InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Furaha Kraamvrouwen van Ameland sparen voor Afrika

Furaha Kraamvrouwen van Ameland sparen voor Afrika

Furaha  Kraamvrouwen van Ameland sparen voor Afrika Kraamvrouwen op Ameland zamelen geld in voor onfortuinlijke kraamvrouwen in Afrika. De actie heet Furaha, dat Vreugde betekent. Met het geld kunnen vrouwen, die een fistel hebben opgelopen na een zware bevalling, worden geopereerd zodat ze hun leven weer kunnen oppakken. Zonder die operatie worden ze doorgaans verstoten door hun familie en hebben ze geen leven.

Furaha

In 2002 werd op Ameland de stichting Furaha opgericht. De stichting zamelt geld in, zodat arts Stieneke de Wind (1944) in Congo en Tanzania operaties kan uitvoeren. De Wind opereert kraamvrouwen met fistels en kinderen met een hazenlip. Ze heeft zich gespecialiseerd in het behandelen vesico-vaginale fistels (VVF). Een VVF is een niet-natuurlijke verbinding tussen de urineblaas en de vagina, die kan ontstaan na een langdurige bevalling. Vrouwen met een VVF zijn meestal jonge vrouwen die VVF-patiënt worden na hun eerste zwangerschap. Bij een langdurige bevalling, die soms wel vier dagen kan duren, wordt het kind vaak levenloos geboren en wordt de urineblaas door de langdurige druk beschadigd. De vrouwen kunnen hun urine niet meer ophouden, ze raken incontinent en gaan onfris ruiken. Niet zelden worden ze dan verstoten door hun echtgenoot en familie.

Ameland

Dokter Stieneke de Wind is geboren op Ameland en haar familie woont er nog. Ze reist regelmatig heen en weer tussen Ameland en Afrika, waar ze sinds 1969 werkt als arts. Elke kraamvrouw van Ameland kan een Furaha-spaarpotje aanvragen om mee te doen aan de actie. Contactpersonen bezorgen het spaarpotje. De kraamfamilie kan daar zelf geld in doen en het kraambezoek kan doneren. Het spaarpotje is handgemaakt en ziet er schattig uit.

Goed doel

Het eerste spaarpotje / Bron: Persbureau AmelandHet eerste spaarpotje / Bron: Persbureau Ameland
Het geld gaat naar het goede doel. De Amelander spaarpotjes van Furaha sparen voor de operaties van Stieneke de Wind. Kraamvrouwen in Afrika wonen veelal ver verwijderd van medische hulp en ziekenhuizen. Moeilijke bevallingen leiden vaak tot complicaties. Een operatie kan redding bieden, maar daar heeft de vrouw vaak geen geld voor. De Wind opereert zonder daarvoor een rekening te presenteren en het ziekenhuis waar ze opereert rekent alleen de materialen. De Wind werkte in Afrika voor diverse organisaties. Na haar 60e verjaardag doet ze alleen nog operaties via Stichting Furaha.

Bestuur

Hilly Bruin uit Hollum kwam met het initiatief voor de stichting. De zus van Stieneke de Wind, Anke Smit-de Wind, zit in het bestuur samen met Madeleen Pluis, Lucia Draaisma en Margriet Faber-Smit. In elk dorp zit een contactpersoon die bijhoudt waar een kraamvrouw kraamvisite ontvangt en die vraagt of daar een Furaha spaarpotje mag staan.

Lintje

In 2009 kreeg dokter Christina Maria de Wind, bekend als Stieneke, een Koninklijke onderscheiding. Ze werd geridderd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. De Wind vierde haar 65e verjaardag op Ameland bij haar familie, toen de burgemeester van Ameland, Albert de Hoop, langs kwam met het lintje omdat het Hare Majesteit Koningin Beatrix had behaagd haar te decoreren.

Ze kreeg de onderscheiding vanwege haar inzet, betrokkenheid in de medemens en door de persoon die zij is. De Wind wil zo lang
Bron: FurahaBron: Furaha
mogelijk haar werk in Afrika blijven doen. Na het opspelden van het lintje zei ze: "Zolang mijn gezondheid het toelaat, blijf ik dit werk doen. De persoonlijke band die ik telkens opnieuw mag ervaren met de medemens maakt mij tot een rijk mens."

Geld

Wie geld wil doneren voor dit doel:
  • 30.20.51.805
  • t.n.v C.M. de Wind
  • onder vermelding van FURAHA

Facebook

www.facebook.com/KraamvrouwenprojektFuraha

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlinder  Distelvlinder op Waddeneiland AmelandVlinder Distelvlinder op Waddeneiland AmelandDe distelvlinder is een prachtige kleurige dagvlinder die ook op Ameland vliegt, het ene jaar in grote aantallen en het…
Waterhoos boven Waddenzee en NoordzeeWaterhoos boven Waddenzee en NoordzeeRegelmatig, vooral in de zomer, is er een slurf onderaan een wolk te zien. Het is een hoos en als die hoos boven water h…
De functie van windKilometers tegen de wind in moeten fietsen kan weinig mensen bekoren. Het voordeel is overigens vaak wel dat de terugwin…
Majesteit  Koningin Beatrix en AmelandMajesteit Koningin Beatrix en AmelandMajesteit was in juni 2007 op bezoek bij de buren. Ze reisde van Zoutkamp naar Lauwersoog en van daar naar Schiermonniko…
Beatrix, Koningin van Nederland  een instituutBeatrix, Koningin van Nederland een instituutKoningin Beatrix was van 1980 tot 2013 koningin van Nederland. Geen gewone baan voor zo maar een mevrouw. Haar positie e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Furaha logo
  • Persbureau Ameland
  • www.azv.be
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Furaha

Reageer op het artikel "Furaha Kraamvrouwen van Ameland sparen voor Afrika"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-12-2015
Gepubliceerd: 23-02-2013
Subrubriek: Diversen
Special: Goede Doelen
Medische informatie…
Schrijf mee!