InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Smoking raakt nooit uit de mode

Smoking raakt nooit uit de mode

Smoking raakt nooit uit de mode De smoking heeft als kledingstuk een geschiedenis die teruggaat tot in de 19e eeuw. Werd de smoking aanvankelijk alleen gedragen door mannelijke rokers, al in de jaren 20 van de vorige eeuw maakte stijlicoon Marlène Dietrich de smoking ook acceptabel voor dames. En modelegende Yves Saint Laurent maakte de smoking later zelfs tot vrouwelijk symbool van emancipatie.

De herkomst van de smoking

De smoking geldt tegenwoordig als de belichaming van elegantie en is het kledingstuk bij uitstek waarmee de man zich op passende wijze gekleed weet. En dan te bedenken dat de smoking in vroeger jaren niets meer was dan een simpel rokersjasje dat uitsluitend binnenshuis gedragen werd. Het werd over de andere kleding aangetrokken om die kleren te beschermen als men een rokersruimte betrad. Het moest kleding ervoor beschermen rook op te nemen. Elegante mannen wilden dames daarmee een plezier doen.

Dinner jacket als basis voor de smoking

Voordat de smoking zijn zegetocht naar de klerenkast van de man begon, droegen mannen langere overjassen: een frak of jacquet. De toenmalige prins van Wales, Edward VII, vond die lange jas te ongemakkelijk tijdens het diner en liet zich midden 19e eeuw een “dinner jacket” aanmeten, dat iets meer gemodelleerd en korter was.

Het duurde niet lang voordat het “dinner jacket” over de grote plas tot in Amerika geraakte. Een vriend van Edward VII bracht het jasje naar Amerika en vertoonde zich ermee in exclusieve clubs. De andere clubleden waren erg onder de indruk en al snel droegen ook zij het dinner jacket.

Toch werd de smoking tot begin jaren 20 alleen ’s avonds in besloten kring gedragen zoals tijdens diners of clubbezoeken. Voor officiële gelegenheden bleef het jacquet de meest aangewezen kleding voor mannen. Pas later won de smoking meer aan betekenis en loste zo tegen het einde van de jaren 30 het jacquet af.

Kenmerken van de smoking

  • Tot de klassieke herensmoking behoren een colbert en een pantalon;
  • Het jasje is meestal uitgevoerd met enkel- of dubbelrij’s knopen en wordt slechts met één knoop dichtgeknoopt;
  • Het revers is doorgaans met elegant zijde-satijn bezet;
  • De kleur is meestal klassiek zwart of donkerblauw;
  • de klassieke smokingbroek is een broek zonder omslag met een smalle zijbies langs de twee buitenste beennaden, eveneens gemaakt van satijn;
  • Daarbij dragen de heren een klassiek wit of champagnekleurig overhemd.

De damessmoking

Yves Saint Laurent behield in de jaren '60 de basisgedachte van de smoking, maar voorzag die van enige vrouwelijkheid. Zo verving hij onder meer de klassieke vlinderdas of stropdas door een zwart lintje. De snit werd aangepast aan de vrouwelijke rondingen en zo is de damessmoking tot op de dag van vandaag nog steeds een stijlvol, elegant, maar vooral vrouwelijk kledingstuk.

Conclusie

De smoking is een klassieker die nooit uit de mode raakt. Inmiddels hoort die niet alleen thuis in elke goed uitgeruste herenkledingkast, maar mag die ook in geen enkele damesgarderobe ontbreken.

Een damessmoking is het perfecte alternatief voor een elegant gewaad bij dresscode Black Tie.
Gerelateerde artikelen
Smoking of galajurk huren of kopen, waar moet u zijn?Smoking of galajurk huren of kopen, waar moet u zijn?Aan het eind van het jaar stormen we weer met zijn allen op de feestdagen af en niet zelden worden we uitgenodigd voor g…
Dresscodes, wat moet ik aan?Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Etiquette Gelegenheidskleding - DresscodeEtiquette Gelegenheidskleding - DresscodeVan gelegenheidskleding, etiquette of een dresscode kan sprake zijn bij officiële gelegenheden, zoals een gala, ceremoni…
5 Piece French WardrobeAls er iets altijd aan verandering onderhevig is, dan is het wel mode. Meedoen kost je niet alleen veel tijd, maar ook v…
Allen Carr: stoppen met rokenAllen Carr was zelf een verstokte roker. Toen hij na meerdere poging eindelijk met succes wist te stoppen, ontwikkelde h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Openclipart

Reageer op het artikel "Smoking raakt nooit uit de mode"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 29-12-2012
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!