InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezen

Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezen

Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezen Algemene voedingsadviezen voor de vrouw om het lichaam in goede conditie te houden. Wat is een evenwichtig voedingspakket voor een vrouw? Uit wat moet het dagelijkse gezonde voedsel van de vrouw samengesteld zijn? Waarom is het zo belangrijk om voedsel te eten dat van het seizoen is? Waarom is het zo belangrijk om voedsel te eten dat van het eigen land komt?

Evenwicht

Wat is een evenwichtig voedingspakket voor een vrouw? Waar moet een vrouw op letten om gezond te eten zodat haar lichaam in goede conditie blijft? Een goed samengesteld en evenwichtig voedingspakket voor een vrouw bevat voldoende:
  • Eiwitten,
  • Koolhydraten,
  • Vetten,
  • Vitaminen,
  • Mineralen en
  • Spoorelementen.

Eiwitten

Eiwitten zijn proteïnen. Waarom zijn eiwitten zo belangrijk in het dagelijks voedsel van de vrouw? Eiwitten of proteïnen zijn o.a. belangrijk voor de vrouw voor:
  • De opbouw van spieren,
  • De antistoffen en
  • De rode kleurstof van het bloed.
In de darmen van de vrouw worden de eiwitten afgebroken tot kleine onderdelen, de aminozuren. Deze aminozuren worden in de lever omgebouwd tot eiwitmoleculen. Eiwitmoleculen zijn de menselijke eiwitten, die het lichaam nodig heeft.

Koolhydraten

Waarom zijn koolhydraten zo belangrijk in het dagelijks voedsel van de vrouw? Koolhydraten zijn stoffen als suikers en zetmeel. Deze stoffen leveren de energie aan de spieren. Koolhydraten in de vorm van zetmeel wordt afgebroken in de mond en in de darmen tot een suiker, glucose. Deze glucose wordt door de spieren verbrand. Als er een te grote inname is van koolhydraten wordt de glucose in de lever opgebouwd en tot glycogeen opgeslagen om als reservebrandstof te kunnen dienen.

Vetten

Waarom zijn vetten zo belangrijk in het dagelijks voedselpakket van de vrouw? Vetten dienen ter:
  • Bescherming van organen,
  • Isolatie in de huid tegen de kou en
  • Als reservebrandstof.
Er zijn verschillende soorten vetten, dierlijke vetten en plantaardige vetten.
Dierlijke vetten komen voor in oa:
  • Roomboter,
  • Melk,
  • Vlees en bijvoorbeeld
  • Varkensvlees.
Dierlijke vetten bevatten verzadigde vetten die cholesterolverhogend kunnen werken.
Plantaardige vetten zijn bijvoorbeeld:
  • Olijfolie,
  • Zonnebloemolie en
  • Maïsolie.
Plantaardige vetten bevatten een meervoudig onverzadigde vetzuren en kunnen een cholesterolverlagende werking hebben.
Het is belangrijk voor een evenwichtig voedingspakket voor een vrouw om dagelijks zowel plantaardige als dierlijke vetten te gebruiken.

Vitaminen

Waarom zijn vitamine zo belangrijk in het dagelijks voedingspakket van een vrouw? Vitamine spelen een erg belangrijke rol bij de stofwisseling. De stofwisseling zorgt voor de afbraak en opbouw van:
  • Eiwitten,
  • Koolhydraten en
  • Vetten.

Mineralen

Waarom zijn mineralen zo belangrijk in het dagelijks voedingspakket van een vrouw?
Mineralen hebben zeer belangrijke functies bij:
  • De werking van lichaamsvloeistoffen en bij
  • Het evenwicht van chemische stoffen in het lichaam.
Mineralen kunnen we verdelen in 2 groepen:
  • Macronutrienten, dat zijn mineralen waarvan het vrouwelijk lichaam grote hoeveelheden nodig heeft en de
  • Micronutrienten, dat zijn mineralen waarvan het vrouwelijk lichaam kleinere hoeveelheden van nodig heeft.

Seizoen

Wat erg belangrijk is om het vrouwelijke lichaam in goede conditie te houden is door het eten van producten van het seizoen en het liefst uit eigen land. Waarom is het zo belangrijk om producten van het seizoen te eten? Waarom is het zo belangrijk om producten van het eigen land te eten? Omdat zij juist die stoffen en voedingsstoffen bevatten die de vrouw in dat seizoen nodig heeft. Zomers zal dat zijn:
  • Sla,
  • Verse spinazie en bijvoorbeeld
  • Andijvie.
In de winter zal dat zijn:
  • Kool en alle koolsoorten,
  • Spruitjes,
  • Uien,
  • Bonen en
  • Erwten.
Gerelateerde artikelen
Afvallen? Slanker? Mooier? Gelukkiger? Eet vers voedsel!Afvallen? Slanker? Mooier? Gelukkiger? Eet vers voedsel!Afvallen? Eet zo vers en gebalanceerd mogelijk is het advies van voedingsdeskundige Amber Albarda. Zij schreef een boek…
Voedsel revolutie: Het Nieuwe EtenVoedsel revolutie: Het Nieuwe EtenIs het Nieuwe Eten een voedsel revolutie? Wat is gezond eten? Wat is gezonde voeding? Waar draait het om met het Nieuwe…
Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Gezond eten wil zeggen vijf tot zes kleine gerechten per dag. Door wat vaker kleine gezonde gerechten per dag te gebruik…
Rauwe voeding zorgt voor een gezonde darmfloraRauwe voeding zorgt voor een gezonde darmfloraEen gezonde darmflora ligt aan de basis van een goede gezondheid en dit zowel op lichamelijk als op mentaal vlak. Om onz…
Bronnen en referenties
  • De homeopatische vrouwengids - voor een natuurlijke gezondheid - Marianne Meijer en Leo Huijsen - Homeovisie - Alkmaar - 1991
  • http://www.elle.nl/eten/?gclid=CJW6oIKUlKgCFZBkfAodc3jYCQ
  • http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/index.php?gclid=CLvwx4aUlKgCFQQQfAodtCbDCQ
  • http://www.altijdslankie.nl/?gclid=CK6A2YeUlKgCFU8lfAodYysUCg

Reageer op het artikel "Vrouw en voeding: algemene voedingsadviezen"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 19-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!