InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorsuizen behandelen met implantaat in oor

Oorsuizen behandelen met implantaat in oor

Oorsuizen behandelen met implantaat in oor Mensen met oorsuizen (tinnitus) horen de hele dag een onafgebroken uiterst irritant geluid in het oor. Voor veel lijders aan oorsuizen wordt het leven daardoor een ware hel. Tot op heden is aan deze kwelling niets te doen, maar er wordt hard gewerkt aan een oplossing: een tinnitus-implantaat. In het tinnitus-implantaat worden trillingen omgezet in elektrische stroompjes die naar de gehoorzenuw gaan en wordt geprobeerd om een stiltecode te programmeren. Ook diepe hersenstimulatie en gedragstherapie kunnen succesvolle behandelmethodes worden bij oorsuizen.

Oorsuizen, voor velen een ondraaglijke kwaal

In ons land hebben ongeveer 2 miljoen mensen last van oorsuizen, medische term is tinnitus. Voor 40.000 van hen is deze kwaal zo ondraaglijk geworden dat zij psychosociale problemen hebben. Maar wat zijn oorsuizen precies?

Wat hoort iemand met oorsuizen

Oorsuizen hoort alleen degene die er aan lijdt. Door het woord 'oorsuizen' denkt men al gauw dat het alleen om oorsuis of oorsuizingen gaat, maar het kan allerlei soorten geluid zijn, bijvoorbeeld:
  • gebrom
  • een hoge pieptoon
  • fluiten
  • helikoptergeluiden
  • lage tonen
  • hoge tonen

Voor iemand met oorsuizen, worden iedere seconde, minuut, uur, dag en nacht bijna ondraaglijk door deze geluiden en door het feit dat het geluid niet beïnvloed kan worden.

Wat is de oorzaak van oorsuizen

De oorzaak van oorsuizen is nog niet precies bekend, maar een feit is wel dat oorsuizen meestal samengaat met gehoorvermindering. Wetenschappers vermoeden dat zenuwen en schakelkernen in de hersenen ontregeld worden door een gebrek aan geluidssignalen. Met deze wetenschap wordt nu onderzoek gedaan naar behandeling van oorsuizen. Behandelen wil niet zeggen het wegnemen van tinnitus.

Gevolgen van oorsuizen

Oorsuizen is aan de buitenkant voor niemand te zien en daardoor voor velen ook moeilijk te begrijpen wat er met de patiënt aan de hand is. Maar dat het ernstig is blijkt wel uit de diverse psychosociale problemen die lijders van tinnitus ondervinden.
Enkele voorbeelden:
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Niet voor het gezin kunnen zorgen
  • Sociaal isolement
  • Psychisch uit balans tot aan wanhoop toe
  • Suïcidale neigingen

Maastricht UMC / Bron: Antoine / Wikimedia CommonsMaastricht UMC / Bron: Antoine / Wikimedia Commons

Oorsuizen behandelen met tinnitus-implantaat

In het Maastricht Universitair Medisch Centrum wordt onderzoek gedaan naar een behandelmethode voor oorsuizen. Keel-neus-en oorarts Robert Stokroos van de kno-afdeling Maastricht UMC doet onderzoek naar het tinnitus-implantaat, samen met neurochirurg Yasin Temel die de mogelijkheid van deep brain stimulation onderzoekt en audioloog Lucien Anteunis die onderzoek verricht naar de doeltreffendheid van cognitieve gedragstherapie. Het onderzoek naar het tinnitus-implantaat is nog lang niet afgesloten, maar inmiddels zijn bij een aantal proefpersonen met oorsuizen tinnitus-implantaten ingebracht. Het aantal personen wordt in de proeffase uitgebreid tot tien.

Hoe werkt een een tinnitus-implantaat

Het apparaatje wordt in het slakkenhuis van het gehoororgaan geplaatst. Dit is te vergelijken met een implanteerbaar gehoorapparaatje dat bij mensen die doof zijn wordt toegepast. In zo'n implanteerbaar gehoorapparaat worden trillingen omgezet in geluid. In het tinnitus-implantaat worden trillingen omgezet in elektrische stroompjes die naar de gehoorzenuw gaan. In plaats van geluid van het gehoorapparaatje wordt geprobeerd om een stiltecode te programmeren. De operaties bij de eerste patiënten zijn geslaagd, maar het tinnitus-implantaat moet zo afgesteld worden dat er een stiltesignaal wordt gevonden. Dit is een proces dat vele maanden duurt.

Diepe hersenstimulatie (deep brain stimulation)

Behalve aan het onderzoek met een implantaat is het team van Robert Stokroos ook aan een onderzoek bezig naar diepe hersenstimulatie (deep brain stimulation). Diepe hersenstimulatie wordt al enkele jaren met groot succes toegepast bij sommige psychiatrische aandoeningen en de ziekte van Parkinson. Neurochirurg Yasin Temel onderzoekt nu of deze techniek ook effect heeft op oorsuizen. Er zijn inmiddels aanwijzingen dat deze hersenstimulatie inderdaad positieve effecten heeft op tinnitus. Het onderzoek wordt voortgezet.

Gedragstherapie bij oorsuizen

We kennen het verschijnsel dat mensen die aan een spoorlijn wonen niet meer het geluid van voorbijrazende treinen opmerken,
of misschien hebben we zelf een tikkende klok in huis, maar het tikken horen we niet meer. Zowel bij de trein en de klok zal het geluid weer hoorbaar zijn als men er bewust op gaat letten. Audioloog Lucien Anteunis behoort ook bij het team van Robert Stokroos. Via de cognitieve gedragstherapie leert hij mensen om met hun geluid van oorsuizen om te gaan. Door er minder aandacht aan te besteden zoals met de trein en klok wordt omschreven wordt ook het oorsuizen minder gehoord. Zijn cognitieve gedragstherapie blijkt te werken en veel mensen met oorsuizen willen in therapie gaan. Maar er zijn problemen met de behandeling. Er is een lange wachtlijst en deze gedragstherapie wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekeraars, waardoor de financiering niet rond is.

Voor de mensen met oorsuizen begint langzaam een gunstige toekomst te gloren. Nu hopen dat ook de zorgverzekeraars in de gaten krijgen hoe belangrijk deze behandelmethodes voor tinnituspatiënten zijn.
© 2013 - 2017 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Oorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitusOorsuizingen: een implantaat als remedie tegen tinnitusJe hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende e…
Kosten implantaat: prijzen voor 2016 en 2017Kosten implantaat: prijzen voor 2016 en 2017Indien je een tand of een kies mist, kan er ter vervanging een kunstwortel geplaatst worden met hierop een tandvormig ka…
Horen als wereldwonder met een cochleair implantaatEen cochleair implantaat is een elektronisch apparaatje voor doven en zeer slechthorenden. Een cochleair implantaat zet…
Slechthorendheid: mogelijke oplossingen dankzij hulpmiddelenEr zijn natuurlijk geen kant – en klare oplossingen die ervoor zorgen dat slechthorenden net zo goed als horenden kunnen…
Implantaat onderhoudenImplantaat onderhoudenEen implantaat in de boven-of onderkaak is een kunstwortel waarop een kroon geplaatst kan worden. Het onderhoudt van een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oorsuizen behandelen met implantaat in oor"

Reacties

Lydia Horemans, 12-03-2017 20:28 #9
Ik zit al 5 jaar met oorsuizen, alle klinieken gehad. Nergens hulp. Ik heb geen leven meer Alle dagen hoop ik dat het stopt! ik zou zo graag terug stilte horen en een nieuw leven hebben. Hopelijk kunnen ze ons allen helpen in de toekomst. Zo vlug mogelijk!

Gerda van Loon, 01-11-2016 18:55 #8
31 oktober nog steeds geen zicht op een medicijn of implantaten die het oorsuizen doen verminderen! Dacht dat er veel aandacht aan besteed werd maar helaas zijn ze niet zo knap dat ze letterlijk niks kunnen ontdekken!

T. Lijder, 21-06-2016 15:20 #7
Onderzoek naar het effect van een Tinnitus Implantaat (in het slakkenhuis), op de stoornis én doofheid in hetzelfde oor, door dr. Stokroos c.s., startte volgens mij in mei 2013. Het is inmiddels 3 x 365 herrie-dagen later. Vandaag hoorde ik van KNO Maastricht dat de remedie nog steeds maar op 10 proefpersonen/patiënten toegepast is. Toevallig ken ik een van die tien en hoorde van hem dat ie nagenoeg (maar niet geheel!) van zijn klachten verlost is. Wanneer springt, in alle landelijke ziekenhuizen/centra, het licht voor dit implantaat op groen? Ach, na 20 jaar tinnitus, hyper-acusis, doofheid en de bijbehorende sociaal-maatschappelijke ellende, kan er in mijn geval nog wel een jaartje of wat bij. Of niet soms? Tja… Reactie infoteur, 21-06-2016
Heel vervelend als eerst enthousiast een nieuwe remedie wordt aangekondigd en 3 jaar later slechts 10 personen de proef mochten ondergaan. Ik ken de reden hiervan niet.

Wereldburger (infoteur), 30-11-2015 21:31 #6
Zijn hier nog ontwikkelingen? Inmiddels zijn we weer een jaar verder… Ook mijn vriend heeft deze vervelende kwaal en hoopt op een oplossing.
Graag reacties. Alvast hartelijk dank. Reactie infoteur, 07-12-2015
Ik ben helaas niet op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Ik ben geen medicus, maar tekstschrijver. Misschien kan uw arts u beter op de hoogte brengen
mvg
Henbro

E., 13-10-2014 15:37 #5
Helaas is dit voor mensen die aan een oor doof zijn.
Deze behandeling gebeurt nu in Maastricht. Maar misschien willen zij uitbreiden. Wat ik wel weet dat er meerder landen in de wereld zoeken naar de medische permanente oplossing.
Laten we hopen dat iedereen geholpen kan worden. Want ook ik vind het verschrikkelijk moeilijk om te functioneren met dit irritante rot gepiep en gebrom en gesuis en gerinkel en mijn hyperacusis.

Met groeten E krejenzang.

B. Jagerman, 10-09-2014 14:58 #4
Gebeurt deze behandeling alleen in Maastricht?

Wil Heggelman, 30-07-2014 14:58 #3
Sinds mijn laatste spinning les ( december 2012) heb ik erg veel last van "oorgeluiden". Het bromt en sist, ratelt en dreunt. Bovendien heb ik veel last van hyperacusis. Mijn leven is radicaal verandert. Ik kan niet meer werken en mijn sociale leven staat op een heel laag pitje. Ook slaap ik moeilijk in en word ik een aantal keren wakker per nacht.
Als ik het artikel lees over het implantaat en de diepe hersenstimulatie en de TRT word ik weer wat vrolijker.
Ik wil erg graag op de hoogte worden gesteld hoe het onderzoek verloopt en of er hoop is voor mezelf en voor mijn medelotgenoten.
Dus heel graag een reactie,

met vriendelijke groet,
Wil H.

E., 19-06-2014 13:40 #2
Dit artikel is uit april 2013, het is nu juni 2014. Is het te verwachten dat voor mensen zoals ik waarvan nu elke seconde een marteling is aan geluid dat dit de oplossing gaat zijn over 9 maanden. Want ik functioneer niet meer, ben de hele dag in paniek en uitgeput en kom nergens meer. Alles suist 24u per dag, en ik kan niets meer goed horen. Het blokkeert alles, ook je denkvermogen. Kunt u mij hierop antwoorden want ik ben ten einde raad en wanhopig wanneer komt dit als oplossing?

Petar Ikic, 15-02-2014 12:14 #1
Ik hoop dat er snel een werkende oplossing is
ik slaap al maanden maar een uurtje met nacht
en overdag echt helemaal uitgeput heet het geluid dat ik hoor

ik soms niet eens meer normaal functioneren omdat ik te afgeleid ben
ik zou nog liever doof willen worden en helemaal niks meer horen, dat ga ik eens bespreken met de KNO
maar ik hou zo erg van de geluid om me heen zoals muziek, kan ik dat wel missen in mijn leven?:(

Infoteur: Henbro
Laatste update: 27-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!