InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Tips voor een gezond en blijvend slank gewicht

Tips voor een gezond en blijvend slank gewicht

Tips voor een gezond en blijvend slank gewicht Blijvend slank is het ideaal van veel vrouwen. Enkele kilo´s kwijt raken binnen 5 dagen klinkt fantastisch! Van strenge diëten volgen worden veel vrouwen niet gelukkiger , laat staan dat het afslank resultaat blijvend is. Kan het ook anders? Afvallen en een gezond en blijvend gewicht houden, kan dat? Door het volgen en toepassen van de volgende tips, kan iedereen op een gezonde manier een paar kilo´s kwijtraken binnen enkele dagen. Hoe kan je op een gezonde manier blijvend slanker worden?

Calorie verbranding versnellen

Wetenschappelijke studies geven aan dat bepaalde stoffen in
  • Rode pepers en in
  • Groene thee
De stofwisseling lichtjes versnellen. Door dagelijks enkele glazen groene thee te drinken en regelmatig een rode peper door het eten te verwerken, geeft het je stofwisseling een oppepper. Hierdoor versnel je de calorie verbranding.

Vezels

Waarom is het belangrijk om voldoende vezels, mineralen en vitamine binnen te krijgen tijdens het gezond afslanken? Tijdens een gebrek aan voedzame stoffen tijdens een streng dieet, kan het volgende gebeuren
  • Je wordt kouwelijk,
  • Je haar wordt dof,
  • Je humeur daalt en
  • Je lichaam hunkert naar alles wat eetbaar is.
Door nu je dagelijkse dieet aan te passen en daar ruim voldoende vezels, mineralen en vitamine aan toe te voegen, is de hunkering naar snacks en dik makend voedsel veel minder!

Groente

De volgende tip voor een gezonder en blijvend slanker resultaat is het eten van groene groente. Eet dagelijks groene groente! Eet minder:
  • Pasta en
  • Rijst,
En eet meer:
  • Groene groente,
  • Bonen,
  • Linzen,
  • Vis,
  • Kip
en als de behoefte naar pasta en rijst groot is, gebruik dan liever:
  • Zilvervliesrijst en
  • Volkorenpasta.

Bewust

Hoe kan je minder eten? Eet bewuster en langzamer, daardoor eet je minder. Besef de volgende zaken:
  • Hoe groter het bord, hoe meer je eet,
  • Hoe meer chocola in huis, hoe meer je eet,
  • Hoe meer eten in huis, hoe meer je eet,
  • Hoe langzamer je eet, hoe minder je gaat eten,
  • Hoe beter je het voedsel kauwt, hoe minder je gaat eten.
Door bewuster om te gaan met voedsel, leer je de signalen van je lichaam te herkennen dat je genoeg gegeten hebt, i.p.v. nog een bord vol te scheppen.

Ingrediënten

De volgende tip is een moeilijke: weet wat je eet. Om het simpel te zeggen: eet voedsel dat puur is i.p.v. het “kant-en-klaar” voedsel. Bestudeer eens de etiketten: in heel veel producten zit suiker in verwerkt, zelfs in de tomatensaus! Extra zout, vet en suiker zijn vaak toegevoegd om de smaak van een product te versterken. Ingrediënten die het product langer houdbaar maken, zijn niet altijd gezonder. Om gezonder blijvend slank te worden, is pur natuur voedsel een betere keuze.

Vet

Waarom is vetarm eten niet gezond voor je? Waarom is vetarm eten niet beter voor je als je gezonder en blijvend slanker wil worden? In de jaren 40 van de vorige eeuw is “per ongeluk” in een wetenschappelijk tijdschrift een artikel verschenen dat vertelde dat vet eten slecht voor je was, zeker tijdens het volgen van een dieet. Er is van alles gedaan om dat artikel uit de publicatie te halen, dat mislukte. Het heeft jaren geduurd eer de mens tot de overtuiging kwam dat het gebruik van vet goed voor je was, immers, de publicatie dat vet slecht was stond in een wetenschappelijk blad!

Slechte vetten

Let wel: transvetten (zoals in chips en koekjes) en verzadigde vetten zijn WEL slecht voor je! Waarom heb je vet nodig? Sommige vitamines, zoals A, D en E zijn alleen oplosbaar in vet. Deze vitamines heeft iedereen nodig, ook om de hunkering naar voedsel te onderdrukken. Hoe kunnen deze vitamines oplossen in een lichaam dat geen vet tot zich neemt?

Goede vetten

Welke vetten zijn goed voor je? Welke goede vetten dien je in je dagelijkse dieet op te nemen om gezond en blijvend slanker te worden?
  • Olijfolie,
  • Vette vis zoals zalm, makreel en sardines en
  • Noten.

Bewegen

De laatste tip om gezond en blijvend slanker te worden, is door meer te gaan bewegen. Van bewegen en daarnaast te snacken, worden we niet slanker. Het is de combinatie van bovenstaande voedingstips met het bewegen waar we gezonder en blijvend slanker van worden. Heel veel succes!
Gerelateerde artikelen
Gezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezond gewicht bij baby's, dreumesen en kleutersGezonde voeding en voldoende bewegen vinden veel ouders belangrijk wanneer het om hun kind(eren) gaat. Want overgewicht…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/50016-effectief-afslanken-afslanktips-die-werken.html

Reageer op het artikel "Tips voor een gezond en blijvend slank gewicht"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 17-10-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!