InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker – 'In 2033 bijna altijd te genezen'

Kanker – 'In 2033 bijna altijd te genezen'

Kanker – 'In 2033 bijna altijd te genezen' Steeds meer mensen krijgen kanker. Het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis doet al sinds 1913 onderzoek naar de levensbedreigende ziekte en staat in 2013 voor een doorbraak. In 2033 is kanker een chronische aandoening en in bijna alle gevallen te genezen, zeggen onderzoekers. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn.

Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam

Dodelijk

Kanker is een dodelijke ziekte, maar de ontwikkelingen in het onderzoek wijzen er op dat in 2033 de medici de ziekte beter kunnen bestrijden. Specialisten van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis durven te beweren dat de ziekte te genezen is. Naar verwachting is 90 procent van de ziekte te genezen of chronisch te maken. Ze deden hun mededeling op 17 juni 2013, de dag waarop de kliniek begon met de viering van het honderdjarig bestaan.

Tumoren

Elke tumor is weer anders, er zijn er geen twee gelijk en de stijging van het aantal kankerpatiënten gaat maar door. Volgens de cijfers komen er elk jaar honderdduizend kankerpatiënten bij. In 2020 heeft bijna driekwart miljoen van de Nederlanders direct ervaring met kanker: ze hebben het zelf of ze hebben het gehad. De opmars van kanker lijkt niet te stoppen.

Onderzoek

Het kankeronderzoek maakte in het begin van de 21ste eeuw een enorme ontwikkeling door. De onderzoekers begrijpen steeds meer van de gebeurtenissen in de cel en waarom het in die cel soms misgaat. Met de moderne technieken en wetenschap kunnen onderzoekers tot in de kern van kanker doordringen. Daaruit is ook gebleken dat geen twee tumoren gelijk zijn. De borstkanker van de ene patiënt lijkt niet op die van een ander en datzelfde geldt voor longkanker en darmkanker. Iedere patiënt heeft zijn persoonlijke vorm van de ziekte en de behandeling kan daar op aangepast worden. In de begintijd van de kliniek werden de patiënten geopereerd of bestraald, maar bijna altijd was de diagnose kanker tevens een doodvonnis.

DNA

In de jaren zeventig kreeg men meer kennis van de ziekte, door te ontdekken dat kanker ontstond door schade aan het DNA. In die tijd werd het onderzoek gedaan in tochtige kantoortjes. Pas in de jaren tachtig groeide de kliniek uit tot een wereldwijd gerespecteerd centrum voor kankeronderzoek en –behandeling. Een van de grote ontdekkingen is de borstsparende operatie voor vrouwen met borstkanker. Sinds die tijd gaat het onderzoek met sprongen vooruit. Tegenwoordig overleeft ongeveer de helft van het aantal kankerpatiënten en dat aantal gaat rigoureus stijgen, verwacht de jarige kliniek. Er wordt in juni 2013 zelfs gesproken van “vooravond van een revolutie.” Belangrijk in dit kader is het onderzoek naar ontrafelen van het DNA van tumoren.

Tumorbank

Het Antoni van Leeuwenhoek zet een tumorbank op. Van zoveel mogelijk patiënten wordt materiaal verzameld om een genetische vingerafdruk van de tumor te maken. Onderzoek van dat materiaal zal de specifieke afwijkingen van elke tumor laten zien, dat de basis vormt voor de op die patiënt toegesneden behandeling. Op die manier denkt het Antoni van Leeuwenhoek voor het midden van de 21ste eeuw voor 90% van alle kankers een effectieve behandeling te kunnen bieden. Uitgangspunt is dat elke tumor een achilleshiel heeft.

Oprichting

De oprichters van het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis vonden in 1913 dat onderzoek naar en behandeling van kanker in één kliniek moest plaatsvinden. Daarmee wilden de specialisten de ziekte beter leren begrijpen en beter kunnen behandelen. Die aanpak bleek een succesformule. Er zijn sindsdien grote stappen gezet in het onderzoek naar kanker en het uitstippelen van de beste behandeling. In het ziekenhuis werken vijfhonderd onderzoekers.

Onderzoek

Het kankeronderzoek gaat steeds verder. Er worden nieuwe ontdekkingen gedaan en er worden nieuwe behandelmogelijkheden ontwikkeld. Door wetenschappelijk onderzoek kan er nu worden doorgedrongen tot de kern van kanker. De specifieke afwijkingen in het DNA van de tumor zijn inmiddels te identificeren, waardoor het mogelijk is doelgerichte medicijnen voor te schrijven. De kliniek geeft daarmee een persoonlijke behandeling of therapie op maat.

Geld

Het honderdjarig bestaan van de kliniek wordt aangegrepen om actie te voeren en geld in te zamelen voor nog meer onderzoek naar kanker en nog betere behandelingen. De kliniek wil elke patiënt een individuele behandeling aanbieden en daar zijn specialisten en geavanceerde apparatuur voor nodig die veel geld kosten. Op 10 oktober 1913 werd de Vereniging Het Nederlands Kanker Instituut opgericht. Daarmee koos het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis voor de grensverleggende route waarbij onderzoek gepaard werd aan behandeling.
Het werk van de kliniek is ondermeer te steunen met een jaarlijkse bijdrage van 25 euro. Je wordt daarmee 'Vriend van het Antoni van Leeuwenhoek' en ontvangt het kwartaalblad 'Antoni'.

Antoni

Antoni van Leeuwenhoek leefde in de 17e en 18e eeuw (hij werd 91 jaar) en was ondermeer de uitvinder van de microscoop. Het Antoni van Leeuwenziekenhuis, gespecialiseerd in oncologie, is naar hem vernoemd.

Bron: Antoni van Leeuwenhoek logoBron: Antoni van Leeuwenhoek logo
Adres
Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis
  • Postbus 90203
  • 1006 BE Amsterdam
  • telefoonnummer fondsenwerving
  • e-mail fondsenwerving@nki.nl.

Bezoekadres
  • Plesmanlaan 121
  • 1066 CX Amsterdam

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Borstkanker: kies voor het beste ziekenhuisBorstkanker: kies voor het beste ziekenhuisStreekziekenhuizen zijn best aardig in wat ze doen, maar als je met een levensbedreigende ziekte te maken krijgt, is kie…
MammaPrinttest kijkt of borstkanker terug komtDe MammaPrinttest geeft uitsluitsel of bij een vrouw met borstkanker die net geopereerd is en geen uitzaaiingen naar de…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
De uitvinding van de microscoop, verrekijker en telescoopDe uitvinding van de microscoop is een ingewikkeld verhaal. Meerdere mensen claimen de microscoop te hebben uitgevonden.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antoni van Leeuwenhoek logo
  • Leeuwarder Courant
  • www.avl.nl
  • Afbeelding bron 1: Antoni van Leeuwenhoek logo

Reageer op het artikel "Kanker – 'In 2033 bijna altijd te genezen'"

Reactie

Singalees (infoteur), 10-11-2013 02:55 #1
Borstbesparende operatie? Je kunt niet besparen op een borst, het is geen spaarpot. Je kunt hem wel sparen. Het is dus een borstsparende operatie. Bovendien worden niet alleen in het AVL behandelingen gegeven die op het individu zijn gericht, er zijn ook andere ziekenhuizen waar dat gebeurt. Reactie infoteur, 10-11-2013
Dag Singalees, De be heb ik er uit gehaald. Dank voor je opmerking daarover. Verder: het artikel gaat vn. over AVL.

Groet,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 23-01-2016
Gepubliceerd: 18-06-2013
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!