinderen: vanwaar hun talent?

Af en toe hoor je weleens van wonderkinderen. Neem bijvoorbeeld Mozart die al op zeer vroege leeftijd zijn eerste composities schreef. Maar waar komen deze uitzonderlijke talenten vandaan? Waarom kunnen ze meer dan andere kinderen?

Ontwikkelingsvoorsprong en zijn gevolgen

Wonderkinderen zijn vaak hoogbegaafd, ze beschikken over een IQ dat hoger ligt dan 130. Uiteraard gaat het hier maar over een zeer klein percentage van de wereldbevolking, ongeveer 2,5%.

Een wonderkind is een extreem geval van ontwikkelingsvoorsprong. Het presteert op sommige vlakken al op zeer jonge leeftijd op het niveau van een goede volwassene. Toch zijn ze niet per se hoogbegaafd. Muzikaliteit bijvoorbeeld hangt niet onmiddellijk samen met een hoog IQ.

Deze getalenteerde kinderen kan je vaak herkennen aan het feit dat ze vroeg praten ( ongeveer op een jaar oud) en lezen (op vier jaar). Toch hoeft dit ook niet zo te zijn. Hoogbegaafde kinderen kunnen namelijk snel een grote sprong maken in hun ontwikkeling. Ze leren ook anders, ze zoeken zelf oplossingen en proberen creatief hierin te zijn, ze vertonen ook een groot explorerend gedrag, concentratievermogen en hebben een goed ontwikkeld geheugen.

Ook de fysieke en sociale ontwikkeling hangt hiermee samen. Hoogbegaafde kinderen hebben een goede sociale ontwikkeling, maar kunnen zich wat gaan terugtrekken, omdat ze niet begrepen worden door leeftijdsgenootjes. Hierdoor kunnen ze zich wel in een lastig parket werken. Maar het is zeker niet zo dat alle hoogbegaafde kinderen autistisch en asociaal zijn. Ze gaan misschien wel eerder contact zoeken met oudere kinderen.

School en thuis

Ook de school heeft zijn opdracht om op een gepaste manier te reageren, bijvoorbeeld een klas overslaan, een sneller tempo of toevoegen van leerstof van een hogere klas. Thuis als ouder moet je je niet anders gedragen dan tegenover gewone kinderen. Gewoon aanvaarden, niet als volwassene behandelen en zorgen dat het kind genoeg sociale contacten heeft, probeer een klankbord te zijn.

Eigenschappen

Volgens onderzoekers begint alles met de aangeboren mogelijkheden van een kind. Maar andere eigenschappen zoals doorzettingsvermogen en persoonlijkheid zorgen ervoor dat het kind doorgroeit tot een wonderkind. Natuurlijk moet je ook een beetje geluk hebben en is de omgeving waarin je opgroeit van zeer groot belang.

Latere leven

Begaafdheid bij kinderen wil niet zeggen dat er automatisch succes volgt als volwassene. Motivatie en zelfvertrouwen is zeer belangrijk. En men moet creatief, vernieuwend zijn met zijn eigen talent, iets persoonlijks kunnen toevoegen. Op die manier kan men dan uitgroeien tot een creatief genie. Wonderkinderen vindt men trouwens vaker terug in de goede milieus, omdat ze daar de mogelijkheid krijgen hun uitzonderlijke talent te ontwikkelen. De echte creatieve geniën vindt men vaker terug in mindere milieus. Creatief zijn en doorzettingsvermogen tonen was voor hen in hun eigen jeugd al belangrijk om te overleven.
© 2007 - 2019 Kurtad1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wonderkinderen: vanwaar hun talent?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 26-12-2007
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!