InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Geschiedenis van de mode

Geschiedenis van de mode

Het is onmogelijk om precies de toekomst van de mode te voorspellen. Rages volgen elkaar snel op en elk jaar zijn er nieuwe trends. De mode verandert dus steeds. In de geschiedenis zijn de veranderingen beter te bekijken. Vaak blijkt het wel mogelijk aan te geven welke mode heerste.

1920-1930

Vrouwen knippen hun haar kort en gaan broeken dragen. Voordien was het onmogelijk dat vrouwen broeken konden dragen, enkel mannen mochten dit. Vrouwen dragen rokken en mannen dragen broeken, dat was de regel. Mannen kunnen met hun kleding laten zien tot welke sociale klasse ze behoren.

1930-1940

In deze periode ontstaat er een degelijke vrouwenmode: de kleding volgt de lijnen van het lichaam, enkel de rok loopt naar onder wijd uit. De rokzoom daalt tot de kuit. Er zijn vele militaire invloeden: twee rijen knopen, epauletten(schouderversiering), grote opgestikte zakken, baretten en een brede schouderlijn. Bij de mannenmode komt er weinig verandering. De broek wordt gewoon iets smaller, met omslagen. De colberts worden iets meer gedetailleerd. Op straat dragen de mannen wijde lange jassen.

1940-1950

Na 1945 is de smalle taille, met een lange, wijde, zwierige rok opvallend. De mannen dragen een kostuum: een lange, hoogesloten jas met een strakke broek.

1950-1960

In deze periode ontstaat de rock-'n-roll met bijhorende kleding. Voor meisjes zijn dat wijde rokken met onderrokken, truitjes met boothals met breedtestrepen, een paardenstaart en platte schoentjes. (Nylon kousen worden algemeen.) Voor jongens zijn dat spijkerbroeken, T-shirts, leren jacks, een vetkuif. De herenmode blijft traditioneel: strakke broek, colbert, overhemd en stropdas.

1960-1970

Bij de vrouwenkleding komt eindelijk de de rokzoom boven de knie. Er ontstaat zelfs de mini rok: tot 20 cm boven de knie. 'Hotpants' worden gedragen eind de jaren 60, dat zijn nl. zeer korte strakke broekjes. In de mannenkleding is er veel meer kleur en er worden veel coltruien gedragen. In deze periode ontstaat ook de uni-seks-mode: mode die voor mannen en vrouwen hetzelfde is.

1970-1980

Vele werkkleding wordt gebruikt als dagelijkse kleding. Rokken tot op de enkel komen in de mode.Broekspijpen lopen vanaf de knie wijd uit. Aan het eind van de jaren zeventig ontstaat er een punk-beweging: jongeren met kapotgescheurde kleding en het haar in een hanenkam. Als sieraden: metalen kettingen. Sommige hebben zelfs een piercing.

1980-1990

Bij de vrouwenmode is er een zakelijke, breedgeschouderde kledingvorm en veel Japanse invloeden: geïnspireerd op de kimono.
Sportkleding wordt steeds meer als gewone kleding gedragen en de gewone kleding wordt sportiever. Kledingvormen uit alle delen van de wereld worden in combinatie met elkaar gedragen (= cultuurmix).

1990-2000

Moderne kunststoffen worden zeer veel gebruikt.De kleding volgt de lijnen van het lichaam. Punk komt nog steeds voor in de mode, in de vorm van geverfd haar, zwarte leren jacks, overdadig gebruik van ritsen, piercings. Manen dragen colberts, vooral met één rij knopen en kleine schoudervulling. In hun vrije tijd dragen mannen katoenen overhemden, truien of sweatshirts en jacks. Vrijetijdskleding op het werk wordt steeds meer geaccepteerd. Naveltruitjes en heupbroeken worden algemeen voor meisjes, soms hoort daar zelfs een navelpiercing bij.
© 2007 - 2019 Jessica, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de doopjurkHet gebruik om een kindje te dopen in een witte doopjurk bestaat nog niet eens zo lang. Voor 1800 kon doopkleding allerl…
Moslimvrouwen, hoofddoeken en modeMoslimvrouwen en hoofddoeken, het is iets waarbij de meeste mensen geen positief beeld hebben. Maar net als de meeste vr…
Wenkbrauwen aanvullen met haartransplantatieDe mode verandert snel. Was het in het verleden mode om de werkbrauwen te epileren en in plaats daarvan een potloodstree…
Fashion Factory Outlet Den Haag: adres en openingstijdenFashion Factory Outlet Den Haag: adres en openingstijdenIn Den Haag is tegenwoordig ook een mode outlet gevestigd, namelijk Fashion Factory Outlet. Hier worden mode artikelen z…

Reageer op het artikel "Geschiedenis van de mode"

Reactie

Roksternl, 24-05-2008 14:31 #1
Opzich een goed artikel. Ik lees dat in de jaren 1960 - 1970 veel meer kleur in de mannenmode kwam en veel kleding ook unisex werd. Jammer dat men daar niet in verder is gegaan wat de mannenmode betreft. Ik doel hierbij bijv. o.a. op Rokken voo mannen en allerlei elegante kleding. Dit mis ik in dit artikel. Daar dit op dit moment iets is wat onder vele mannen leeft dat ook zij ooit eens in hun garderobe kunen kiezen tussen een broek en een rok. Overigens ik heb die keuze al gemaakt en zo zijn er nog wel naar mijn mening genoeg mannen over de hele wereld die die keuze gemaakt hebben. Alleen nu nog dat het ook in de confectiehandel te koop is. Zonder daar direkt het etket travestiet opgeplakt te krijgen. In die jaren was er toch meer de cultuur van 'Leven en laten leven' en 'Vrijheid Blijheid'. Mannen droegen ook schoenen met blokhakken en plateauzolen. Moet je nu mee aankomen. Word je direkt (ver)oordeeld. Te gek voor woorden.

Voor mensen die beroepshalve werkzaam zijn op allerlei vlakken in de mode en voor de gewone man in de straat die ook die keuze wil maken of heeft gemaakt zijn er legio sites te vinden waarover het onderwerp Rokken voor mannen geschreven wordt. Ik vermeld hieronder een tweetal sites.

1. www.rokvoormannen.nl (Wil je hier daadwerkelijk mee doen dan dien je jezelf te registreren, en het is natuurlijk dan ook wel van belang dat je mee doet op het forum.)

2. www.rokkenvoormannen-roksternl.info (Mijn eigen website, waar je alleen maar kunt lezen over allerlei rokgerelateerde zaken van mijzelf en mijn naaste hobbies kunt lezen.)

Infoteur: Jessica
Gepubliceerd: 21-01-2007
Subrubriek: Mode
Reacties: 1
Schrijf mee!