InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vochtig huis en de gezondheid

Vochtig huis en de gezondheid

Vochtig huis en de gezondheid Mensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. Huisstofmijt voelt zich prettig bij een luchtvochtigheid van 45 procent. Een vochtige woning brengt ook vaker een neusverkoudheid met zich mee. Soms is men zich niet bewust van een te vochtige woning.

Vochtige woning

Een vochtige woning brengt schade aan de woning toe. Denk hierbij aan schimmelplekken, het pleisterwerk dat afbrokkelt en behang dat loslaat. Maar een vochtige woning brengt ook gezondheidsproblemen met zich mee. Mensen die in een vochtige woning verblijven, hebben ongeveer 25 procent meer gezondheidsklachten dan andere woningen. Ongeveer 20 procent van de woningen in Nederland en België is te vochtig.

Astma

Bij astma speelt de huisstofmijt een belangrijke rol. Huisstofmijt voelt zich prettig bij een luchtvochtigheid van 45 procent. Bij een luchtvochtigheid van 55 procent begint de huisstofmijt zich te vermenigvuldigen, waardoor er nog meer huisstofmijt ontstaat binnen de woning. Vooral wanneer het wat kouder is in huis, dan is de lucht sneller verzadigd met vocht. Het is dus niet het vocht dat luchtwegproblemen veroorzaakt, maar de organismen die in de vochtige lucht goed gedijen. Om deze organismen geen kans te geven, zal de luchtvochtigheid in de woning omlaag gebracht moeten worden.

Neusverkoudheid

Een vochtige woning brengt vaker een neusverkoudheid met zich mee. Ook nu is het niet het vocht dat de boosdoener is, maar de organismen die dol zijn op vochtige omgevingen en zich hier goed kunnen vermenigvuldigen. Zo ontstaat er makkelijker een neusverkoudheid. Maar ook bronchitis kan makkelijker ontstaan binnen een vochtige omgeving. Wie veel last heeft van verkoudheden of bronchitis, moet eens goed naar de luchtvochtigheid in zijn woning gaan kijken. Overigens kunnen ook andere oorzaken een neusverkoudheid of bronchitis veroorzaken

Allergie zilvervisjes

Een zilvervisje is geen visje maar een insect. Ze bevinden zich in vochtige hoeken in keukenkastjes, achter kasten en in nat papier. Mensen met een allergie voor zilvervisjes vertonen dezelfde kenmerken als mensen met astma. De allergie uit zich dus vooral met benauwdheid.

Reuma

Reuma ontstaat niet door vochtigheid in huis, maar het verergert wel de klachten. Mensen die in een vochtige woning leven en last hebben van reuma, ervaren vaak dat de klachten verergeren. Gewrichtsklachten, die bij reuma een belangrijke rol spelen, worden vaak erger, waardoor men meer pijn heeft en moeilijker kan bewegen. Het is daarom vooral voor reumapatiënten belangrijk om de luchtvochtigheid in huis omlaag te brengen.

Schimmels

In een vochtige woning komen ook schimmels voor. Het inademen van schimmelsporen kan verschillende ziekten opwekken. Dit uit zich door ademhalingsproblemen maar ook door huidproblemen. Kinderen die veel worden blootgesteld aan schimmels, hebben later meer kans op het ontwikkelen van een of andere allergie. Schimmels komen voor op muren, vloeren en plafonds. Maar ook op randjes. De schimmel hecht zich aan organisch materiaal.

Eczeem

Eczeem is een ontstekingsreactie van de huid. Deze kan veroorzaakt worden door onder andere huisstofmijt. En huisstofmijt doet het goed in vochtige woningen. Voor mensen met eczeem daarom ook goed om op de luchtvochtigheid te letten. Echter, een te lage luchtvochtigheid in huis verergert de eczeemklachten bij droge eczeem.

Ventileren

Het belangrijkste in een vochtige woning blijft toch: ventileren. De aanvoer van verse lucht verlaagt het vochtgehalte in de woning. Vooral kelders zijn een ideale plek voor schimmels, en via de kelder kan het vocht verder omhoog kruipen. Elke dag een kwartier luchten helpt al heel veel. Verder geen ventilatieroosters afsluiten zoals deze te vinden zijn in kelders en de onderkant van muren.
Gerelateerde artikelen
Teveel vocht in de woningTeveel vocht in de woningDe nieuwe woningen worden steeds beter geïsoleerd, maar dit voorkomt niet dat er soms toch nog een teveel aan vocht in h…
Zilvervisjes tegengaanHeeft u last van zilvervisjes in uw woning en heeft u geen idee hoe u de beestjes te lijf kunt gaan? Er zijn een aantal…
Vocht in de woningHet is weer de tijd van het jaar dat in niet goed geïsoleerde en geventileerde woningen het vocht op plaatsen gaat zitte…
Vocht in uw woning, een gevaar voor uw gezondheidVocht in de woning ontstaat o.a. door aanwezigheid van mensen, planten en dieren en door koken en wassen. Hierdoor kunne…
Oplossing tegen ZilvervisjesHet zilvervisje is een irritant beestje die in veel huizen leeft. Het beestje kan veel schade aanrichten aan je huis, wa…
Bronnen en referenties
  • http://www.poisoncentre.be/article.php?id_article=362

Reageer op het artikel "Vochtig huis en de gezondheid"

Reacties

Yo, 21-02-2016 20:10 #2
Het advies is over het algemeen tussen de 50 en 60% anders heeft het ook directe invloed op de gezondheid, waarom zouden mensen met bronchitis en astma een lagere luchtvochtigheid moeten accepteren? er is geen eenduidig beleid/ regel over de luchtvochtigheid dus

Puck, 01-06-2010 11:06 #1
Mijn gezondheid laat al jaren te wensen over. Veel last van Candida. Al veel medicijnen tegen de Candida gehad. Maar t komt steeds terug. Het huis van mijn buren zit vol met schimmel. Al jaren. Dit is al zo lang ik hier woon. 19 jaar. De schimmel in het "buurhuis" is nu heel erg beschimmeld. Er worden maatregelen getroffen. Het stinkt als zij aan het luchten zijn, bij mij in de tuin. En de schimmellucht komt via onze ramen bij mij binnen. Kunt u mij vertellen hoe schadelijk dit voor mij is? Candida kan heel veel problemen geven. Met vr.groeten, Puck

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 01-05-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!