InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedingsstoffen en voedingsmiddelen

Voedingsstoffen en voedingsmiddelen

Voedingsstoffen en voedingsmiddelen Alle wat u moet weten over mineralen, vetten, eiwitten, koolhydraten, water, vitamines. Wat een bouwstof, een reservestof en een brandstof is. En of u het nodig hebt voor een groei herstel of spanning nodig.

Voedingsmiddelen en voedingsstoffen

Alles wat je eet en drinkt, noemen we voedingsmiddelen. Het grootste deel van je voedingsmiddelen is afkomstig van planten. Dat zijn plantaardige voedingsmiddelen. Meestal eet je niet de hele plant maar een deel ervan. Wortels, een kleiner deel van je voedingsmiddel, is afkomstig van deren. Dat zijn dierlijke voedingsmiddelen. Als je vlees eet, eet je een deel van een dier.

Delen van een dier kunnen ook bewerkt zijn, zoals worst. Je kunt ook producten van dieren eten, zoals eieren, melk, yoghurt, kaas, boter. Voedingsstoffen zijn de bruikbare bestanddelen van voedingsmiddelen. Daarnaast kan je voedsel voedingsvezel bevatten. Dat is een verzamelnaam voor onverteerbare stoffen in plantaardige voedsel. Een voedingsstof heeft een functie in je lichaam. Deze functie is om als brandstof, bouwstof, reservestof of beschermde stof te dienen. Bouwstoffen zijn nodig voor je groei en ontwikkeling of voor het herstel van beschadigde huid. Je lichaam maakt dan nieuwe cellen en weefsels aan.

Brandstoffen leveren energie

Met die energie kun je na je werk of school. Je hebt ze nodig voor al je bewegingen en om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Ook heb je brandstoffen nodig voor herstel van je lichaam BV na ziekte of verwondingen.

Reservestoffen zijn niet direct nodig als bouwstof of brandstof. Ze worden opgeslagen in bepaalde gedeeltes van je lichaam. Ze hebben hier 6 groepen voedingsstoffen voor:
  • eiwitten
  • koolhydraten
  • vetten
  • water
  • mineralen
  • vitamines
Je hebt ze alle 6 nodig om gezond en fit te blijven. Maar een tekort eraan kan je behoorlijk ziek maken.

Mineralen en vitamines worden hierdoor ook wel beschermende stoffen genoemd.
  • Eiwitten: Deze worden gebruikt als er nieuwe cellen worden aangemaakt voor je lichaam. Als je ze niet gebruikt, worden ze gebruikt als brandstof voor je lichaam.
  • Koolhydraten: Deze dienen voornamelijk als brandstof , maar worden ook wel gebruikt als bouwstof of reservestof.
  • Vetten: Deze dienen voornamelijk als brandstof maar kunnen ook dienen als bouwstof of reserve stof. Maar als je hier te veel van krijgt, kun je er wel dik van worden ondanks hun vele functies.
  • Water: Wist je dat je gehele lichaam bestaat uit 60% water? Het is toch zo, want water is een hele belangrijke stof voor in je lichaam als bouwstof. Een groot deel van je bloed bestaat uit water, dit is zodat de stoffen goed in je lichaam terecht komen.
  • Mineralen: Deze worden ook wel zouten genoemd. Je hebt ze nodig als bouwstof. Voornamelijk voor de bouw van je beenderen. Maar ze dienen ook als beschermden stoffen.
  • Vitamines: Deze dienen als bouwstof en beschermende stof als je er te weinig van krijgt kun je ziek worden, maar ook al je te veel ervan krijgt.

Dus daarom eet altijd zo goed mogelijk en zo gezond mogelijk. En lees verpakkingen goed en let goed op uw vitamines om u en uw gezin een gezond leven te geven.
© 2007 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Weet wat je eetWeet wat je eetDe meeste voedingsproducten zijn voorzien van een etiket waarop informatie staat vermeld over de ingrediënten, de hoevee…
Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezenVrouw en voeding: algemene voedingsadviezenAlgemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakke…
Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Er is tegenwoordig zoveel keus wat betreft voedsel dat het lastig is om de beste keuze te maken. In onze voeding zitten…
Wat je moet weten over etenWat je moet weten over etenHoewel er steeds meer mensen kennis over (gezonde) voeding krijgen, bestaan er vaak ook nog veel vragen en tegenstrijdig…

Reageer op het artikel "Voedingsstoffen en voedingsmiddelen"

Reactie

Victorho (infoteur), 10-12-2007 23:05 #1
Een goede spellings- en grammaticacheck zou wonderen doen voor de leesbaarheid! Nu is die nog onder de maat.

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 18-03-2007
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!