InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Trommelvliesbuisjes

Trommelvliesbuisjes

Ongeveer 20% van de kinderen tot 6 jaar krijgt trommelvliesbuisjes. Dit is één van de meest voorkomende chirurgische ingrepen bij kinderen in Nederland. Hier volgt een uitleg over het hoe en waarom van deze buisjes en waar kinderen nou eigenlijk last van hebben.

Het oor

Het oor bestaat uit de gehoorgang, trommelvlies, het middenoor met de gehoorbeentjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel) en de eigenlijke gehoorgang, het slakkenhuis. Geluid is een trilling. Als deze trilling je oor binnenkomt door de gehoorgang, wordt de trilling overgebracht op het trommelvlies, waardoor het versterkt wordt. Het trommelvlies geeft de trilling, via hamer, aambeeld en stijgbeugel weer door aan het slakkenhuis, waar de trilling omgezet wordt in zenuwprikkels. Deze zenuwprikkels gaan via de gehoorzenuw naar de hersenen en hier worden deze prikkels vertaald zodat je ze kunt horen. Vanuit het middenoor loopt ook de buis van Eustachius. Dit is een verbinding tussen de neus-keelholte en het oor, en zorgt ervoor dat de druk in het middenoor hetzelfde is als gewoon buiten.

Waarom trommelvliesbuisjes?

Bij veel jonge kinderen werkt de buis van Eustachius niet zo goed, er is nog niet echt aangetoond hoe dit kan. Gevolg hiervan is dat de druk in het middenoor kleiner is dat de druk buiten, waardoor het trommelvlies naar binnen getrokken wordt. Dit zorgt voor een vol, drukkend gevoel. Daarnaast kan het middenoor ook gevuld raken met vocht, doordat het slijmvlies in het oor geïrriteerd raakt en zo teveel vocht afscheidt. Dit zorgt voor heel veel pijn. Verder kunnen kinderen vaak niet zo goed horen en verandert hun gedrag, doordat ze bijvoorbeeld veel gaan schreeuwen of juist heel erg in zichzelf gekeerd worden. Een trommelvliesbuisje is een klein buisje (1 mm tot ongeveer 1 cm lang) dat in het trommelvlies geplaatst wordt, zodat er eigenlijk een gaatje in het trommelvlies komt. Zo wordt de druk in het middenoor weer hetzelfde als buiten.

Operatie en daarna?

De operatie gebeurt vaak poliklinisch of via dagbehandeling. Afhankelijk van de leeftijd van het kind wordt er plaatselijk of algeheel verdoofd. Bij een algehele verdoving zal het kind nuchter moeten zijn. Nadat het eventuele vocht in het middenoor weg is gehaald, wordt er een klein sneetje in het trommelvlies gemaakt, waar het buisje doorheen komt. Als het buisje geplaatst is en alles is goed, mag het kind naar huis. Het kan een beetje last krijgen van een loopoor, maar dat gaat meestal vanzelf over. Zwemmen met buisjes mag, maar niet teveel onder water. Douchen kan gewoon en verder gaat het buisje er vanzelf een keer uit. Dan groeit het trommelvlies gewoon dicht.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Trommelvliesbuisjes"

Reacties

H. Vermaat, 20-02-2016 15:12 #2
Ik heb in mijn jeugd twee zware ooroperaties ondergaan doordat tijdens een middenoorontsteking het vuil niet wegging en ik een halve aangezichtsverlamming kreeg. Op mijn 53 jaar nogmaals een oor-operatie gehad na een meniere-aanval (syndroom)
Nu ben ik bijna 80 jaar en heb sinds kort erg veel last vsn oorsuizen. Volgens de KNO-arts moet ik daarmee leren leven.
Dit lukt mij niet meer, omdat ik zeer slecht in slaap kom en dan de halve nacht wakker blijf en geteisterd door hard gezuis hoe lsnger hoe meer depressief word. Ik wil vragen of acupunctuur een laatste redmiddel zou kunnen zijn. Rest mij nog u tr melden, dat mijn gezondheis ansich redelijk goed is. Ik wil u vast bedanken als u mij wil antwoorden. H. Vermaat

Jack, 19-01-2008 19:49 #1
Hoi, ik heb last van een onverdruk of een onderdruk verschil, het trommelvlies herstelt niet meer. Als de druk langer dan een week aan houd kan je dan schade kijgen? Bv gaatje in de trommlevlies? Kan het Tympanometrie daarmee verholpen worden? Bij KNO arts?

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 16-10-2006
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!