Kinderen met brillen op school, het schoolplein en bij sport

Vele kinderen dragen brilletjes, anders dan volwassenen zijn zij er doorgaans niet aan gewend voorzichtig om te gaan met hun bril. In de kinderlijke speelsheid sneuvelt dan ook regelmatig een brilletje. Wat mag u in dat geval verwachten van de verzekering, kunt u iemand anders aansprakelijk stellen of een beroep doen op uw eigen verzekering.

De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, de dader aansprakelijk stellen

Kinderen spelen graag samen en juist tijdens dit spel of tijdens het sporten sneuvelt vaak een brilletje. De eerste reactie is dan om het kind dat de schade aan de bril veroorzaakte of in ieder geval diens ouders aansprakelijk te stellen voor de schade aan de bril. Achterliggende gedachte hierbij is dat de ouders van het veroorzakende kind de schade toch kunnen claimen op de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.

Dit is echter lang niet altijd het geval. De aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren volgt het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht. In dit recht en de rechtspraak over dit recht is bepaald dat er slechts sprake van aansprakelijkheid, en dus een vergoedingsplicht, is indien er sprake is van een onrechtmatige daad. Bij sport en spel (zoals bijvoorbeeld de spelletjes op schoolpleinen) gaat de rechter ervan uit dat de deelnemende partijen best wel eens schade op kunnen lopen en in veel gevallen zal dit voor het eigen risico van de deelnemende partijen komen.

Zo zal er bij een stoeipartijtje tussen twee kinderen, waarbij een brilletje sneuvelt, worden gesteld dat beide partijen op eigen risico deelnamen aan het spelletje, beide accepteerden de spelregels van het stoeipartijtje. Ieder zal dan ook zijn eigen eventuele schade moeten dragen. Bij een voetbalspelletje geldt hetzelfde verhaal, zolang beide partijen zich aan de regels van het spelletje houden is er geen sprake van aansprakelijkheid. Pas als een van de kinderen zich niet meer aan de spelregels houdt, bijvoorbeeld omdat hij niet tegen zijn verlies kan en de bal hard wegtrapt tegen de bril van de tegenstander aan, is er sprake van aansprakelijkheid. Pas in dat geval zal de aansprakelijkheidsverzekering van de dader ook tot vergoeding van de schade overgaan. Meer informatie over aansprakelijkheid bij sport en spel treft u aan in dit artikel.

Twijfelt u of u wel recht heeft op vergoeding van de schade aan de bril van uw kind of dat u de schade aan de bril van een ander kind wel moet vergoeden, dan kunt u deze kwestie natuurlijk altijd voorleggen aan de verzekeraar. Deze zal de schade toetsen aan het Nederlandse aansprakelijkheidsrecht en komen tot een uitspraak.

Indien u recht heeft op een vergoeding van de bril van uw kind dan zal dit altijd op basis van dagwaarde zijn. Indien de reparatiekosten lager zijn dan de dagwaarde van de bril kunt u rekenen op een vergoeding van de reparatiekosten als er sprake is van aansprakelijkheid.

Uw eigen inboedelverzekering

Uw eigen inboedelverzekering dekt schade binnenshuis tegen een aantal met name genoemde oorzaken of tegen alle van buitenkomende onheilen met enkele uitzonderingen. Buitenshuis biedt de inboedelverzekering ook wel een dekking maar deze is vaak beperkt tot een aantal situaties. Schade aan brillen van kinderen doordat deze tijdens sport en spel kapot zijn gegaan valt hier niet onder.

De ziektekostenverzekering

Aanvullende verzekeringen willen nog wel eens een vergoeding voor brillen kennen, ook voor brillen van kinderen. Hier zijn echter doorgaans allerlei voorwaarden aan verbonden. Zo mag je bijvoorbeeld niet meer dan eens per 3 jaar tot een bepaald bedrag claimen. U kunt natuurlijk altijd navragen of de nieuwe bril onder de dekking van de ziektekostenverzekering valt maar meestal zult u nul op het rekest krijgen.

De brillenverzekering van de opticien

Nu de meeste andere verzekeringen geen oplossing bieden is er natuurlijk wel een verzekering welke handig is ingesprongen op dit “gat in de markt”. Doorgaans kunt u bij de opticien en brillenverzekering sluiten bij aanschaf van de bril. Hierdoor wordt deze goedkoop hersteld en is de bril onherstelbaar beschadigd dan kunt u voor een geringe eigen bijdrage een nieuwe bril aanschaffen. Door welke oorzaak de schade dan ook ontstaan is, deze verzekering biedt uitkomst.
© 2009 - 2020 Dsvh13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kwaliteit en trends in zonnebrillenKwaliteit en trends in zonnebrillenDe zonnebril is in de loop der jaren van een functioneel voorwerp tot een gadget geworden. Alle modehuizen doen er aan m…
TruColor zonnebril, hoe werkt het?TruColor zonnebril, hoe werkt het?De Tru Color zonnebril is een zonnebril met een melaninefilter in de glazen. Alleen de makers van Tru Color zonnebrillen…
Informatie over brillenVeel mensen moeten tegenwoordig een bril aanschaffen. Ze weten niet precies welke bril het mooiste bij hun gezicht zou p…
De keuze en het onderhoud van een brilDe keuze en het onderhoud van een bril35% van de Belgische bevolking draagt een bril. Dat zijn zo'n 3675000 brillen in België. Zonnebrillen en extra monturen…

Autozitjes en veiligheid voor kinderen in de autoEen kind vervoeren in een auto zonder de juiste beveiliging, is hetzelfde als het laten spelen op het balkon op de eerst…
Borstvoeding: wat te doen als je baby je tepel niet pakt?Pakt je baby je tepel nog niet maar wil je wel jouw borstvoeding geven? Om de kans zo groot mogelijk te houden dat jouw…

Reageer op het artikel "Kinderen met brillen op school, het schoolplein en bij sport"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: November 2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!