InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?

Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?

Wat trek je aan tijdens de kerstdagen? Veel mensen maken tijdens de kerstdagen wat meer werk van hun uiterlijk. De familie wordt bezocht in nette kleding en veel gezinnen gaan feestelijk gekleed uit eten. Soms zijn er ook nog andere feestelijkheden die bezocht worden tijdens de kerstdagen. Zelfs op lagere scholen zie je dat kinderen zich mooi maken voor het kerstdiner. Wat kan je nu het beste aantrekken bij een bepaalde kerstgelegenheid en wat wordt er bedoeld met bepaalde dresscodes? Een beetje optutten doen we meestal wel met de kerst. Meer dan 40% van de vrouwen besteedt tijdens de kerstdagen meer aandacht aan haar uiterlijk. Ze staan langer voor de spiegel en besteden meer aandacht aan hun kleding en kapsel. De dresscode voor kerst is in ieder geval verzorgd.

Wat draag je tijdens de kerst?

Kerst met de familie

Natuurlijk draag je gewoon kleding waar je je prettig in voelt, maar de meeste van ons zullen toch wel wat meer werk van hun uiterlijk maken. Voor de kerst wil dat meestal zeggen dat je kiest voor kleding in de kleuren zwart, rood, wit, blauw en bruintinten. Wanneer we kerst met familie vieren kiezen we sneller voor netjes en comfortabel. Buiten de familiekring wordt sneller gekozen voor koukleumen in een dun jurkje, maar 'onder elkaar' kiezen de meeste vrouwen hier niet voor.

Kerst tijdens een feestje

Tijdens een feestje houd je je natuurlijk aan de voorgeschreven dresscode. Onder aan dit artikel vind je wat deze dresscode gewoonlijk inhoud. Vaak kiest men tijdens de kerst voor donkere kleuren zoals zwart, antraciet, donkerblauw. Sommige dames durven en kiezen voor rood of goud. Jurkjes met korte mouwen, mag je best combineren met een jasje of een bolero, wanneer je een echte koukleum bent. De kleding mag wel wat meer glimmen en sprankelen dan normaal en accessoires zijn voor de kerst echt onmisbaar. Natuurlijk kies je voor je "high heels" om je outfit af te maken.

Kerstdiner op school

Kinderen die naar het kerstdiner op school gaan maken ook veel werk van hun uiterlijk. Jongetjes trekken hun netste kleding aan en sommigen komen zelfs in pak of in een heuse smoking. Meisjes kiezen ook voor nette kleding, en veel meisjes kiezen voor rokjes of jurkjes. Sommige plunderen de verkleedkist en trekken een prinsessenjurk aan. Bij het kerstdiner op school gaat het naast het gezellig samen eten vooral ook om mooi zijn.

Accessoires passende bij de kerstkleding

Soms is kerstkleding toch wat somber ogend in grijs of zwarttinten. Vaak kiest men hierbij voor opvallende accessoires in goud of zilver. Ook worden er over het algemeen meer accessoires gedragen dan normaal het geval is. Overdrijf het niet, je hoeft niet te gaan wedijveren met de kerstboom. Wanneer de kleding al uitbundig is, houd je de accessoires natuurlijk rustig.

Kerst 2013

Wat is de trend deze kerst? Veel zwart, en vooral niet te bloot. Veel satijn, kant, goudkleurig brokaat en fluweel. Swarovksi kristallen zowel in je oren, als rond je hals en op je handtas. Jasjes en bolero's bij de avondjurk en het rokje.

Kerst 2015

Zwart en een tikje rood zijn de kleuren deze kerst. Het kleine zwarte jurkje is het meest gewaardeerde item deze kerst. Laten we dus hopen dat het niet te koud wordt, want deze kerst komen de panty's weer uit de kast en zijn er veel blote armen te zien. Sinds 2014 is de kersttrui in opkomst en deze trend zet in 2015 door. Kleurrijke lelijke truien als tegenhanger van de nette kleding voor de kerstdagen. Hoe lelijker, hoe beter is blijkbaar het motto.

Kerst 2016

Er mag steeds meer tijdens de kerst. Zwart is nog steeds in, maar ook aardetinten, goudtinten of een dieprode kleur kan voor een kerstjurkje. Liefst in een glitter-, of glansvariant, want glitters en glansstofjes zijn het helemaal deze kerst. Ook de foute kersttruien van 2015 zie je dit jaar weer voorbij komen. Tijdens deze kerst ging 6 % van de Nederlanders winkelen voor een nieuwe outfit, speciaal voor deze kerst. Ongeveer 60 % trok iets feestelijks aan, dat ze nog in de kast hadden hangen.

Kleding etiquette

We nemen voor feestjes nog even de etiquette regels door, wat trek je aan naar welke gelegenheid?
  • Black Tie: Wanneer dit in de uitnodiging staat, gaat de man altijd in smoking. De dames zien ze dan toch het liefst in een lange avondjurk, al is een chique cocktailjurk ook geaccepteerd. Handschoenen mogen, maar zijn niet verplicht.
  • Cocktail Attire: voor de dames een korte cocktailjurk, liefst met veel accessoires en de heren in een donker (liefst zwart) kostuum met wit overhemd.
  • Tenue de Ville: dames in nette mantelpakjes of broekpak. Heren in een net kostuum, liefst driedelig.
  • Smart Casual: heren in een nette pantalon met mooi overhemd of in een kostuum. Dames in een pakje met broek of rok. Met een net jurkje zit je altijd goed.
  • Casual: mag een nette spijkerbroek zijn, maar de meeste mensen gaan toch voor veilig en kiezen een nette katoenen broek met bijpassende bovenkleding.

Ondanks dat kleding tijdens de kerst belangrijk is, is kerst voor de meeste mensen genieten van het samen zijn en voor een kleine minderheid (rond de 10 %) betekent kerst toch vooral naar de kerstmis in de kerk gaan.
Gerelateerde artikelen
Dresscodes, wat moet ik aan?Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Dresscode voor mannen en vrouwenDresscode voor mannen en vrouwenWij maken een goede indruk door goede manieren en door er goed uit te zien. Er goed uitzien heeft natuurlijk met kleding…
Oostenrijk in december - sneeuwzekerheid met kerstOostenrijk in december - sneeuwzekerheid met kerstWitte kerstdagen, wie droomt er niet van? In Oostenrijk is de kans op een witte kerst veel groter dan in Nederland. Jaar…
Wat vieren we met Kerst?Wat vieren we met Kerst?Het belangrijkste feest van het jaar is toch wel kerst. Dit Christelijke feest is inmiddels voor iedereen een traditie g…
Wat is er te doen met de kerstdagen?De kerstdagen komen er weer aan. Het is altijd een gezellige tijd van het jaar en meestal wordt het doorgebracht met fam…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/topic/4383/nederlandse-glamour-tijdens-de-kerst-wel-optutten-niet-mooier-voelen.html
  • http://www.nu.nl/weekend/4184643/doet-nederlander-met-kerst.html

Reageer op het artikel "Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 30-06-2017
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!