InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Biologische kleding

Biologische kleding

Biologische kleding wordt steeds populairder en dit is niet zonder reden. Er wordt gemiddeld 42 liter water verbruikt om één paar jeans zijn kleur te geven door middel van de stonewash beurten. Er is ook nog eens 3400 tot 6700 liter water nodig om de katoen die voor één paar jeans nodig is, te kunnen ontwikkelen. 11% van alle pesticiden wordt gebruikt voor de katoenteelt.

Bekende merken die een eco-lijn hebben ontwikkeld

Leviís heeft sinds januari 2011 een spijkerbroeken in productie genomen die minder water verbruiken. Deze modellen heten Water < Less ze worden nog steeds geproduceerd met een stonewashing maar hierbij wordt helemaal géén water gebruikt. Hierna gaan de broeken nog in een ozonmachine waarbij maar anderhalve liter water gebruikt wordt. Een enorme winst dus voor Leviís en de natuur.

Beroemdheid Bono en zijn vrouw Ali hebben in 2005 met modemerk Edun een ecologische lijn opgezet die niet alleen biologisch is maar ook nog het werk in ontwikkelingslanden stimuleert. Edun wil een positieve verandering maken in de wereld op zijn eigen manier.

Modeketen H&M heeft ook een ecologische kledinglijn uitgebracht. Hierbij verwerken ze oude wol met ingezamelde kleding tot nieuwe producten. Ook worden sommige stukken gedeeltelijk gemaakt van recyclede Petflessen. De lijn die H&M uitbracht was enorm populair!

Biologische katoen

ECOCERT en EKO Sustainable Textile kunnen keurmerken geven voor biologisch geproduceerde katoen(bamboe en hennep). Behalve dat ze kijken naar de kwaliteit van het product en hoe het gemaakt is, kijken ze ook naar de arbeidsomstandigheden van de werknemers.
Biologische katoen wordt heel anders gemaakt dan de reguliere katoen, in plaats van insecticiden worden er biologische bestrijdingsmiddelen ingezet. Denk hierbij aan natuurlijke vijanden van verschillende schadelijke diertjes en met aftreksels van sterke kruiden die de dieren wegjagen. Ook kan een aantal chemische nabehandelingen weggelaten worden of vervangen worden door andere, niet schadelijke producten.

Bamboe

Bamboe is een product dat snel groeit en voor de textiel productie niet opnieuw gepland hoeft te worden omdat men hiervan alleen de zijtakken nodig heeft. De planten kunnen dus het hele jaar door groeien en hoeven niet geoogst of gekapt te worden. Kleding gemaakt van bamboe kreukt niet, en is vormvast zonder dat daarbij chemische producten komen kijken.

Hennep

Hennep, een product dat biologisch gezien een stuk beter is dan katoen. Het heeft geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen nodig. Hennep is ook een stuk sterker dan katoen en dus zal een broek van hennep langer meegaan dan een katoenen. Tijdens het proces van hennep naar kledingstuk moet hennep in water liggen om de vezels eruit te kunnen halen. Dit proces heet roten. Wanneer er geen goede zuiveringsinstallaties aangebracht worden is er een grote kans op verontreinigd water.
© 2011 - 2018 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.faborganics.eu/index.php
  • http://www.edun.com/made_in_africa

Reageer op het artikel "Biologische kleding"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 30-05-2011
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!