InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Haken: het verkopen van haakwerkjes

Haken: het verkopen van haakwerkjes

Haken: het verkopen van haakwerkjes Haken is weer helemaal populair. Ook zijn er verschillende mogelijkheden om haakwerkjes te verkopen. Dat kan zowel online via bijvoorbeeld Etsy, Marktplaats of een eigen webwinkel. Een andere mogelijkheid is door het bijvoorbeeld via een modewinkel te verkopen. In Nederland zijn Anne-Claire Petit en Christel Krukkert trendsettend. Veel voorkomende methodes zijn Amigurumi en Zpagetti. Lees er alles over in dit artikel. Lange tijd werd haken gezien als iets ouderwets. Het gebruik dateerde uit rond 1800, maar werd tot voor kort vooral nog door oude oma's beoefend en een enkele excentriekeling. Sinds een paar jaar is haken weer helemaal terug. Er zijn verschillende trends zoals Amigurumi en Zpagetti waardoor haken weer helemaal populair is. Zij hebben haakwerkjes weer populair gemaakt op het gebied van mode en woonaccessoires. Er zijn veel jonge vrouwen en een enkele man die weer zijn begonnen met haken.

Haken is weer populair

Het is niet helemaal duidelijk waar haken zijn oorsprong vindt. Deskundigen denken dat het of in China of in de Arabische wereld ontstaan is. Vanaf het begin van de 19e eeuw werd het in Europa beoefend. De eerste schriftelijke verwijzing dateert uit het boek van de Britse Elizabeth Grant. Het boek heet The Memoirs of a Highland Lady. De eerste haakpatronen werden in 1824 gepubliceerd in het blad Penelope. Het haakwerk diende vooral als vervanging van het dure kant. Veel arbeidersvrouwen deden het om bij te verdienen. De rage behaalde haar hoogtepunt in de periode rond de Eerste Wereldoorlog, maar zakte daarna weg. Na de Tweede Wereldoorlog was het weer hip, maar nam daarna weer snel in populariteit af. In lande als de Verenigde Staten en Japan bleef het wel erg hip. Voor nieuwe haakpatronen waren mensen vaak op deze landen aangewezen.

Hoe haak ik?

Iemand die wil beginnen met haken heeft een haaknaald en diverse soorten garen nodig. Vervolgens worden met behulp van de haaknaald en de verschillende soorten garen een ingewikkelder patroon gemaakt. Doorgaans zijn de garen gemaakt van katoen, maar in de praktijk is het ook mogelijk om acryl en wol te maken. Tegenwoordig zijn er ook verschillende nieuwe soorten materiaal die steeds meer gebruikt worden. Het kan dan gaan om repen plastic, Zpagetti en raffia. Vooral Zpagetti is een erg populair materiaal. Dit is een draadstof die gemaakt is van restmateriaal uit de mode- en textielindustrie.

Verschillende bekende ontwerpsters van haakwerkjes

In Nederland zijn er ook verschillende bekende ontwerpsters die trendsetter zijn op het gebied van haken Een bekende naam is Anne-Claire Petit. Zij studeerde industrial design en heeft onder haar eigen naam een label. Een groot deel van haar werk wordt geproduceerd in Azië. Veel van die producten, zoals theeserviesjes, tekels en aapjes zijn ook in Nederlandse winkels te vinden. Een andere bekende naam is Christel Krukkert. Zij maakt vooral patronen. In juni 2011 gaf zij al weer haar derde boek uit met patronen, zoals een kameleon en kikkers.

Verkopen van eigen haakwerk

Het is ook mogelijk om het eigen haakwerk te verkopen. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Er zijn veel tweedehands winkeltjes die het haakwerk gerust willen verkopen. Ook zou u kunnen proberen of meubelzaken of kledingwinkels uw haakwerk willen verkopen. Een andere manier is door het haakwerk online te verkopen. Er is daar wel veel concurrentie. Er zijn speciale sites, zoals Etsy, waar u eigen gemaakte spullen kunt verkopen. Deze markt wordt steeds populairder. Een andere mogelijkheid is om het te verkopen op Marktplaats of een eigen webwinkel te openen. In dat geval moet u wel uw best doen om goed vindbaar te zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Haken: het verkopen van haakwerkjes"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Subrubriek: Mode
Schrijf mee!