InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van wild kattenkruid

De geneeskracht van wild kattenkruid

De geneeskracht van wild kattenkruid Kattenkruid is een plant die een meter hoog kan worden en grijze stengels heeft. Van oorsprong groeit kattenkruid in het wild in Europa en Centraal- en West-Azië. Thans is hij bijna wereldwijd genaturaliseerd. Deze eenjarige plant is zowel aantrekkelijk voor huiskatten als voor vlinders maar hij weert vliegen en muggen juist af. Neppekruid, zoals het ook wordt genoemd, wordt soms als sierplant in de tuin aangelegd. Bovenal is kattenkruid een geneesplant. Het wordt in de fytotherapie ingezet bij spijsverteringsstoornissen, nervositeit en luchtwegenproblemen.
Botanische tekening kattenkruid / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening kattenkruid / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Kattenkruid in de keuken

Kattenkruid kan gegeten worden. De blaadjes hebben een citroenachtige smaak en passen prima in een salade. De smaak en de geur doet aan munt denken. Je kunt prima een thee zetten van verse of gedroogde blaadjes kattenkruid. Het is een uitstekende vervanger van citroenmelisse.

Kattenkruid als toverkruid

Deze alinea is alleen van horen zeggen en nooit zelf beproefd. Kattenkruid behoort tot de 16 toverkruiden van Albert Magnus. Kattenkruid wordt door heksen en magiërs gebruikt. Ze noemen het ´bicith´. Ze vermengen het met een steen die ze vonden in het nest van een hopvogel. Dit mengsel heeft magische krachten. Wanneer dode vliegen en bijen in dit mengsel worden gelegd, komen ze weer tot leven. Als men het mengsel op een bijenkorf aanbrengt, komt er geen bij meer uit de korf. Wordt dit mengsel in de neus van een dier gestoken, sterft het om na enige tijd weer tot leven te komen. In Zwitserland werd in vroegere tijden een weekhartige beul een paar blaadjes kattenkruid gegeven. Al zijn gewetenswroegingen smolten weg.

Naamgeving

In het Latijn wordt wild kattenkruid Nepeta cataria genoemd. Een Latijns synoniem is Cataria vulgaris. In het Nederlands kennen we enkele alternatieve namen zoals: kattenkruid, Mastikkruid, Neppe en Neppekruid. Het heeft de naam kattenkruid gekregen omdat katten van deze plant houden. Ze wentelen erom heen, schuren er tegen aan en eten van de blaadjes. Poezen lusten de plant zo graag dat het moeilijk is om er één te laten groeien in een tuin waar poezen rond lopen.

Werkzame stoffen

Van wild kattenkruid wordt voor fytotherapeutische doeleinden het hele bovengronds groeiende kruid gebruikt. Hierin zitten de volgende inhoudsstoffen: iridoïden zoals epydeoxylogaanzuur, 7-deoxy-logaanzuur, etherische olie waaronder nepetalactonzuren, carvacrol en thymol, citronellal, nerol, geraniol, caryofylleen, tanninen, flavonoïden, de vitaminen C en E.

Kattenkruid bij spijsverteringsproblemen

Wild kattenkruid heeft een antispasmodische, oftewel ontkrampende werking en een carminatieve of windverdrijvende eigenschap. Daarnaast is het een eetlustbevorderaar en een middel dat de maag versterkt. In de fytotherapie worden deze geneeskrachtige eigenschappen die te maken hebben met de spijsvertering ingezet bij de volgende indicaties:
Nepeta cataria, wild kattenkruid / Bron: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Nepeta cataria, wild kattenkruid / Bron: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Maagdarmkrampen,
  • Flatulentie,
  • Meteorisme of opgezette buik,
  • Anorexia of gebrekkige eetlust,
  • dyspepsie of moeilijke spijsvertering,
  • Kinderdiarree.

Kattenkruid bij nervositeit

Er zijn natuurartsen die de rustgevende werking op het zenuwstelsel als meest voorname eigenschap van kattenkruid aanwijzen. In medische termen heet kattenkruid een nervinum; een middel dat de werking van het zenuwgestel ondersteunt. Het middel lijkt kwa uitwerking enigszins op valeriaan. Het heeft een sedatieve of kalmerende werking. Het wordt als fytotherapeutisch medicijn ingezet bij:
  • Nervositeit,
  • Insomnia.

Kattenkruid bij luchtwegenproblemen

Kattenkruid werkt zweetdrijvend en adstringerend of samentrekkend. Ook de antispasmodische werking van deze geneesplant komt goed van pas bij de behandeling van luchtwegenproblemen. Het wordt door sommige fytotherapeuten ingezet bij:
  • Hoest,
  • Acute en chronische bronchitis,
  • Verkoudheid,
  • Griep,
  • Koorts.

Kattenkruid werkt tegen cataract of staar.

Dosis en veiligheid

Er is een tweetal standaardmanieren om deze geneesplant te gebruiken. Hieronder staan de therapeutische doses.
  • Driemaal per dag een infuus van twee theelepels gedroogd kruid wat 10 tot 15 minuten heeft gekookt in 250ml water.
  • Driemaal per dag 2 tot 6ml tinctuur (1:25 in 25%)
Kattenkruid heeft geen toxische effecten als het in de therapeutische dosis wordt ingenomen. Over het algemeen genomen is het een veilig kruid. Er zijn echter artsen die aan zwangere vrouwen afraden om deze plant te gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Kattenkruid of catnip: een ongevaarlijke drug voor uw katKattenkruid of catnip: een ongevaarlijke drug voor uw katWist u dat uw kat high kan worden? Kattenkruid of catnip is een ongevaarlijk stimulerend middel dat u in de dierenwinkel…
Vaste planten met geurende bladerenVaste planten met geurende bladerenEen lekker geurende plant in de tuin voegt veel toe aan de beleving van de tuin. Vaak komt de geur van de bloemen die de…
Stress bij katten - Natuurlijke oplossingenStress bij katten - Natuurlijke oplossingenKatten zijn over het algemeen ontspannen en evenwichtige huisdieren. Toch kan hun gedrag in bepaalde situaties (bijvoorb…
Planten die muggen wegjagenPlanten die muggen wegjagenMuggen, insecten die vooral in de zomer voorkomen en u bijten. Heel vervelend. Gelukkig kunt u er iets tegen doen. In di…
Gamander, genezend of gevaarlijk?Het plantengeslacht gamander met de officiële naam Teucrium bevat ruim 100 soorten. De soort die het meest als geneeskru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jon Sullivan, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Boek: Blöte-Obbes, De geurende kruidhof
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Nepeta_cataria
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wild_kattenkruid
  • Afbeelding bron 1: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Sten Porse, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van wild kattenkruid"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-11-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!