InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De geneeskracht van cocabladeren

De geneeskracht van cocabladeren

De geneeskracht van cocabladeren Cocabladeren is iets heel anders dan cocaïne. Het blad van de cocastruik of -boom is een natuurgeneesmiddel in Zuid-Amerika. Cocabladeren worden gebruikt om op gekauwd te worden. Dat is niet verslavend. Cocaïne daarentegen, een stof die uit de bladeren wordt geïsoleerd, is wel verslavend. De pastabasis van cocaïne die wordt gerookt, ook wel crack genoemd, is nog verslavender. Cocathee kan worden gedronken als medicijn bij tandpijn. Traditioneel kauwt men op de bladeren tegen pijn. Daarnaast wordt de lichamelijke conditie vergroot door cocabladeren.
Cocaplant / Bron: Darina, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cocaplant / Bron: Darina, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Cocabladeren worden medicinaal gebruikt

Indianen uit vooral Peru, Chili, Bolivia en Zuid-Colombia hebben al eeuwenlang gekauwd op cocabladeren zonder daar nadelige effecten van te ondervinden. Vooral de Aymara- en Quechua-indianen gebruikten dit natuurmedicijn. In Chili zijn mummies gevonden in de Azapa-vallei. Het blijkt dat deze mummies nog steeds positief reageren op testen of ze cocabladeren hebben gebruikt. De mummies stammen ongeveer uit 1000 voor Christus. Cocabladeren staan wetenschappelijk algemeen bekend als een niet-verslavend middel. Het is geen recreationele drug maar een medicijn. Cocaïne is een gevaarlijke drug omdat het een versynthetiseerde vorm van de plant is die het lichaam verwoest en zeer verslavend werkt.

Gedroogd cocablad / Bron: LoggaWiggler, PixabayGedroogd cocablad / Bron: LoggaWiggler, Pixabay

De hele plant is iets anders dan een geïsoleerde stof

Wetenschappers die cocabladeren onderzoeken stellen aan het begin van hun onderzoek dat cocabladeren iets totaal anders is dan cocaïne, hoewel in cocabladeren de stof cocaïne in kleine hoeveelheden voorkomt. Je kunt het vergelijken met maanzaad, wat wordt gewonnen uit dezelfde plant waaruit heroïne en morfine wordt gewonnen. Maanzaad is een niet verslavend en in grote hoeveelheden slechts licht werkend verdovingsmiddel terwijl heroïne zwaar verslavend is en het een heftige werking heeft op de geest.

De werking van cocabladeren

Wanneer je op cocabladeren kauwt, merk je binnen een minuut effect. De geest en het lichaam worden aangesterkt. Pijnen verdwijnen. Je voelt je een klein beetje meer positief, mocht je voor het kauwen depressief zijn geweest. Een bijwerking is dat je lippen enigszins gevoelloos worden. Dat is het enige nadeel van het kauwen op cocabladeren.

Traditioneel gebruik cocablad

Cocabladeren worden traditioneel gebruikt bij maagproblemen, depressie, pijnen zoals tandpijn en hoofdpijn en reisziekte. Deze werkingen zijn alleen door de traditionele geneeskunde in landen als Peru en Bolivia toegepast omdat ze telkens weer het gewenste resultaat geven. Helaas is er nauwelijks wetenschappelijk onderzoek publiek bekend gemaakt over de medicinale werking van cocabladeren. Cocabladeren worden door indianen altijd praktisch gebruikt en niet als recreationele drug. Een praktisch gebruik is het kauwen op cocabladeren tijdens een bergwandeling. Als je dit doet dan wordt het beklimmen van een berg enigszins vergemakkelijkt. De Spanjaarden hebben het effect van cocabladeren gebruikt om Bolivianen die men gebruikten als slaven harder te laten werken dan natuurlijk gezien mogelijk is.

Waarom word je actief van cocabladeren

Vroeger werd gedacht dat cocabladeren het vermogen van het bloed vergroten om zuurstof op te nemen. Dat zou een reden zijn van het meer actieve gevoel na het gebruik van de cocablaadjes. Wetenschappelijk onderzoek uit 2010 maakt korte metten met dit idee. Uit dit onderzoek blijkt dat er meer suikers in het bloed beschikbaar zijn na cocabladgebruik. Dat komt omdat stoffen in cocablad de glycolyse tegen gaan. Glycolyse is het proces waarbij suikers in 10 stappen worden omgezet tot pyrodruivenzuur. Als dit proces niet wordt vervuld, is er sprake van een verhoogd energiepercentage in het bloed.

Zorgen flavonoïden voor werking cocabladeren?

Bovenstaand onderzoek laat eveneens zien dat als mensen 30 gram cocabladeren eten er slechts 0.000000098 gram cocaïne in het bloed zit. Het kauwen van cocabladeren leidt volgens de onderzoekers slechts tot een minimale afgifte aan cocaïne, de stof in cocabladeren die zo berucht is als zijnde een harddrug. Omdat deze hoeveelheid zo klein is, opperen de onderzoekers de mogelijkheid dat andere flavonoïden verantwoordelijk zijn voor de werking van cocabladeren.

Verkrijgbaarheid cocathee

In de VS mag cocathee worden verkocht. Ook in Vele Zuid-Amerikaanse landen wordt de thee of het blad van de cocaplant verkocht. In Mexico mogen echter geen cocabladeren worden verkocht, hoewel daar in vele uitgaansgelegenheden de cokedealers bij de toiletten staan te pushen. Ook in Nederland is cocabladeren illegaal, hoewel sommige winkels het verkopen.

Testen op drugs

In de Verenigde Staten mag cocathee verkocht worden. In dit land is het eenvoudig verkrijgbaar. In 2006 verscheen er een onderzoek waaruit blijkt dat mensen die cocathee hebben gedronken positief reageren op een test of ze cocaïne hebben gebruikt. Twee uur na het drinken van cocathee zaten er residuën van cocaïne in de urine. Bij sommige mensen was dit effect zelfs nog na 36 uur meetbaar. Dat betekent dat cocabladeren lang kunnen werken. Argentijns onderzoek uit 2015 toont aan dat haaranalyse uitkomst kan bieden. Middels haaranalyse kan het verschil worden aangetoond tussen cocaïnegebruikers en cocabladgebruikers, zelfs als mensen die cocaïne gebruiken ook de thee van de bladeren innemen.

Cocabladeren tegen overgewicht

Onderzoek uit 1978 meldt dat cocabladeren kunnen worden gebruikt tegen overgewicht en om het lichaam in optimale conditie te brengen. Ditzelfde onderzoek stelt dat cocabladeren niet verslavend zijn. De energiehuishouding wordt normaal gesproken uitgevoerd door de glycolyse; het verbranden van bloedsuikers. Doordat dit mechanisme wordt stopgezet na het kauwen op cocabladeren, schakelt het lichaam over op lipolyse; het verbranden van vetten. Dat is de reden dat cocabladeren kunnen worden gebruikt om af te vallen.

Cocabladeren aan de struik / Bron: Darina, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cocabladeren aan de struik / Bron: Darina, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Cocabladeren tegen cokeverslaving

Cocaïneverslaving zorgt ervoor dat je je niet meer kunt handhaven in je sociale leven en je werk. Ook het huishouden managen wordt moeilijk. In 2000 verscheen een onderzoek naar het gebruik van cocabladeren om een cocaïneverslaving mee te genezen. Dit onderzoek werd uitgevoerd door een Boliviaanse arts die al sinds 1981 werkt met cokeverslaafden door hen te behandelen met het kauwen van cocabladeren. Zijn therapie bestaat uit het kauwen van 100 tot 200 gram cocabladeren per week. Volgens deze arts kunnen de patiënten zich beter handhaven in het sociale leven als ze op cocabladeren kauwen. Volgens het onderzoek konden 30% meer mensen zich handhaven in het sociale leven als ze cocabladeren als substituut gebruiken van cocaïne.
Gerelateerde artikelen
Wat doet cocaïne met je lichaam?Wat doet cocaïne met je lichaam?Wat doet cocaïne met je lichaam? Wat zit er allemaal in cocaïne? Kunnen cocabladeren ook voor andere doeleinden worden g…
Cocaplant is geen cocaïneCocaplant is geen cocaïneIn 1961 bracht de Conventie inzake Verdovende Middelen van de Verenigde Naties het cocablad onder in dezelfde categorie…
Coca-Cola, een mysterieus drankje met bijwerkingen?Er gaan wilde verhalen de ronde over Coca-Cola. Elke verroeste schroef zou je ermee los kunnen krijgen, het zou werken a…
Coca-Cola, een kruidige geschiedenisCoca-Cola, een kruidige geschiedenisOver de drank Coca-Cola is het laatste woord nog niet gezegd. Bij deze wat minder bekende informatie over de geschiedeni…
Coca-Cola CompanyDe Coca-Cola Company is een van de grootste en waarschijnlijk de grootste leverancier van frisdrank over de hele wereld.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marcello Casal Jr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Traditioneel gebruik: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/696708
  • Tegen cokeverslaving: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11104945
  • Cocabladeren glycolyse: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3001837/
  • Cocablad 36 uur in bloed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17091055
  • Haaranalyse cocablad: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25138383
  • Mummies in chili: Boek: The Scientific Study of Mummies Door Arthur C. Aufderheide
  • Foto cocabladeren aan en tak: "Colcoca03". Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Colcoca03.jpg#/media/File:Colcoca03.jpg
  • Bolivia blad foto: "Folha de coca" by Marcello Casal Jr./ABr - Agência Brasil [1]. Licensed under CC BY 3.0 br via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Folha_de_coca.jpg#/media/File:Folha_de_coca.jpg
  • Overige foto´s: publiek domein, wikimediacommons, pixabay
  • Afbeelding bron 1: Darina, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: LoggaWiggler, Pixabay

Reageer op het artikel "De geneeskracht van cocabladeren"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-08-2015
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!