InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Homeopathisch middel Arniflor werkt

Homeopathisch middel Arniflor werkt

Homeopathisch middel Arniflor werkt Arniflor, Arnica, ze horen in uw huisapotheek thuis. U kunt niet zonder. Arnica is een homeopathisch wondermiddel voor de genezing van lichte spierschade, kneuzing en verstuiking. Het ook in het Oosten van Nederland voorkomende valkruid dat in Arniflor zit, is niet alleen zeer zeldzaam, maar valkruid is ook bekend om de vele medicinale toepassingen. In dit artikel ga ik vooral in op het beperken van de gevolgen van vallen en verstuiken met Arnica. Arnica Montana heet niet voor niets valkruid.

Inhoud

Arnica montana is een homeopatisch product (valkruid)

De plant Arnica Montana, valkruid of wolverlei, groeit het liefst in het gebergte, maar ook wel op vochtige heide- en veengronden. Onder meer in het Oosten van ons eigen land. De plant heeft een rechte bloemstengel omhoog met daarop een krachtige geurige grote gele bloemknop. Het valkruid is een mooie loot uit de familie van de samengesteld bloemigen, de composieten. De composieten vormen samen met de orchideeën familie de grootste plantenfamilie op onze aarde. Bekende familieleden in ons land zijn ook vele tientallen andere wilde plantensoorten als de paardenbloem, de margriet en de madeliefjes. Alle delen van de plant zijn in beginsel giftig. Let u daar wel op.

Wat is Arniflor?

Voor velen is Arniflor, het geneesmiddel dat van deze plant gemaakt wordt, het bekendste uit de homeopathie. Zeer bekend is het gebruik van de zalf, gelei of tinctuur na een val of een verstuiking. Blauwe plekken verdwijnen vaak razendsnel of verminderen sterk in omvang en pijnlijkheid. Hier kan ik wederom, evenals bij het gebruik van homeopathisch geneesmiddel Echinaforce, uit ervaring spreken. Een flink opkomende blauwe plek reduceert snel na het extern aanbrengen van Arniflor. Ik heb gemerkt dat Arniflor niet alleen werkt bij verse verstuikingen en blauwe plekken, maar ook bij oudere verwondingen. Het middel stimuleert de doorbloeding van de spieren en gewrichten, en ondersteunt daarmee de genezing. De afbraakproducten in het lichaam worden zo sneller door het lichaam afgevoerd.

Arnica crème, arnica gelei of arnica tinctuur

Arnica is in verschillende verschijningsvormen bruikbaar en te koop:
  • Arnica crème;
  • Arnica gelei;
  • Arnica tinctuur.

Arniflor werkt uitwendig (blauwe plek, kneuzing, uitwendige wond)

Arniflor is uitsluitend voor uitwendig gebruik en op een niet open en verder intacte huid. Het is bereid met de oertinctuur van de Arnica Montana. Ook daar is er dus een gelijkenis met Echinaforce. Voor de bereiding van het geneesmiddel worden de bovengrondse delen van de bloeiende plant gebruikt. De medicinale werking is al lang bekend. In 1100 wordt voor het eerst melding gemaakt van het gebruik van Arnica. Er zijn overigens ook homeopathische producten met Arnica, die wel voor inwendig gebruik zijn.

Goethe over valkruid Arnica

Van de bekende dichter Goethe is bekend dat hij lyrische teksten wijdde aan de Arnica Montana. Hij dronk het zelfs in de vorm van kruidenthee op zijn sterfbed. Het mocht niet baten, want Goethe stierf alsnog in maart 1832. Sommigen rookten ook de bladeren van de plant en noemden het Moutain Tabacco. Ikzelf heb alleen zeer gunstige ervaringen met het veel geroemde externe gebruik bij kneuzingen en blauwe plekken, en zou intern of ander gebruik zeker ontraden. Voor meer informatie kunt u natuurlijk altijd terecht bij een homeopaat.

Slot

Arnica behoort tot de best verkochte en meest bekende homeopathische producten. Arnica is veel gevraagd en ook online eenvoudig te koop. Arnica wordt niet door de verzekeraar vergoed, maar is zo goed dat het dat geld dubbel en dwars waard is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huismiddel tegen blauwe plekken: arncia (valkruid)Huismiddel tegen blauwe plekken: arncia (valkruid)Arnica, ook wel valkruid genoemd is een homeopathisch middel dat wordt gegeven bij acute aandoeningen. Het kan gebruikt…
De geneeskracht van valkruidDe geneeskracht van valkruidZalf en massageolie op basis van valkruid horen zowel thuis in de dokterstas van een professionele sportploeg als in de…
Arnica of ValkruidArnica of ValkruidArnica montana L. is nu één van onze bekendste geneeskruiden. In de klassieke oudheid echter was Valkruid, die tot de fa…
Geneeskrachtige kruiden bij verstuikingenNet als een verzwikking komt een verstuiking meestal voor aan de enkel. De basis van de verwonding is ook hetzelfde, het…
Arnica, inhoudstoffen en werkingPlanten zijn niet alleen mooi, maar zijn ook ingenieuze fabriekjes, die allerlei chemische stoffen kunnen aanmaken voor…

Reageer op het artikel "Homeopathisch middel Arniflor werkt"

Reacties

Ada, 12-02-2017 20:59 #4
Ik ben 23 Jan geopereerd aan mijn buik een reconstructie een dag er na een doof gevoel in mijn linkerkuit aan de buitenkant.
Dit is afgezakt in een baan over mijn voet naar de knobbel van mijn grote teen mijn grote teen en de 2 tenen er naast. Het is warm het steekt prikt de voorvoet is warm en een beetje gezwollen. Nu slik ik een week arnica montana 3x 20 druppels gaat dit werken op deze klacht? Want het steekt en prikt nog steeds Reactie infoteur, 13-02-2017
Beste Ada,
Het beste gaat u even langs de huisarts. Uw voet is ontstoken, bovendien houdt u vocht vast en daar zijn andere middelen voor.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alice, 26-09-2015 06:22 #3
Ook ik heb zeer goede ervaring(en) met Arnica. Gisteravond een behoorlijke smak gemaakt. Kon niet meer op mijn voet staan. Ik verging van de pijn. Het grootste gedeelte van mijn voet werd meteen blauw. Ogenblikkelijk gekoeld. Arnica gelei erop. Naproxen ingenomen. Gaat al beter. Morgen de druppels innemen. Dan werkt het van twee kanten. Kortom, een aanrader die in elke huisapotheek thuishoort! Reactie infoteur, 26-09-2015
Beste Alice,
Ik heb dezelfde ervaringen, dank je wel voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Olivia, 24-09-2014 19:01 #2
Wat kun je innemen in de periode voor een operatie om je lichaam er zo goed mogelijk op voor te bereiden en om de wond zo snel en goed mogelijk te laten helen? Reactie infoteur, 25-09-2014
Beste Olivia,
Hoe beter uw immuunsysteem is, hoe sneller u herstelt. Daar is meer voor nodig dan alleen een homeopatisch middel, maar meestal worden (ook) de Arnica D6 druppels aangeraden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Melod (infoteur), 31-07-2008 20:09 #1
Ook hier goede ervaringen met Arnica :) Reactie infoteur, 01-08-2008
Hoi Melod,
Ik heb met Arniflor ook alleen maar goede ervaringen. Altijd handig om in je kast te hebben.
Groetjes,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-06-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezond leven
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!