InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Antibiotica werkt soms niet

Antibiotica werkt soms niet

Antibiotica werkt soms niet Antibiotica zijn medicijnen die bacteriën moeten doden of de groei moeten remmen. Ze worden vaak voorgeschreven bij infectieziekten zoals een blaasontsteking of een longontsteking. Een bekende en ook het eerste antibioticum was penicilline. Soms werkt een antibioticum niet goed. De ziekte blijft dan aanwezig. Dit kan verschillende oorzaken hebben, die soms aan de patiënt zelf ligt.

Wanneer krijg je antibiotica?

Antibiotica wordt voorgeschreven bij infectieziekten die veroorzaakt worden door bacteriën. Bacteriën kunnen zich zeer snel vermenigvuldigen en verspreiden. Een eenvoudige infectie kan daardoor uitlopen in meerdere ontstekingen. Hierdoor kunnen organen uiteindelijk gestoord worden in hun functie. Om die reden is het belangrijk om bij bepaalde infectieziekten een antibioticakuur voor te schrijven. Antibiotica is alleen op recept verkrijgbaar en dus niet te koop in een winkel.

Antibiotica werkt niet bij virussen

De eerste oorzaak waarom antibiotica soms niet werkt. Het werkt alleen bij bacteriën. Er zijn verschillende soorten antibiotica. Ze remmen de groei van bacteriën of ze doden bacteriën. Sommige bacteriedodende antibiotica vereisen juiste eerste en groei van de bacteriën zodat ze doeltreffend gedood kunnen worden. Het is dan ook logisch dat bepaalde antibiotica niet door elkaar gebruikt mogen worden. Antibiotica werken in de op de celwand van de bacterie of op de eiwitsynthese, weer anderen vernietigen het DNA van de bacterie. Antibiotica werkt niet tegen virussen. Een virus heeft geen stofwisseling en maakt gebruik van de stofwisseling van zijn gastheer. Hierdoor is het lastig om medicijnen tegen virussen te ontwikkelen. Een virus kan van buitenaf alleen uitgeschakeld worden door de eigen stofwisseling uit te schakelen. Gelukkig is ons eigen afweersysteem in staat virussen aan te vallen en te vernietigen. Overigens is ons lichaam ook in staat om bacteriën te doden, maar soms zijn de bacteriën net wat te sterk of het immuunsysteem te zwak.

Antibiotica werkt dus niet bij infecties veroorzaakt door virussen zoals keelpijn, keelontsteking, verkoudheid, griep, de bof, de mazelen, de waterpokken etc.

Antibioticakuur niet afgemaakt

Een antibioticum wordt in een bepaalde hoeveelheid voorgeschreven gedurende een aantal dagen. Dit heet ook wel een antibioticakuur. De kuur moet helemaal afgemaakt worden om alle bacteriën te doden. Vaak beginnen mensen zich na twee dagen antibiotica al beter te voelen. Het gevolg is dat sommigen stoppen met de kuur omdat ze het niet meer nodig achten. Op deze manier worden niet alle bacteriën gedood. Er blijven bacteriën aanwezig die later weer de kop op kunnen steken. De infectie komt in alle hevigheid terug en is vaak moeilijker te bestrijden.

Bacteriën zijn resistent voor antibiotica

Ieder organisme wil overleven, zo ook de de bacteriën. Wanneer bacteriën aangevallen worden zullen de sterksten overleven en iets in hun DNA veranderen waardoor de volgende generatie beter bestand is tegen de aanvallers. Onafgemaakte antibiotica-kuren bereiken dit al snel: er blijven bacteriën achter die afweer opbouwen tegen de antibiotica.

In de vleesindustrie worden runderen, kippen en varkens massaal geënt met antibiotica. We krijgen daardoor continue antibiotica binnen, met als gevolg resistente bacteriën. Ook wordt er veel te vaak antibiotica voorgeschreven. Hoewel artsen de laatste jaren steeds minder vaak antibiotica voorschrijven, is het kwaad al geschied en werken veel antibiotica niet meer.

Verkeerde antibiotica

Nog een reden waarom antibiotica soms niet weekt: er is een verkeerd antibioticum voorgeschreven. Er zijn verschillende groepen antibiotica. De breedspectrum antibiotica werken tegen meerdere soorten. De smalspectrum antibiotica werken tegen een bepaald soort bacterie. Wanneer een verkeerde antibioticum wordt voorgeschreven zal de bacterie hier niet op reageren. De werking wordt dan teniet gedaan en de ontsteking blijft aanwezig. Wanneer de arts twijfelt over de soort bacterie kan deze eerst urine, bloed of wondvocht afnemen en bekijken welke bacterie hierin gevonden wordt.

Tandheelkunde

In de tandheelkunde wordt zelden antibiotica gebruikt. Het medicijn bereikt heel moeilijk het leven weefsel van tand of kies of de wortel. Bacteriën zitten juist daar diep weggestopt. Dit maakt het lastig om ze te bestrijden middels antibiotica. Alleen bij parodontitis veroorzaakt door bepaalde soorten bacteriën werkt antibiotica wel redelijk. Bij een wortelpuntontsteking zal er soms antibiotica voorgeschreven worden om de ontsteking rustig te krijgen. De ontsteking zal echter niet verdwijnen, hiervoor is een wortelkanaalbehandeling nodig. Antibiotica wordt soms ook voorgeschreven voorafgaande aan een behandeling aan het gebit, om eventueel aanwezige bacteriën in de mondholte te doden. Hierdoor wordt de kans op een infectie tijdens de behandeling sterk verkleind.
Gerelateerde artikelen
Antibiotica, en de werking ervanAntibiotica, en de werking ervanAntibiotica hebben onze levens drastisch veranderd. Door de antibiotica zijn ernstige ziekten, die vroeger dodelijk ware…
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
Kan een bacterie ziek worden?Kan een bacterie ziek worden?Bacteriën kunnen ziek worden: is dit waar? Van bacteriën kunnen mensen flink ziek worden. Het lichaam zit vol met bacter…
Antibiotica, werking en soortenAntibiotica zijn organische stoffen die ziekteverwekkers bestrijden. Deze stoffen zijn met name gericht op het bestrijde…
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Antibioticum
  • http://www.apotheek.nl/Thema_s/Thema_s/Antibiotica.aspx?mId=10702&rId=10

Reageer op het artikel "Antibiotica werkt soms niet"

Reacties

Margriet, 21-02-2019 20:20 #5
Ik heb een heupoperatie gehad 6 weken geleden, na 10 dagen zijn de hechtingen verwijderd, helaas heb ik een ontsteking gekregen aan de onderste hechting, dat is 3 weken geleden, heb al 2 kuren gehad, het is nog steeds hetzelfde, rood en warm, ik koel de hele dag, en neem 3x per dag amoxi/clav 500 mg, deze kuur heb ik nog 1 dag, wat nu?

Peter Scholte, 19-01-2019 08:23 #4
Afgelopen maandag verstandskies laten trekken en heb nog steeds pijn aan naast liggende kiezen, ook heb ik een reactie gehad op het tandvlees (witte blaas ) wat nog steeds aanhoudt, sinds donderdag gestart met antibioticakuur maar slaat nog niet aan, ik dik dus nog steeds ibuprofen en paracetamol.
Werkt de antibiotica niet of moet ik meer geduld hebben?

Zoë, 29-08-2017 00:14 #3
Ik vind het best raar. Ik ben geconstateerd met krentenbaard en heb een zwaardere vorm van antibiotica meegekregen vanwege het feit dat mijn broertje ook 4 kuren heeft gehad. Ik ben geen een vergeten, en de klachten gingen weg. Op de 7e (nu) is het terug gekomen en ik heb de kuur nog niet eens af.

Frank den Biesen, 05-03-2014 20:13 #2
Een vraag; Ik heb van mijn lieve dokter doxycycline voorgeschreven tegen mijn heftige voorhoofdsholteontsteking. Heb deze antibiotica-kuur nu op een pil na af, maar het lijkt niet te gaan werken. Wel iets verschil, maar klacht blijft. Wat zou u mij adviseren? Bij voorbaat hartelijk dank en vr groet, Frank den Biesen

Aniet (infoteur), 31-05-2013 22:30 #1
Hallo Bibiana,
antibiotica, s zijn in de eerste instantie ervoor infecties, onstekingen en of bacterien te doden!Ook kun je er immuum voor worden toch?Mijn belangrijkste vraag "normaal gezonde mensen hoe vaak mogen die een antibiotica en dan bedoel ik hoeveel kuren op jaarbasis?En chronisch zieke mensen bijvoorbeeld diabeten, hartpatienten etc.zit daar nog verschil tussen op jaarbasis en maximum aantal kuren?
deze vraag stel ik als patient met suikerziekte en hartfalen (2011 heb ik een hartinfarct gehad, die al langer dan 24 uur aan de gang was.
vriendelijke groet aniet Reactie infoteur, 01-06-2013
Beste Aniet.
Zelf wordt je niet immuun voor antibiotica, de bacteriën echter wel. Dit komt vooral door verkeerd of teveel gebruik van antibiotica. Het is daarom belangrijk om te wisselen van antibioticakuur wanneer je deze vaak nodig hebt. Dit kan helaas niet bij elk soort bacterie. Hoe vaak per jaar een kuur 'gezond' is kan ik geen uitspraak over doen: een antibioticum is namelijk nooit gezond. Het tast ook de goede bacteriën in het lichaam aan. Dit merk je bijvoorbeeld doordat je sneller een schimmelinfectie oploopt.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 30-05-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!