InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)

Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)

Inleiding Vedische astrologie (Jyotish) De Vedische astrologie de oudste vorm van astrologie en komt oorspronkelijk uit India. De Vedische astrologie wordt ook wel het Jyotish genoemd en is veel nauwkeuriger dan de Westerse astrologie. De Vedische astrologie neemt de kosmos als uitgangspunt en niet de zon. Hierdoor is het Jyotish wat ingewikkelder dan de populaire Chinese astrologie. De Vedische astrologie is gebaseerd op de werkelijke standen van de planten en sterrenbeelden, in tegenstelling tot de Westerse astrologie. Er wordt met andere woorden gebruikt gemaakt van de siderische dierenriem in plaats van de tropische dierenriem.

Veda's

Veda's zijn de oude en meest heilige geschriften van India. Deze oude geschriften zijn op hun beurt weer onderverdeeld in zes delen, deze worden de Vedanga's genoemd. Vedanga betekent 'ledemaat' of 'lichaamsdeel'. Elke Vedanga verwijst naar een lichaamsdeel. Een Vedanga moet als een godheid beschouwd worden, in India wordt dit een 'vidya' genoemd. De zes Vedanga's zijn:
  • Vykarana: grammatica en het gezicht
  • Chandas: de verskunst en de benen
  • Shiksha: de intonatie en de adem
  • Nirukta: etymologie en de oren
  • Kalpa: ritueel en de handen
  • Jyotish: astrologie en de ogen

Jyotish

De Vedische astrologie wordt dus Jyotish genoemd. Jyotish is de studie van alle facetten van de heren van het licht. Hieronder vallen de zon, de maan, de sterren en de planeten. Om Jyotish te kunnen bestuderen is het van belang contact te leggen met de Jyotish vidya, ofwel de heer van het licht.

De astrologie, Jyotish, is op zijn beurt weer onderverdeeld in verschillende gebieden, zoals de Westerse astrologie dit ook kent. Deze gebieden zijn:
  • Gola: astronomie
  • Ganita: rekenwerk
  • Jataka: geboorte horoscopie
  • Prashna: uurhoekastrologie
  • Muhurta: electieastrologie
  • Nimitta: directionele astrologie

Naast bovengenoemde gebieden kent het Jyotish nog twee zusterwetenschappen: de sankhya shastra (numerologie) en hasta samudrika shastra (handleeskunde).

Verschillende stijlen Jyotish

In de loop van de tijd zijn er verschillende vormen van het Jyotish ontstaan, allen met als uitgangspunt het traditionele Jyotish:
  • Nadi Jyotish: beter bekend als de palmbladen reading, waarbij men de horoscoop maakt van ongeboren mensen
  • Parashari Jyotish: dit is de basisvorm van het huidige Jyotish
  • Jaimini Jyotish: voornamelijk bekend van het systeem van de roulerende dierenriemtekens, het charadasa-systeem
  • Tantric Jyotish: helderziende waarneming en intüitie
  • Tajika Jyotish: stijl die het meeste wegheeft van de Westere astrologie

Graha's - planeten

Een planeet is een astrale kracht welke je organisme binnendringt en de controle van je overneemt. Over het algemeen helpen vidya's je inzichten te verwerven en zijn graha's dwingender en onvrijwillig. Een planeet of graha dwingt je als het ware de straffen en beloningen die je naar aanleiding van je vorige leven verdiend hebt te ondergaan.

Meer informatie?

Bezoek de special astrologie
Gerelateerde artikelen
Wat hebben we met astrologie?Wat hebben we met astrologie?Astrologie heeft iets. Enerzijds vinden we het niets en anderzijds lezen we wel vaak de dag- of weekhoroscoop in de kran…
Toekomst voorspellen met Horary astrologieToekomst voorspellen met Horary astrologieHedendaagse astrologen claimen dat de horoscopen die zij trekken niet primair worden gebruikt voor het voorspellen van d…
Astrologie vs. Astronomie - horoscopenAstrologie vs. Astronomie - horoscopenAstrologie wordt zeer vaak verward met astronomie. Deze twee dingen zijn geheel andere dingen. Astrologie is eerste en v…
Keltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelKeltische astrologie horoscoop - BoomtekentabelDe Keltische boomastrologie is gebaseerd op de maancyclus, een jaar met 13 maanmaanden. In de Keltische astrologie heers…
De Rig Veda, het oudste boek van IndiaDe Rig Veda, ook aan elkaar gespeld als Rigveda, wordt vaak beschouwd als het oudste boek van India, hoewel hierover een…

Reageer op het artikel "Inleiding Vedische astrologie (Jyotish)"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Subrubriek: Astrologie
Schrijf mee!