InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Een symmetrisch gezicht

Beauty: Een symmetrisch gezicht

Beauty: Een symmetrisch gezicht Wat is een symmetrisch gezicht? Wat wil dat zeggen en wat is de betekenis in de praktijk. Een beknopte uitleg die inzicht geeft in wat het belang is van een symmetrisch gezicht en wat als je geen symmetrisch gezicht hebt. Mooi is een persoonlijke interpretatie en dus doen zowel symmetrie en asymmetrie iets voor het uiterlijk.

Symmetrie

Wikipedia beschrijft het als volgt: Men spreekt van symmetrie bij een object als twee helften van het object in een bepaalde zin elkaars spiegelbeeld zijn. Dit spiegelen kan ten opzichte van een punt, een lijn of een vlak zijn.

Wat betekent dit voor je gezicht?

Dat de twee helften van je gezicht vrijwel identiek aan elkaar zijn. Ondervindt het zelf door een spiegel exact op het midden (over je neus) van je gezicht te plaatsen. Nu valt op of beide zijden identiek aan elkaar zijn of niet. Er is niets aan de hand als je gezicht niet symmetrisch blijkt, dat is eigenlijk voor de meeste mensen het geval. Het schoonheidsideaal schrijft in feite wel een symmetrisch gezicht voor, maar als het volledig symmetrisch is mist een gezicht soms ook weer wat. Enkele bekende actrices hebben hebben het hoofd geleend aan de proef.

Wat is de aantrekkingskracht?

De aantrekkingskracht als het gaat over symmetrische gezichten gaat al ver terug en staat voor gezondheid, vruchtbaarheid en aantrekkelijk. De harmonie in het gezicht is prettig(er) om te aanschouwen. Gebleken is dat zelfs babyís op een symmetrisch gezicht langer gefixeerd zijn. Dit alles staat los van de schoonheidsidealen die op dat moment gelden (bijna weg geëpileerde wenkbrauwen, de rondingen in de jaren 50 (Marylin Monroe) of de vormeloze broodmagere modellen in de jaren 60 (bijv. Twiggy). Overigens gaan we er bij symmetrische gezichten dus vanuit dat ze op het oog symmetrisch zijn.

Wat is schoonheid?

Uitgaande van het uiterlijk is schoonheid Ďer aantrekkelijk uit willen ziení. Aantrekkelijk gevonden worden en daarmee aantonen een goede partner voor nageslacht te zijn. Dit gaat heel ver terug, maar de evolutie heeft daaraan niet veel gewijzigd. Uit testen blijkt dat mooie mensen met een symmetrisch gezicht (waarbij mooi een relatief begrip is) meer voor elkaar krijgen, meer geld verdienen en aandacht trekken.

Maar wat is dan mooi?

Beginnend met het feit dat schoonheid, subjectieve begrippen zijn. Ieder heeft zín eigen smaak blond, donker, blauwe ogen, bruine ogen, moet een man een brede kaaklijn en stevige gezichtsbeharing hebben (veel testosteron, goede verdediger) of juist wat meer vrouwelijke ronde vorm etc. etc. Maar een ding blijkt uit de testen en dat is symmetrie in het gezicht (op het oog). Wat voor type je ook aantrekkelijk vindt, de keuze is nagenoeg altijd het symmetrische gezicht.

Wie bijvoorbeeld?

Modellen Cindy Crawford en Kate Moss of actrice Gwyneth Paltrow.

Wat te doen?

Eigenlijk gaat het te ver om hier wat aan te willen laten doen, maar toch gebeurt het. Vaak ziet men in botox de ideale behandeling om het gezicht symmetrisch te krijgen. Bij een kleine oneffenheid kan make up ook veel doen en is beduidend goedkoper of hoeven we dat symmetrische gezicht misschien niet zo na te streven. Schoonheid zit immers van binnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beauty: Een symmetrisch gezicht"

Reactie

Alex, 31-10-2011 21:23 #1
Ik het zelf ook het proefje gedaan om de symmetrie in mijn gezicht te bekijken, Nu is de ene kant van mijn gezicht dikker dan de andere kant Is mijn gezicht Om even te kijken of ik toch niks verkeerd heb gedaan heb ik ook even bij foto´s gedaan van andere mensen maar bij hun is ook de rechter kant dikker dan de linker kant. Ik heb de spiegel recht op hun gezicht gezet. Is mijn gezicht nu wel of niet symmetrisch? Reactie infoteur, 01-11-2011
Niet bij iedereen is de ene kant dikker dan de andere kant.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Reacties: 1
Schrijf mee!