InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat zijn welvaartsziekten?

Wat zijn welvaartsziekten?

Wat zijn welvaartsziekten? Welvaartsziekten zijn ziekten die in welvarende landen meer voorkomen dan in derde wereldlanden. Allereerst is het goed om de gedachte te weerleggen dat mensen in derde wereldlanden niet oud genoeg worden om welvaartsziekten te krijgen. In derde wereldlanden sterven veel mensen in hun kindertijd of als baby. Wanneer eenmaal de leeftijd van 18 jaar is bereikt is de kans op oud worden net zo groot als in welvarende landen. De baby- en kindersterfte komt voornamelijk door het mensen onthouden van medicijnen tegen geneesbare ziekten. Mensen in de derde wereld die een respectabele leeftijd hebben bereikt, vertonen minder kans om een welvaartsziekte op te lopen dan iemand van dezelfde leeftijd in het westen.

Inhoud:

Wat zijn de welvaartsziekten?

De meest bekende welvaartsziekten zijn kanker, obesitas, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Een onderzoek van de Gezondheidsraad uit 2011 weet te melden dat 25% van deze welvaartsziekten worden veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. In feite is het zo dat eerder 75% van de welvaartsziekten komen door een ongezonde leefstijl. Waarom is dat zo? Omdat een ongezonde leefstijl dusdanig is ingeslopen in het westerse voedingspatroon dat we het niet meer onderscheiden als ´ongezond´ aangezien het normaal is geworden. De 25% kennen een ongezonde leefstijl zoals roken en drinken. Deze komt bovenop oorzaken die met de voeding te maken hebben. In derde wereldlanden wordt net zoals in westerse landen gerookt en gedronken maar toch kennen die veel minder welvaartsziekten. In westerse landen wordt veel meer alcohol gedronken, sterker nog: alcohol is het grootste probleem van Nederland.

Voeding zonder voedingsstoffen

In het westen is het heel normaal om voeding zonder voedingsstoffen te eten. Het eten van suiker, bloem en transvetten in steeds grotere hoeveelheden zijn de
Dikmakende, kankerverwekkende, diabetesveroorzakende, hartaanvaltriggerende doughnuts / Bron: Muu-karhu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dikmakende, kankerverwekkende, diabetesveroorzakende, hartaanvaltriggerende doughnuts / Bron: Muu-karhu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
voornaamste veroorzakers van welvaartsziekten. Deze ingrediënten, die maatschappelijk vokomen geaccepteerd worden, zijn verweven met de industriële wijze van voedselbereiding. In elk voorgeproduceerd eten zit suiker, bloem of transvet, of het nu koekjes, sauzen, brood, soepen, magnetronmaaltijden, cakes of wat dan ook is, deze producten zonder voedingswaarde zitten in vrijwel alle fabrieksproducten.

Roken, drinken en fabrieksvoedsel

Mensen in de derde wereldlanden hebben uit financiële overwegingen geen of minder toegang tot fabrieksproducten en eten vaker voeding gebaseerd op verse producten omdat dat goedkoper is. Verse fruitsoorten, noten, zaden, peulvruchten, groente, granen en graanvervangers zijn niet alleen goedkoper maar ook gezonder dan voorbewerkte fabrieksproducten. Deze voeding kent meer antioxidanten die welvaartsziekten bestrijden. De werkelijke oorzaak is, naast dat roken en drinken, de ongezonde voeding die de westerse mens tot zijn basisvoedsel rekent. Niet 25% van onze leefstijl is ziekmakend maar eerder 75%. de overige oorzaken van ziekten kunnen we toewijzen aan milieuverontreiniging, pesticiden en omgaan met chemische middelen.

We ontkomen er niet aan

Alleen bovengenoemde verse voedingsproducten zijn gezond maar steeds minder westerlingen maken voedsel van verse waren. Bovendien zijn zelfs deze verse producten minder gezond omdat er gif oftewel pesticiden op zitten. De westerse mens ontkomt bijna niet aan het eten van ongezonde elementen of totaal ongezonde voeding.

Obese studente(wikimedia commons) / Bron: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Obese studente(wikimedia commons) / Bron: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

In derde wereld komen welvaartsziekten ook voor

In landen in de derde wereld zijn er steeds meer mensen die om wat voor reden dan ook westerse voedingsproducten tot zich nemen. Vaak wordt als reden opgegeven dat men hun status verhoogt als men westerse frisdranken drinkt en westerse fastfoodproducten eet. Deze mensen moeten dat bekopen doordat na enkele jaren welvaartsziekten ontstaan zoals obesitas en suikerziekte. Deze gevallen maken duidelijk- zo het al niet duidelijk mocht zijn- dat er een rechtstreeks verband zit tussen westerse, gedegenereerde voeding en het voorkomen van welvaartsziekten.

Welvaartsziekten zit niet in de genen

Welvaartsziekten zitten niet in de genen want iedereen kan ze krijgen als je door de industrie gesynthetiseerd voedsel eet uit potjes, pakjes, blikjes, doosjes en zakjes. In Nederland werd er in november 2012 een onderzoek gedaan door onderzoekers van de universiteit van Groningen gepubliceerd waarbij wetenschappers genen zouden hebben ontdekt die
Wit brood is dood brood / Bron: Michel Marcon, Wikimedia Commons (CC0)Wit brood is dood brood / Bron: Michel Marcon, Wikimedia Commons (CC0)
wijzen op het voorkomen van suikerziekte en obesitas, slechts twee van de vier bekende welvaartsziekten. De genen-verklaring biedt geen antwoord op de vraag waarom uitbraken van ziekten als diabetes, obesitas en kanker de laatste 30 jaar explosief zijn gestegen. De wetenschap omtrent genen is nog lang niet uitgekristalliseerd. De wetenschappers geven geen antwoord op de vraag waarom de ene persoon wel en de andere geen welvaartsziekte ontwikkelt. Dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met voeding. Genen kunnen aan en uit worden gezet; deze aan- en uitknop is recent ontdekt en onderzoekers beginnen nu pas langzaamaan te beseffen wat dit betekent. Het betekent dat je op zoek moet gaan naar wat de aan- en uitknop triggert van stand te veranderen. Het antwoord is: voeding. Onnatuurlijke, gesynthetiseerde voeding die veel westerlingen gewoon zijn te eten is de enige en ware oorzaak van het ontstaan welvaartsziekten.
Gerelateerde artikelen
Hoe ongezond is pizza, patat, chips en ander 'slecht' eten?Hoe ongezond is pizza, patat, chips en ander 'slecht' eten?Patat, pizza en chips. Ongezond maar lekker eten. De een eet het bijna nooit, de ander bijna dagelijks. Onverstandig, wo…
Langer en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomenLanger en gezond leven? Zes oorzaken van ziekte voorkomenDe grote oorzaken van ziekten zijn de aandoeningen Hyperaciditeit, Ontsteking, Oxidatie, Overbelasting van het stress-sy…
Ontstekingen op celniveau of laaggradige ontstekingenEen gewone ontsteking, of met een iets duurder woord infectie, leidt tot pijn, warmer worden en roodheid. Dat heeft als…
Ziekten door slechte voedingZiekten door slechte voedingAls je altijd ongezond eet, zul je uiteindelijk een keer met de gevolgen worden geconfronteerd. Dit kan leiden tot aller…
Leefstijl en voedingsgewoonten van de IslamLeefstijl en voedingsgewoonten van de IslamIeder geloof brengt een bepaalde leefstijl en voedingsgewoonten met zich mee. De leefstijl en voedingsgewoonten die bij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eduardo P, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.rvz.net/publicaties/bekijk/preventie-van-welvaartsziekten
  • http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-onderzoeken/Nieuwsartikel/123086/Genen-voor-welvaartsziekten-in-kaart-gebracht.htm
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Muu-karhu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Nevit Dilmen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Michel Marcon, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Wat zijn welvaartsziekten?"

Reactie

Ria, 06-02-2016 15:10 #1
Omdat het altijd weer gaat om het verrekte rot geld. ER wordt aan verdiend en ongezond eten aanleren is makkelijk maar afleren duurt generaties op generaties. Als het niet meer te koop zou zijn is het gemakkelijker om de verleiding te weerstaan.
De supermarkten moeten beseffen dat ze de klanten de dood in jagen. Net als op een pakje sigaretten ook vreselijke afschrikwekkende stickers zetten. Afserveren van Fastfoodketens of ze via de overheid dwingen alleen nog gezond voedsel te verkopen. Alleen dan kunnen we welvaartsziekten terugdringen. De overheid MOET het verbieden.
Scheelt de maatschappij heel veel geld qua zorg. Reactie infoteur, 09-02-2016
Klopt Ria, geld is een onderliggend probleem. Niet al te boos worden toch. We groeien toe naar een geldvrije samenleving waarin dit soort problemen automatisch verdwijnen: schelpengeld.nl

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!