InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Voedsel revolutie: Het Nieuwe Eten

Voedsel revolutie: Het Nieuwe Eten

Voedsel revolutie: Het Nieuwe Eten Is het Nieuwe Eten een voedsel revolutie? Wat is gezond eten? Wat is gezonde voeding? Waar draait het om met het Nieuwe Eten? Wat is het Nieuwe Eten? Hoe gezond zijn de gezonde voedingsproducten in de supermarkt? Is deze voedsel revolutie een bewustwording over ons eigen voedsel? Groeit de behoefte aan gezonde voeding?

Gezonder

Een rondje supermarkt leert ons dat de voedingsproducten aangeprezen worden als:
  • Vezelrijk,
  • Calorie arm,
  • Vet arm,
  • Light,
  • Minder zout en enz.
Worden we van deze voedingsproducten gezonder? Worden we van deze voedingsproducten slanker? Worden we van deze producten energieker? Is het geen tijd voor nieuwe regels over voeding? Nieuwe regels die we vinden binnen het Nieuwe Eten, volgens sommige een revolutie binnen ons voedsel?

Wat?

Wat is gezond eten? Denk jij dat een croissantje met kaas gezond eten is? We worden overspoeld door goedbedoelde gezonde adviezen over voeding, maar ergens halverwege zijn veel mensen de draad kwijt geraakt. Wat is gezond eten? Wat is gezond voedsel? Als we jarenlang gehoord hebben dat “light” producten het antwoord was op ons overgewicht en nu blijkt dat light producten alles behalve gezond zijn…

Ongezond

In de schappen in de supermarkt liggen voedingsproducten met vele gezondheid logo´s, maar ons gezondheid holt achter uit. We worden dikker en aan het begin van de dag zijn we eigenlijk al uitgeput. Dat is niet echt een teken van gezondheid. Steeds vaker horen we over de meest vreemde en rare ziektes. Steeds meer (wetenschappelijke) onderzoeken wijzen uit dat ons eetpatroon te maken heeft met ons dikker worden en met ons gevoel uitgeput te zijn. Meer dan we dachten.

Milieu

Dat de voedingsproducten met het gezondheidslogo in de supermarkt niet goed zijn voor ons lichaam begint langzaam door te dringen. Maar dat deze voedingsproducten ook het milieu schade aan doet, beseft nog lang niet iedereen.

Bewust

Moeten we meer bewust worden van ons voedsel? Het is inmiddels voor consumenten makkelijker geworden om te achterhalen waar het voedsel vandaan komt, waar het is geproduceerd en hoe. We kunnen als consument ook kritisch te leren kijken naar producten als “light.” Vet geeft smaak aan een product. Als je deze vetten weghaalt, stoppen fabrikanten veel chemische toevoegingen en suikers toe aan het light product, zodat het product weer eetbaar wordt. Echt vrolijk word je niet van al deze extra chemische toevoegingen.

Gezonde voeding

Zeker tijdens drukke en stressvolle tijden is de behoefte aan gezonde voeding noodzakelijk voor je lichaam. Veel mensen willen ook anders gaan eten om zich energieker te voelen. Een groot pluspunt van gezond eten is dat je er van kan afvallen, zonder strenge diëten te moeten volgen. Eet zo puur en eet zo echt mogelijk, vers!

Behoefte

De behoefte aan gezond voedsel, aan gezonde voeding, groeit. Supermarkten en winkels spelen steeds meer in op deze groeiende behoefte. Biologische producten laten een stijging aan omzet zien. Chef koks begrijpen deze trend ook en stappen over op het 80 – 20 systeem: 80% groente en 20% vlees.

Amerika

Amerika, het land met inwoners met veel overgewicht en het land dat, volgens velen, de voedselproblemen zijn begonnen, loopt vermoedelijk nu voorop met de oplossing: het Nieuwe Eten. Er is daar een voedsel beweging ontstaan, die groeit, onder aanvoering van Michael Pollan. Michael Pollan schreef over het Nieuwe Eten: ” Een pleidooi voor het echte eten.” (Arbeidspers.)

Nieuwe Eten

Wat houdt het Nieuwe Eten in?
  • Eet zo lokaal mogelijk: Eet producten uit de buurt,
  • Eet zo streekgebonden mogelijk,
  • Eet zo seizoengebonden mogelijk,
  • Eet geen bewerkt voedsel,
  • Eet geen producten met toevoegingen,
  • Eet een kipfilet van een kip die op een gezonde manier is opgegroeid (kost het dubbele, maar het is veel beter voor je eigen gezondheid!)
  • Eet bewust, kauw bewust, eet aan tafel en niet achter de tv of computer,
  • Eet zo vers mogelijk: hoe verser het voedsel hoe beter,
  • Gebruik je gezonder verstand als het om je eigen voeding gaat, bijvoorbeeld: Chips met olijfolie die goed zijn voor je hart? Chocopuffs met extra toegevoegde vezels?

Waar?

Maar, waar gaat het nu eigenlijk om met het Nieuwe Eten? Het Nieuwe Eten draait om verse, kwalitatief goede producten waar je met meer aandacht van proeft.
Gerelateerde artikelen
Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingGezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingHet inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. P…
Tips voor een gezond en blijvend slank gewichtTips voor een gezond en blijvend slank gewichtBlijvend slank is het ideaal van veel vrouwen. Enkele kilo´s kwijt raken binnen 5 dagen klinkt fantastisch! Van strenge…
Afvallen? Slanker? Mooier? Gelukkiger? Eet vers voedsel!Afvallen? Slanker? Mooier? Gelukkiger? Eet vers voedsel!Afvallen? Eet zo vers en gebalanceerd mogelijk is het advies van voedingsdeskundige Amber Albarda. Zij schreef een boek…
De schijf van 5De schijf van 5De meeste Nederlanders kennen hem wel; de schijf van 5. Het is dé leidraad voor gezond, lekker en veilig eten, opgesteld…
Bronnen en referenties
  • http://michaelpollan.com/
  • http://www.foodlog.nl/artikel/9_eetregels_michael_pollan_in_de_new_york_times/
  • http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2008/januari/wat-zullen-we-eten.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/84375-afvallen-slanker-mooier-gelukkiger-eet-vers-voedsel.html

Reageer op het artikel "Voedsel revolutie: Het Nieuwe Eten"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 10-10-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!