InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > The Style Outlets - Sugar City, Halfweg: outlet shoppen

The Style Outlets - Sugar City, Halfweg: outlet shoppen

Halfweg -nabij Amsterdam- wordt een outlet rijker: The Style Outlets. Een deel van terrein en gebouwen van de bekende voormalige CSM suikerfabriek wordt omgetoverd tot een multifunctioneel Factory Outlet Center. Goedkoop shoppen nabij Amsterdam, met de contouren van de suikersilo's op de achtergrond. Genoeg reden om de plannen voor de Sugar City outlet eens nader te bekijken.

Sugar City te Haflweg, gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Een nieuw outletcentrum in de buurt van Amsterdam is in de maak. En wel op de plek waar eerst suikerbieten werden omgezet tot suiker: het terrein van de bekende CSM suikerfabriek van Halfweg. Outlets zijn al jaren populair, de financiële crisis brengt de hand op de knip waardoor kopers uitwijken van winkels waar het volle pond betaald moet worden, naar sales en outletstores. Sugar City te Halfweg: halverwege tussen Amsterdam en Haarlem: goed bereikbaar met auto en trein dus geen vervoersproblemen.

Laatste nieuws:
April 2014: nog geen vergunningen voor Sugar City Outlet
Zowel MAB Development als Cobraspen hebben nog steeds het volste vertrouwen dat het project tot stand komt. Opening in 2016 wordt evenwel niet gehaald omdat de vergunningen nog niet afgegeven zijn. MAB heeft inmiddels het 50% aandeel verkocht aan haar partner Neinver, waarmee zij eerder een joint venture had gesloten (Haarlems Dagblad)
Januari 2014: zorg om verkeershinder
In de nieuwsjaarsspeech 2014 van de Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg meldt voorzitter Peter Vreeswijk dat Sugar City nog een lange weg te gaan heeft tot aan de realisatie. De Dorpsraad heeft samen met de Ondernemersvereniging de Provincie gevraagd om aandacht te besteden aan de verkeersproblematiek, die door de nieuwe vestiging van Post.nl al flink is toegenomen.

Outlet en winkelcentrum

Het voormalige CSM terrein is al enige jaren in ontwikkeling tot ruimte voor kantoren. De twee oude suikersilo's zijn inmiddels ontmanteld en omgebouwd tot kantoortorens, waar sinds enige jaren al bedrijven hun kantoorruimte hebben. Het naastgelegen terrein moet ruimte gaan bieden aan een winkel-, horeca- en ontspanningsgebied van maar liefst 29.000 vierkante meter groot. Het winkelgebied gaat deels bestaan uit een outletcenter. Outletcenters zijn in Nederland behoorlijk populair.

Wie bouwt Sugar City

In 2000 startte Cobraspen Vastgoed Ontwikkeling met de ontwikkeling van Sugar City. Begin januari 2013 kwam de financiering rond voor het outletcenter. Nemab, een jonge joint venture van de Spaanse vastgoedcombinatie Neinver en het Nederlandse MAB Development, zorgt voor de ontwikkeling en exploitatie daarvan. Nemab heeft inmiddels ervaring in het ontwikkelen van outlets. Eerder realiseerde zij Style Outlets in Frankrijk: een in de Elzas regio, de ander in Normandië.

Bereikbaarheid optimaal

Sugar City is gelegen aan de Haarlemmerstraatweg ofwel de N200. Slechts enkele minuten vanaf Amsterdam met de auto goed bereikbaar, via de nog aan te leggen afslag. Voor ruime parkeergelegenheid ter plaatse wordt gezorgd. Verder is met de opening van het NS Station Halfweg-Zwanenburg in december 2012 het center ook met de trein te bezoeken.

Voor- en tegenstanders

Zoals de meeste grootse plannen heeft ook dit plan zijn voor- en tegenstanders. Lokale middenstanders zien met de komst van Sugar City's outlet meer koopkrachtigen naar Halfweg-Zwanenburg komen en hopen op meer aanloop en omzet. Daarentegen vrezen winkeliers in het nabijgelegen Haarlem en de Ondernemersvereniging Halfweg-Zwanenburg voor een daling van omzet. Gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer en winkelcentrum Akerpoort in Osdorp hebben eerder officieel hun bezwaren geuit, maar deze zijn door de Raad van State ongegrond geacht. In januari 2013 startte brancheorganisatie CBW-Mitex nog een actie om de vergevorderde plannen voor de outlet tegen te houden. CBW-Mitex is groot voorstander van plannen die juist bestaande winkelcentra versterken, en niet van een outlet in de periferie tussen Haarlem en Amsterdam, die klanten weghouden van bestaande winkels.

Een groot voordeel is evenwel de toekomstige werkgelegenheid van rond de 600 permanente arbeidsplaatsen, naast de tijdelijk noodzakelijke bouwwerkzaamheden. Niet verkeerd, gezien de steeds maar stijgende werkeloosheid sinds de financiële crisis die al een aantal jaren ons land teistert.

Vierde outletcenter in Nederland

Style Outlets Halfweg zal met haar komst het vierde outletcenter worden van Nederland. De andere drie zijn:
  • Batavia Stad te Lelystad
  • Designer Outlet te Roermond
  • Rosada te Roosendaal

Vervanger voor Factory Outlet Center Bleizo?

Nu de plannen voor Factory Outlet Center Bleizo te Zuid-Holland langs de A12 afgeblazen zijn, kan Sugar City The Style Outlets een mooie vervanger worden. Bleizo had, gesitueerd tenmidden tussen de weilanden, op 20.000 vierkante meter een verwacht bezoek van 3,6 miljoen klanten willen bedienen. Provinciale Staten van Zuid-Holland keurde met een kleine meerderheid het bouwplan af. Omringende gemeenten Zoetermeer en Lansingerland waren voorstander, inwoners en winkeliers van Lansingerland en Zoetermeer waren fel tegen, en hebben hun gelijk gekregen.

Van eerste paal tot opening

Begin 2014 *) staat het slaan van de eerste paal gepland, waarna de bouw van het shopwalhalla van start gaat. Eind 2015 is de verwachte opening.

*) Zie ook het kader Laatste nieuws voor de laatste stand van zaken over planning en realisatie

Lees verder

© 2013 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Designer outlet en outlet shoppenDesigner outlet en outlet shoppenDesigner outlet is dure en exclusieve merk kleding kopen tegen veel goedkopere prijzen, in grote en stijlvolle shoppingc…
Shoppen in ParijsShoppen in ParijsParijs: de stad der liefde. Met de trein ben je 3 uur verwijderd van Parijs. En shoppen in Parijs is geweldig. Zie de an…
Rosada Factory Outlet goedkoop shoppenAls u goedkoop wilt shoppen, moet u echt een keer in Rosada te Roosendaal gaan winkelen. Daar vindt u de meest bekende m…
Den Haag: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopDen Haag: openingstijden, koopzondag, koopavond, uitverkoopDen Haag is de derde stad van Nederland qua grootte. De stad is voornamelijk bekend omdat het het politieke hart van Ned…
Amman, winkelenAls u op vakantie in Jordanië bent en nog een dagje over hebt in Amman is het wellicht handig om te weten waar u het bes…
Bronnen en referenties
  • http://www.sugarcity.com
  • http://www.hoofddorpsecourant.nl
  • http://www.rijnmond.nl/nieuws/12-12-2012/streep-door-outletcentrum-bleizo-video
  • http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article27041177.ece
  • http://www.zwanenburg-halfweg.nl/nieuwsbericht/nieuwjaarsspeech-voorzitter-dorpsraad

Reageer op het artikel "The Style Outlets - Sugar City, Halfweg: outlet shoppen"

Infoteur: Drie
Laatste update: 08-07-2014
Subrubriek: Mode
Special: Outlets en webwinkels
Schrijf mee!