InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?

Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?

Keelamandelen: laten zitten of verwijderen? We hebben er allemaal wel eens last van: keelpijn. Keelpijn kan chronisch worden als de keelamandelen ontstoken raken. Dit geldt ook voor de neusamandel. Wat voor nut hebben ze eigenlijk, die amandelen? En wanneer laten we ze verwijderen?

Wat is het nut van onze amandelen?

De keel- en neusamandelen vormen samen een systeem om ziektekiemen tegen te gaan en onschadelijk te maken. De amandelen bestaan uit verdikt lymfklierweefsel. Als het aanbod van ziektekiemen te groot wordt of te complex, raken de amandelen zelf ook overwerkt en dus ontstoken. Dit kan gepaard gaan met een pijnlijke keel, slikklachten en koorts als het gaat om ontstoken keelamandelen. Als de neusamandel overbelast is geraakt, ontstaan er klachten bij de ademhaling. Het slapen wordt lastiger doordat er minder goed door de neus geademd kan worden. Snurken is dan een veel voorkomende klacht. Rond het tiende levensjaar verdwijnt de neusamandel grotendeels.

Chronisch ontstoken amandelen

Soms kunnen de amandelen chronisch ontstoken raken doordat er na een behoorlijke ontsteking, niet alle ziektekiemen keurig zijn opgeruimd. Er ontstaat dan een steeds terugkerend patroon van dezelfde malaise waarbij de amandelen nu hun nut zijn verloren en juist de oorzaak zijn geworden van de ontstekingen. Dan kan er worden besloten de amandelen te verwijderen.

Klachten bij chronische ontsteking van de amandelen:
  • Opgezwollen amandelen
  • Steeds terugkerende verkoudheid
  • Steeds of blijvende oorontstekingen of slechthorendheid
  • Terugkerende keelontsteking
  • Door al deze klachten ontstaat een verminderde algehele conditie

Het verwijderen van de keelamandelen

Als er beslist wordt over te gaan tot verwijdering van de amandelen, gebeurt dit onder een korte narcose. Zodra de keelamandel is weggeknipt, moet het bloed, dat uit het wondje komt, direct worden uitgespuugd. De narcose dient dus op te houden direct nadat de laatste amandel is weggeknipt. Het herstel na de ingreep kan voor kinderen best als traumatisch worden ervaren. Dit komt mede door de korte narcose die ophoudt zodra alles is weggeknipt. Hierdoor voelt men direct pijn. Ook het spugen van bloed helpt niet mee. Dit maakt dat dit geen prettige ingreep is. Voor niemand, voor volwassenen niet, maar zeker niet voor kinderen. Omdat de duur van de narcose zo nauw komt kijken, vindt er voor de ingreep een afspraak met de anesthesioloog plaats. Hij of zij zal aan de hand van de medische voorgeschiedenis en lichamelijke gegevens een narcose-plan maken.

Het herstel na het verwijderen van de keelamandelen

Vaak mogen kinderen nog dezelfde dag naar huis. Volwassenen blijven vaak nog een dag langer ter controle. Vaak duurt het herstel ongeveer een week á twee weken. Je mag ook direct na de ingreep weer eten, maar vaak geniet vloeibaar en koel eten de voorkeur. Ook waterijsjes kunnen als prettig worden ervaren. Na de ingreep kan men nog bloeden uit de neus als de neusamandel is verwijderd. Ook kan oud bloed worden gespuugd. Op de wond waar de amandelen zaten, vormt zich een witte korst die na een week zal loslaten.

Lees verder

© 2013 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijnland.nl

Reageer op het artikel "Keelamandelen: laten zitten of verwijderen?"

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 16-10-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Moederschap
Medische informatie…
Schrijf mee!