InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Maharishi Mahesh en de Transcendente Meditatie

Maharishi Mahesh en de Transcendente Meditatie

Maharishi Mahesh is niet meer. Zijn levenswerk is indrukwekkend. Hij laat een schat aan research achter op gebied van meditatie, ayurveda, stressbestrijding en criminaliteitsbestrijding.

Levensloop

Maharishi Mahesh Yogi werd geboren op 12 januari 1917 in India, in Chichli, in de deelstaat Madhya Pradesh. Hij overleed in Nederland op 5 februari 2008.

De Maharishi (letterlijk: “grote ziener”) was zowel wetenschappelijk als religieus geschoold, onder meer bij Swami Brahmananda Sarasvati (1870-1953), waar hij rond 1939 reeds in de leer ging.

Wetenschappelijk werk

Maharishi Mahesh was een van de eerste die de invloed van meditatie op de menselijke geest wetenschappelijk onderzocht, onder meer via EEG.

Transcendente Meditatie

Het levenswerk van Maharishi Mahesh is de Transcendente Meditatietechniek (TM), waarmee hij in de zestiger jaren wereldfaam verwierf. Er moet worden gezegd dat zijn succes deels te maken heeft met de waarde van de TM, maar voor een groot deel ook te danken is aan de publiciteit die de Beatles aan zijn werk gaven.

Techniek van de TM

Hoewel de TM-beweging niet zo gul is in het publiceren van technieken, kunnen we zeggen dat de basistechniek er in bestaat op een bepaalde manier een opgelegde mantra veelvuldig te herhalen. De mantra gaat over van een fysieke vibratie naar een innerlijke.

Je persoonlijke leraar moet je de persoonlijke mantra geven die het best bij je past.
Tweemaal per dag moet je een kwartiertje oefenen.

Een gevorderd programma, het TM-Siddhi Programma, zou paranormale vermogens als levitatie helpen ontwikkelen, hoewel dit niet de eerste bedoeling is.

Resultaten

De dagelijkse beoefening van TM zou minstens volgende resultaten hebben:
  • Innerlijk rust
  • Spirituele groei
  • Stress bestrijding
  • Agressie bestrijding
  • Verhoging creativiteit
  • Verlaging bloeddruk
  • Stimulering ethiek

Het 2% programma

De TM-beweging had berekend dat wanneer in een stad 2% van de bevolking dagelijks aan TM zou doen, de criminaliteit drastisch zou dalen.

Scholen, bewegingen en instituten

  • Maharishi Vedic University
  • Maharishi University of Management
  • Natuurwetpartij

Wereldwijd succes van de beweging

Het wereldcentrum van de beweging lag eerst in Zwitserland, maar werd in de jaren 70 overgebracht naar Nederland.
Onder de meer dan 5 miljoen aanhangers van de TM-beweging kunnen we volgende bekende namen citeren:
  • Beatles
  • Beach Boys
  • Céline Dion
  • Nina Hagen
  • David Lynch
  • Christopher Reeve
  • Clint Eastwood

Kritiek

Daar waar vele critici de werking van de methode aanvaarden, wordt vaak commentaar gegeven op de kostprijs voor de kandidaten.
© 2008 - 2019 Salilus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mantra’s, de Maharishi – Lefebure controverseMaharishi Mahesh en zijn Transcendente Meditatie werkten veel met mantra’s. Hij probeerde dit wetenschappelijk te onderb…
Blackbird: een verdoken geëngageerde songIn de lente van 1968 trokken de Beatles naar India waar ze bij de goeroe Maharishi Mahesh Yogi verbleven. Om te ontkomen…
Voor de zus van Mia Farrow: ‘Dear Prudence’Voor de zus van Mia Farrow: ‘Dear Prudence’Tijdens hun meditatieperiode in India in 1968 waren de Beatles bijzonder creatief. John Lennon schreef onder druk van de…
De Maharishi aan het kruis genageld als ‘Sexy Sadie’De Maharishi aan het kruis genageld als ‘Sexy Sadie’De meditatievakantie die de Beatles in 1968 bij de Maharishi Mahesh Yogi doorbrachten, eindigde op een valse noot toen z…
Een rustgevende song van George Harrison: ‘Long long long’Een rustgevende song van George Harrison: ‘Long long long’Het George Harrison nummer ‘Long Long Long’ verwees niet alleen naar de spiritualiteit van de ‘stille Beatle’ maar eigen…

Reageer op het artikel "Maharishi Mahesh en de Transcendente Meditatie"

Infoteur: Salilus
Gepubliceerd: 06-02-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!