InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige planten index: D

Geneeskrachtige planten index: D

De geneeskrachtige werking van planten is bekend en wetenschappelijk onderzocht. Toch schrijven artsen anno het begin van de 21e eeuw zelden plantdelen voor als medicijn. Dat komt omdat men van de farmaceutische industrie geld krijgt als men synthetische medicijnen voorschrijft. Deze belangenverstrengeling is legaal; ze is bij wet geregeld. Zulke wetten konden ontstaan doordat de rijke farmaceutische branche zeer veel lobbyïsten in dienst heeft.

Inhoud:

Patentloze planten

Planten en plantdelen kennen geen patent. Daarom kunnen deze vrij goedkoop gekocht wordt. Bovendien kennen planten nauwelijks bijwerkingen terwijl de medicinale eigenschappen niet onderdoen voor door de farmacie geproduceerde medicijnen. Deze waarheid wordt ondergesneeuwd door allerlei leugenachtige propaganda dat kruiden medicijnen zijn die door kwakzalvers worden voorgeschreven. Deze onjuiste informatie wordt zelfs op universiteiten aan studenten voorgeschoteld zodat ze worden opgeleid tot volgzame artsen die in feite een verlengstuk van de farmnaceutische industrie zijn.

Wetenschappelijk onderzochte geneesplanten

De geneesplanten in deze index kennen geneeskrachtige werkingen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Er is gebruik gemaakt van wetenschappelijke bronnen en van boeken die op wetenschappelijke basis zijn gestoeld zoals het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, van Geert Verhelst. Dat boek wordt gebruikt als standaardwerk in de fytotherapie, de moderne, door wetenschap gedragen kruidengeneeskunde. Andere wetenschappelijke sites en en onderzoeken staan bij de bronnen vermeld. Omdat elke indexpagina met behulp van tientallen tot honderden bronnen tot stand is gekomen is ervoor gekozen deze niet allemaal afzonderlijk te noemen. Op de sites van de geneesplanten zelf staan meer bronnen.

In dit artikel staan alle tot nu toe behandelde geneesplanten die beginnen met een ´D´. Wanneer je op de link klikt dan kom je bij een achtergrondartikel over deze plant.

Dadels

Dadels voorkomen oogziekten doordat er stoffen in zitten die goed zijn voor de ogen. Het is een eeuwenlang gebruikt afrodisiac. Vezels zorgen voor een constipatievoorkomend effect. Kalium in dadels doen diarree genezen. Omdat er een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen in dadels zitten is het een uitstekende vrucht om mee aan te sterken na een langdurig ziekbed, operatie of medicijnkuur.

Damiaanblad

Damiaanblad is zowel goed voor psychische als lichamelijke vermoeidheidsklachten. Het wordt onder andere ingezet bij: geestelijke vermoeidheid, zenuwuitputting, nerveuze overspanning, hoofdpijn, ter verbetering van psychische vermogens en mentale prestaties, concentratiestoornis, geheugenzwakte, negatieve instelling, depressiviteit, stress, geringe stressbestendigheid, zenuwachtigheid, angsten, vermoeidheid, chronische vermoeidheid, zwakte, kouwelijkheid, oververmoeidheid, overwerktheid, ter verbetering van de fysieke prestaties, herstel na een ziekte of operatie, vroege ouderdomsverschijnselen.Daarnaast wordt damiaanblad voorgeschreven bij menstruatieproblemen, nierperikelen en ter stimulatie va de spijsvertering.

Daslook

Spijsverteringsziekten zoals flatulentie, dyspepsie, wormen, dysbiose en meteorisme worden door fytotherapeuten met daslook behandeld. Bovendien voorkomt daslook hart- en vaatziekten en beroerte of CVA. Verder is het een middel dat de werking van de lever verbetert.

Dille

Dille heeft een breed aantal medicinale werkingen: dyspepsie, meteorisme, flatulentie, de hik, misselijkheid, overgeven, pijnlijke menstruatie, te weinig moedermelkproductie en slechte adem. Voor deze laatste werking werden in het oude Griekenland dillezaden vermengd met anijszaden.

Driekleurig viooltje / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsDriekleurig viooltje / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons

Driekleurig viooltje

Driekleurig viooltje is een oeroud medicijn wat uit de volksgeneeskunde stamt. Ondanks dat je niet teveel thee van deze plant moet drinken is het een effectief medicijn bij: zuigelingeneczeem, dauwworm, luiereczeem, kinderdermatosen, eczeem, acné, steenpuisten, zweertjes, herpes, impetigo favus of hoofdzeer, netelroos, pruritus, psoriasis, schilferende huidaandoeningen, voorjaarskuren, bloedzuiveringskuren, voorjaarsmoeheid, pijnlijke urinelozing, oedeem, bedplassen en verhoogd urinezuurgehalte. Ook werkt het bij luchtwegenaandoeningen zoals: bronchitis taaie slijmen, hoest en kinkhoest.

Druivenpitten

Druivenpitten bevatten zeer veel OPC´s (sterke antioxidanten) en worden onder andere om die reden ingezet als natuurmedicijn bij een groot aantal ziekten: spataderen, aambeien, lymfoedeem, perifere doorbloedingstoornissen zoals etalagebeen, koude handen en voeten, kuitkrampen, voorkomen aderontsteking en trombose, broze haarvaten, zwakke haarvaten, couperose, blauwe plekken, bloeduitstortingen, Preventie van aderverkalking en hart- en vaatziekten, bloedvatdegeneratie, nieraantasting, weefselzwelling na operatie of traumata, herstel chirurgische ingreep, bekkencongestie, premenstruele vochtretentie, overdreven menstruele bloedingen, abnormale menopauzale bloedingen, netvliesdegeneratie, glaucoom, verminderd gezichtsvermogen en vermoeidheid van de ogen.

Duindoorn

Duindoorn is een multi-inzetbare geneesplant. Het kan door fytptherapeuten worden ingezet bij: postmenopauzale vaginale droogte, jeuk, dyspareunie of pijn tijdens het vrijen, verhoogde kans op infecties, droge mond, gebrekkige speekselproductie, droge ogen, preventie en behandeling gastritis of maagwandontsteking, zweren van de maag en twaalfvingerige darm, bescherming tegen blootstelling aan de zon, bescherming tegen schade door straling die bij radiotherapie gebruikt wordt, doffe, geïrriteerde, ruwe en schrale huid, overbelaste minder vitale huid, preventie van vroegtijdige veroudering van de huid, brandwonden, zonnebrand, stralingswonden, asthenie, een medische term voor vermoeidheid door vitamine C-gebrek, herstel na ziekte, voorjaarsmoeheid, bloedarmoede, bij borstvoeding en zwangerschap, als aanvullend, versterkend voedsel, bloedend tandvlees, hepatitis of leverontsteking, constipatie en diarree

Durian / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsDurian / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons

Duivelsklauw

Duivelsklauw is een prima geneesplant die kan worden voorgeschreven bij: jicht, verhoogd urinezuurgehalte, bloedzuiveringskuren, chronische nicotine-intoxicatie, artritis, ziekte van Behterew, rugpijn, spit, lendepijn, reuma door slijtage, spierpijn, spierstijfheid, peesontstekingen. slijmbeursontsteking, sportblessures zoals verstuiking, ischias, zenuwpijnen, ontstoken spataderen en aambeien.

Durian

Durian verlaagt de bloeddruk, geeft energie, bestrijdt depressies en is een libidoverhogend middel. Het vitaliseert zowel de geestelijke als de lichamelijke mens. Durian bevat zeer veel voedingsstoffen en is daarom een prima vrucht om aan te sterken. Overigens wordt deze vrucht vooral in Zuid Oost Azié verkocht en is ze in Nederland en België zeer zeldzaam en vrij duur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Durian, 'the king of fruits'Durian, stinkfruit of 'the king of fruits' is een stekelige vrucht uit Zuidoost Azië die word gekenmerkt door zijn sterk…
Voedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieVoedsel en medicinale planten bij te hevige menstruatieGeneesplanten kunnen de vrouw helpen bij de typische klachten die alleen voor vrouwen gelden; de zogenaamde vrouwenkwale…
De geneeskracht van DurianDe geneeskracht van DurianDurian is een speciale vrucht omdat hij zeer penetrant en doordringend ruikt maar hij heel lekker smaakt. De geur lijkt…
Spijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenSpijsvertering & Stoelgang Problemen - Natuurlijke MiddelenProblemen met de spijsvertering of stoelgang (maag- en darmklachten) kunnen heel vervelend zijn. Diverse klachten kunnen…
Het gebruik van kruidenVan kruiden wordt gezegd dat ze een geneeskrachtige werking hebben, maar ook dat ze uitstekend gebruikt kunnen worden vo…
Bronnen en referenties
  • Wetenschappelijke onderzoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
  • Wikipedia
  • Whfoods.com (opwetenschap gebaseerde informatie over voeding)
  • Groot handboek geneeskrachtige planten, geert Verhelst
  • Foto´s tom008
  • Wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: H. Zell / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige planten index: D"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-04-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!