InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderfeestje – brooddeeg

Kinderfeestje – brooddeeg

Met brooddeeg kun je de leukste dingen doen, het is dan ook uiterst geschikt voor een feestje. Lekker kliederen, vieze handen, en na afloop een mooi, zelfgemaakt stuk mee naar huis!

Recept voor brooddeeg

Let op! dit brooddeeg is niet eetbaar, maar alleen te gebruiken als een soort klei.

Benodigdheden per kind;
  • 1,5 kopje bloem,
  • 0,5 kopje water,
  • 1,0 kopje zout,
  • 2 eetlepels olie.

Kneed dit alles door elkaar, en klaar is het brooddeeg! Het is het handigst om dit van de voren al voor te bereiden, als kinderen dit zelf moeten doen wordt het vaak zo’n smeerboel. Hoewel kinderen vanaf een jaar of 8 het wel heel erg leuk vinden om het deeg zelf te maken!

Gekleurd brooddeeg

Je kunt het brooddeeg ook een leuk kleurtje geven, door er inkt of waterverf door te doen. Je kunt ook natuurlijke bestanddelen gebruiken, zoals bijvoorbeeld koffie of kaneel. Zorg er wel voor dat je je kleurstof eerst door het water mengt, anders krijg je gespikkeld deeg.

Knutselideeën met brooddeeg

Waxinelichtje houder
Maak een mooi houdertje voor een waxinelichtje. Ik heb zelf bijvoorbeeld ooit een lieveheersbeestje gemaakt, met zijn vleugeltjes wijd. Daar paste dan een waxinelichtje tussen. Zo kun je ook een vogeltje, auto, bloem of schoen maken.

Kralen armband
Hier heb je wel even geduld voor nodig. Maak allemaal verschillende kralen van het brooddeeg, ronde, vierkante, driehoekjes, bloemetjes en staafjes, en maak in elke kraal een gat in het midden. Dit gat moet groot genoeg zijn om later een draad door te rijgen. Let op! Deze kralen moeten eerst de oven in, voor je er mee kunt rijgen.

Kerstboom versiersels
Brooddeeg is ook heel geschikt om dingetjes mee te maken voor in de kerstboom. Maak bijvoorbeeld een sterretje, gaatje er in en na het bakken kan er een lintje door om hem in de kerstboom te hangen. Wat een heel leuk effect geeft is als je er een beetje (riet)suiker overheen strooit. Wordt het sterretje wat bobbelig van!

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer leuke dingen te bedenken die je met het brooddeeg kunt doen!

Het brooddeeg in de oven

Nadat je figuurtjes en andere dingetjes hebt gemaakt van het brooddeeg kun je het in de oven doen. Dit moet op 150 graden en je moet de oven NIET voorverwarmen. De baktijd is ongeveer 1,5 uur, afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid water enzo. Na het bakken de brooddeeg dingen af laten koelen in een gesloten oven. Als het afgekoeld is moet het KEIhard zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestjeHet organiseren van een kinderfeestje of partijtje kan een lastige zaak zijn. Het vergt vaak veel denk en regelwerk. All…
10 goedkope ideeën voor een kinderfeestje!Het kan soms heel lastig zijn het geschikte idee te vinden voor een kinderfeestje voor uw kind. Het ene is te duur, het…
Kinderfeestjes, binnen en buitenshuisEr is er een jarig hoera hoera, dat kun je wel zien......Het is toch een feest als je kindje jarig is. Een spannende dag…
Een goedkoop kinderfeestje organiserenKinderfeestje hoeven niet altijd duur te zijn. U kunt een goedkoop kinderfeest organiseren en het toch erg leuk maken vo…
Onvergetelijke unieke kinderfeestjesOnvergetelijke unieke kinderfeestjesKinderfeestjes zijn er in alle soorten en maten. Spelletjes bij u thuis, een bezoekje aan het zwembad of speeltuin, een…

Reageer op het artikel "Kinderfeestje – brooddeeg"

Reacties

Barbara, 03-02-2009 14:06 #4
Voor een speelkeukentje voor kinderen is het leuk om zo koekjes te maken en broodjes enzo.

Selena, 08-08-2008 12:28 #3
Heeel leuk om op een kinderfeestje te doen.

Cindy, 06-05-2008 08:06 #2
Dank je! Erg handig en duidelijk.

Annette, 10-12-2007 16:40 #1
Leuk dat recept voor het brooddeeg, goed idee voor de kerstvakantie.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 06-12-2006
Subrubriek: Kinderen
Special: Kinderfeestjes
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!