InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?

Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?

Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd? Liegen is voor de communicatie binnen een relatie zoals moord is voor het leven. Liegt je partner tegen je? Dat liegen neemt iets weg binnen de relatie wat echt en kostbaar is. Wat moet je doen als je partner altijd grote leugens vertelt? Vertelt je partner nog wel de waarheid als het om echt belangrijke zaken gaat? Kan je nog leven met een partner waarvan je vermoed dat hij meer liegt dan de waarheid spreekt? Is dat een gezonde relatie?

Liegen doen we allemaal

Liegen doen we allemaal. Hier en daar een leugentje voor bestwil, een leugentje om een onschuldige derde te redden, een leugentje om je eigen gezicht te redden of een leugentje in een opwelling. Niet echt ernstigs. Een leugentje om bestwil brengt jouw relatie met je partner niet in gevaar.

Leugentje om bestwil

Juist omdat we allemaal liegen en allemaal een leugentje om bestwil vertellen, is het vrijwel onmogelijk om je relatie te verbreken met iemand die ene leugentje verteld. Dan zouden we allemaal vrijgezel zijn en blijven, aangezien iedereen liegt en er niemand op de wereld bestaat die nog nooit eerder gelogen heeft.

Liegen en een leugentje, waar ligt de grens?

Als enerzijds liegen heel normaal en gebruikelijk is en anderzijds een ware killer is in de communicatie binnen je relatie en huwelijk, waar trekken we dan de grens?

Als het echt belangrijk is spreekt hij de waarheid

Een duidelijke grens is het volgende: Je mag er van uitgaan dat je partner - of jij - de waarheid zal spreken als het over iets echt belangrijks gaat!

Spreekt je partner over het algemeen de waarheid?

Juist omdat we allemaal beseffen dat we allemaal wel eens liegen en een leugentje om bestwil vertellen, verzoenen we ons met de gedachte dat ook onze partner wel eens zal liegen of een leugentje om bestwil vertelt.
Maar als je er eigenlijk niet meer van uit kan gaan dat je partner - of jij - in het algemeen de waarheid spreekt, is dat een zeer groot obstakel voor je relatie of huwelijk!

Je partner op het vertellen van een leugen betrapt

Dat je eens een keer je partner hebt betrapt op het vertellen van een leugen, hoeft niet direct het einde van de relatie te betekenen. Het hoeft tevens niet te betekenen dat je partner constant tegen je liegt!

Denk jij vaak: mijn partner zal wel weer tegen me liegen of leugens verkopen?

Als jij op een punt bent gekomen, dat je vrijwel dagelijks denkt als je partner jou iets te vertellen heeft: "Liegt hij/zij nu tegen me? Spreekt hij/zij de waarheid? Of komt hij/zij weer met een leugen?" Vraag jij jezelf serieus vrijwel dagelijks af of de kans niet groter aanwezig is dat je partner tegen je liegt dan dat hij/zij de waarheid spreekt?

Als je partner veel liegt: wat kan jij verdragen?

De ene partner zal na het betrappen van een grote leugen al de relatie of huwelijk willen beeindigen. De waarheid vertellen tijdens belangrijke zaken is voor deze partner heilig. Een ander kan een hele rits leugens verdragen van een constant liegende partner totdat de grens bereikt is dat blijkt dat je partner vreemd gaat.

Waar ligt jouw grens?

Als je partner echt liegt over zaken die er toe doen binnen een relatie of huwelijk, zou je moeten uitzoeken waar voor jou de grens ligt. Liegen, echt veel liegen, is een communicatiekiller binnen de relatie. Langzaam zal het de relatie vernietigen. Waar ligt voor jou de grens? Wil jij de rest van je leven jezelf gaan afvragen, als je partner jou iets vertelt, of de kans niet groot is dat hij/zij liegt? Is dat wat je partner zegt, naar alle waarschijnlijkheid gelogen? Twijfel je nu heel erg aan je partner?.

Liegende partner, kan je nog iets goeds verwachten binnen je relatie?

Zodra je partner jou iets wil vertellen, krimpt jouw maag al samen, want je weet: de kans is erg groot dat hij/zij deze keer weer staat te liegen. Verwacht je weer dat hij/zij een leugen vertelt? Deze omstandigheden, een constante liegende partner, die jou leugens vertelt over belangrijke zaken, zaken die er echt toe doen, daar mag je van uit gaan dat jouw relatie langzaam wordt vergiftigd. De communicatie met jouw partner is dood. Je hoeft helemaal niets goeds meer te verwachten binnen je relatie of huwelijk.

Uitwerking op jou van je partner die vrijwel altijd liegt

De uitwerking die het op jou moet hebben als je samenleeft met een partner van wie je altijd vermoed dat hij/zij je leugens staat te verkondigen, is verwoestend en slecht. Je verliest het vertrouwen in je liegende partner en je voelt je bedreigd in je veiligheid .

Toekomst samenleven met een partner die altijd liegt

Hoe jouw toekomst er uit zal zien als je blijft bij een partner die vrijwel altijd tegen je liegt? Spijt, wanhoop en paranoia zijn drie kernwoorden die de rest van jouw leven gaan beinvloeden en beheersen als jij in een relatie of huwelijk blijft zitten met een partner die vrijwel altijd tegen je liegt. Wanneer ga jij jouw eigen waarheid spreken?
© 2009 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Relatie en huwelijk (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…
Is "liegen" wel goed voor ons geheugen?Is "liegen" wel goed voor ons geheugen?Naarmate ons geheugen biologisch is bepaald, en "liegen" doet vergeten, is "liegen" een slechte raadgever voor ons geheu…
Waarom liegen mensen?Waarom liegen mensen?Zowel kinderen als volwassenen liegen met regelmaat. Gemiddeld liegen we 10 keer per week. De reden is vaak voor eigen g…
Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?Hoe weet je dat iemand tegen je liegt?Soms heb je het gevoel dat iemand tegen je liegt, maar je kunt er niet echt achter komen dat het zo is, waar kun je aan…
Bronnen en referenties
  • Scheiden of blijven (Too good to leave, too bad to stay) - Mira Kirshenbaum - Archipel - Amsterdam, Antwerpen

Reageer op het artikel "Relatie en huwelijk: liegt je partner vrijwel altijd?"

Reacties

D., 02-09-2013 11:03 #3
Ik ben een vrouw van 44 en heb anderhalve maand geleden een man leren kennen via ene datingsite. Voor mij geen liefde op het 1e gezicht, maar zijn toekomstbeeld en zijn karakter gaven mij de doorslag om hem verder te willen leren kennen. Hij kwam erg stabiel en nuchter over en na een langere relatie te hebben gehad met een psychisch patiënt, had ik gewoon zo iemand nodig… (dacht ik). Hij zei een eigen vrachtschip te bezitten en een leuk huis, had zich een sportwagen erbij gekocht enz. Was trots op zijn zaak blabla… Hij kwam in het begin ook wel een beetje egoistisch over en liet mij soms betalen voor een etentje. want hij had nix bij zich… hij vertelde me na 2/3 weken stapelgek op me te zijn en dat hij zelfs al van me hield.
Ook vertelde hij me dat zijn bedrijf helemaal niet lekker liep en in zwaar weer zit en dat hij als jongetje misbruikt is door een nicht… Hij kreeg plots last van zijn "psyche" en had opeens vaak pijn in zijn nek en erg moe.

Ik heb hem verteld dat hij naar de huisarts moet gaan en hulp moest zoeken wat hij volgens eigen zeggen ook gedaan heeft. Toch zegt mijn "onderbuik gevoel" dat er iets "loos" is en zo kwam het tot gisteravond. We waren een middagje wezen toeren met zijn auto en ik merkte dat hij graag naar huis wilde… ik had echter trek en heb hem nog ff "meegetrokken" naar een eethuisje voor ene patatje, maar hij wilde nix. was weer ziek en misselijk en gaf daar over in de wc. Bij mij thuis aangekomen zette hij me bij de deur af en zei dat hij niet mee ging naar binnen maar meteen thuis naar bed zou gaan, wat heel begrijpelijk is als je je niet lekker voelt. Ik vond het echter raar allemaal. "iets "zei me dat het niet klopte. Hij woont 40 min rijden bij mij vandaan en 2 uurtjes nadat hij weg was bij mij, ben ik naar zijn huis gegaan… wat ik al verwachtte gebeurde. zijn auto stond er niet en de deur was dicht. Zijn mobiel stond uit. Vanaf dat moment heb ik hem 10 x gebeld en om ong. 23.u nam hij op…
Hij vertelde dat hij zo ziek was en de foon in de lader had gezeten. ik zei. "ik was ongerust" heb je 10 x gebeld… nou… ik heb nix gezien zij hij… ik vroeg… ben je nog weggeweest vanaf? Nee. ik heb pijnstiller genomen en heb geslapen… zo beroerd was ik. toen zei ik… om 19.30 was je niet thuis
Hoe kom je daar bij? ik lag in bed! Ok, maar waar was je auto dan? Gewoon thuis voor de garage… niet dus! Hij bleef volhouden en ook wou hij me al 4 x zijn boot laten zien. welke ook op de soc. media staat… maar iedere x houdt hij de "boot af" haha. (hoe toepasselijk) maar van zijn gedrag word ik ontoepasselijk. Hij vertelde en draaide het zo dat ik aan mijzelf ga twijfelen… Kan iemand echt zo liegen? Hij weet/wist dat ik een zwaar leven heb gehad en eerder ben besodemietert. Hoe kom ik er achter dat hij OF een chronische leugenaar is en of hij alle verhalen die hij verteld wel waar zijn (of niet?)

Rysa Asred, 27-03-2011 03:53 #2
Ik probeer mijn vriend altijd te vertrouwen, ik weet dat ik ook niet altijd heilig ben, maar als k d waarheid over iets wil weten en ik stel je dan een vraag, ga je niet doodleuk in m gezicht met open ogen voor m liegen!
jeetje… ik had altijd een gevoel dt m vriend wied rookte en het was ook zo hb mt hm gesproken dat ik ht niet goed vind enz. hij s toen een tijdje gestopt maar ik hb m de afglopn keren tevaak betrapt en dan nog geeft hij niet toe zolng k d deur uit ga…
wat s d oplossing hiervoor?

Ronald Heneweer, 17-09-2009 02:40 #1
Mijn partner heb ik de deur gewezen.zij doet niks anders dan liegen en heeft spullen van mij achter mijn rug verkocht.
ook is bij haar alles altijd negatief.geloof wel dat ze van mij houd, maar ze kan niet communiceren en ontwijkt alle vragen die ik stel.zij valt ook iedere keer in haar verleden terug.kan niets van zich afzetten.ik heb de indruk dat zij borderline heeft.zo komt het tenminste bij mij over.hou nog van haar en wil haar graag helpen, maar samenwonen is op dit moment onmogelijk.misschien als ze eens bij het mentrum is geweest en we weten wat we moeten doen, dat we weer samen kunnen komen en opnieuw beginnen.misschien heeft u nog advies voor mij? groetjes ronald Reactie infoteur, 17-09-2009
Beste Ronald,

Als je partner liegt, is dat funest voor je relatie.

Als je partner ook over belangrijke zaken liegt, kan dat een ware doodsteek zijn voor je relatie.

Je zal jezelf altijd afvragen als je partner aan het woord is: "Liegt ze?" en: "Vertelt ze me nu de waarheid of…?"

De absolute grens over liegen binnen de relatie is: spreekt je partner de waarheid over ECHT belangrijke zaken?

Een liegende en stelende partner maakt - voor jou - dat je grens is bereikt. Heel erg goed dat je je eigen grens hebt aangegeven en blijf dat duidelijk aangeven in de toekomst!

Haar steunen is prima, psychologische hulp lijkt me geen overbodige luxe (eerst afspraak maken bij de huisarts en laten door verwijzen) maar ze moet zelf willen!

Als je partner hulp krijgt is het misschien een goed idee om zelf met deze hulpverlener een sessie te doen. Hij of zij kan je goed adviseren wat te doen. Zo´n gesprek brengt behalve inzichten ook opluchting. Deze hulpverlener "kent" je partner en weet waar hij of zij het over heeft.

Beste Ronald, ik wens je heel veel sterkte toe en blijf je eigen grenzen goed bewaken!

Infoteur: Roberta
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!