InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ameland voor Iedereen

Ameland voor Iedereen

Ameland voor Iedereen Ameland en haar ondernemers wil een eiland voor iedereen zijn, ook voor mensen met een beperking. Om ‘Ameland voor Iedereen’ te worden moeten er voorzieningen worden aangepast. Ameland is daar met haar inwoners druk mee bezig. Het project dat daar een aanzet toe wil geven heet ook 'Ameland voor iedereen.'

Bij het Strandhuys was de demonstratie strandrolstoelen

Overeenkomst

Programma Versterking CliëntenPositie (VCP) en de gemeente Ameland werken samen in het project Ameland voor iedereen. VCP stimuleert lokaal de belangenbehartiging van mensen met een handicap of een chronische ziekte. In mei 2009 tekenen wethouder Nico Oud en directeur VCP Cor Langendijk de overeenkomst. Op het eiland is een stuurgroep opgericht met vertegenwoordigers van de gemeente, ondernemers en ervaringsdeskundigen.
Namens de stuurgroep tekent ervaringsdeskundige Dolf Kienstra de overeenkomst.

Symposium

Het begon in 2007 op een symposium op het Friese vasteland over minder validen. Wethouder Nico Oud en projectleider VCP Piet Faber raakten aan de praat. Het project Ameland voor iedereen kwam er uit voort. Toegankelijkheid past bij een gastvrij eiland. “Iedereen moet zich hier thuis voelen. Ameland voor iedereen, zo hoort het te zijn,” meent de wethouder. De Amelander bedrijven kunnen daar op inspelen door bijvoorbeeld een invalidentoilet aan te leggen en een menukaart met geluid aan te bieden aan mensen die niet kunnen zien.
Uitgangspunt is zelfredzaamheid van mensen met een beperking. Toegankelijkheid is de basis om deel te kunnen nemen aan het economisch en maatschappelijk verkeer.

Belemmerd

Veel mensen met een beperking voelen zich belemmerd door een gebrek aan toegankelijkheid. Hierdoor kiezen ze niet voor Ameland voor een vakantie of bezoek. In de gemeente kunnen veel zaken worden aangepast waardoor het eiland toegankelijker wordt. Oneffen straten, bewegwijzering en hoge drempels vormen bijvoorbeeld belemmeringen voor mensen met een fysieke beperking.

Uitkijkplatform

Het eerste project dat Ameland aanpakt is een uitkijkplatform op het Suudwest, het strand waar de paardenreddingboot te water gaat.
In mei 2009 is naast de reddingbootovergang op het Suudwest een pad aangelegd dat leidt naar een uitkijkplatform. Rolstoelers en mensen die slecht ter been zijn kunnen veilig en makkelijk naar boven rollen om vanaf het platform op het duin de tewaterlating van de reddingboot te zien.

De Hippo Campe - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandDe Hippo Campe - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland

Eerste

Ameland is de eerste gemeente die het VN-verdrag voor gelijke kansen van mensen met een beperking bekrachtigt met een concrete actie in de vorm van de strandovergang. Meer acties volgden. De busopstapplaatsen zijn toegankelijker geworden, de strandopgang Buren is rolstoeltoegankelijk en heeft invalidenparkeerplaatsen dichtbij het strand – de andere strandopgangen volgen - en er is voorlichtingen over voorzieningen voor gehandicapten aan bedrijven gegeven. Enkele kampeerboerderijen zijn helemaal ingericht voor mensen met en beperking en er komen steeds meer accommodaties die rolstoelvriendelijk zijn.
Ameland stelde een externe projectcoördinator aan in de persoon van Piet Faber. Hij gaat samen met de gemeente de nut en noodzaak van toegankelijkheid tussen de oren van de Amelanders krijgen.

Strandrolstoel

In juli 2012 demonstreert Ameland voor Iedereen verschillende typen strandrolstoelen aan bedrijven die de voorziening kunnen aanschaffen als service aan hun klanten en aan belangstellenden.
Er zijn diverse modellen:
  • Scout Crawler
  • Hippo Campe
  • Easy Roller
  • De Jutter

De Scout Crawler - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandDe Scout Crawler - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland
Scout Crawler
De Scout Crawler is een rupsbandvoertuig waar de eigen rolstoel op gemonteerd kan worden. Hij ploegt moeiteloos door het strandzand en is geschikt voor bossen en duinen. De besturing gaat via een joystick.

Hippo Campe
De Hippo Campe is een sportieve driewiel rolstoel, die kan worden voortbewogen door de inzittende, worden geduwd of getrokken met een trektouw.

Easy Roller
De Easy Roller doet nog het meest denken aan de welbekende rollator, maar dan met dikke banden die goed in het strandzand kunnen rollen.

De Jutter - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau AmelandDe Jutter - Foto Persbureau Ameland / Bron: Persbureau Ameland
De Jutter
De Jutter is een robuuste rolstoel met vier grote luchtbanden. Hij is er in verschillende uitvoeringen. De variant met de buizen is uitermate geschikt voor een strand- en waterwandeling: je kunt er mee het zeewater in.

Vervolg

De demonstratie is onderdeel van het project ‘Ameland voor Iedereen’ en moet een aanzet geven tot aanschaf van de strandvoorzieningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapHet verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapIn de maatschappij wordt veel gesproken over mensen met stoornissen, beperkingen en handicaps. Vaak wordt de definitie v…
Werk zoeken met een lichamelijke handicapMensen met een vorm van lichamelijke handicap hebben meer moeite om een baan te vinden. Ze moeten compensatiepunten hebb…
Solliciteren met een handicapMensen met een handicap kunnen het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt. In het geval de beperking ook een beperking in he…
Naakt recreëren op AmelandNaakt recreëren op AmelandZwemmen en op het strand liggen is een heerlijke bezigheid. Er zijn maar een paar dingen die nog lekkerder zijn en een e…
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Bronnen en referenties
  • Persbureau Ameland
  • Gemeente Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Ameland voor Iedereen"

Reacties

Frank Gansner, 30-11-2013 20:45 #3
Hallo, We hebben een uitstekende vakantie op Ameland. Strand, appartement en restaurants zijn uitstekend toegankelijk voor een rolstoeler maar…
Als actieve rolstoeler wil je graag kunnen wandelen door de duinen, fietspaden genoeg maar deze zijn voorzien van schelpenzand. Na een stevige regenbui wordt dit drap waar een rolstoel in wegzakt. Ideaal zou zijn als deze paden van beton of asfalt gemaakt worden.

met vriendelijke groeten,

Frank Gansner Reactie infoteur, 01-12-2013
Dag Frans Ganser,
Ameland voor iedereen is bezig om het eiland zo toegankelijk mogelijk te maken. Overal en altijd voor iedereen zal niet lukken. Soms is het schelpenpad voor niemand toegankelijk vanwege bijvoorbeeld wateroverlast. Er is besloten dat een schelpenpad veel beter bij een eiland past dan een asfalt of betonpad. Ik ben dus bang dat we hier een veer moeten laten, zoals het er nu voorstaat.
Met vriendelijke groet,
Sjaan fan Ameland

Van Beek, 26-07-2012 23:10 #2
Ameland voor iedereen is echt n fantastisch en helder concept. Heel blij werd ik deze ochtend met alle aandacht voor de toegankelijkheid van het strand voor mensen met een beperking;-)

Anthony En Ria, 26-07-2012 18:48 #1
Prima actie. Ik moet wel zeggen dat de dorpen ook niet echt lekker begaanbaar zijn met rolstoel/rollator/scootymobiel. De wegen zijn bol en dat betekent dat je polsen en armen erg te lijden hebben en dat sturen een crime is!
Zijn er bijeenkomsten met eilandbewoners, om te evalueren? Ik denk dat er heel veel ervaringsdeskundigen zijn, zijn die allemaal benaderd? Niet iedereen komt graag naar bijeenkomsten, hier zou een enquete op papier een rol kunnen spelen, of, misschien zelfs persoonlijke gesprekken. Reactie infoteur, 26-07-2012
Er is een stuurgroep en ik denk dat die erg blij is met ervaringsdeskundigen.
Ik stuur je via de mail een mailadres van de projectleider Ameland voor iedereen Piet Faber.
Groet uit Hollum.

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 13-11-2015
Gepubliceerd: 26-07-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Strand
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!