InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Groene Thee - Gezond Antioxidant

Groene Thee - Gezond Antioxidant

Groene Thee - Gezond Antioxidant Groene Thee - Gezond Antioxidant. Groene thee is lekker, gezond en wordt door de geneeskrachtige werking al eeuwen in de Chinese geneeskunde toegepast. Groene thee bevat veel polyfenolen; welke een krachtig antioxidant zijn en heeft een antivirale, antibacteriële werking, een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel, het hart, cholesterol, bloeddruk en leverfuncties. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar een mogelijk gunstige werking van groene thee op de vorming van kankercellen.

Groene Thee - Gezond Antioxidant

Groene Thee - Antioxidanten

Groene thee en geneeskracht. Groene thee wordt al ca. 5000 jaar in China gedronken en toegepast als geneeskrachtig middel. Groene thee is van dezelfde plant afkomstig als zwarte thee. Het verschil is dat Groene theebladeren eerst licht worden gestoomd, voordat ze worden gedroogd. Hierdoor worden de zgn. fermentatie enzymen niet geactiveerd en treedt fermentatie niet op. Groene thee wordt dus in tegenstelling tot zwarte thee niet gefermenteerd en bevat hierdoor veel meer waardevolle polyfenolen. Deze polyfenolen zijn zeer krachtige antioxidanten. Antioxidanten beshermen ons lichaam tegen vrije radicalen die schade doen aan ons lichaam en verouderingsprocessen versnellen (zie verder het artikel Antioxidanten en Vrije radicalen).

Groene Thee - Gezonde Polyfenolen

Polyfenolen in groene thee. Uit diverse onderzoeken naar ongefermenteerde groene thee komen sterke aanwijzingen naar voren dat groene thee een beschermend effect heeft bij een aantal serieuze aandoeningen. Ongeveer eenderde (30 - 40%) van groene thee bestaat uit polyfenolen. Deze polyfenolen lijken de belangrijkste rol te spelen in deze gezondheidseffecten. Een kop groene thee bevat gemiddeld zo'n 50 -150 mg polyfenolen.

Groene Thee - Geneeskrachtige Werking

Geneeskrachtige Groene thee (polyfenolen) blijkt de volgende positieve gezonheidsbevorderende eigenschappen te hebben, een:
  • Antioxidatieve werking, 'vangt' vrije radicalen
  • Antivirale en antibacteriële activiteit. De polyfenolen blijken antibacteriële eigenschappen te hebben.
  • Positieve werking op hart, bloeddruk en bloedstolling en cardiovasculaire aandoeningen. Uit onderzoek komt naar voren dat groene thee een mild beschermend effect lijkt te hebben bij cardiovasulaire aandoeningen. Het blijkt het cholesterolgehalte te verlagen, een gunstige werking te hebben op de bloedplaatjes en de bloeddruk te verlagen
  • Bloedsuikerverlagende werking
  • Leverfunctiestoornissen. Leverbeschermende werking. Groene thee blijkt de lever te beschermen tegen
  • Diverse toxinen c.q. giftige stoffen

Groene Thee - Kankercellen?

Groene thee en kankercellen. Hoewel dit met de nodige voorzichtigheid gezegd dient te worden, komt er uit onderzoek naar voren dat groene thee mogelijk ook een rol zou kunnen spelen bij kanker; een anticarcinogene of chemoprotectieve werking zou lunnen hebben. Het anti-carcinogene effect van groene thee op de lever en andere organen wordt nog nader onderzocht. In de wetenschappelijke belangstelling staan onder andere borstkanker, prostaatkanker, slokdarmkanker, maag-, pancreas- en colonkanker.
De beschermende werking van groene thee heeft waarschijnlijk te maken met een aantal werkingsmechanismen:
  • Remming van carcinogeenactiverende enzymen
  • Het 'wegvangen' van reactieve tussenstadia van carcinogene stoffen
  • Remming van de vorming van de kankerverwekkende nitrosamines (uit nitraat en nitriet)
  • Het aanzetten van carcinogene cellen tot cellulaire zelfdoding (apoptose)

Groene Thee - Toepassingen Geneeskunde

De Traditionele Chinese geneeskunde past groene thee toe bij:
  • Hoofdpijn
  • Lichaamspijnen
  • Spijsverteringsproblemen
  • Depressie
  • Immuunzwakte
  • Ontgifting
  • Stimulans algemeen

Groene Thee - Bijwerkingen Cafeïne

Neveneffecten of bijwerkingen van groene thee kunnen veroorzaakt worden door de cafeïne die in groene thee zit. De cafeïne kan een stimulerende werking hebben, maar ook eventueel leiden tot slapeloosheid, onrust en nervositeit. Groene thee bevat echter minder cafeïne dan koffie. Een kop groene thee bevat gemiddeld 50 mg cafeïne, terwijl een kop koffie gemiddeld tot zo'n 150 mg cafeïne kan bevatten. Andere neveneffecten van groene thee zijn nooit geconstateerd. In het 5000 jarig gebruik van groene thee zijn verder geen bijwerkingen naar voren gekomen.

Groene Thee - Extract Capsules

Groene thee is gewoon als thee verkrijgbaar. Tegenwoordig hebben merken als Pickwick, van Nelle, het Kruidvat etc. ook groene thee. De traditionele groene thee is vers verkrijgbaar in Chinese winkels en apotheken.
Naast de theevorm bestaat Groene thee ook als Groene thee extract in o.a. capsule vorm en is bv. verkrijgbaar van het merk Bonusan, maar ook in vele andere merken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat groene thee kan doen voor je huid (en wat juist niet!)Wat groene thee kan doen voor je huid (en wat juist niet!)Groene thee staat bekend om de gezondheidsvoordelen. Ook wordt de thee verwerkt in huidverzorgingsproducten. De actieve…
Groene thee voor acnelittekensAcne kenmerkt zich door talloze puistjes, verstopte poriën en cystes op het gezicht, schouders of rug. Nadat deze weer h…
Antioxidanten in theeAntioxidanten in theeZowel zwarte thee als groene thee bevatten veel antioxidanten die vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Daarmee wer…
Gezondheidsaspecten en toepassing groene theeGezondheidsaspecten en toepassing groene theeBehalve dat het lekker is, heeft groene thee ook iets in zich dat we als helend kunnen bestempelen. Toch heeft groene th…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: YoshikoOkamoto / Pixabay
  • Gilstar, M. Kruidenvademecum. Kosmos
  • Bisset, H. Herbal drugs and phytopharmaceuticals
  • Orthovisie - Diverse artikelen

Reageer op het artikel "Groene Thee - Gezond Antioxidant"

Reacties

Ik, 01-09-2014 18:42 #8
Ik heb heel erg last van hoofdpijn, moet ongeveer 7/8 keer plassen en 2 keer op de dag poepen normaal plas ik 1 of 2 keer en poep ik niet of 1 keer op een dag? Is dit goed en moet ik doorgaan met groene thee drinken of moet ik stoppen?

Dinges, 01-08-2014 15:07 #7
Aan Mieke (hopelijk is alles ok na twee jaar)

Capsulles en pillen van groene thee zou ik vermijden. Gewoon zelf je thee zetten.

En ondertussen is er enorm veel onderzoek naar kanker en cannabisolie.
Een tante van mij is volledig genezen van kanker (baarmoeder) met cannabis! Laat je niet van streek brengen door de mainstream media! Ik ben psycholoog en wil er mijn reputatie voor op het spel zetten; zo zeker ben ik ervan!

ps: Ik heb het niet over blowen, maar cannabisolie! (ik ben er wel niet vies van:)

Mijn dagelijks theetje:

Drie a vier cm verse gember geraspt
daarbij gedroogde ginkgo biloba blaadjes (ik doe een half handvol)
en natuurlijk groene thee

Zalig gewoon!

Als laatste hoop ik intens dat je je niet hebt laten overhalen tot chemotherapie!

Christel, 15-10-2012 19:55 #6
Aan iedereen (hallo allemaal)

ik heb al vaker ervan gehoord dat het moet helpen voor het zuiveren (reinigen) van je lichaam, maar als je het wil gebruiken voor het afvallen, dat kan je het rustig vergeten.
Wat wel moet helpen is als je verse citroen of grapefruit eet of drinkt op je nuchtere maag.
dat kan en mag ik niet meer gebruiken vanwege mijn medicatie. ik heb het wel geprobeerd, maar ik moest er gelijk mee stoppen. Aangezien ik medicijnen gebruik voor mijn epilepsie, het brak niet alleen mijn vetten af maar ook de medicatie (de citroen/grapefruit die stoten mijn medicijnen af). Ik kreeg steeds meer aanvallen, en dat is het mij niet waard, maar ik weet wel dat het helpt omdat ik de ervaring en risseltaart van mijn zuster en broer heb gezien ze zijn allebei z'n 10 tot 15 kilo kwijt geraakt. Ik wens jullie allemaal heel veel succes die het uit willen proberen.

groetjes christel

Mieke, 21-08-2012 10:10 #5
Goedendag,

Wat een ongelooflijk en duidelijk verhaal over de werking van groene thee. Maar ik ben al kankerpatiënt, kan ik zonder risico capsules innemen gezien de werking en wetend dat japanners dit goedje al jaren tot zich nemen! Wil dit tot me nemen gezien mijn traag/slecht werkende darmen, (door de chemo) en afname lichaamsvet!

Verneem gaarne
Vriendelijke groet Mieke

Edwin, 12-02-2012 18:19 #4
Ik drink al 10 jaar Groene thee. Het is erg belangrijk hoe je het klaar maakt. Nooit langer dan 3 minuten laten trekken anders komt er teveel caffeine in. Mits op de juiste manier klaargemaakt word ik er rustiger van en het geeft me ook veel energie. Het is mijn favoriete drank!

Nanda, 24-07-2011 22:04 #3
Sorry ik wil jullie niet teleur stellen maar jaren heb ik deze thee gedronken en het helpt van geen ene meter ondanks dat ik niet snoepte en zo, wat beter helpt is zwarte thee omdat hier zink en chroom in zit dat de suiker spiegel stabiliseerd, ik ben er door afgevallen wel sterk gezet en zonder suiker, en maanden vol houden, ik snap niet waar om groene thee de hemel in word geprezen het helpt niet, groetjes

Suria, 16-01-2009 16:11 #2
Ik ben vandaag begonnen met groene thee te drinken. Het is echt lekker! En moet je 29 dagen, per dag 4/5 kopjes groene thee drinken om wat af te vallen? Maargoed, ik blijf groene thee drinken. :)

Groetjes Suria.

Enza_9o- (infoteur), 20-04-2008 15:52 #1
Hallo Sila, dit is volgens mij een heel goed atikel, en goed geformuleerd! Ik heb er wat aan gehad. Dank U wel!

Groetjes. Enza_90- Reactie infoteur, 23-04-2008
@ Hai Enza_9o, wat een leuke reactie en fijn dat je er iets aan gehad hebt.
En… ;>) graag gedaan hoor!
Bedankt voor je enthousiaste reactie!
Groetjes van je collega-infoteur Sila

Infoteur: Sila
Laatste update: 09-10-2007
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!