InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zeven tijdloze technieken om je haar te vlechten

Zeven tijdloze technieken om je haar te vlechten

Zeven tijdloze technieken om je haar te vlechten Lang haar is leuk en helemaal in, maar je wilt het niet altijd zomaar los laten hangen. Soms wil je gewoon even wat anders en in plaats van rigoureus de schaar erin te laten zetten, kan je ook gaan vlechten. Tegenwoordig zijn er zoveel kapsels te maken, die als je ze eenmaal doorhebt echt zo moeilijk meer zijn. Het is mooi en je haar wappert niet meer alle kanten uit. Er worden ook nog eens voortdurend nieuwe vlechttechnieken bedacht. Waar en wanneer is het vlechten begonnen en wat kunnen we er nu mee? Verdiep je in je haar en ook jij zit niet meer met je handen in het haar, of juist wel natuurlijk, maar dan op de juiste manier!

De simpele vlechttechniek

Het is allemaal begonnen met de gewone enkele vlecht in het midden van de onderkant van het haar. Een simpele techniek om te beginnen met vlechten, vanuit hier kun je verder leren. De basisvlechttechniek bestaat uit drie plukken die om-en-om in elkaar verbonden worden. Extensies en dreadlocks waren en zijn tot op de dag van vandaag nog steeds favoriete producten. Toevoeging van nep haar was een vorm van rijkdom, aangezien dik haar als een teken van gezondheid werd gezien.

Vlecht in een vlecht

Maak ook een keer drie dunne vlechtjes en vlecht die dan weer in een nieuwe vlecht. Dit kan hele mooie resultaten teweegbrengen. Hoe ver je hierop door kan gaan, hangt ervan af hoelang en dik je haar is. Ook leuk is het om een paar dunne vlechtjes in je haar te maken, voordat je alles in een gewone vlecht verwerkt. Je kan ook eerst een halve staart op de bovenkant van het hoofd (Franse staart) maken en deze vervolgens vlechten, waarna je hem verwerkt tot een knotje of gewoon laat hangen.

Oorsprong van vlechten voor je haar

De oorsprong van de manier van het vlechten gaat helemaal terug tot 2000 voor Christus. Egyptenaren gebruikten het vooral voor hun pruiken. De Egyptenaren waren goed op de hoogte van haarverzorging en gebruikten ook producten zoals bijvoorbeeld henna. Bij de Grieken ontstonden diverse vlechttechnieken, waarbij zij onder andere gebruikmaakten van vlechten die om het hoofd werden vastgemaakt. Het was zelfs in een bepaalde periode een trend om de vlechten bovenop het hoofd te binden, waarna er een doekje overheen werd gedragen om zo het beeld van een hoog voorhoofd te simuleren.

Invlechten

Invlechten is een hele mooie techniek om je haar netjes weg te werken. Het is ook bekend onder de naam 'de onzichtbare en de Franse vlecht'. Dit kan ook op zijn kop, waardoor je een mooie knot bovenop je hoofd kan overhouden. Probeer het ook eens uit om andersom in te vlechten, waardoor de vlecht bovenop het haar komt te liggen. Het werkt net als invlechten, maar dan precies andersom. Dit kan even wennen zijn in het begin, omdat het lastiger vast te houden is.

Watervalvlechttechniek

De watervalvlecht is een soort variatie op het invlechten. Het verschil van de manier waarop de watervalvlecht wordt gevlochten, is dat je er telkens een plukje uit laat hangen. Wanneer je aan het invlechten bent, laat je telkens een plukje los aan een zijkant die je verruilt met een nieuw plukje. Als je klaar bent, kun je zelfs nog een tweede watervalvlecht ernaast maken met de plukjes die je los hebt laten hangen. Hierna gaat het meer op een ladder lijken.

Zijkant invlechten

Het is ook heel mooi om alleen de zijkant van je haar in te vlechten. Dit kan je doen door het te verdelen in de hoeveelheid, waar je de vlechtjes in wilt hebben en vervolgens ga je ze invlechten. Een paar normale vlechtjes naast elkaar kan hier al heel mooi zijn. Wil je het moeilijker maken, dan kan je er verschillende vormen aan gaan geven. Dit noemen ze ook wel cornrows.

Verberg je haar met vlechten zodat je haar kort lijkt

Heb je lang haar in laagjes, dan kan het ook leuk zijn om alleen de onderkant van je haar te vlechten. Deze vlechtjes kan je daarna met speldjes vastzetten en de bovenkant van je haar laat je dan loshangen. Op deze manier lijkt het net alsof je haar kort geknipt is en zo kan je iedereen even voor de gek houden.

Twee vlechten

Pipi Langkous was de grootste trendsetter in de manier om twee vlechtjes aan iedere kant van het hoofd te vlechten. Tegenwoordig bestaan hier allerlei variaties op. Een daarvan zijn twee gedeeltelijke vlechten aan de zijkant van je haar, die je vervolgens over je hoofd verdeelt, als een haarband. Maar bijvoorbeeld twee visgraatvlechtjes of twee knotjes kunnen ook erg mooi zijn.

Melkmeisjesvlecht

De melkmeisjesvlecht bestaat ook uit twee vlechten aan weerszijden van je hoofd. Alleen nu met het gehele haar erin verwerkt. Daarna pak je ze op en zet je ze vast op de bovenkant van je hoofd. Hier kan je ook nog een sjaal of wol in verwerken, voor extra creativiteit. Je zou de vlecht ook nog wat losser kunnen maken, door de vlecht uit elkaar te trekken met bijvoorbeeld een breinaald.

Visgraatvlechttechniek

Voor de visgraatvlecht pak je twee plukjes van de uiterste zijkanten in je haar en deze sla je over elkaar. Vervolgens pak je voor het plukje dat onderlangs ligt, een plukje erbij, waarna je dit opeenvolgend herhaalt. De plukjes worden niet in elkaar gevlochten, maar over elkaar heen gelegd. Wanneer je al het haar erin hebt verwerkt en bij de onderkant aankomt, heb je als het goed is twee plukken over die je vervolgens op dezelfde manier verder gaat verwerken tot al het haar in de vlecht zit verwerkt.

Touwvlechttechniek

Bij de touwvlecht werk je net als bij de visgraat ook met maar twee plukjes. Het verschil van de manier van de touwvlecht tot in vergelijking met de vissengraat is dat je hierbij wel de plukjes omslaat. Je begint met twee plukjes uit je haar te verdelen, waarbij je het plukje telkens een strakke draai tegen de klok in geeft, voordat je de plukjes over elkaar heen draait. Ook hierbij voeg je telkens een nieuw plukje toe. Aan het einde trek je hem goed aan en zet je het vast met een elastiekje en schuifspeldjes.

Als vlechten te moeilijk is, wees dan creatief met elastiekjes

Ben je niet zo handig in al dat vlechten, dan kan je ook met haarelastiekjes heel veel doen. Begin met een paar plukjes aan de voorkant van je hoofd en zet die vervolgens met een elastiekje vast. Vervolgens pak je de helft van de twee plukjes en deze verbind je weer met een elastiekje. Dit herhaal je net zolang als jij mooi vindt. Op deze manier hoef je helemaal niet te vlechten en heb je toch je haar mooi verwerkt.

Maak je eigen elastiekjes

Natuurlijk heb je een heleboel elastiekjes nodig om de vlechten mee vast te zetten. Kan je er geen vinden, maar heb je wel een oude panty in de buurt? Een panty kan je namelijk heel makkelijk omtoveren naar een verzameling haarelastiekjes. Hiervoor hoef je alleen een hele of een stuk van de panty in dunne reepjes te knippen. Die reepjes kun je vervolgens gebruiken als elastiekjes.
© 2016 - 2019 B3th, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Haren invlechten - meerdere techniekenHaren invlechten - meerdere techniekenInvlechten ziet er al snel erg ingewikkeld uit, maar eigenlijk is het dat helemaal niet. Wanneer u doorheeft hoe het wer…
Hoe maak je een goede staartvlechtVoor wedstrijden en keuringen is het gebruikelijk dat een paard dat een paard goed wordt gepresenteerd. Het vlechten van…
En mooie hengstenvlecht makenGa je op wedstrijd maar zijn de manen van je paard te lang om er mooie knotten van te maken? Maak dan een mooie hengsten…
Schoonheid: Feestelijk opgestoken haarSchoonheid: Feestelijk opgestoken haarVoor de een is slechts goede verzorging feestelijk haar, maar de ander wil iets speciaals doen middels het bijvoorbeeld…
Zomer haarmode: sexy vlechtenZomer haarmode: sexy vlechtenMet de zomer in aankomst trekken alle vrouwen hun mooiste kleding uit de kast. Ook het haar heeft aandacht nodig. Een mo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • https://thefactsm.wordpress.com/2012/04/07/haar/
  • https://www.youtube.com/watch?v=5wUthYQXES8
  • https://www.youtube.com/watch?v=Wz_vGN36yvU
  • https://www.youtube.com/watch?v=AYUHk3AFc4Y
  • http://www.girlscene.nl/p/1691/diy_zomerse_vlechten
  • http://www.kapsels.net/tips2/haar_vlechten_geschiedenis.htm
  • De foto's in dit artikel zijn uit eigen bron van de infoteur

Reageer op het artikel "Zeven tijdloze technieken om je haar te vlechten"

Infoteur: B3th
Laatste update: 02-10-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!