InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Dresscodes, wat moet ik aan?

Dresscodes, wat moet ik aan?

Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is dit een teken van disrespect ten opzichte van de gastheer/vrouw. Maar wat betekenen dresscodes als "black tie" nu eigenlijk? In dit artikel lees je er meer over!
In dit artikel wordt voornamelijk aandacht besteed aan de klassieke dresscodes. Hier wordt echter steeds vaker van afgeweken, waardoor het soms moeilijk is om te bepalen wat een dresscode precies inhoudt. Twijfel je over een dresscode? Bel dan de gastheer of gastvrouw even op. Dit is niet vreemd en zelfs de bedoeling, immers wil de gastheer/gastvrouw graag dat jij correct gekleed op het feest komt!

Tenue de Ville

Stadskleding. Dit is nette kleding voor overdag.

Man

Een net pak in een donkere kleur (zwart, grijs, donkerblauw). Draag er een overhemd en stropdas bij, met zwarte schoenen en donkere sokken.

Vrouw

Een korte, geklede jurk of een broekpak. Draag altijd panty's of kousen. Een hoed mag.

White Tie

Dit is typische avondkleding en wordt daarom nooit voor 18.00 uur gedragen. Dit is de meest chique avondkleding.

Man

Een rokkostuum bestaand uit een zwarte double breasted pandjesjas en een zwarte broek met een bies. Het vest, het hemd en de strik zijn wit. Draag er zwarte sokken bij en gladde zwarte schoenen. Draag geen horloge.

Vrouw

Een lange avondjurk (tot de enkels) met (half)lange handschoenen. Geen handschoenen? Vervang deze door een (opvallende) ring of armdband. Een diep decolletée mag. Draag hooggehakte, liefst open, schoenen. Draag een bijpassend klein tasje.

Black Tie

De meest bekende dresscode. Wordt ook vaak gebruikt bij bijvoorbeeld premieres.

Man

Een smoking. Een zwart pak met een wit shirt zonder vest. Draag er zwarte sokken en schoenen bij. De vlinderdas heeft als kleur zwart.

Vrouw

Een cocktail- of avondjurk met eventueel lange handschoenen zonder ringen. Armbanden draag je over de handschoenen. Zorg voor een klein decolletée.

Jaquet

Een jacquet bestaat uit een lange, zwarte jas en een gestreepte broek zonder omslag. Ook draag je een wit overhemd met dubbele manchetten. Ook wordt een jacquet in combinatie met een grijs of zwart vest gedragen en afgemaakt met een grijze, zwarte of witte das. Verder kun je kiezen voor grijze handschoenen, een grijze of zwarte hoge hoed en gladde, zwarte schoenen.

Informeel

Hierbij kom je wel gekleed voor de dag, maar het mag allemaal wat simpeler.

Man

Een pak of overhemd met stropdas.

Vrouw

Een jurk, pakje of broekpak.

Casual

Bij casual geldt dat alles in principe mag, maar zorg wel voor nette kleding en kom dus niet in je oude kloffie!

Avondkleding

Man

Een rokkostuum of een smoking.

Vrouw

Een lange of korte avondjurk.

Cocktailkleding

Houd hierbij rekening met de plaats en gelegenheid van het feestje. Wordt het op het strand gevierd of op kantoor? Is het een feestje van een vriend of een afscheid van een collega?

Man

Een donker pak.

Vrouw

Een korte jurk.

Twijfel? Als je niet zeker bent wat er nu precies bedoeld wordt met de dresscode, bel dan de gastheer/vrouw gewoon even op. Je hebt er geen idee van hoe ongelukkig je je zult voelen als je zwaar under- of juist overdressed bent!
Gerelateerde artikelen
Etiquette Gelegenheidskleding - DresscodeEtiquette Gelegenheidskleding - DresscodeVan gelegenheidskleding, etiquette of een dresscode kan sprake zijn bij officiële gelegenheden, zoals een gala, ceremoni…
Dresscode voor mannen en vrouwenDresscode voor mannen en vrouwenWij maken een goede indruk door goede manieren en door er goed uit te zien. Er goed uitzien heeft natuurlijk met kleding…
Gala: etiquette en dress-codes, alles wat je moet wetenEen gala is een chique feest waarbij iedereen gekleed gaat volgens een dresscode. Gala’s zijn er in vele soorten in mate…
Smoking raakt nooit uit de modeSmoking raakt nooit uit de modeDe smoking heeft als kledingstuk een geschiedenis die teruggaat tot in de 19e eeuw. Werd de smoking aanvankelijk alleen…
Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?Wat trek je aan tijdens de kerstdagen?Veel mensen maken tijdens de kerstdagen wat meer werk van hun uiterlijk. De familie wordt bezocht in nette kleding en ve…

Reageer op het artikel "Dresscodes, wat moet ik aan?"

Reacties

Callafon, 12-07-2012 01:11 #10
Ik heb begrepen dat je bij white tie alleen lange handschoenen mag dragen en dat deze 100% verplicht zijn evenals lakschoenen voor de man, evenals een diep decolleté. Dat is in ieder geval de status bij onze vereniging, al is de handhaving wat soepeler.

Jeanine, 07-10-2011 16:56 #9
Ik zoek een dresscode voor een feest bij mij thuis voor mijn vrienden en familie. Wat voor dresscode kan ik daar voor in de uitnodiging schrijven? (mag wel een wat overdreven) Reactie infoteur, 08-10-2011
Hallo Jeanine, dat is maar net wat je zelf wilt! Jij geeft het feest en mag dus de dresscode bepalen, van black-tie tot iedereen in een kippenpak ;-)

Barbara, 13-05-2009 22:26 #8
Ik ben uitgenodigd voor de receptie van een bruiloft, waar de dresscode "Maritime Chic" is. Kan iemand mij uitleggen wat dat is?

Veerle, 19-11-2008 21:53 #7
Wij gaan met kerst naar New York en we gaan naar een restaurant waar 'Casual elegant' en 'Jacket required' de dress codes zijn. Wat houdt dit precies in voor man en vrouw?

Ton, 26-05-2008 18:59 #6
Wij hebben een uitnodiging gekregen voor een bruiloft, met de dresscode summer chique. Wat voor een kleding voorschrift is dit voor dame en heer? Reactie infoteur, 28-05-2008
Hallo,

"Summer chic" houdt het volgende in:
Zomerse kleding (liefst linnen of katoen voor de heren) en voor de dames luchtige zomerjurken of een tuniek bijvoorbeeld. Qua kleur is er geen vast voorschrift, zwart/wit is gebruikelijk maar juist heel kleurrijk kan ook. Neem anders even contact op met de gastheer/vrouw om zeker te zijn van het kleurvoorschrift.

Kees Theunis, 22-05-2008 16:58 #5
Wij hebben een uitnodiging voor een bruiloft in zuid frankrijk. Erg leuk maar de drescode is: country chic. Hoe ziet dat er uit?

Caroline, 09-03-2008 19:39 #4
Helga, weet je al wat de dresscode boulevard betekend? Ook wij hebben een uitnodiging voor de show van Ronald Kolk in Amsterdam.

Helga de Scheemaker, 10-02-2008 15:56 #3
Ik heb een uitnodiging met de dress code: boulevard. wat kan ik me daarbij voorstellen? Reactie infoteur, 10-02-2008
Als ik de term op Internet intik kom ik bij sites van voetbalploegen uit… Wat voor soort feest is het? Als je echt twijfelt kun je altijd even naar de gastheer/vrouw bellen, dit is echt niet raar! Ik zou het op prijs stellen als je laat weten wat de dresscode inhoudt, dan kan ik dit toevoegen aan mijn artikel.

J. Bongers, 09-02-2008 11:00 #2
Wat moet een man aan als de dresscode op de uitnodiging "Feestelijk" is?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 09-02-2008
Onder "Feestelijk" wordt verstaan: netjes, maar geen gala. Denk bijvoorbeeld aan een mooi pak met een mooi overhemd eronder (glimmend bijvoorbeeld, als feestelijk tintje)

Nora, 13-12-2007 13:43 #1
Wat is de dresscode vor de Weense Staatsopera voor de voorstelling van 16:oo uur?
Bij voorbaat vriendelijk dank.
Mevr N.Seewald Reactie infoteur, 13-12-2007
Hallo mevrouw Seewald,

Helaas kan ik u daar niet aan helpen. Als er een specifieke dresscode geldt, dan staat deze op het kaartje/de uitnodiging.

Aangezien het een opera is zou ik zelf kiezen voor nette kleding, bijvoorbeeld een lange avondjurk (geen cocktailjurk) of een pak.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 15-07-2010
Subrubriek: Mode
Reacties: 10
Schrijf mee!