InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Schildklier die te traag werkt? (hypothyreoïdie)

Schildklier die te traag werkt? (hypothyreoïdie)

Frustrerend. Dat is het als je voor de zoveelste keer bij de huisarts zit met een berg “vage” kwaaltjes. Wanneer het bloedonderzoek dan eindelijk uitwijst dat je een te traag werkende schildklier hebt ben je eigenlijk best blij dat er eindelijk een naam gegeven kan worden aan je verzameling van klachten; je hebt hypothyreoïdie oftewel een te langzaam werkende schildklier. De schildklier mag dan een klein orgaan zijn, het is van wezenlijk belang voor de hele stofwisseling. De schildklier produceert hormonen die alle lichaamscellen van energie voorzien. Wanneer dit proces hapert, draait het lichaam op een laag pitje en dat merk je. Gelukkig volgens de artsen “goed” te behandelen al zit je vaak wel vast aan een levenlang medicijnen slikken. De praktijk is bij een aantal patiënten echter vaak net iets anders...

Wat zijn de symptomen van hypothyreoïdie?

Mogelijke symptomen van een traag werkende schildklier zijn:
  • Langzame hartslag
  • Verhoogde bloeddruk
  • Je sloom en moe voelen
  • Het steeds koud hebben
  • Slaperigheid ondanks voldoende nachtrust
  • Concentratieproblemen
  • Spierkrampen, stijve armen of benen
  • Zere ogen (alsof er zand in zit)
  • Gewichtstoename
  • Pafferig gezicht, zwelling vooral onder de ogen
  • Droge huid
  • Abnormale zwelling in de hals veroorzaakt door een vergrote schildklier
  • Depressief (vaak krijgen onbehandelde schildklierpatiënten ook eerst de diagnose overspannen of depressief opgeplakt)

Wat veroorzaakt een hypothyreoïdie?

Vaak is een ontsteking van de schildklier de oorzaak. De meest voorkomende oorzaak van een schildklierontsteking is de ziekte van Hashimoto. Hashimoto wordt veroorzaakt door een probleem met het immuunsysteem. Het immuunsysteem beschermt het lichaam tegen bacteriën en virussen. Bij de ziekte van Hashimoto valt je immuunsysteem, om onverklaarbare reden, je eigen lichaam aan. Er worden dan antistoffen gemaakt die de schildklier beschadigen zodat er onvoldoende hormonen kunnen worden aangemaakt. Dit kan erfelijk zijn en het gaat niet meer over. Het nadeel van Hashimoto is dat je vaak je bij een auto-immuunziekte als Hashimoto later nog een “gratis cadeautje” in de vorm van bijvoorbeeld suikerziekte er bij krijgt. Een andere vorm van schildklierontsteking komt bij 5% tot 9% van alle vrouwen voor na de geboorte van een kind en is meestal tijdelijk. Ook kan een behandeling met radio-actief jodium (dit wordt toegepast wanneer een schildklier te snel werkt) of een chirurgische ingreep (waarbij een deel of de gehele schildklier wordt verwijderd) hypothyreoïdie veroorzaken.

Hoe wordt hypothyroïdie behandeld?

De standaardbehandeling voor een te traag werkende schildklier is het geven van schildklierhormoon in tabletvorm. Daardoor krijgt het lichaam toch voldoende schildklierhormoon. De meeste patiënten moeten hun hele leven hormonen blijven innemen. Gedurende de behandeling zal soms de dosering moeten worden bijgesteld. Daarom moet je minstens 1 keer per jaar je bloed laten testen of de hormonen nog de juiste waarden hebben. Vaak wordt dan, in het geval van de ziekte van Hashimoto, ook het bloedsuikergehalte gecontroleerd. Bij het begin van de behandeling of als je klachten nog niet verdwenen zijn wordt om de 3 maanden of zelfs elke 6 weken bloed gecontroleerd. Op die manier wordt dan steeds de hoeveelheid medicijnen aangepast. Dit duurt net zolang totdat de waardes in het bloed normaal zijn en je “klachtenvrij” bent.

Vaak blijf je, ondanks je dagelijkse medicijnen, klachten houden. Een goede periode waarin je nagenoeg klachtenvrij bent wordt vaak afgewisseld met een of meerdere “misse” dagen. Je voelt je dan ontzettend moe, hebt nergens zin in en bent uitgeteld als je thuis komt van het werk.

Helaas gebeurt het maar al te vaak dat een patient met klachten die wijzen richting een trage schildklier bij bloedonderzoek een TSH waarde hebben die aan de hoge kant is maar geen behandeling krijgt voorgeschreven. Het excuus in dan dat dat waarde binnen de vastegestelde grens ligt en dus "ben je gezond, er is niets aan de hand", en "je schildklier wordt juist lui als je medicatie gaat gebruiken" . Vaak is dit ten onrechte; meerdere malen is gebleken dat de patient juist baat heeft als juist wel medicatie als bijvoorbeeld Thyrax wordt voorgeschreven.

De artsen zouden in dit geval beter op de klachten kunnen afgaan in plaats van op het klinische ziektebeeld...
© 2007 - 2014 Reits133, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Informatie van patienten, Schildklierstichting en Alles over de schildklier.
Gerelateerde artikelen
Schildklierontsteking: ziekte van Hashimoto en andere typenSchildklierontsteking: ziekte van Hashimoto en andere typenBij een schildklierontsteking, ook wel thyreoïditis genoemd, is er sprake van een ontsteking van de schildklier. De gevo…
Schildklierontsteking symptomen en klachten - thyroïditisSchildklierontsteking symptomen en klachten - thyroïditisSchildklierontsteking symptomen en schildklierontsteking klachten. Thyroïditis is de medische term voor een ontsteking v…
Veel voorkomende schildklierproblemen en symptomenVeel voorkomende schildklierproblemen en symptomenDe schildklier ook wel thyroïd genoemd regelt de stofwisseling van je lichaam. Het is een essentiële klier voor het goed…
Hypothyreoïdie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenHypothyreoïdie: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenHypothyreoïdie houdt in dat de schildklier niet goed werkt. De aandoening is in drie soorten te verdelen. Bij primaire h…
Schildklierklachten: symptomenSchildklierklachten: symptomenDe schildklier is terug te vinden in de hals en produceert hormonen. De schildklier kan te snel of te traag werken, maar…

Reageer op het artikel "Schildklier die te traag werkt? (hypothyreoïdie)"

Reacties

Valerie, 11-04-2013 15:21 #76
Hoi,
ik heb even een vraag. ik heb vorig jaar te horen gekregen dat mijn schildklier erg traag werkte en kreeg elke dag 100 mcg thyrax. omdat ik zo stom was om het op zn beloop te laten nam ik mijn medicijnen niet. nu dus een jaar later ben ik me zelf helemaal kwijt. kan niet meer functioneren, moe, niet lekker etc. ben ik naar de dokter gegaan om opnieuw mijn waarde te laten prikken en die was nu ineens goed? kan dit zonder medicijnen dat een traagwerkende schildklier ineens weer goed is?

Roelof Bosma, 10-12-2012 14:46 #75
In okt 2011 ontdekt dat ik (58 jr) last van de schildklier heb. Min of meer toevallig ontdekt. Bij het bloedgeven (dat ik 40 jr deed) was in eens mijn bloeddruk te hoog. Bij nader onderzoek kwam het er uit. Ik slik nu 2 x 0, 025 EUTHYROX. Tijdje 3 geslikt maar ik werd gek van het hart. Net of het trilt (resoneert) Daarnaast nog al eens koude neus ed. Vraag mij af hoe het zit met sporten. Ik ging twee a drie keer per weel joggen, . Maar met dat gedoe met mijn hart doe ik dat maar niet meer. Onzeker over. Ervaringen, wat is wijs?

Nathalie, 25-11-2012 23:06 #74
2 jaar geleden beviel ik van mijn zoontje. Een dolgelukkige 23 jarige moeder. 4 maanden na zijn geboorte zag ik zulke rare verschijnselen bv letters fuseren en goude regen. Ik voelde me gevangen in mijn eigen gedachtes. Ik genoot minimaal van het moederschap en raakte snel in de war… Toen kwam aan het daglicht min. Schildkier werkte pieten was gevaarlijk laag. Ik kwam in een cyclus van ellende terecht. Verloor mijn goede baan maar vooral verloor ik mezelf. Wat een ellende je niet jezelf meer te voelen. Al die kracht kwijt te zijn… ik accepteerde het niet en geloofde in herstel want de rest van. Mijn leven medicatie slikken kon ik niet bevatten. Het is nu wel eenmaal zo.sommige dagen zijn vermoeiend en somber… Het lijkt alsof niemand begrijpt dat als je medicatie hebt je zeker wel nasleep ervaart… gister een vrouw ontmoet die het al 20 jaar heeft. Zo opgelucht ik nu ben dat eindelijk iemand mijn verhaal en gevoel… begrijpt. Iedereen met deze ziekte, snel, traag of niet werkend. Geloof in je eigen kunnen, en hopelijk word er serieus omgegaan met personen die hiermee moeten leven. Ik ervaar het als een enorme drempel in mijn leven.

Annema3, 14-11-2012 01:20 #73
Op eigen verzoek getest vanwege verschijnselen. TSH was boven de 100… thyrax gekregen, begon met 25… het deed allemaal niet zo veel, toch een verwijzing naar de internist gekregen en die doet niet anders dan telkens verhogen… de waarden zijn goed, gevoel niet… nu 250 mcg en alweer een kilo aangekomen. Vreselijk. Ik vroeg om cytomel maar volgens de internist kan er nog steeds mee thyrax bij. Ik geloof er niet meer in.

Simone, 17-08-2012 16:02 #72
Hallo mijn dochter(16) loopt al een poosje met vage klachten, last van rug, huilerig dan weer blij dan weer somber moe maar niet kunnen slapen.enz. nu heb ik het zelf al 7 jaar een traag werkende schildklier dus ik dacht gelijk bij haar, dat heb jij ook. maar vanwege vage klachten dacht ik ga eerst maar eens naar een natuur arts. die zegt geen twijfel over mogelijk je schildklier werkt te traag. hehe dachten wij, zie je wel. maar vanwege een operatie (niet schildklier) vond ik dat ze voor de zekerheid ook maar bloed moest laten prikken bij de huisarts, en daar komt uit dat haar schildklier goed is en haar waarden helemaal niet te hoog of te laag. WIE MOET IK NU GELOVEN EN WIE NIET. ik zelf twijfel er niet over haar schildklier is niet goed dat staat voor mij vast hoe kan dit zo verschillen?

Didi, 11-08-2012 08:50 #71
Bij mij is 2 jaar geleden vastgesteld dat ik een traagwerkende schildklier heb. Ik word er niet dik van maar extreem mager… daarbij heb ik nog meer problemen, ik neem geen vitamine b12 op, ik had scheurbuik, door een gebrek aan vitC en ook folium, ijzer en D3 waren veel te laag… vandaag hoor ik dat ik een verhoogd suikergehalte heb. Ik baal er best van. Ik heb dus duidelijk in immuunprobleem. Maar niemand heeft het nog gehad over Hashimoto. ik denk dat ik die naam maar eens laat vallen bij mjin arts… ze laat me over 2 weken nog eens testen, mijn urine, nuchter, en mijn bloed, ik ben benieuwd. Momenteel heb ik wel heel veel stress, maar ik ging er nuchter heen, zelfs zonder medicatie te hebben genomen, dus die 124 ( waarde in spanje) was wel hoog. En het komt ook nog eens voor in de familie… mijn broertje heeft type 1 en mijn oma had dat ook en is er 40 jaar geleden aan overleden, door gebrek aan kennis in die tijd. Ik voelde me al zo raar, of ik had gedronken, maar ik drink niet, hehe… Nu begrijp ik wel waar dat vandaan komt. En gelukkig is er veel info te vinden op het internet. Geen vervangend consult, maar wel een zetje in de goede richting.Bedankt en ik hoop dat het nog meevalt. Didi

L., 05-08-2012 14:19 #70
Hallo,

Ik heb ook een traag werkende schildklier. Sinds begin dit jaar last van een hoge bloeddruk, omdat ik denk ik te veel zout at. Nu eet ik veel minder zout en voel mij steeds beterder. Je leest nergens dat te veel zout eten met schildklier te maken heeft, toch heb ik last van zware hoofdpijn, duizelingen, extreem warme voeten en handen, pijn in onderrug als ik te veel zout heb gegeten. Heb ook een tijdje last van een bloedneus gehad, zonder enkele reden. Nu ik dus geen chips, patat, pizza meer eet en geen zout meer toevoeg aan bv aardappels, voel ik mij een stuk beterder. Ik heb wel medicijnen maar de huisarts zegt helemaal niets over zout toevoeging aan eten. Komt iemand dit bekend voor? Ben trouwens wel veel afgevallen.

Natasja Wesseling, 10-07-2012 01:45 #69
Vanaf januari heb ik een TSH van 3.56, maar in april was de waarde 2.89. Nu valt dit binnen de waardes, maar ik krijg ook B12 injecties. Kan de TSH waarde van invloed zijn na het krijgen van B12 injecties. Ik heb namelijk heel veel klachten die wijzen op een traag werkende schildklier.

Mavis Markwell-Jonis, 04-06-2012 01:41 #68
Eenheidwaardemoet zijn tusen 0.4 - 4.0. Mijn TSH is 0.18. Is 125 MCG goed genoeg? Mijn gewicht is 75.

Janny Dol, 12-03-2012 20:51 #67
Ik heb het gevoel dat mijn schildklier te traag werkt ik ben 9 nov 2011 gestopt met roken en dat gaat nog steeds goed maar zonder dat ik meer ben gaan eten groei ik tegen de klippen op heb zere gewrichten dikke handen en voeten moe en voel me vervelend zou dat de oorzaak kunnen zijn een hypothyreoidie wie weet raad?

Natacha, 24-02-2012 15:52 #66
Hallo heb 3 weken geleden vernomen dat ik een te trage schildklier heb. Ben de laatste 2 jaar 10 kilo bij gekomen. Moet nu elthyrone nemen, kan iemand me zeggen of je gewicht weer normaal werd na het nemen van je medicatie? En heb ook last van artritis heb al de symptomen in 1 keer gekregen. Ben nog maar 27, heb gelezen op internet dat de artritis wel kan voort komen door de schildklier. Kan iemand mij raad geven thanks

Anne, 29-09-2011 11:51 #65
7 maanden na de bevalling van mijn 3e kind, naar de dokter omdat ik zomaar steeds dikker werd… TSH bleek boven de 100 (moet tussen 0,3 en 4,5 liggen) en de vrije T4 3.1 (moet tussen de 12 en 23 liggen)… duidelijke hypo en de medicijnen lagen al klaar. Ik wilde graag een verwijzing naar een specialist maar werd door de telefoniste afgewimpeld met : dat doen we niet met met hypo's… na aandringen kon ik dan toch op de terugbellijst van de arts die ik vroeg om een anti-TPO bepaling in mijn bloed om te kijken of er een Hasimotit aan ten gronslag lag.Die waarde was te hoog maar viel mee: 17 (ref. waarde 0-12). Ben nu een week bezigmet eerst 0,25 mcg / na 2 weken dubbele en na nog eens 2 weken 0,75 mcg… merk nog niks. Ben vreselijk bezorgd en niet in de laatste plaats om mijn gewicht. Ben altijd aan de magere kant geweest dus haat ik die extra kilo's. Iemand ervaring met of het nog weer bijtrekt? en of je met zulke waarden nog van een postpartum hypo kunt spreken?

Lonneke de Bij, 21-09-2011 13:37 #64
Mijn waardes zijn 4 en 17 en volgens de dokter zijn dit normale waardes maar nu sprak ik iemand die zei dat het tussen 0 en 1 zouden moeten zijn, zij had elke keer 3 en dat viel ook volgens de artsen onder een goede gezondheid. Nu bleek achteraf dat het wel haar schildklier is en ze is nu bijna niet meer depressief. Kan iemand me hier meer over vertellen? Ik heb veel klachten die er onder zouden kunnen vallen zoals snel blauwe plekken depressiviteit en PMS.

Anke, 11-08-2011 16:55 #63
Hallo beste mensen,

Heb nu 4 jaar een niet werkende schildklier, als gevolg van een auto-immuunziekte. Dat bleek na mijn zwangerschap. Ik kreeg thyrax voorgeschreven, ik kwam eerst op 1,0 mg uit. Dat een jaar gedaan maar voelde me toch niet 100%. Dus na een bezoekje aan huisarts opgehoogd met een blauw pilletje erbij ( 0,025 mg). Dat heb ik nu 3 jaar gedaan maar voel me de laatste tijd niet goed, heb droge branderige ogen, voel me moe, last van obstipatie (nog steeds is eigenlijk nooit optimaal geweest) en ben zo stijf als een deur, voornamelijk onderin mijn rug en heupen. Ook kom ik gestaag aan zonder veranderingen in mijn eet- of bewegingspatroon. Wat ik vreemd vind is dat ik dus ineens weer meer klachten krijg. Is de behoefte dan weer toegenomen en hoe kan dat ineens?
Ben van plan om maar weer eens naar de huisarts te gaan, misschien moet er maar weer wat bij. Kom ik ook gelijk bij mijn volgende vraag:

Is het niet beter om wat aan de hoge kant ingesteld te zijn? Wat betreft mijn bloeddruk/ cholesterol en hartslag zou het wel kunnen die zijn allemaal aan de lage kant.
Wie weet daar meer over?

Irene, 08-08-2011 09:22 #62
Beste Carolina,
Vervelend voor je dat je je zo moe voelt. Ik had soort gelijke klachten. Na bloedonderzoek huisarts ben ik direct doorverwezen naar de internist. Na onderzoek door de internist is er een autoimmuunziekte Hashimoto vastgesteld. Oorzaak voor problemen met mijn schildklier. Deze werkt hierdoor nu te traag. Ook ik was erg moe. Tijdje in de ziektewet gelopen op advies van de bedrijfsarts tot dat de behandeling succesvol zou zijn.
De internist heeft me Tyrax voor geschreven. Tyrax vind ik een wondertabletje. Binnen twee maanden kon ik weer normaal functioneren en werken. Nu is dit persoon heel verschillend en erg persoonlijk. Je kunt er van alles over lezen op internet.
Nu 2 jaar later is het nog steeds niet 100% en ben nog zoekende naar de juiste balans, wijze van afvallen etc. maar tenminste kan ik weer goed functioneren. Ik maak me net als jou wel enorm zorgen over het gewicht. Ik krijg het maar niet naar beneden. Wellicht heeft iemand daar nog tips voor. Het laatste dat je wilt is er ook nog een diabetes ziekte bij krijgen.

Carolina, 23-07-2011 13:20 #61
Ik heb veel vage klachten en ben in 10 jaar tijd 45 kilo aangekomen.Doorddat ik teveel aan mijn hoofd had heb ik er nooit bij stil gestaan hoe het kwam. Nu ben ik aan het lijnen en val geen ons af. Ik ben elke dag een half uur gaan fietsen en vandaag weer 4 ons erbij? Hierdoor zijn bij mij alarmbellen gaan rinkelen. Ik heb op internet gekeken en nu blijken die vage klachten door eeen slecht werkende schildklier.Ik wil niet bij de dokter aan zitten zeuren om een bloedonderzoek. Dus heb ik een uitgebreid onderzoek aangevraagd via een particulierbureau. Als ik de uitslag heb kan ik daarmee naar de huisarts. Ik weet zeker dat er iets mis is. Ik heb al 3 weken vakantie en zit doodmoe op de bank. Stel dat het mijn schildklier is weet iemand dan hoelan het duurt voor ik mij iets fitter voel. Ik ga over drie weken op vakantie en ben bang dat ik me dan ook te moe voel.
Wie weet hier iets over?

Leona, 18-07-2011 23:57 #60
Onze zoon van 13 is 1.51 lang en weegt nu 55kilo. Voetbalt 6dagen per week speelt altijd buiten, heeft van een klein tikkie al blauwe plekken slaapt veel en krijg steeds minder energie, heeft ineens last van allergie, last van concentratie problemen, regelmatig hoofdpijn, en hebben het idee dat hij ook iets achter blijft in motoriek zoals opmerkingen en soms gedrag hebben van een 11jarige. Nu is gebleken dat zijn tsh waarde iets verhoogd zijn, en worden we naar een kinderarts gestuurd, nu is mijn vraag, zou al deze symtonen over gaan als hij het medicijn zou gaan slikken, want hij krijgt er nu zelf steeds meer last van, doen alles al voor zijn gewicht maar een jongen van 13jaar die al zoveel sport hij durft al bijna niets lekkers meer te nemen, ondanks minder energie zet hij toch gewoon door. Hoop dat U mij wat meer kan vertellen.

Hans, 11-07-2011 13:25 #59
Gebruik 0,125 mg thyrax per dag.
Waarden bloedonderzoek 31-03-2010: TSH 0,37 Hormoon 22,5. 30/06/2010: TSH 0,37.
13/12/2010: TSH 0,6 Hormoon 19. Laatste onderzoek d.d. 06-07-2011: TSH 4,1 Hormoon 19. Mijn lichamelijke/ psychische klachten zijn duidelijk verergerd. Volgens de huisarts is alles in orde. De waarden vallen immers binnen de norm. Maar volgens mij is er echter gezien het verloop van de TSH waarden, in sam enhang nmet de toegenomen klachten wel reden om de dosering thyrax te verhogen. Of zie ik dat niet goed. Reactie infoteur, 14-07-2011
Volgens mij weer een typisch gevalletje van "de waarden vallen binnen de norm dus is alles goed"… Weer een arts dus die kennelijk alleen naar het klinische kant kijkt, maar niet naar de klachten van de patient luistert. Terwijl steeds vaker blijkt dat patienten die bijvoorbeeld Thyrax slikken zich over het algemeen het best voelen bij een TSH-waarde die onder de 1 ligt… Ik vind een TSH van 4,1 overigens best hoog, tenminste aangezien je Thyrax slikt…

Karin, 20-04-2011 12:39 #58
Ik heb te horen gekregen dat ik een te traag werkende schildklier heb nu zou ik graag iets meer over de voeding te weten komen… met name wat ik niet meer mag eten. Reactie infoteur, 20-04-2011
Hoi Karin,

Je mag alles eten, althans ik heb nooit te horen gekregen dat er iets is wat je niet mag hebben.

Nadiya, 09-04-2011 01:34 #57
Ben 15 jaar oud en heb heel veel meegemaakt. Pfeiffer, keelonstekingen, B12 tekort, Extreem vitamine D tekort, en heb ook een struma die blijkbaar ontzettend veel klachten geven! Nu als ik kijk naar de symptomen heb ik de klachten van hashimoto maar ook van een onstoken schildklier. Mijn schildklier doet namelijk pijn, niet gevoelig dan.
Alleen zijn mijn waardes goed. Ik vind het noggal verrwarrend, ik word sowieso al helemaal verkeert behandeld met mijn tekorten en nu komt dit er nog bij ook. Zeg maar dat ik alle klachten heb of heb gehad die bij een traag werkende schildklier horen, maar ook wat van een te snel werkende. Mijn vraag is, kan je waardes goed zijn terwijl er toch iets aan de hand is? Dankuwel.

Martin, 29-03-2011 19:24 #56
Mag mijzelf welkom heten in het niet funktioneerde schildklier gezelschap. Met een schijnbaar hoge tot extreem hoge te noemen waarde van 276,25 mUI/liter belde mijn huisarts mij vandaag thuis op. Daar word je niet vrolijk van ( toch al niet mogelijk met de depressieve syndromen als bijwerking) Mijn secondaire onderzoeken (scan klier en lever) ook T3 en T4 bloedwaardeworden alsnog gecontroleerd. Schijnt een motor afvalstof te zijn die een normaal werkende hypofyse afscheit om de schildklier normaal te laten werken.gaan nu morgen beginnen. ZIE IK IETS OVER HET HOOFD? Is er nog hoop, of moet ik gaan aftellen?

Lisa, 25-03-2011 12:44 #55
Heb net tehoren gekregen dat ik een te traagwerkende schildsklier heb ik krijg er medicatie voor weet nog niet welke, maar ms beetje stom van mij ik ben altijd erg bang van bijwerkingen? En hoe kan ik nu ik deze uitslag heb gekregen ermee omgaan? Want ik moet eerlijk zeggen laatste tijd ben ik gauw in paniek. Reactie infoteur, 27-03-2011
Dat je de laatste tijd gauw in paniek bent komt waarschijnlijk door de schildklier.
Van de medicatie die je krijgt krijg je geen bijwerkingen. Je moet alleen eerst goed ingesteld worden. Dit vraagt tijd. Bij mij was het in ieder geval zo dat ik werd doorverwezen naar een internist. Ik begon eerst met een half pilletje Thyrax. Toen na een tijdje bloed prikken (ik meen me te herinneren dat dat na 6 weken was). Toen er een halve bij, weer bloed prikken enz. net zo lang tot de waarden goed zijn (TSH en FT4). De medicatie die je krijgt is een een synthetisch schildklierhormoon. Je schildklier maakt dat niet voldoende aan. Waarschijnlijk voel je snel een stuk beter. Ik begon na twee weken te merken dat ik me iets anders ging voelen. Al moet ik wel zeggen dat ik van tijd tot tijd erg moe ben, maar dat is bij vlagen. De onverklaarbare paniekaanvallen die ik ´s nachts wel had zijn helemaal verdwenen. Succes!

Jans, 17-03-2011 17:13 #54
Beste Patries, als ik jou was zou ik mij ook laten testen op vitamine b12. Ik heb een traagwerkende schildklier en sinds vorig jaar weet ik dat ik ook een b12 tekort en d-tekort heb. voor b12 kijg ik injecties. De klachten zouden best daarvan kunnen komen. Kijk maar eens op de speciale site daarvoor daar kun je ook zien wat de dokter zou moeten testen en kun je zien of je klachten overeenkomen.
http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen

Patries, 16-03-2011 16:26 #53
Hallo, maandag bloed wezen prikken maar nix uit gekomen. Maar heb een groot deel van de klachten voor trage schildklier. Arts zegt is goed zo en nu… Voel me niet lekker en ben erg moe, vaak koud en tinteling in handen. en noem maar op wat moet je hier nou mee? Reactie infoteur, 27-03-2011
Het kan best zijn dat je TSH wel verhoogd is, maar in de ogen van de arts nog niet hoog genoeg om te behandelen. Dit noemen ze subklinische hypothyreoidie. Toch kun je hier wel degelijk flinke klachten van ondervinden. Vraag je huisarts hoe hoog je TSH was zou ik zeggen. Als het inderdaad iets verhoogd is dan kun je vragen of je medicatie mag proberen om te zien of de klachten dan verdwijnen.
Sterkte ermee!

Marilene, 25-11-2010 13:31 #52
Mijn bloedonderzoek van de schildklier, toonde een te traag werkende schildklier. Het is 5.5. Maar krijg nog geen medicatie. Heb ook een hartklep operatie gehad jaar geleden en nu dit erbij. Begrijp ook niet precies waarom ik nog geen medicatie krijg. Beetje dom, maar vergeten te vragen toen. Moet 3 januari terugkomen bij de internist. Is er iemand die misschien een antwoord heeft voor mij? Reactie infoteur, 12-02-2011
Waarschijnlijk omdat dit valt onder wat ze noemen subklinische hypothyreoidie. Dat betekent dat het bloedbeeld wel aantoont dat de schildklier meer werk moet verrichten, maar dat er nog niet beslist iets aan gedaan hoeft te worden omdat het binnen het "normale" valt (onder de 6). Helaas wordt hierbij niet stilgestaan bij het feit dat je wel degelijk klachten kunt hebben bij een subklinische hypo. En blijkt dus maar weer dat men dus puur af gaat op het klinische beeld in plaats van luisteren naar de patient.

H. Bergshoeff, 24-10-2010 11:41 #51
Heb het altijd koud, val zomaar in slaap, altijd moe en branderige ogen. Kan een internist hier iets mee. Reactie infoteur, 30-10-2010
Lijkt mij wel. zeer herkenbare symptomen als gevolg van een trage schildklier.

Marijke, 25-09-2010 10:34 #50
Ik heb ook een traag werkende schildklier en slik 2 tabletten daags thyrax.
weeg 96 kilo, kan bijna niets, ben vlug moe, steeds stijve spieren rugpijn hoofdpijn, enz enz, nergens geen zin in, wilde nu calcium, zink en magnesium tabletten beginnen slikken of vitamine b12 complex, maar weet niet of je dit allemaal mag in nemen samen met die thyrax.
ik zou wat kilo's kwijtraken zei de dokter, door die thurax maar volgens mij kom ik alleen maar aan.
Wordt er een beetje moedeloos van

Paulien, 15-09-2010 17:19 #49
Hoi ik ben Paulien Geenen 17 jaar oud. We zijn er nu dik een half jaar achter dat ik een langzaam werkende schildklier heb. Hiervoor krijg ik thyrax en moet ik 3 pilletjes per dag slikken. De huisarts zij dat het op mijn leeftijd eigenlijk bijna nooit voorkwam. Nu ik de pillen slik ben ik niet meer moe en heb het niet meer koud enz. en gaat alles eigenlijk wel goed alleen als ik ga sporten heb ik het idee dat ik veel sneller uitgeput ben dan de rest kan dit ook aan de schildklier liggen want voor dat ik het kreeg (hijgden) ik niet zo snel als nu. En met zo'n schildklier aandoening moet je daar eigenlijk mee naar een specialist of hoeft dat niet?

Sharona, 03-09-2010 15:25 #48
Hoi, ik ben Sharona 18 jaar oud. 3 weken geleden ben ik met vage klachten naar de huisarts gegaan, ik vertelde haar dat ik regelmatig zwart voor mijn ogen wordt, continu een drukkende hoodpijn heb, en toen ik laats uit was geweest ik helemaal naar in mijn buik werd en tintelingen in mijn benen kreeg, en dat ik het verder altijd vreselijk koud heb. na dat ik mijn hele verhaal had verteld vroeg mijn huisarts of ik zelf een idee had wat het zou kunnen zijn. ik antwoorde daarop bloedarmoede! ik ging er vanuit dat ik ijzer tekort zou hebben. met een verwijsbrief voor het lab ben ik daar nog dezelfde ochtend naar toe gegaan en werden er 3 buisjes bloed afgenomen na 2 dagen zou ik kunnen bellen voor de uitslag. die zelfde middag kwam mijn moeder me kamer op met de mededeling dat de huisarts aan de telefoon hing. met een hartslag van ik weetniet hoeveel liep ik richting de telefoon. ze vertelde me dat ik geen bloedarmoede had maar een te traag werkende schildklier. iets wat ik helemaal niet had verwacht en insloeg als een bom. ik moest de volgende ochtend direct beginnen met de medicatie. ik ben afgelopen dinsdag weer op controle geweest (precies 2 weken later) en ik kreeg mijn bloedwaardes te horen. mijn TSH is 142 en mijn VT4 is 2,6 me huisarts vertelde me dat het echt enorm hoog is, er is dus inmiddels al een verhoging van de medicatie en over twee weken wordt het weer verhoogd en gaan we opnieuw bloedprikken erg spannend allemaal! ook vertelde ik haar dat ik me eige nooit moe heb gevoelt terwijl dat eigenlijk toch hoort? het schijnd doordat ik zo'n druk en geregeld leven leid ik het zolang heb kunnen volhouden maar toen k eenmaal vakantie had me lichaam HO heeft gezegd. dus nu ga ik verplicht op een laag pitje veder Reactie infoteur, 15-09-2010
Hoi Sharona,

Kijk ook eens op de site www.hypomaarniethappy.nl hier vind je veel informatie, vooral van "medelotgenoten". Je kunt er ook een infomap bestellen. Het heeft mij in ieder geval heel goed geholpen.
En je bent niet de enige met een lichaam dat op een laag pitje werk. Heel vervelend maar het went.

Sterkte,
Griet

Ann, 08-08-2010 16:36 #47
Ik zit daar dus ook over na te denken! Ik heb mijn hele leven al last van moeheid, lusteloos en sinds 2 jaar ruim 15 kilo aangekomen zonder iets anders te doen. Omdat ik vorig jaar een verdikte keel had ben ik naar de huisarts gegaan, anders had ik het niet gedaan. Schildklier werkte niet meer. Inmiddels zit ik op 1 roze pil en is alles in orde volgens de internist. Maar het enige verschil is dat mijn verdikte keel weg is. Voor de rest voel ik me totaal niet beter… dus dan begin ik me af te vragen waarom ik die pillen eigelijk slik?

Roos, 31-07-2010 10:19 #46
Bij mij zijn de problemen ongeveer 3 jaar geleden begonnen: plotselinge gewichtstoename, moe en lusteloos, vochtvasthouden etc. Ook bij mij werd een te trage schildklier geconstateerd. Inmiddels zit ik op een dosis van 1.50 maar er veranderd weinig ik heb 20 kilo aangekomen en ben het ook helemaal zat eigenlijk. De klachten zijn gelijk begonnen met met de overgang en ik vraag me inmiddels af of dat er iets mee te maken kan hebben.
In ieder geval zoals ik al zei ik ben het zat en overweeg serieus om gewoon te stoppen met de thyrax. Ik heb dit al eens een week gedaan en voelde mij er goed bij maar ik weet niet wat de gevolgen zijn. Reactie infoteur, 15-09-2010
Hallo Roos,
Het is niet zo dat als je vandaag met de medicatie stopt je morgen daar de gevolgen van merkt… Dat duurt wel een tijdje. Dat is net zo als je de medicatie gaat slikken; dan voel je je ook niet meteen de volgende dag beter. Er gaat immers een behoorlijk lange tijd over heen voordat je goed ingesteld bent qua medicatie.
Dus dat je week gestopt bent met de pillen en daar geen verschil in merkt dat klopt wel. Wel is het zo dat artsen al gauw vinden dat de waardes (met name de TSH) goed zijn als ze onder de 3 zitten. Het blijkt echter dat patienten die al medicatie slikken zich over het algemeen het beste voelen bij een TSH waarde onder de 2. De meeste artsen gaan af op de FT4 waarde van het bloed.
Gewoon volhouden bij de artsen dat u zich niet goed voelt, u voelt zelf uw lichaam het beste aan toch?

Theodorus, 22-07-2010 00:20 #45
2 mnd geleden is bij mij de rechterkant van de schildklier verwijderd, en voel me nog steeds erg moe daarvan, terwijl ik twee weken geleden nog mijn waardes heb laten testen en die zijn prima in orde. maar die moeheid is gekomen al sinds die schildklier is gaan zwellen begin 2010. 10 mei zijn ze tot opereren overgegaan en later bleek t een ingekapseld pappillair schildkliercarcinoom te zijn of een Folliculair adenoom. T schijnt dat in mijn geval deze twee zeer moeilijk te onderscheiden zijn. maar die vermoeidheid is balen ook omdat ik graag sport, Ik doe mee aan triathlons maar dit jaar moet ik dus passen. kan t nog van de operatie zijn en ook omdat ik 2,5 ltr bloed heb verloren tijdens opereren die vermoeidheid. of is t van toch die halve schildklier, dat daarmee 'n half gaspedaal uit mijn lijf is gesneden? Ik geef t nog een half jaar en hoop dat t ooit nog goed komt, Chirurgen en internisten zeggen dat als t goed, de rest van de schildklier je gewoon weer helemaal goed doet voelen zoals voorheen met een hele schildklier

Esther, 17-07-2010 13:03 #44
Bij mij wordt het al jaren uitgesteld om met medicatie te beginnen, omdat mijn waardes net op het randje zijn.
Het laatste jaar voel ik mij helemaal niet meer goed in me lichaam.Ben in januarie naar een internist gegaan, die constansteerde diabetes 2 en liet mij beginnen met crestor.Hele verhalen bij eerste consult, en bij 2de consult 3 maanden later was het heel kort, schildklierfunctie was iets traag, maar dat kwam wel weer goed.En ik dacht heel de periode dat ik in vervroegde overgang zat.
En daar kan ik het mee doen, ook geen verdere medicatie ivm diabetes.En werd ik weer teruggestuurd naar de huisarts.
Ik heb al jaren last van symptomen die passen bij hypothyreoïdie.Maar steeds heb ik het gevoel dat ik als betweter gezien wordt door huisarts.
Hoewel dit wel familiaal bekend is van moeders kant.
Jaren geleden en dat is toch bijna 20 jaar terug, had ik een periode dat ik telkens ziek was.Het werd steeds afgedaan het is de griep.Tot ik eindelijk eens geraakte tot in de spreekkamer van huisarts, toen was het van U heeft last gehad van een schildklierontsteking!
Ik merk zelf bij me op wanneer de periodes zijn dat schildklier te traag werkt, heb dan moeite met simpele dingen te onthouden, ben moe en slaperig, lig nachten wakker, voel me depressief, heb veel last van transpireren.Volg nu sinds februarie een vetvrij dieet, maar val niks af.En dat is helemaal frustrerend.
Ik weet niet meer wat ik kan doen om een arts te overtuigen om mijn schildklierfunctie in de gaten te houden.

Corina, 08-07-2010 22:18 #43
Ik heb me vorige week ook bloed laten prikken op een traagwerkende schildklier. Ik was weer in korte tijd 5 kilo aangekomen. Heb dikke bobbels aan mijn enkels die je kunt indruikken maar geen dumpeltjes in kunt drukken, het komt gelijk weer omhoog. Verder hou ik ook vocht vast aan de hielen.Ik heb last van haaruitval sinds november vorig jaar Ik gebruik al 10 jaar antidepressiva. Ik kwam per toeval op deze site en las de klachten die kunnen voorkomen bij te trage schildklier. Ik kon hier zoveel klachten van aanstrepen die al gedurende een hele periode heb, en ben daarmee naar de huisarts geweest en gevraagd om me bloed te laten prikken hiervoor. Nu zag ik dat hij me wel voor T4 liet prikken maar niet voor T3, was volgens hun niet nodig.Heb nu de uitslag gekrgen en die bloeduitslag was goed. Mijn vraag is nu was het wel belangrijk om T3 te prikken of had hij daar gelijk in dat t niet nodig was. Ik heb zelf niet de waarde gezien van de uitslag. Mijn vraag is nu herkennen jullie dit.

Liesbeth, 20-06-2010 20:04 #42
Heb ook sinds 2 jaar last van een traag werkende schildklier. Heb het, ondanks de medicatie, nog steeds koud, ben moe, val niet af maar vooral heb ik last van pijnlijke nagels, dat is direct na het innemen van de Thyrax begonnen en bij tijd en wijle is het o pijnlijk dat ik een pijnstiller moet nemen.
Herkent iemand dit? Reactie infoteur, 14-07-2010
Dit herken ik zeer zeker Liesbeth! De kouwelijkheid heb ik nog steeds last van, evenals pijnlijke gewrichten. Mijn gewicht blijft gelijk en de vermoeidheid gaat met vlagen. Merk zelf ook dat het weer van invloed is…

Andrea, 02-06-2010 20:30 #41
Ik heb sinds een paar jaar een trage schildklier. Ontdekt doordat ik een jaar na chemotherapie nog niet fitter werd en maar meer klachten kreeg. Eerst 1 tabelt, een jaar later een tweede erbij. En een paar weken geleden was het er weer: vermoeidheid, bijkomen ondanks een gezond voedingspatroon en 5 uur sporten in de week (heel erg balen). En nog meer balen: zo moe, loom, mijn huid zo droog dat de schilfers in het rond vliegen als ik door de kamer loop (oke een beetje overdreven). Maar wat ik het ergst vind is de kou. Ik heb het zo ontzettend koud de hele dag. Ik zit in de warme zon en ik heb het koud. Volgens mij moest de schildklier worden bijgesteld maar had geen zin om terug te gaan naar mijn oncoloog/internist. Huisarts gaf aan dat polsslag, zuurstofgehalte in het bloed goed was en de schildklier voelde niet afwijkend aan. Toch maar bloed geprikt en ja hoor: schildklierwaarde niet goed. Vanochtend voor het eerst een tabletje extra genomen. Hopelijk ga ik me binnen nu en twee weken beter voelen. Ik kan niet wachten. Sterkte iedereen!

Willy, 30-05-2010 17:16 #40
Bijzonder kwalijk dat er op deze pagina over hypothyreoidie een reclame staat voor kelp, met als tekst: "Kelpasan van A.Vogel laat een trage schildklier optimaal functioneren". Het slikken van kelp is voor schildklierpatienten uit den boze! Reactie infoteur, 14-07-2010
Helaas heb ik geen enkele invloed op reclames die door Google geplaatst worden.

Puck, 11-05-2010 13:51 #39
Ik slik sinds 1-04 2010 0,075mg thyrax. Heb sinds 1977 een halve schildklier. In de tussentijd heb ik wel thyrax geslikt. Maar ook een periode helemaal niets. Ik heb erg veel klachten, die in eerste instantie leken op een feochromocytoom, ofwel een bijniertumor. Mijn rechter bijnier is in nov. 2009 verwijderd, de tumor is niet gevonden… en ik voel mij nog even ziek! (In het UMCG werd de tumor gezien op een dopa petscan). Mijn klachten: moe, depressief, veel transpireren, last van mijn spieren en gewrichten. Ik moet in juli weer naar de internist.

Yolande, 26-04-2010 14:51 #38
Ik volg nu een jaar de richtlijnen van dokter Frank en ben in een jaar tijd tien kilo lichter en mijn schildklier is weer goed ik had een schildklier die er erg aan moest trekken volgens mijn huis arts.
Ik voel mij uitstekend met dit soort eten alhoewel ik er wel iet wat meer koolhydraten aan toevoeg dan volgens de richtlijnen.
Elke dag een appel soms twee het is misschien eens het proberen waard. Reactie infoteur, 14-07-2010
Bedankt voor de tip! Het is zeker het proberen waard!

Willy, 07-04-2010 22:17 #37
Een gezonde schildklier maakt van jodium schildklierhormoon. Een traag werkende schildklier kan dat niet meer, en kan juist verder ontregeld raken door jodium eten.
Daarom moeten gezonde mensen zorgen dat ze voldoende jodium eten, en mensen met een schildklierafwijking juist erg voorzichtig zijn met jodium in de voeding (kelp, supplementen etc).
Dus als je denkt dat je misschien een schildklierziekte hebt moet je zeker niet gaan zitten experimenteren met jodiumpreparaten! Eerst naar de dokter!

Elise van Vliet-Janmaat, 06-04-2010 18:04 #36
Ik heb al 24 jaar problemen met mijn schildklier, iedere periode van ca. 5 jaar moet hij wel een keer bijgesteld worden. Ook bij de beide zwangerschappen is hij bijgesteld. Dit heeft te maken met stress en hormonen. Mijn schildklier werkt eigenlijk helemaal niet meer en moet zoals nu het geval is weer bijgesteld worden. Het begon met een hele dikke keel (struma) na een half jaar onderzoek zijn ze er achter gekomen dat hij dus helemaal niet meer werkt, nu ik het schildklierhormoon wat ik toegediend krijg gaat alles weer goed. Zoals nu het ik weer de welbekende klachten die erbij horen.
Als dat ik vreselijk moe ben, erg hoofdpijn, pijn in de ogen, steeds koud heb, ontzettend moe en sloom en heel veel vocht vasthoud. Maar tussendoor gaat het goed. Elk jaar moet ik het laten controleren met een bloedonderzoek. Ondanks alles doe ik veel aan sport. Maar viel de laatste maanden niet mee. Erg gauw moe.

Marianne, 01-04-2010 15:33 #35
Ik vind in uw artikel: bij een te traag werkende schildklier lage bloeddruk en een hoge bloeddruk als mogelijk symptoom. Welke van de 2 moet het zijn? Of kan ik er vanuit gaan dat beide gevallen mogelijk zijn? Wat is dan de oorzaak van de verschillen?
2. Mogelijke symptomen van een traag werkende schildklier zijn:
Langzame hartslag
Verhoogde bloeddruk
Je sloom en moe voelen

1.Wat zijn de symptomen van hypothyreoïdie?
Langzame hartslag
Verhoogde bloeddruk
Je sloom en moe voelen
Het steeds koud hebben

Addy Prevos, 21-02-2010 18:01 #34
Hallo mijn vraag over deze aandoenin. gik zit nu al 1,5 jaar met het probleem dat ik ondangs medicatie me alleen slechter voel de arts heeft mij nu ingesteld op 200 mcg per dag waar scheit het uit en wat zijn er nog voor behandelingen mogelijk?

Joke, 15-01-2010 15:39 #33
Begin september is deze ziekte bij mij ontdekt. Sindsdien ben ik aan de thyrax, moet om de 4 weken bloedprikken en krijg er tot nu toe steeds meer thyrax bij. Ik heb het eigenlijk altijd koud en ben snel moe. Heb veel last van stijfheid in de gewrichten en last van de knieën. Heb in oktober een kijkoperatie van de rechterknie gehad, daar is niets uitgekomen. Pijn is wel minder geworden. Weet iemand of het helpt om kelptableten van Vogel te slikken en glucosamine voor soepele(r) spieren?

Parisa, 11-12-2009 21:10 #32
Ben ook jaren aan thyrax maar zie geen verschil in zoals de bovenstaande benoemde bij het trage schildklier afwijzing, ik kom snel aan, vaak moeite loos, stijve benen.

E. van den Akker, 13-09-2009 13:22 #31
Alle klachten zoals het gauw koud hebben en traag zijn en heel gauw vernoeid zijn en koude handen en voeten en een hele droge huid op armen en benen en stijve handen heb ik ook. Ben al jaren aan de thyrax.

Jo Olfers, 25-08-2009 10:17 #30
Werd 5 jaar geleden, naar de lipide poli gestuurd, door de huisdokter. Vanwege mijn te hoge cholesterol. Daar kwam men er achter, na bloed prikken, dat ook mijn schildklier te traag werkte. Ook thyrax gekregen. Maar ik heb momenteel, van tijd tot tijd soort opvliegers. Ben de overgang al jaren voorbij, kan het zijn dat mijn schildklier dan aangezet word, door de thyrax, om sneller te werken? Het is een vervelend iets, de stijfheid in spieren en gewrichten, heb ik ook last van! Het is geen volmaakt medicijn, maar wat moet je anders?

Djozie, 20-07-2009 00:09 #29
Goh, ik vind het allemaal wel apart. Ik ben ondertussen al bijna 10 jaar aan het dieten, en er is nog nooit een huisarts (van de drie in die tien jaar versleten) die me heeft laten prikken op de schildklier. Ik ben ondertussen bestempeld met:
Fibromyalgie, depressie, spastische darm, prikkelbare darmsyndroom, chronisch vermoeid, wel dertig keer met peesontstekingen, 'virale infecties' en ga zo maar door.
Nu heb ik EINDELIJK na zélf aangeven een keer bloed kunnen laten prikken voor de schildklier. Het lijkt me verschrikkelijk om de rest van mijn leven medicijnen te moeten slikken, maar aan de andere kant is het hebben van een 'trage schildklier' makkelijker te behandelen dan alle bovenstaande 'vage ziektes'. Scheelt denk ik ook in de hoeveelheid medicijnen. Ondertussen slik ik drie verschillende soorten pijnstillers, ontstekingsremmers, slaappillen en anti-depressiva.
Het is toch belachelijk dat zo'n huisarts daar niet gewoon op laat prikken als iemand zóveel vage klachten heeft?!

Rb, 18-07-2009 00:01 #28
Als ik dit allemaal lees moet ik doodziek zijn. Ik ben redelijk sportief en niet moe. ik doe veel aan hardlopen soms halve maar ook een hele marathon gedaan. Hier kwam ik er tijdens de trainingen achter dat mijn hartslag erg laag was. in rust ca 35 slagen/minuut. maar ik voel me er niet rot onder. echter had ik pas last van hoofdpijn vooral als ik bijvoorbeeld extra suiker in de koffie had of chocalade at. de dokter adviseerde een bloedje te laten nemen. hij vond niets bijzonder behalve een schildklierhormoon waarde van 10. dit was veel te hoog moest 4 zijn. 5 weken later nog eens gedaan. (wat meer op mijn eetpatroon gelet, beetje gesonjabakkert, nu is de waarde 8. dokter heeft me doorgestuurd naar de internist. maar ik weet nu niet wat mijn klacht is. ik groei niet te snel/misschien vergeetachtig. ben ik nu een uitzondering (moet ik wel aan de medicijnen als de internist dit zou gaan adviseren) misschien een vitamine b12 tablet of een beetje jodium?

Studente, 18-06-2009 20:56 #27
Ik voeg me aan bij Vroon.
Jodium is belangrijker dan wordt gedacht. Als jullie bloedwaarden vrij normaal zijn maar toch de klachten hebben zou ik Jodium supplementen eens proberen. Ik heb er toevallig vanmiddag een heel stuk over gelezen en het klinkt logisch. Het is wel in het Engels maar voor diegene die het willen lezen:
http://deeyeopener.web-log.nl/eye_opener/informatie_over_jodium/index.html

Hier vermeld deze professor ook dat medicatie voor Hypothyreoïdie meestal alleen maar de klachten verergeren. Let dus eens op je jodium-inname! (zit veel in vis en JoZo keukenzout, en zoals Vroon al zei ook in brood)

Anja Reijnders, 07-04-2009 14:38 #26
Hallo Janka,
Je mag dan zeker naar een internist gaan. Die zal meer naar je klachten kijken dan naar de waardes. Al jouw klachten wijzen op een te trage schildklier, ik adviseer, doen!

sterkte Anja:

Vroon, 15-02-2009 14:13 #25
Even een reactie over dieet. Als je weinig brood eet, krijg je vaak te weinig jodium en eiwit binnen. Dit heeft wel degelijk invloed op je schildklier (kan er langzamer door worden), dus echt dieten is vaak slecht als je schildklier toch al niet al te snel is. Verstandiger is om de voedingsmiddelen van de schijf van vijf allemaal binnen te krijgen en hooguit te beknibbelen op snoep, snacks, toetjes, suiker, alcoholhoudende dranken en ongezonde tussendoortjes of deze helemaal weg te laten. Veel info op schildklierwegwijzer, hypomaarniethappy en aboutthyroid.com

Janka van Hattem, 08-02-2009 18:31 #24
Heb voor het eerst mijn bloed laten testen, op traag werkende schildklier. Mijn klachten zijn dat ik erg moe en fulloos ben, wil altijd slapen, ook na een 8 urige nachtrust. wordt maar zwaarder, geen zin in vrijen, helemaal niet, ook al ben ik heel blij met mijn echtgenoot. Mijn nagels zien er niet uit van handen en voeten, ze scheuren af en zijn zo zacht dat dat je ze geen nagel kunt noemen.heb ook altijd krampen in armen en benen, tevens vocht in de onderbenen, bloeddoorlopen ogen. Ga zonder dat ik mijn vocolon inneem, nooit naar de toilet, ondanks alleen maar verse groente en fruit, eet vis vlees, alles uit de schijf, heb toch bloedarmoede. Nu heb ik dat voorgelegd aan de huisarts, die mij dan ook naar het lab voor bloedonderzoek op te langzaamwerkende schildklier. uitslag net op de grens van de gestelde waarde, nu is me vertelt dat ik over zes weken, nogmaals een bloedonderzoek krijg.Als de waarde net onder de gestelde norm blijft, kan ik dan toch eisen dat ik door gestuurt wordt naar een specialist?

Linda, 31-01-2009 21:06 #23
Hallo, Sinds ruim 5 maanden ben ik bezig met afvallen door middel van gezonde voeding en 2 keer per week sporten. Dit gaat erg langzaam. Mijn diëtiste leek het verstandig om mijn schildklier eens te laten testen, ook omdat ik ongeveer 6 jaar geleden (na mijn bevalling) getest ben en toen waren de waardes ook niet goed. Dit heeft zich later hersteld, waarderesultaten daarvan zijn mij niet bekend. Nu heb ik via de huisarts weer eens laten testen en kreeg te horen dat mijn TSH 3,1 is en FT4 4,7. Men zei dat dit prima is. Toch maak ik me nu zorgen, en dan vooral om de FT4, die lijkt mij juist erg laag in vergelijking met de standaard normen. Ik heb ook veel klachten die overeenkomen met de klachtenlijst voor hypothyreoïdie.

Ik verwacht niet zoveel medewerking van mijn huisarts. Is het terecht dat ik me zorgen maak? Heeft iemand advies voor mij?

Mariska Somers, 14-01-2009 19:49 #22
Hallo allemaal,

Ik ben ook al een maand regelmatig bij de dokter geweest met vage klachten. Eerst rode vlekjes op de huid, daarna hele erge spierpijn en gewrichtspijn, vervolgens rode ogen. Alleen het oogwit is rood, de oogleden zijn normaal, ik heb er verder ook geen pijn aan. Het ziet er alleen niet fraai uit.
Na een maand met verschillende klachten, is er uitgekomen dat ik een trage schildklier heb. In eerste instantie denkt de dokter dat het om een infectie aan de schildklier gaat.
Kan iemand mij vertellen of het vaker voor komt dat mensen rode ogen (oogwit) krijgen (zonder pijn). Wordt het rode oogwit naar verloop van tijd (tijdens medicatie) weer wit? Hoe lang kan dat duren?

Ik heb nu Euthorox als medicatie gekregen. Moet dit 6 weken innemen en dan weer bloedprikken, om te kijken of de ontsteking weg is en of de medicatie opgehoogd moet worden.

Weet iemand antwoorden op mijn vragen?

Julia, 05-12-2008 15:50 #21
Zijn de tsh waarden in Nederland anders dan die in Belgiê? Reactie infoteur, 08-12-2008
Ik durf het niet te zeggen Julia.
Iemand die het wel weet reageer dan even.

Inge, 02-12-2008 19:43 #20
Ik heb sedert mijn geboorte een schildklierprobleem, mijn schildklier is vermengd met mijn speekselklier, en daardoor heb ik een verminderde werking ervan. Dagelijks moet ik ook medicatie (elthyrone 125mg ) nemen dit moet levenslang. Nu en dan vergeet ik mijn medicatie in te nemen of neem ik het niet zo nauw ermee, wat zich dan ook uit in de bloedwaarden… Koude handen en voeten, gauw zweten, concentratievermindering, ik ken er alles van, … Het duurde tot mijn 3 jaar eer men mijn diagnose kon stellen, de klachten waren gekend maar geen enkele dokter legde de link met schildklierproblemen. Nu worden er bij baby's kort na de geboorte een hielprikje gedaan om de schildklierwaarden te kennen. Gelukkig ben ik toen bij een prof terrecht gekomen, en daarna bij een goede endocrinoloog, die mij steeds goed begeleid hebben. Nu wordt ik opgevolgd door mijn huisarts.

Thielemans, 06-11-2008 10:46 #19
Wat zijn de ideaalwaarden voor iemand die al ruim een jaar thyrax gebruikt. Gemeten waarden zijn nu 20 voor T4 en 1.75 voor tsh, maar patient voelt zich slecht, koud en koude handen en voeten gewichtstoename ondanks sporten en prikkelbaarder. Conclusie huisarts waardes zijn normaal wat nu? Met vriendelijke groet, Wendy Reactie infoteur, 10-11-2008
Wat ik gelezen op de website hypomaarniethappy.nl is dat een schildklierpatient die op medicatie is ingesteld zich het best voelt bij een TSH onder de 1. Een huisarts houdt zich aan de referentiewaarden en als die goed zijn dan is voor hem daarmee de kous af. Op diezelfde site is te lezen dat er veel patienten zijn die "goed ingesteld" zijn volgens de arts maar nog steeds klachten hebben.
Een arts zou bij schildklierpatienten beter af kunnen gaan op de klachten van de patient en minder op de bloedwaarden gefixeerd moeten zijn. Koude handen en voeten zijn erg herkenbaar, ook nu nog.
Sterkte ermee!

Rene Popken, 03-09-2008 13:41 #18
Hallo, ik heb maanden nu last van mijn vingers en onderrug (heupen) ook ben ik vaak vermoeid en spierpijn in mijn kuiten. Ik ben doorverwezen naar een reumateloog deze constateerde dat mijn schildklier te traag werkte, met het advies van daar ben ik weer naar de huisarts gegaan, deze vertelde mij, na weer bloed geprikt te hebben, dat mijn hersenen een stofje naar mijn schildklier sturen, dit stofje blijkt bij mij teveel te zijn daardoor werkt mij schildklier niet goed zei de dokter. Hij vertelde mij ook dat de klachten die ik heb niet daardoor komen, kan iemand mij vertellen of dit klopt of wat ik hieraan kan doen. Reactie infoteur, 10-11-2008
Pijn (stijfheid) in onderrug en heupen en spierpijn in de kuiten is toch wel degelijk een veelgehoorde klacht bij schildklierpatienten. Het stofje waar de huisarts het over heeft is de TSH-waarde in je bloed. Je hersenen geven een prikkel (TSH) af aan de schildklier om deze aan het werk te zetten zodat hij schildklierhormoon (o.a. FT4) gaat aanmaken. Als je schildklier luier (trager) wordt, gaan de hersenen dus meer prikkels (TSH) geven om de schildklier aan het werk te krijgen. Bij bloedprikken kijken ze dus naar de hoogte van de TSH en de FT4. Bij onbehandelde hypothyreoidie is de TSH hoog en de FT4 vaak laag.Als je dan schildklierhormoon in tabletvorm toegediend krijgt (bijv. Thyrax) dan hoeven de hersenen dus minder prikkels af te geven en daalt dus de TSH-spiegel in het bloed. Als je goed ingesteld bent verdwijnen een groot aantal klachten. Ik zeg met opzet niet alle klachten omdat er altijd bepaalde klachten zullen blijven. Ik kom bijvoorbeeld 's morgens nog steeds zo stijf als een plank uit bed. Die stijfheid verdwijnt na een warme douche en beweging. Ik zocht ook de oorzaak in andere dingen, een nieuwe matras, fysiotherapie enz.
Na een tijdje rondgevraagd te hebben op het hypomaarniethappy-forum ben ik er achter gekomen dat de klachten toch veroorzaakt worden door mijn trage schildklier.

Rini Gerritsen, 19-08-2008 19:02 #17
Hallo Miranda, ik zit ook met veel vragen. Pas is door dat mijn bloed is geprikt naar voren gekomen dat mijn schildklier te laangzaam werkt en heb ik heb het zelfde medicijn van mijn huisarts gekregen. Ik ben er nu voor de tweede week mee bezig eerste week een tablet, tweede week twee van 0,045 mg en zo verder opbouwen tot 4 tableten. Mijn hoop is nu echt op de tableten gevestigt, nu lees ik tot mijn schrik dat jij het al een jaar slikt maar eigenlijk zonder resultaat. Ik voel me ook erg moe en na inspanningen wordt ik ook erg misselijk en duizelig energie hebt ik ook niet en nog meer klachten, alleen kom ik niet aan als ik gewoon op mijn eten let zoals ik altijd doe, ik hoop ook dat de medicijnen gaan werken, slik ze pas. Ik slik ook al jaren anty deprssieva, maar nu voel ik me helemaal deprie. Lieve mensen, ik hoop hier op deze site veel te lezen over de schilklier klachten en als ik iemand kan helpen doe ik dat graag :-)

Miranda, 16-08-2008 14:54 #16
Hallo ik zit met zoveel vragen… Ik loop al jaren met klachten moe depresief zoals dat altijd werd gezegt. Na toch wel een hoop ellende ben ik naar de huisarts gegaan, en er werd bloed geprikt nou oke de waarde van de schildklier waren niet goed, en de clorestarol was te hoog. Dus een bezoekje aan de internist vond hij wel op zn plaats, zo gezegt zo gedaan dus er werd medicatie voorgeschreven en ik begon met thyrax 0,025 3 tabletjes per dag smorgens innemen nou die vermoeidheid bleef maar, dus weer terug en werd op de 0,1mg gezet, maar lieve mensen ik slikt dat nu al meer als een jaar, en oooo wat voel ik me nu weer lustenloos ik kan wel huilen om alles, kan niks velen van de kinderen wil het liefst de hele dag in me stoel zitten als ik maar niks hoeft te doen want oo wat maakt dat me moe zeg, ben pas twee weken op vakantie geweest en wilde zo graag terug want ik kon niet meer had geen energie meer, ik kom weer kilos aan en ja dan zullen jullie wel denken dat komt omdat je de hele dag zit maar dat is natuurlijk niet het geval, want met een gezin draait het gewoon door wel of geen fut hebben, kan iemand mijn astublieft vertellen of dat normale reacties zijn na een jaar thyrax te slikken en ja ik was altiijd wel veel sneller moe dan andere maar nu nee weet niet wat me overkomt.

Kelly de Loose, 13-08-2008 10:14 #15
Ik heb ook een aandoening aan mijn schildklier. 2 jaar geleden werkte ze veel te snel. En heb ik 2 keer binnen gemoeten in de kliniek voor een jodiumkuur. Nu heb ik terug mijn bloed laten trekken en ze werkt te traag. Ben dan ook op een paar maand tijd meer dan 6 kg bijkgekomen. Nu is mijn vraag wat kan ik doen aan mijn gewicht of wat mag ik doen?

Kunt u mij hierbij helpen aub. Momenteel neem ik medicatie eutirox 100.

Yvette, 26-07-2008 15:13 #14
Ik las ergens dat de tsh tussen de 0,4-3,5 moet zijn. Ik heb laatst een bloedonderzoek bij de huisarts laten doen vanwege diverse klachten zoals vermoeidheid, hoge bloeddruk (ben pas 26!) vocht vasthouden, hartkloppingen en gewichtstoename. Mijn tsh waarde is 4,10 en mijn t4 15. Ik ben naar huis gestuurd met een verwijziging voor een dietiste om me te helpen afvallen want volgens mijn huisarts is er niets aan de hand en zijn mijn waarden binnen de norm. Nog een appart iets is dat mijn Triglyceriden (vetgehalte in het bloed) te laag zijn is 0,7 moet minimaal 0,8 zijn.
Nu ben ik afgelopen week bij de dietiste geweest en die zegt op basis van je voedingspatroon kan ik je niet helpen want je eet verder gezond. Maar ondertussen loop ik nog wel met dezelfde klachten rond en voel ik me net een michelinmannetje vanwege het vocht dat ik vasthou. Ik wil heel graag terug naar mijn huisarts maar weet even niet hoe ik dat aan moet pakken. Mijn vraag is dan ook bestaat er een mogelijkheid dat het wel mijn schildklier is die te langzaam werkt ondanks dat volgens de huisarts mijn waarden goed zijn? Reactie infoteur, 01-08-2008
Hoi Yvette,

Het volgende staat op de site hypomaarniethappy.nl:

TSH
De TSH-test meet de vraag naar schildklierhormoon.
Is er onvoldoende schildklierhormoon in het bloed aanwezig, dan roept de hypofyse de schildklier op om meer hormoon te maken. Daartoe geeft de hypofyse het schildklierstimulerend hormoon TSH (thyroid stimulating hormone) af.
Hoe groter het tekort aan schildklierhormoon, hoe hoger dus de TSH-waarde.
Door het innemen van schildklierhormoon neemt het tekort af. De hypofyse reageert door minder TSH te gaan produceren.

T4
De FT4-test (= Vrij T4-test) meet hoeveel van het schildklierhormoon T4 er beschikbaar is in het bloed.
Hoe minder hormoon de schildklier produceert en/of hoe minder schildklierhormoon gebruikt wordt, des te lager de FT4-waarde.
Door de behandeling met schildklierhormoon zal het FT4 gaan stijgen.
Een laag FT4 kan een aanwijzing zijn dat er meer schildklierhormoon nodig is.

RERENTIEWAARDEN
BLOEDONDERZOEK
De referentie- of normaalwaarden zijn in elk laboratorium (iets) anders. Houdt bij vergelijking van bloedwaarden dus altijd de referentiewaarden van het betreffende laboratorium aan.
Navolgende tabel, afkomstig uit het standaardwerk ‘Schildklierziekten’, geeft een indruk van wat de referentiewaarden voor volwassenen ongeveer zullen zijn. *4)

TSH 0,4 - 3* mU/l
F(Vrij)T4 10 - 23 pmol/l
F(Vrij)T3 4 - 8 pmol/l
T3 1,35 - 2,60 nmol/l

* Bovengrens TSH aangepast naar aanleiding van nieuwe A.A.C.E. richtlijn *5)

De bovengrens voor de referentiewaarden ligt bij de meeste labs nog steeds op 4 à 5. De ervaring leert echter dat iemand met een tsh van boven de 2 al hypothyreoïdie-klachten kan hebben! Recent onderzoek steunt dit, in Amerika is onlangs de bovengrens van de referentiewaarden van TSH naar beneden gesteld tot 3. Deze normaalwaarden gelden voor diagnose. Bij behandelde hypothyreoïdie moet bij vrijwel alle patiënten een TSH < 2 hebben. Veel patiënten voelen zich tevens pas echt goed bij een TSH < 1.

Bovenstaande spreekt voor zich denk ik.

Laat je niet afschepen!

Groeten,

Griet

Angelique Schouten, 05-07-2008 02:41 #13
In mijn geval was oorzaak in 1e instantie bijwerking Camcolit (lithium) gebruik.Na problemen-bijwerkingen- 50mcg levothyroxide, 2dgn. gestopt. Toen 25mcg met bedoeling na 4dgn. terug op 50mcg.Na 2dgn. 25mcg., weer klachten. Besloten i.p.v. verhogen te verlagen, 12,5mcg. Maarja, ik was niet in testellen volgens een arts-assistent v.d. GGZ. Dus maar"overgedragen" aan huisarts. Deze heeft WEL eerst TSH+FT4 laten prikken, 1 is er nu 11. Zegt me niks, ben uiteraard ook kwijt welk dat is.Er wordt vooralsnog even niets gedaan.(schommelen/jojo-en met dosering heeft hormoonhuishouding en mij teveel in/door de war geschopt.Over 6wkn. weer conrtrole.
Hoelang blijf ik me nog zo ellendig voelen? Voel me een "lid" v. m'n verzameling-clown! En ''gelukkig'' heb ik al Fibromyalgie! Dus alles met elkaar maakt dat ik nu- op dit tijdstip- nog achter pc zit.Dankzij pijnstiller-Zaldiar, mag hopen dat die nog mag, was al een puzzel met Camcolit-voel ik me ff beetje lekker. Toch nu slapen, B.V.B. DANK! Voel me over het algemeen zo machteloos en een last voor omgeving, ookal zeggen ze van niet en!Heel Lief! dat ik me dapper hou. Doet 'n mens deugd en slaap je goed van.

Jeanine Willemse, 05-06-2008 12:07 #12
Ik heb klachten zoals moe maar toch voldoende nachtrust te hebben, heb heel veellast van buikkrampen, obstipatie en diarree. Ben hier mee bij de huisarts geweest en heb bloed laten prikken en is de uitkomst een traagwerkende schildklier. Omdat ik nu met een onderzoek bezig ben voor mijn darmen wil hij liever hierover de uitslag binnen hebben alvorens op medicijnen voor de schildklier over te gaan. Hij zegt wanneer je begint met medicijnen moet je ze je hele leven blijven slikken. Reactie infoteur, 07-06-2008
Hallo Jeanine,

Wat ik mij heb laten vertellen is dat wanneer je medicijnen gaat slikken je schildklier "lui" wordt en zelf steeds minder gaat doen. Schildkliermedicijnen zit je volgens mij sowieso een heel leven aan vast; volgens mij is een trage schildkier altijd blijvend? En als de schildklier nu al traag is wordt dat denk alleen maar erger en zul je dus vroeger of later toch aan de medicijnen moeten. En met die wetenschap denk ik dan maar: "als je nu door medicijnen te slikken je (waarschijnlijk) zoveel beter gaat voelen waarom dan wachten als je al weet dat je ze straks toch zult moeten slikken? Je zult er beide keren een leven lang aan vast zitten waarschijnlijk.
En ik moet zeggen, het went heel gauw hoor dagelijks medicijnen innemen.

Sterkte ermee,

Groeten Griet

Bep, 21-05-2008 13:41 #11
Ik heb vandaag de uitslag gekregen van mijn bloed en nu blijkt dat ik een te traag werkende schildklier heb. Ook was ik bezig met een dieet en ben 10 kilo afgevallen. Mag ik hier wel mee doorgaan of moet ik stoppen. Of kan het hieraan liggen dat ik dit nu heb? Reactie infoteur, 21-05-2008
Volgens mij is dieten niet slecht en hoeft u er niet mee te stoppen omdat u een traag werkende schildklier heeft. Hypothyreoidie wordt niet veroorzaakt door een dieet.
Andersom is overgewicht wel een verschijnsel van een trage schildklier. Dit komt omdat de verbranding trager gaat.
Nu bij u een trage schildklier geconstateerd is zult u waarschijnlijk ingesteld worden op medicijnen. Dit betekent dat u medicijnen krijgt, dan na ongeveer twee weken bloed prikken om opnieuw de TSH en FT4 waarde te bepalen, vervolgens wordt de medicatie iets opgehoogd. Deze stappen worden herhaald totdat u goed ingesteld bent. Dat wil zeggen dat de waarden binnen de norm vallen. Ik hoop dat u een arts treft die luistert naar u luistert en afgaat op uw klachten/symptomen. Het komt namelijk regelmatig voor dat je nog steeds klachten kunt hebben ondanks dat de bloedwaarden goed zijn. Over het algemeen voelt een schildklierpatient zich het beste met een TSH onder de 1. Wanneer u eenmaal met medicijnen begint zult u merken dat, na ongeveer anderhalve week, u zich veel beter gaat voelen.
Sterkte ermee!

Annie van Hamond, 27-03-2008 16:54 #10
Mijn schildklier werkt te langzaam. Heb er tirax voor, 3 pilletjes smorgen een half uur voor het eten. Helpt wel iets maar in mijn ogen niet voldoende. Niet alle klachten zijn weg en nog zeer vlug moe. Heb nu ongeveer twee maanden 3 pilletjes. Ook had ik eerst een te hoge bloeddruk. Nu is hij te laag. Wat kan ik hier zelf nog aan doen. Ben 72 jaar en met mijn gewicht zijn we al een hele tijd bezig en ik krijg het niet omlaag. Hou ook veel vocht vast. Hoop iets van u te horen. Alvast bedankt, Annie van Hamond Reactie infoteur, 27-03-2008
Misschien toch nog een te hoge TSH? Hoe is het met de FT 4? Ook conversieproblemen komen voor. Een geregeld voorkomende klacht is dat bij de behandeling met uitsluitend T4 (levothyroxine, merknamen o.a.Thyrax, Euthyrox, Eltroxin) een mix van symptomen wordt ervaren: aan de ene kant symptomen die horen bij een te lage dosis schildklierhormoon (zoals blijvend vermoeid, koud, langzaam), terwijl er aan de andere kant symptomen zijn (zoals nervositeit, hartkloppingen, onregelmatige polsslag) die wijzen op een te hoge dosis.
Er kan dan sprake zijn van een omzettingsprobleem van T4 naar T3 (trijodothyroxine, het feitelijk werkzame hormoon). Bij bloedonderzoek wordt meestal een te lage T3-waarde gevonden, terwijl de FT4-waarde normaal tot hoog-normaal is. Omzettingsproblemen worden in de reguliere geneeskunde helaas zelden (h)erkend.
Ook ik heb moeite om mijn gewicht omlaag te krijgen.
Maar ik ben geen dokter, "slechts" zelf hypothyreoidiepatient…

Sterkte er mee!

Vriendelijke groeten,

Griet

Frederiksen-Willemsen, 27-03-2008 16:48 #9
Een heleboel klachten die hier vermeld staan heb ik ook. Naar de dokter gaan betekende op den duur komt ze weer met haar gezeur. Reactie infoteur, 27-03-2008
Klinkt bekend. Stug volhouden.

Vriendelijke groeten,

Griet

Dick, 27-03-2008 16:29 #8
Vermoedelijk heeft mijn vrouw een te trage schildklier. Dit is geconstateerd door een huisarts in Nederland (wij wonen in Frankrijk en waren op vakantie in Nederland); De klachten die ze heeft en waar ze al jaren mee bij de dokter loopt, komen exact overeen met wat beschreven wordt. Morgen moet ze hier naar de huisarts en wat ik graag wil weten is: wat zijn de waarde van TSH - T4
vr.gr. Dick Reactie infoteur, 27-03-2008
Referentiewaarden voor FT4 (vrije T4):
Tussen 13 - 25

Referentiewaarden voor TSH:
Tussen 0,4 - 3,5

De referentiewaarden kunnen verschillend zijn per laboratorium. Meestal wordt eerst afgegaan op de TSH-waarde.

Met vriendelijke groeten,

Griet

Sandra, 26-03-2008 09:48 #7
Hallo, in 2002 is bij mij schildklierkanker geconstateerd, de ergste vorm, en hij is geheel verwijdert, ondanks dat de operatie gecompliceert verliep (4 mnd een trachotomie gehad) ben ik altijd positief gebleven.
Ook is in die tijd mijn moeder aan borstkanker overleden, dus dat verdrietige, lustelose gevoel gaf ik daar op.
Volgens de Endocrinoloog hebben we de eerste 5 jaar de waardes extra hoog gehouden zodat evt. aanwezig schildklierweefsel niet meer de kans zou hebben aan te groeien, maar omdat te veel ook niet goed is (botontkalking) zijn we het nu structureel aan het verlagen…

Eigenlijk vond ik en mijn omgeving dat ik er goed vanaf ben gekomen en het heel goed met me gaat… alleen voel ik me inderdaad nog steeds moe en verdrietig en ik schrok ervan hoeveel klachten ik herken in het bovenstaande rijtje.
Over 2 weken moet ik weer voor controle, en zal dan eens alle waardes op vragen zodat ik ook zelf zicht krijg in het verloop en de ontwikkeling.

De vraag die ik heb is: kan het ook zijn dat mijn vreselijke hoofdpijnen (waaronder aangezichtspijn) ook terug te voeren is op de schildklier?

vr.gr. Sandra Reactie infoteur, 26-03-2008
Hallo Sandra,

Het lijkt me een goed idee im die waardes op te vragen. Zou ik bij volgende controles ook doen zodat je een soort grafiek krijgt van de verhoudingen TSH en FT4. Je leert dan ook beter bij welke waardes je je het best voelt. Of je hoofdpijn / aangezichtspijn ook veroorzaakt worden door je schildklier zou ik niet durven zeggen. Je zou eens op www.hypomaarniethappy.nl kunnen kijken. Daar is ook een forum. Wellicht kun je daar iets terug vinden of zelf een vraag stellen of er schildklierpatienten zijn die dat ook hebben. Ik hoop dat het verder goed met je gaat en wens je sterkte ermee.

Groeten,

Griet

Reits133 (infoteur), 23-03-2008 13:30 #6
Hallo Spoelstra,
De ziekte van Hashimoto is de meest voorkomende vorm van ontsteking van de schildklier en de voornaamste oorzaak van Hypothyreoidie. Hashimoto wordt veroorzaakt door een probleem met het immuunsysteem. Het immuunsysteem beschermt het lichaam tegen bacterien en virussen. Bij Hashimoto valt het immuunsysteem het eigen lichaam aan. Er worden dan antistoffen gemaakt die de schildklier beschadigen zodat er onvoldoende hormonen kunnen worden aangemaakt. Sporten is alleen maar goed. Het verbetert je uithoudingsvermogen waardoor je je als schildklierpatient minder snel moe voelt. Voor heel veel informatie raad ik je aan eens op de site www.hypomaarniethappy.nl te kijken. Daar kun je een ook een infomap bestellen. Een absolute aanrader.

Spoelstra, 23-03-2008 09:03 #5
Hopelijk kan ik hier ook een vraag kwijt. Heeft u informatie over de ziekte van hashimoto/hypothreoidie en de relatie ervan tot sporten?

Carice, 21-02-2008 18:00 #4
Graag wil ik iets vertellen wat ik heb meegemaakt. Mijn schildklier doet het niet meer goed maar dat wist ik niet. In 1995 ben ik geopereerd en is de helft van mijn schildklier weggenomen [knobbelige struma] en is mij verteld dat ik regelmatig mijn bloed moet laten controleren. Het was altijd goed en dan word je slordig. Het was al een paar jaar geleden dat ik voor het laatst de bloedwaarden heb laten controleren. Mijn cholesterol laat ik ook regelmatig controleren en ik dacht deze keer we nemen de schildklier ook weer eens mee. Bij de assistente langs voor uitslag, te hoog zei ze en adviseerde mij even met de huisarts te overleggen. Dat heb ik geweten. Mijn bloedwaarden waren TSH 9 T4 9 'Is wel goed' zei hij. Gaf mij een uitdraai [van internet] NHG standaard en zei vervolgens 'zoek maar uit op internet.

Dat heb ik heel braaf gedaan. Ik was er zelf niet opgekomen, en ik vond het best spannend. Hij had mij niet eens gevraagd of ik klachten had. Trouwens ik had het ook niet geweten. Tot ik op internet ging kijken. Toen herkende ik best veel klachten, telefonisch contact met de huisarts. Niets aan de hand maar toch om mij gerust te stellen kreeg ik medicijnen. 0.025mg tyrax. Maar ik moest niet denken dat ik ziek was. Ik voelde me ook niet ziek en dat wilde ik graag zo houden. Na veertien dagen terug bij de assistente [pilletjes waren op] en nieuwe halen. De beste man kwam er even bij staan en vroeg nog hoe het ging, of ik al wat merkte. Nee, ik merkte nog niets. Zie je wel niets aan de hand. Als hij halverwege de deur is naar zijn kamer komt hij wat lacherig terug en zegt: 'ik kan ook wel eens eigenwijs zijn.' Hij weg en ik tegen de assistente: 'ik heb het gevoel dat hij me niet serieus neemt.' Waarop de assistente zegt: 'jawel.'

Nog twee dagen loop ik rond met zo'n gevoel van wat moet ik nu. Je praat met je man' je moeder, je schoonmoeder, je dochters' en iedereen zegt: 'ga toch naar een internist, dit kan toch niet, wat is dat nu voor een dokter die je op internet stuurt. Dan neem ik de beslissing om toch naar een internist te gaan, ik wist ook naar wie want ik was er immers al eens geweest. Maar dat ging niet door, en hij ging nog niet niet door het lint. Ik had niets bij een internist te zoeken, en doorsturen, daar begon hij niet aan. 'We hebben een afspraak met het ziekenhuis dat we geen mensen doorsturen met deze bloedwaarden, als ik dat doe dan lachen ze me uit.' U heeft niets aan uw schildklier en omdat ik u niet kan overtuigen is er een vertrouwensbreuk en daarom verzoek ik u een andere huisarsts te zoeken. Hij zei nog veel meer, als er belangstelling is, vertel ik dat een andere keer. Ik had dus geen verwijsbrief en geen huisarts.

Dit gebeurde allemaal telefonisch. Toen ik van de schrik bekomen was de ziektekosten verzekering maar eens gebeld. De mevrouw die opnam was heel duidelijk nadat ik mijn verhaal had gedaan. Ze zei: 'mevrouw als u naar een internist wil of waar dan ook heen dan heeft hij het maar een brief te schrijven dat is hij verplicht. Ik: 'Ja maar hij heeft een afspraak met het ziekenhuis dat hij geen patiënten mag doorsturen met deze bloedwaarden.' Zei: 'daar heeft u niets mee te maken wat ze onderling afspreken, hij heeft maar gewoon zijn werk te doen.' Ik de praktijk gebeld, gelukkig werd er nog opgenoemen en na te zijn doorverbonden begon hij gewoon overnieuw mij de les te lezen. Ik onderbrak hem met de mededeling dat ik had gebeld met de verzekering en dat hij verplicht was om die brief te schrijven.

'goed' zei hij. Veertien dagen later bij de internist deed ik mijn verhaal en hij keek me aan of hij sneeuw zag branden. En inderdaad was hij niet blij met de conclusie van de huisarts. Dit is geen lichte verhoging, dit is helemaal niet goed en vervolgens ben ik door de molen. Drie weken later weer terug voor uitslag, blijkt mijn schildklier wat er nog van over is het ook te begeven. Zonder ondersteuning met medicijnen was ik op een gegeven moment natuurlijk ziek geworden.

Nu moet ik over een half jaar terug voor controle, want hij weet niet hoe snel die aftakelt. Graag zou ik willen weten of er mensen zijn die zoiets met de huisarts hebben beleeft. Al dertien jaar hebben we hem en het is een hele aardige dokter, ik begrijp er helemaal niets van. Ik heb daarvoor ook nooit met hem problemen gehad.:-p :-) Reactie infoteur, 21-02-2008
Hallo Carice,

Wat een verhaal zeg. Helaas komt het vaak voor dat schildklierwaarden verkeerd beoordeeld worden. Een traag werkende schildklier is toch een beetje een ondergeschoven kindje. Jammer dat er altijd zo gestreden moet worden voordat je serieus genomen wordt.
Het zou goed zijn als met name de huisartsen eens zouden gaan inzien dat het toch zeer aan te bevelen is om medicatie voor te schrijven bij een verhoogde TSH.
Een lage dosering doet soms al wonderen!

Sterkte ermee!

Amanda, 31-01-2008 13:07 #3
Wat fijn om zo'n artikel op internet te lezen. Ik ben net gedainostiseerd voor een trage schildklier, door een gevolg van een auto-immuumziekte. Mijn lichaam maakt antistoffen aan tegen mijn schildklier. Maar op het moment is het nog redelijk gezond om zo door te lopen, maar ik sta vanaf nu onder behandeling. En door dit artikel steek ik meer op dan wat de dokter in het kort zegt. Reactie infoteur, 01-02-2008
Bedankt voor je reactie op mijn artikel. "Op het moment is het nog redelijk gezond" betekent dat dat wel geconstateerd is dat je schildklier aan de trage kant is maar dat je hiervoor nog geen medicijnen krijgt?
Het is goed om zelf heel veel informatie te lezen over hypothyreoidie. Op die manier kun je niet alleen heel veel (vage) klachten plaatsen, maar ook duidelijk maken aan bijvoorbeeld de huisarts wat je wilt. Ik bedoel hiermee te zeggen ik eerst werd gediagnostiseerd als overspannen terwijl ik zelf steeds zei dat dat niet zo was en dat het lichamelijk moest zijn. (ik wist toen nog niets van hypothyreoidie). Na lang aandringen toch een bloedonderzoek op van alles en nog wat gekregen. Daaruit bleek dat mijn schildklier iets te traag was. Mijn TSH was 5,6 volgens de arts een zogenaamde subklinische hypo waarvoor geen behandeling nodig was. Ik werd wel doorverwezen naar een internist. In de tussentijd had ik op internet heel veel gelezen over een trage schildklier en daarbij vielen heel veel puzzelstukjes op hun plaats. Ook las ik dat bij een subklinische hypo je wel degelijk baat kunt hebben bij medicatie om je klachten te bestrijden. In overleg met de internist mocht ik toch starten met 1 blauwe Thyrax per dag. Na twee weken voelde ik mij stukken beter. Ik denk dat als ik nog steeds niets geweten had over dit ziektebeeld ik gewoon aangenomen zou hebben dat behandeling (nog) niet nodig was…
Sterkte ermee en laat je niet onder de tafel kletsen.

Janny Krist, 09-12-2007 11:35 #2
Goed artikel, net gehoord dat mijn hypofyse keihard moet werken om de waarden goed te houden. Veel vage klachtjes de laatse tijd, toch wat herkenning als je andere verhalen leest. Reactie infoteur, 12-12-2007
Die vage klachten kunnen heel goed te veroorzaakt worden door je schildklier. Veel gehoord is als bijvoorbeeld je TSH licht verhoogd is (bijvoorbeeld rond de 6), je heel goed klachten kan hebben. Dit wordt subklinische hypothyreoidie genoemd. Artsen zijn vaak geneigd te zeggen dat dit niet behandeld hoeft te worden met medicijnen omdat dat de schildklier lui zou maken. De praktijk echter, leert dat je dan wel degelijk baat hebt bij medicijnen. Een iets te trage schildklier geeft al aan dat er iets aan de hand is. Wat zijn je TSH en FT4 waarden?

Olviera Klaassen, 22-09-2007 21:07 #1
Hallo, ik heb een te langzaam werkende schildklier, en heb daar medicijen voor gekregen, alleen moet ik terug voor controle, mischien moet ik een hogere dosering. Ik vind de informatie die jullie hierover hebben erg goed.

Ik mis alleen wat info over schildklier en sport. Ik ga vaak hardlopen, en merk de laatste tijd dat ik bij zeer hard lopen, sprint, of zeer intensief, geen of slecht kan ademen. Slsof ik astma, krijg. Slsof ik een prop in mijn luchtpijp heb. Hier zou ik graag wat info over willen hebben.

Bedankt en groetjes, Olviera Klaassen Reactie infoteur, 23-09-2007
Hallo Olviera,

Het zou heel goed kunnen dat je medicatie nog verhoogd wordt. Je moet in het begin regelmatig op controle (en bloedprikken) om de juiste dosering te bepalen. Bij het "finetunen" is het zaak jMe waarden (TSH en FT4) binnen de normen te krijgen en te houden. Heel belangrijk daarbij wel is dat jij je prettig moet voelen. Daarmee bedoel ik dat het wel eens gebeurt dat ze (de specialist of huisarts) roept dat de waarden goed zijn terwijl jij je (nog steeds) slecht voelt.
Ik heb nooit gehoord dat je niet zou mogen sporten met als je last van je schildklier hebt. Het lijkt mij juist goed om in een goede conditie te zijn met het oog op de vermoeidheid. Volgens mij is het verschijnsel "prop in je luchtpijp" te wijten aan de verdikte schildklier. De schildklier is vlindervormig en zit onderaan je keel, rond je luchtpijp. Zoals ik het beredeneer zou het verklaarbaar zijn dat wanneer je heel intensief aan het sporten bent je last hebt omdat, door de verdikking, je luchtpijp op die plaats wat minder ruimte heeft. Maar ik ben geen arts dus…
Op de website hypomaarniethappy.nl kun je een infomap bestellen. Hier staat een schat aan informatie in.
Dit is een absolute aanrader.

Sterkte ermee, groetjes Griet

Infoteur: Reits133
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 76
Medische informatie…
Schrijf mee!