InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met Blowen

Stoppen met Blowen

Stoppen met Blowen Stoppen met blowen is lastig. Voor iedereen voelt stoppen anders. Als je wel gewoon sigaretten rookt dan heb je in ieder geval geen last van het stoppen met tabak roken want de nicotine die in tabak zit werkt lichamelijk verslavend. De geestelijke verslaving van het wiet of hasj roken is een hobbel die op andere manier overwonnen moet worden dan alcohol- of tabaksverslaving.

Inhoud:

De wil om te stoppen

Ten eerste moet er de wil zijn om de gewoonte om hasj of wiet te roken af te leren. Je kunt als blower redenen opsommen waarom je wilt stoppen. Deze redenen kunnen financieel van aard zijn maar ook sociaal of medisch. De meeste mensen worden suf van blowen en vertonen een minder actief leven. Dat is voor een paar dagen geen probleem maar als je jarenlang dagelijks rookt dan kan het zo zijn dat de mate van inactiviteit groteske vormen aanneemt. Eens in de week een joint opsteken is misschien niet eens ongezond maar is een teken dat er van verslaving niet of nauwelijks sprake is. Toch kan het zo zijn dat je naar dat moment erg toeleeft zodat het andere levensgenietingen overschreeuwt. Dit artikel is bedoeld voor de wiet- of hasjroker die daar ontevreden over is.

Dagelijks roken

Als de dagelijkse blower ineens stopt met roken is de kans 100% dat de stopper in de blowloze dag een enorme hyperactiviteit ten toon spreidt. Deze golf van energie die door zo´n persoon stroomt is het gevolg van het niet-roken van wiet. Roken op zich is namelijk een zeer energieverslindende gebeurtenis voor het lichaam. Daarnaast geeft het blowen een soort extatisch gevoel, een euforie. Wanneer met het blowen wordt gestopt dan blijft dit gevoel uit maar het lichaam en de geest worden zich bewust van andere gevoelens die niet zo zeer in de extatische sfeer liggen doch meer in de uitvoerende sfeer, de praktijk van het dingen realiseren. Tijdens de staat van hyperactiviteit gaat de pas geboren niet-roker allerlei zaken aanpakken die daarvoor bleven liggen. Dat is een belangrijk proces bij de handhaving van het niet-blower zijn. Doordat er dingen worden gedaan kan de overtuiging dat men blijvend moet stoppen met het blowen zich vastwortelen.

Hyperactiviteit

De neiging is namelijk erg groot om minder te blowen in plaats van te stoppen. Immers: nadat er allerlei zaken zijn aangepakt en gedaan blijft de hyperactiviteit de niet-blower vergezellen. De verleiding om deze activiteit in te dammen door het roken van een joint kan heel groot worden. Deze verleiding tackelen is één van de mooiste uitdagingen die het leven van een zojuist gestopte blower kent. De kunst van het niet-blowen is vooral de eerste dagen van het stoppen het lastigst uit te voeren. Je moet je toch op de één of andere manier op iets anders richten. Het lezen van een boek kan al genoeg zijn. Blowers hebben vaak geen zin om te lezen. Als een blower gestopt is en een boek gaat lezen dan laat hij of zij zich graag door het verhaal meeslepen zodat de verleiding te roken wordt genegeerd. Uiteindelijk zal aan het einde van de dag de zojuist gestopte in slaap vallen doordat hij vermoeid is geraakt van de leesactiviteit.

Mate van wietconsumptie bepaalt moeilijkheidsgraad stoppen

Natuurlijk heeft de grootte van de wietconsumptie een invloed op de moeilijkheidsgraad van het stoppen. In de regel geldt dat hoe groter de consumptie was, des te lastiger het is om te stoppen. Sommige mensen blowden veel en gebruikten daarnaast ook alcohol of andere zaken. Zij kunnen wellicht iets makkelijker stoppen maar komen ook eerder in een valkuil terecht. Het drinken van alcohol leidt er namelijk toe dat grenzen sneller overschreden worden waardoor de kans groot is dat de gestopte blower zijn oude gewoontes gaat herhalen. Puur rationeel is alcohol een harddrug en wiet een softdrug. Deze rationele overweging kan bij mensen tot het idee leiden dat je net zo goed kunt blijven blowen want het is toch maar een softdrug. Dat maakt het extra moeilijk om te blijven stoppen.

Vervang het niet door alcohol

Het drinken van alcohol in plaats van wiet roken is sterk af te raden. Mensen die dat proberen hebben hoogstwaarschijnlijk een probleem in de sociale of persoonlijke levenssfeer en willen dit wegduwen door het gebruik van bewustzijnsverplaatsende middelen. De ene drug door de andere vervangen is geen goede optie om van het blowen af te komen. Wat wel een goede manier is om te genieten van wat je allemaal doet in plaats van het roken. Dat is voor iedereen verschillend omdat iedereen weer andere interesses heeft. De een zal meer aandacht aan het samenzijn met de partner besteden. De ander geniet van sportieve fietstochten en wandelingen. Een derde zal cursussen gaan doen. Misschien wordt het ineens tijd om te gaan schilderen, klussen of wat dan ook. In elk geval is het belangrijk dat de stopper iets kan doen wat hem interesseert. Blowen betekent voor een groot deel dat je leven zich in je fantasie afspeelt. Wanneer deze dagdromerijen wegvallen dan kun je niet blijven stil zitten. De stopper moet voor zichzelf gaan inzien wat de alternatieven zijn.

Lezen als alternatief

Het lezen van een boek is een doeltreffend alternatief wat voor veel stoppers een goed middel is. Door het lezen van een boek duik je in de fantasiewereld van de schrijver wat misschien wel het dichtst bij de dagdromen komt. Over dromen gesproken: vrijwel iedere blower zal ervaren hebben dat de nachtelijke dromen afwezig zijn! Hoe dat precies komt, daarover is weinig bekend maar het zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het feit dat de wiet een soort droomtoestand oproept als je wakker bent. Om je ergens van bewust te zijn is energie nodig. Bewust dromen komt waarschijnlijk niet voor bij blowers omdat ze hun energie in hun dagdromen hebben gestopt. Voor deze aanname is wetenschappelijk onderzoek nodig. Het herkrijgen van nachtelijke dromen kan een motivatie zijn om niet meer door te gaan met blowen.

Vliegvakantie

Een goede methode die voor vrijwel iedereen werkt is op vliegvakantie gaan naar een onbekend land waar je niet mag blowen. Door de vliegreis is je hele systeem van slag af en beleef je niet zelden op de eerste vakantiedag een hele lange dag. De kans is immers erg groot dat je in een ander land aankomt waar de dag pas net begint, of waar de dag relatief lang voortduurt. Hierdoor word je een beetje moe. Als je daarbij in een nieuw land zit, doe je heel veel nieuwe indrukken op. Je hebt veel te verwerken. Dat maakt het veel gemakkelijker om de neiging tot wiet roken op te heffen. Bovendien weet je de weg niet naar de plaatselijke dealer en heeft het zoeken daarnaar allerlei mogelijk gevaarlijke kanten waardoor je er geen zin in hebt. Daarom is de vakantie het uitgelezen moment om te stoppen met blowen. Degene die tijdens de vakantie stopt zal bij thuiskomst wel een tweede golf van rookneiging over zich heen krijgen. Na een vakantie pak je al je oude gewoontes in je thuisland weer op. Wanneer daartoe ook de rookgewoonte behoort dan is de kans groot dat je niet slaagt in het blijvend stoppen met blowen.

Actie!

Een actieve vakantie waarin je van alles leert en doet is sterk aan te raden voor de blower. Diepzeeduiken, vlieglessen, ballonvaart, lokale muzieklessen, je kunt aan allerlei soorten ondernemingen denken die je wellicht nog nooit eerder hebt uitgevoerd. Hierdoor word je belevingswereld uitgebreid en doe je allerlei nieuwe belevenissen en interesses op. Niet onbelangrijk is het feit dat je veel nieuwe mensen leert kennen. Dus stap op gehuurde bootjes, bussen en brommers. Of haal een motorrijbewijs in Thailand of een microlight vliegbrevet in Australië of doe een klimcursus in Zwitserland. Zoek en doe iets wat je aandacht voor 100% nodig heeft. Hierdoor heeft je oude rookgewoonte helemaal geen tijd om aandacht te krijgen.

Heel je leven

Helaas is het niet mogelijk om elke dag vakantie te vieren. Iedereen zal dus uiteindelijk in zijn dagelijkse leven een weg moeten vinden om te genieten van het leven zonder afhankelijk te zijn van de inname van externe middelen die tot gevolg hebben dat ze het grootste deel van je tijd en aandacht opslokken. Je partner, familie, buren, collega´s, vrienden en kennissen kunnen daarbij goed helpen. Maar het is vooral de instelling bij jezelf die jou doet slagen in je wens te stoppen. Ga dus bij jezelf na welke handelingen of nieuwe gewoontes er bij jou voor zorgen dat je niet meer wilt roken. Deze gewoontes dienen van blijvende aard te zijn in de zin dat je dat wel heel je leven zou willen doen. Voor de één is dat een studie, voor de ander is het een band oprichten en lekker muziek maken. Je kunt ook jezelf richten op het onderhouden van een website of je kunt je storten op je werk.

Vrienden...

Een belangrijk gegeven is dat de blower zichzelf automatisch omringt met blowende vrienden en kennissen. Hierdoor wordt het stoppen aanmerkelijk bemoeilijkt. Het zou niet voor het eerst zijn dat een gestopte blower door een blowende vriend wordt overgehaald om ´niet zo flauw te zijn´. Dat is een gevaarlijke redenering waar je niet aan ontkomt. Daarom kan het geen kwaad om in de eerste twee tot vier weken van het stoppen helemaal geen blowende medemensen te zien. Pas na een paar weken ben je als stopper sterk genoeg om de verleiding van het gezellig samen blowen te weerstaan en is het mogelijk om weer af te spreken met rokers. Dat lijkt een simpele tip maar in de praktijk is het erg lastig. Mensen, vooral vrienden, kunnen heel verbaasd zijn en reageren misschien alsof je totaal gek bent geworden. Dat is voor hen een logische reactie; je had hetzelfde gedaan als de situatie omgekeerd was. Na enkele weken kan de blowende vriend of vriendin heel goed het verschil zien in je gedrag en vaak ook uiterlijk. Roken heeft een grote impact op lichaam en geest waardoor zelfs uiterlijke kenmerken snel kunnen veranderen. Het hoofdhaar bijvoorbeeld kan er mooier zijn gaan uitzien. Haar van rokers is meestal wat doffer. Ook de huid heeft een voordeel van het minder toegediend krijgen van vrije radicalen, stoffen die vrijkomen bij het roken, waardoor het gezicht een gezondere uitstraling krijgt. Aan zojuist gestopte niet-rokers wordt niet zelden meegedeeld dat hun gezicht meer kleur heeft. De huid is minder grauw. Dat kunnen belangrijke motivaties zijn om het stoppen vol te houden maar deze verschijnselen doen zich pas na een paar weken voor.

Slapen

Slapen wil iedereen lang en goed doen. De dagelijkse wietroker is nogal eens in de veronderstelling dat hij vast niet kan slapen zonder wiet. Dat klopt natuurlijk niet want je kunt juist langer wakker blijven doordat je hebt geblowd. Het is maar waar je je op instelt. Wat slapen betreft moet je je daar eigenlijk geen zorgen om maken. Het is namelijk zo dat je als je pas gestopt bent minder slaap nodig hebt. Je kunt gewoon lezen in plaats van slapen, net zo lang totdat je je ogen niet meer open kunt houden. Mocht het echt zo zijn dat je te weinig slaapt, bedenk dan dat je gemakkelijk met iets minder slaap toe kan in de eerste dagen van het stoppen. De hyperactiviteit doet het eventuele slaaptekort teniet. Het is in feite andersom; blowers slapen langer dan noodzakelijk.

Niet stoppen met stoppen

Andere motivaties om het vol te houden zijn een betere conditie. Je hebt meer lucht. Ook het toegenomen reukvermogen en daarmee je verhoogde smaak is een goede reden. Eten wordt lekkerder gevonden. Verder neemt het draaien, roken en het high-zijn veel tijd in beslag die je over hebt om allerlei dingen te doen. De zin om dingen te doen is soms totaal vergaan bij blowers zodat ze hun leven in apathie verslijten. Zelfs al geldt dit maar gedeeltelijk voor jou dan kan het nog steeds als extra aanleiding gelden om niet te stoppen met het stoppen met blowen.
© 2010 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Verslaving (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Blowen en de kans op depressie bij genetische kwetsbaarheidBlowen en de kans op depressie bij genetische kwetsbaarheidCannabis (hasj en wiet) is bij 16- en 17-jarige jongeren verreweg de meest gebruikte drug. De laatste jaren krijgt men s…
Tips om te stoppen met rokenVeel mensen willen stoppen met roken, maar lang niet iedereen slaagt erin. Het grootste deel van de rokers gaat uiteinde…
Wiet voor medicinaal gebruikWiet voor medicinaal gebruikMomenteel is wiet in Nederland bij de apotheek verkrijgbaar. Deze wiet wordt onder toezicht van de overheid gekweekt. Al…
Bronnen en referenties
  • http://www.groeienvoorbeginners.be/2010/01/40-voordelen-van-stoppen-met-blowen-deel-1/comment-page-1/
  • http://partyflock.nl/topic/903020:Stoppen_met_blowen.html
  • http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/log-stoppen-blowen-24053/
  • http://www.dokter.nl/index.php/Alcohol-drugs-roken/40615-ik-wil-zo-graag-stoppen-met-blowen.html

Reageer op het artikel "Stoppen met Blowen"

Reacties

Sebas, 18-10-2014 12:51 #11
Ben al dikke week gestopt van 4 a 5 x per dag, stoppen was nooit echt probleem, ben 34 heb 11 jaar relatie met nu 3 kinderen, 2 jaar terug relatie bijna op de klippen, gelijk gestopt, veel energie, veel dingen aangepakt, samen met partner in relatietherapie geweest, en zelf ook alleen in therapie geweest, zeer sterk uit gekomen, wel van alleen weekends biertje naar ook af en toe doordeweeks bier drinken gegaan, moest ik eerder niet veel van hebben maar toch lekker begonnen te vinden, na enkele weken om spanning werk te doorbreken naar 1 x per week na werkweek 1 joint gaan roken om te ontstressen, dit vond partner ook goed mits 1 x per wk bleef, helaas steeds vaker weer excuus gevonden, nu 2 jaar later terug bij af, wel stemmetje van ' kijk uit' anders, maar meer stemmetjes welke het goed praten, onbewust wel geweten, maar blijkbaar niet in de hand, nu is de bom weer gebarsten, bewust gedacht alles zit goed, en gaat goed, omgang met partner beter dan voor die 2 jaar etc, nu lijkt relatie niet meer te redden, wel het laatste wat ik verwacht hadden, partner zover heen dat ze zichzelf helemaal heeft afgesloten van haar gevoel, nooit 'bewust' (willen) zien dat dit haar zoveel verdriet/tekort deed, gelijk gestopt met blowen, geen probleem.toch partner geen geloof dat ik niet zal terugvallen, begrijpelijk, hoe graag ik me ook wil bewijzen, hoe garandeer ik haar en mezelf dat ik niet zal terugvallen cq. Dat ik het ooit onder controle zou kunnen krijgen na 20 jaar het onderwerp goedgepraat te hebben en als een bij mij horend iets beschouwd te hebben, verslavingshulp zoeken lijkt voor haar enige optie wat ik kan doen, ook al is niet zeker of dat relatie red, haar gevoel hersteld.wil heel graag mij bewijzen en haar gevoel voor mij herstellen, maar verslavingsinstituut als je al gestopt bent…? Controle erover/ het volhouden/niet terugvallen Hoe kun je dat garanderen/doen? Na 20 jaren iets onschuldig te hebben gevonden en niet ernstig (mits met mate) het omtoveren in je hoofd naar schuldig/ernstig/ boosaardig Hoe doe je dat?, is dat nodig? Wil mijn relatie echt niet kwijt, ben al gestopt, geen probleem, maar hoe sluit je 'de stemmetjes' af, zijn daar instanties/ manieren voor. mijn gevoel zegt me dat verslavingsinstituut niet goed zal zijn… Maar wil ook niet langer teleurstellen, wil goede partner/ vader zijn… zijn er aub nog tips/ tricks welke echt kunnen helpen mij weer sterk genoeg te maken zonder verlangens te krijgen…? Reactie infoteur, 19-10-2014
1. Het opschrijven!
2. Storten op iets anders, iets wat je eigenlijk altijd wilde maar nooit hebt gedaan.
3. Lezen.
4. Fietsen.
5. Surfen, kitesurfen, mountain biken, een actieve sport beginnen!
6. Op een bijzondere vakantie gaan ( je spaart immers geld uit omdat je niet…)
7. Het enige bewijs dat je kunt geven om niet terug vallen is: daadwerkelijk niet terug vallen. Het is best moeilijk om dit alleen te doen. Hulp vragen is niet erg; het kan een teken van kracht zijn. Dan geef je toe dat je ergens aan wilt werken. Veel mensen denken dat ze iets zelf kunnen oplossen maar weinigen kunnen dat echt. Hulp vragen is erkennen dat wij mensen niet sterk genoeg zijn om alles alleen te doen. Deze erkenning is een vorm van kracht. Je hebt wel ondersteuning van je partner nodig. Na een geruime tijd zoals enkele maanden, moet ze toch gaan zeggen: ok, ik geloof dat je het kan!

Je kunt ook een kuur doen met kruiden of gezond eten in de vporm van veel verse groenten en fruitr en gezonde thee. Dat kan de afvalstoffen in je lichaam verminderen. Je hele systeem is overhoop geraakt door het blowen; dat overschreeuwt alle gevoelens. Om het systeem te normaliseren zou je brandnetelthee kunnen drinken; dat is goed voor de nieren, of een kuur kunnen doen met mariadistel; dat is goed voor de lever. Als deze twee beter werken en de afvalstoffen sneller uit je lichaam voeren, neemt de behoefte aan blowen sneller af.

Tijdelijk wat ginseng of rozenwortel gebruiken kan de geest aanscherpen, want door het blowen leef je soms in een illusie dat je scherp bent en dat gevoel kun je missen.

Marielle, 15-09-2014 13:20 #10
14 jaar geleden ben ik begonnen met blowen, ik was twaalf. Twee jaar geleden werd ik zwanger en probeerde ik te stoppen met blowen. Dat lukte me toen niet en ik heb, op de eerste maand na, elke dag van mijn zwangerschap een joint gerookt. Ook heb ik zeven maanden borstvoeding gegeven terwijl ik blowde (alleen savonds, als hij sliep). Mijn zoontje is een heel lief, vrolijk, sociaal, slim en gezond ventje geworden, huilde alleen als hij honger had. Toch wil ik nog steeds stoppen met blowen, waarom lukt het me toch niet? Mijn man blowt ook en stopt vaak wel met me mee, maar helaas besteden we meer tijd met elkaar over te halen naar de shop te gaan dan dat we elkaar overhalen om niet te gaan. Verdorie nu moet het maar eens afgelopen zijn! Reactie infoteur, 15-09-2014
Mooi voor jullie dat de zoon geen nadelige gevolgen heeft opgelopen!

Ja blowen is een lastige verslaving. Je bent vooral psychisch verslaafd. Maar de tabak maakt je ook lichamelijk afhankelijk. Wat echt kan helpen is: opgaan in een boek. Soms helpt het om laurierthee te drinken, gewoon thee van één laurierblad, dan heb je iets minder de neiging om te roken. Wat voor mij heel goed heeft geholpen is op een grote, lange vakantie gaan, buiten Europa, bv naar Afrika. Dan doe je zo veel nieuwe indrukken op dat de neiging om te roken verdwijnt. Op den duur geniet je van de dingen die je jezelf ontneemt door blowen;je gaat beter ruiken, eten proeft lekkerder, je hebt meer heldere dromen, je merkt meer subtiele gevoelens want de wiet overschreeuwt alle gevoelens en je stinkt zelf niet meer zo naar wiet. Wel is het lastig om thuis te komen en niet weer te beginnen; dan moet je sterker zijn dan je oude rookgewoonte.

Damian, 24-08-2014 05:53 #9
Ik besloot te stoppen na ongeveer vijf jaar elke twee dagen een nieuwe vijf gram zak te halen. Ik besloot te stoppen door een ruzie met me vader, en omdat ik het al een tijdje zat was. Ik heb toen de avond ervoor één hele dikke laatste joint gerookt en sinds dien niets meer. Dat is nu ongeveer 11 dagen geleden. Ik heb wel zin gehad maar mezelf het niet toegestaan, ik ga nog steeds met mijn blowende vrienden om en sla hun aanbieding gewoon af. Ik ervaar geen stress, of wat dan ook. Eigenlijk is het enige waar ik last van heb mijn ADHD. Elke keer als ik die iriterende energie opwelling ervaar ga ik sporten. Reactie infoteur, 25-08-2014
Wauw Damian wat goed! De eerste tijd is het meest lastig, vooral de energie opwelling want ik denk dat ADHD en stoppen met blowen elkaar kunnen versterken. Het is erg mooi dat je in die opwellingen tijd wat nuttigs gaat doen!

Clauw, 14-07-2013 01:15 #8
Ik heb 3 jaar stevig geblowd, en ben er een tijdje achter dat ik definitief wil stoppen met blowen want het haalt alleen maar het slechte in me naar boven. Ik zie om me heen dat andere blowers ook niet veel bereiken, ik vind het om eerlijk te zijn een beetje nietsnutten. De meeste blowers doen alles voor een joint, sommige kopen liever wiet dan avondeten! Ze zeggen wel altijd: wiet is niet verslavend, dat heb ik zelf in het begin ook gezegt. ach het is niet verslavend, ik raak er nooit verslaafd aan totdat het blowen een grote rol in mijn leven ging spelen en ik heel veel dingen heb opgegeven hierdoor. zoals werk/school en MEZELF! Je hebt in principe nergens meer oog voor behalve dat ene lekkere jointje waar je zo van ontspant.
Blowen is in principe geen probleem als je sterk in je schoenen staat, maar vele onder ons staan niet sterk in hun schoenen ookal beweren ze van wel!

Ik heb zelf veel samen met mijn eigen zus geblowt, totdat zij besloot hiermee te stoppen. Het haalde in haar ook alleen maar het slechte naar boven, ze kreeg door het blowen dagelijks hele erge woede uitbarstingen, deze waren zo erg dat het woonplezier in huis gewoon weg was. Ze werd er onzeker door, vergeetachtig, paranoide, agressief en ga zo maar door.
Ikzelf had heel erg last van alles opkroppen door het blowen, als ik ergens mee zat stak ik gewoon een jointje op om even relaxt te zijn. terwijl diezelfde problemen de dag erna net zo hard weer op mijn bordje terugkwamen, maar dan stak ik net zo hard weer een jointje op! Hierdoor ben ik na 3 jaar emotioneel nogal naar de knoppe gegaan. Ik heb daardoor ook last van angsten gekregen, was een emotioneel wrak en werd er onzeker van.

Mijn zus is nu ongeveer 2 maanden gestopt met blowen, en ze is bijna van al die dingen af waar ze last van had onder het blowen. Dit motiveerde mij om ook te stoppen met blowen, omdat ik zag dat zij van zoiets vertrapt naar zoiets moois ging in het leven! Ik ben niet gestopt omdat zij ook is gestopt, ik ben gestopt omdat ik ook wilde dat mijn leven wat meer kleur zou krijgen zoals bij haar.

Stoppen moet je sowieso voor jezelf doen, en niet omdat je ''samen'' gaat stoppen. dit heeft geen zin. Je moet voor jezelf een reden hebben om er echt mee te stoppen anders werkt het gewoonweg niet!

Als je emotioneel problemen hebt dan zal je het de eerste dagen best moeilijk krijgen want veel dingen die je hebt weggestopt door het blowen komen opeens weer allemaal terug, in gedachten of in dromen. ik kreeg nare nachtmerries met herinneringen uit het verleden die ik weg had gestopt. Ik vind het best moeilijk dat dit op mij af komt, maar ik ben er wel blij mee. Ik hoop alles nu een plekje te kunnen geven en het niet op te kroppen of proberen te vergeten :)

De hoofd reden dat ik gestopt ben met blowen is omdat ik weet dat er zoveel meer in mij zit dan dat suffe meisje zijn die altijd alleen maar blowt, en hierdoor lui is en niets denkt te kunnen bereiken!
Want ik weet dat ik genoeg kan bereiken, en dat kan iedereen. Je moet alleen zelf inzien dat dit zo is en jezelf niet zo onderschatten…
In de meeste mensen zit zoooveel meer dan ze denken.

Het leven is nou eenmaal niet zo gemakkelijk, je moet het voor jezelf mooi maken.
Dat kan een ander niet voor je doen, en zeker DRUGS niet! Dus laat het je leven niet beinvloeden… je moet zelf je leven beinvloeden en niet iets of iemand :)

~~~~
'' if you want to live a happy life, tie it to a goal, not to people or objects.'' - Albert Einstein

''Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain!''
~~~~

Iedereen die probeert te stopppen met blowen, GELOOF IN JEZELF :) niet in de weedz! :p Reactie infoteur, 17-07-2013
Goed gezegd! Bedankt voor het delen van je verhaal. Ik hoop dat het waardevol is voor andere blowers die willen stoppen.

Rico, 04-07-2013 23:23 #7
Hallo. Ik heb 9 jaar van me leven een blowtje gerookt en als ik je mijn ervaringen geef, ik was 12 jaar oud en ben gestopt op me 21. Ik heb hele moeilijk jaar gehad met alle bijwerkingen die je maar kan verzinnen maar ik ben nu 2 jaar gestopt en ben er trots op, als je het echt wilt dan lukt het je ook. En mensen waar mee je blowt gewoon laten vallen want daar heb je niks aan en is je valkuil waardoor je snel weer in de oude gewoonten valt. Het is een zeer moeilijke verslaving en stoppen is echt niet makkelijk voor iemand die dagelijks 5 tot 7 jointjes rookt en er afhankelijk van is Maar kom op! er zijn beteren dingen in het leven en streef er heen met een doel in je nieuwe leven. Het zin van een jointje zal altijd blijven en in het begin zal je een paar keer terug vallen laat dat je niet tegen houden en ga door tot je er sterker uit komt, en net als mij je verhaal kan delen om anderen mensen te helpen. R.G.P

Joshua, 07-02-2013 16:02 #6
Stoppen met blowen mag dan wel uiteindelijk gezonder zijn… maar toen ik stopte 2 jaar geleden zag ik het leven zo erg niet meer zitten dat ik mijn auto tegen een boom aan liet klappen. Nu is mijn been verbrijzeld en kan ik nooit meer normaal lopen. 2 jaar later ben ik maar weer begonnen, en sinds ik weer blow heb ik die waardeloze bijkomende dingen wel; geen zin om iets te doen, het kost veel te veel geld, en dommer maakt het DUIDELIJK, en vergeetachtig etc etc. Toch heb ik de keuze gemaakt om weer te blowen. Waarom?: Omdat het leven al naar genoeg is, en ik wil gewoon mijn joint kunnen roken als ik uit mijn werk kom om alle narigheid in de wereld weer snel te vergeten. Ik ben toen ik 25 was verslaafd geweest aan harddrugs… het afkicken van harddrugs beviel mij beter als afkicken van wiet. Het beste is gewoon NOOIT proberen! Als je het probeert en je vindt het lekker heb je in feite een levenslang probleem erbij gekregen.

Ik wil mensen niet aanmoedigen om weer te gaan blowen, absoluut niet. Maar voor MIJ werkt het beter ipv medicatie waar je hersendood van bent. Maar als je het nooit gedaan hebt, blijf er met je tengels vanaf. Reactie infoteur, 07-02-2013
Het klopt helemaal dat reguliere medicatie veel schadelijker is dan wiet. Medicatie kan leiden tot suïcidaal gedrag. Er zijn daarnaast allerlei plantaardige medicijnen die depressies tegen gaan zonder bijwerkingen. Er zijn eveneens plantaardige medicijnen die verslaving tegen gaan; denk aan de geneeskracht van noni.

Linda, 28-01-2013 23:15 #5
Hey hallo!
Ik ben sinds 1 januari gestopt met blowen en heb jammer genoeg nu al voor de vierde keer gezondigd. Voorheen heb ik jaren lang dagelijks 5 joints gerookt, de laatste 1,5 jaar ben ik al zonder al te veel moeite terug gegaan na 5 joints in de week. Toch wil ik heel erg graag van deze maffe nutteloze verslaving af, stoned zijn ben ik echt beu. Het probleem is alleen dat ik de smaak van een wietjointje gewoon zo ontzettend lekker vind dat ik de smaak zo mis en daardoor het stoppen steeds weer op geef…

Is er niet toevallig een soort tabak op de markt welke een wietsmaak heeft? Dat zou echt ideaal zijn om van mijn domme verslaving af te komen!

Ik wil echt heel erg graag stoppen… als iemand een idee zoals dit heeft of ander alternatief… let me know! Reactie infoteur, 29-01-2013
Hoi Linda!
Er bestaat zoiets als THC-loze wiet, dat is wiet van een cannabisplant die voor de karton industrie wordt gebruikt. Misschien is dat wat voor je. Verder zou ik willen vragen: in hoeverre mis je echt alleen de smaak, als het om de verslaving gaat? Er zijn legio mensen die allerlei redenen verzinnen om door te gaan met blowen zoals:
1. het is gezond want het wordt medicinaal gebruikt,
2. het is niet slechter dan alcohol,
3. het maakt me relaxed en ontspannen,
4. het smaakt zo goed,
5. het is maar een softdrug dus ongevaarlijk,
6, het leven is zwaar, daarom heb ik het nodig,
7, ik geniet ervan en genieten is goed,
8, het is een onschuldige gewoonte en geen verslaving,
9, als je stoned bent dan heb je een andere kijk op de wereld en daar leer je van,
10, mijn vrienden doen het ook dus ik doe mee.
Deze redenen kunnen soms sterker wegen dan de wil om te stoppen. Je kunt het zo zien: de verslaving zelf vecht terug tegen het feit dat je wilt stoppen, De verslavingsgewoonte heeft zelfhandhavingsdrang en voegt redelijk klinkende argumenten aan je geest toe om je over te halen om te blijven roken. De verslaving is als het ware een gedachten-krachtenveld geworden wat de roker in bedwang poogt te houden en iemand die dit inziet wilt zich ervan bevrijden. Dat kan een hele strijd zijn. In jouw geval is het misschien een idee om vaarwel te zeggen tegen de lekkere smaak. Want deze lekkere smaak zorgt ervoor dat je smaakzintuig lekkere voeding minder goed kan proeven. Als het echt om de lekkere smaak gaat dan zijn er wel lekkerdere dingen dan wietrook, toch? Dit is overigens geen kritiek. Ik heb zelf lang geblowd en werd geleefd door dezelfde redenering,
Groet Tom008

Onbekende, 30-12-2012 03:11 #4
Beste mensen, Na 31 jaar 3 tot 5 gram wiet per dag gerookt te hebben waarvan 15 jaar met verdamper ben ik nu gestopt omdat ik vreselijke angstaanvallen kreeg en durfde en kon niet meer slapen.Ik gebruikte het omdat ik mij daar altijd prettig bij gevoeld heb en er juist heel goed van kon slapen met fijne dromen, alles was ook leuker als je stoned was.
De eerste weken had ik de bekende afkick verschijnselen:Vreselijke nachtmerries, niet aanwezig zijn, rillingen, hitteaanvallen, depressies, slaapproblemen, snel geïrriteerd, etc.Nu na ca.2 maanden nog steeds last van hoofdpijn, duizelig, vermoeidheid, uitgedroogde neus gevoel tot in je hersens! Ik wil iedereen waarschuwen voor deze vreselijke drug, de verslaving is nog vele malen erger dan tabaksverslaving, ik spreek uit ervaring en ja ik zei het vroeger ook altijd:wiet is een onschuldig plantje, nou vergeet het maar! Het zijn gewoon harddrugs. Reactie infoteur, 30-12-2012
Beste onbekende,
Bedankt voor je reactie! Je afkickverschijnselen zijn extreem. Het is waar dat het plantje in de afgelopen 30 jaar veel sterker is geworden. Er worden extreem heftige chemische groeimiddelen gebruikt. Sommigen zeggen dat er speedachtige substanties over de wiet worden gesprayd om het verslavender te maken. Mijn vermoeden is dat de heftige afkickverschijnselen door chemicalién komen.

Veel succes met wietvrij blijven. Tegen hoofdpijn, duizeligheid en voor meer helderheid kan ik je ginkgothee aanraden van een biologische winkel.

Mike, 23-06-2012 23:16 #3
Nu bijna 2 maanden gestopt met blowen, maar de zin blijft op sommige momenten enorm. Vooral in de avond als ik bijvoorbeeld een drukke dag heb gehad. Over het algemeen verloopt alles goed en heb ook geen stressmomenten meer in de avond dat er niks is. (Op sommige avonden na dan) Ik heb ruim 15 jaar elke avond geblowd en heb het idee dat het iets is wat heel mijn leven bij me blijft, al hoop ik het niet. Ik vraag me af of die enorme zin die er af en toe is nog lang blijft en ooit weg gaat. Slapen doe ik op zich aardig maar val nog steeds niet lekker snel in slaap. Ik hoop dat het over gaat. Reactie infoteur, 24-06-2012
Hi Mike,
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de enorme zin om te blowen na een jaar een stuk minder is. Maar er zijn nog steeds momenten dat ik denk, ach, waarom niet? Het is een zo sterke gewoonte/verslaving geworden dat je het nog even bij je moet meedragen. Toch slijt het langzaam weg en wordt de ´roep´ om te roken steeds zwakker. Als ik niet kan slapen dan lees ik een boek in bed, dan val ik soms binnen 2 bladzijden in slaap met het leeslicht nog aan.

Gebruiker, 13-05-2012 22:14 #2
Ik ben nu een paar dagen van de wiet af na jaren lang dagelijks gebruikt te hebben. Ik rookte atijd na 21 uur als de kids op bed lagen en de dag aan het einde was. Heerlijk een joint voor het slapen en de boel de boel laten. Nu inmiddels een klein weekje wiet vrij en ik bruis van de energie. Ik kan lekker slapen en heb zin om van alles te ondernemen. Ik kan andere alleen maar aanbevelen ook te stoppen of eens een weekje te stoppen en zo te ervaren hoe het is. Ik heb nu ruim 17 jaar geblowd en heb de laatste maanden steeds minder wiet in mijn joint gedaan. Nu vanaf dag 1 helemaal geen last gehad met stoppen, eerder lag ik uren wakker in bed. Mensen suc6! Reactie infoteur, 14-05-2012
Het is heel herkenbaar dat je na het stoppen ineens een enorme berg energie hebt en van alles onderneemt.

Manuel, 13-04-2012 15:23 #1
Geachte, Ik ben manuel 25 jr en ik ben bezig om te stoppen met blowen. Mijn vraag is; hoelang duurt het ongeveer gemiddeld bij mensen dat het blowen in je hoofd zo blijft trekken dat neemt toch wel af? Ik ben nu een paar dagen gestopt maar ergens blijf ik er in me hoofd toch wel meebezig denk ik. Groetjes manuel Reactie infoteur, 13-04-2012
Hoi Manuel, Goed besluit. Het kan vrij lang duren voordat het ´er naar toe getrokken worden´ stopt. Je lichaam heeft het niet nodig maar je blijft er wel aan denken. Dat heet geestelijke verslaving. Eigenlijk kan je pas zeggen dat je gestopt bent als je op zijn minst één of twee maanden niet hebt geblowd. Er blijft minstens een maand na de laatste joint THC in je bloed zitten. Je hersens hebben een tijd lang teveel THC gehad waardoor ze zelf vergelijkende stoffen, die in kleine hoeveelheden in ieders hersenen voorkomen, niet meer produceren. Dat natuurlijke productieproces moet weer op gang komen. Pas na geruime tijd, zeg een jaar, stopt ´het ermee bezig zijn´ pas echt. Tenminste dat is mijn ervaring. Tot die tijd heb je nog regelmatig de neiging om te denken: ¨Ach, die ene joint maakt toch niets uit.¨ Veel succes!

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!