InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Red Wings; Stoere Boots

Red Wings; Stoere Boots

Onstaan

Red Wing Shoe company Inc. begon in 1905 in Minnesota met de productie van der eerste werkschoenen. Het bedrijf werd in die jaren opgezet door Charles H. Beckham. De mensen gingen in d]ie tijd nog met hun paard naar het werk, dus laarzen waren erg belangrijk. Het bedrijf groeide razendsnel en na 10 jaar lag de productie al op 200.000 laarzen per dag. Soldaten die destijds meevochten in Wereld Oorlog I droegen een paar Red Wings no. 16.

Economie

In 1921 wordt J.R. Sweasy de algemeen directeur van het bedrijf en zwaait de komende 30 jaar met de scepter. Op Zwarte Vrijdag, op 18 oktober 1829, verbrandden de fabrieksarbeiders schoenleer om te besparen op de kosten van kolen. Het hele land verkeert in een economische crisis, maar het schoenenbedrijf weet zich er doorheen te slaan. Vanaf 1940 richt de Red Wings Company zich voornamelijk op het leger. Er worden maar liefst 239 verschillende maten Red Wings laarzen gemaakt voor soldaten die meevochten in WO II.

Distributie

Na WO II krabbelt de Amerikaanse economie weer langzaam op. Het bedrijf richt zich voornamelijk op zakenschoenen. Vanaf 1960 begint de distributie naar andere landen zoals Canada, Mexico, Zuid-Amerika en Europa. Nu, ruim 100 jaar later, is de Red Wing Company uitgegroeid door een van de grootse schoenenbedrijven. Nog elke dag worden er duizenden paren met de hand vervaardigd door een van de honderden vakmanslieden.

Productie

Red Wings worden van de fijnste en hoogste kwaliteit leder vervaardigd. Voor productie wordt het leer geïnspecteerd op duurzaamheid en flexibiliteit. Daarna wordt het materiaal gesneden, gemerkt met een stempel en aan elkaar genaaid. Hierna wordt verder gewerkt met de hand, de zool wordt erin gezet waardoor de schoen eindelijk zijn vorm begint te krijgen. De schoen wordt schoongemaakt en geïnspecteerd op schoonheidsfoutjes in het stiksel of bij de zool. Wanneer de Red Wings door de keuring komen, worden ze in doos verpakt en zijn ze klaar voor distributie. De vier basisprincipes van Red Wings zijn niet voor niets: kwaliteit, duurzaamheid, comfort en vakmanschap. Want na 100 jaar vakmanschap zijn Red Wings boots weer helemaal terug van weggeweest!
© 2008 - 2019 Jeldau, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.redwings.com

Reageer op het artikel "Red Wings; Stoere Boots"

Infoteur: Jeldau
Gepubliceerd: 02-12-2008
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!